Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Stora DVD-samlinga, Bra eller dåligt?

Startat av Henrik Karlsson, 17 augusti 2021 kl. 15:02:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Karlsson


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Zebastian

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 augusti 2021 kl. 15:02:52
Stora DVD-samlinga, Bra eller dåligt?
Man ska inte ha så många materiella ting, Man behöver bara de nödvändigaste.

Scoobydoofan1

Citat från: Snusmumriken skrivet 17 augusti 2021 kl. 15:44:07
Man ska inte ha så många materiella ting, Man behöver bara de nödvändigaste.
Du har rätt där.

Lilla My


Zebastian

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 augusti 2021 kl. 15:45:03
Du har rätt där.
Man ska inte köpa nytt hela tiden, Jag föredrar äldre saker till exempel använder jag kläderna mina tills det har gått sönder så många gånger att det inte går att laga.

Scoobydoofan1

Citat från: Snusmumriken skrivet 17 augusti 2021 kl. 15:49:38
Man ska inte köpa nytt hela tiden, Jag föredrar äldre saker till exempel använder jag kläderna mina tills det har gått sönder så många gånger att det inte går att laga.
Du har en poäng där, men det är också skönt att hitta dom dvd utgåvorna som har gått ut för många år sen.

Zebastian

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 augusti 2021 kl. 16:28:31
Du har en poäng där, men det är också skönt att hitta dom dvd utgåvorna som har gått ut för många år sen.
Jag talade inte om det dvd utgåvor utan alla saker i livet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 17 augusti 2021 kl. 15:02:52
Stora DVD-samlinga, Bra eller dåligt?
Det beror väl på om man faktiskt ser på filmerna eller inte. Att ha en stor samling som man aldrig använder är ju ganska uppenbart meningslöst...

Men ser man på filmerna ibland är det inget fel med det, och jag är som sagt av åsikten att man bör köpa fysiskt (DVD eller Blu-Ray) alla de filmer som man tror sig vilja se om någon gång, i och med att man aldrig kan lita på att filmerna finns kvar på någon streamingtjänst när man väl vill se dem nästa gång - och även om man köper filmer digitalt (via någon VoD-tjänst, såsom SF Anytime, Viaplay, iTunes, m.fl.) kan man ju heller inte vara helt säker på att kunna se filmerna hur länge som helst.

Däremot är det ju en utmärkt idé att kombinera DVD-samlingar med abonnemang på en eller flera streamingtjänster, då det ju är bra för helt olika saker. På så sätt kan man exempelvis hålla nere den fysiska filmsamlingen för sådant som man ändå inte tror sig vilja se om, eller liknande. Om vi säger så här: Hade streamingtjänster funnits när jag började samla på DVD-filmer, så hade jag inte behövt införskaffa 6000 filmer... :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2021 kl. 20:39:59
Det beror väl på om man faktiskt ser på filmerna eller inte. Att ha en stor samling som man aldrig använder är ju ganska uppenbart meningslöst...

Men ser man på filmerna ibland är det inget fel med det, och jag är som sagt av åsikten att man bör köpa fysiskt (DVD eller Blu-Ray) alla de filmer som man tror sig vilja se om någon gång, i och med att man aldrig kan lita på att filmerna finns kvar på någon streamingtjänst när man väl vill se dem nästa gång - och även om man köper filmer digitalt (via någon VoD-tjänst, såsom SF Anytime, Viaplay, iTunes, m.fl.) kan man ju heller inte vara helt säker på att kunna se filmerna hur länge som helst.

Däremot är det ju en utmärkt idé att kombinera DVD-samlingar med abonnemang på en eller flera streamingtjänster, då det ju är bra för helt olika saker. På så sätt kan man exempelvis hålla nere den fysiska filmsamlingen för sådant som man ändå inte tror sig vilja se om, eller liknande. Om vi säger så här: Hade streamingtjänster funnits när jag började samla på DVD-filmer, så hade jag inte behövt införskaffa 6000 filmer... :(
6000 filmer..... det var en stor samling.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 augusti 2021 kl. 08:55:59
6000 filmer..... det var en stor samling.
Jag har inte räknat dem, så det kan lika gärna vara 7000 stycken - eller ännu fler...! ;)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2021 kl. 11:48:06
Jag har inte räknat dem, så det kan lika gärna vara 7000 stycken - eller ännu fler...! ;)
Det är en "väldigt" stor samling du har.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 augusti 2021 kl. 11:53:35
Det är en "väldigt" stor samling du har.
Det beror väl på vad man jämför med - jämför man med Discshop, så har jag nog väldigt lite... ;)

Men visst, enligt de flesta definitioner har jag en stor samling. I dagens läge hade man som sagt inte behövt fullt så här mycket, för ganska mycket är förmodligen sådant som jag inte kommer vilja se mer än en gång; och en del har jag förstås aldrig sett. Med streamingtjänster kan man ju hoppa över åtminstone en del filmer som man inte är intresserad av att se om, men jag började ju köpa DVD-filmer långt innan streamingtjänsterna gjorde sitt intåg.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2021 kl. 12:13:42
Det beror väl på vad man jämför med - jämför man med Discshop, så har jag nog väldigt lite... ;)

Men visst, enligt de flesta definitioner har jag en stor samling. I dagens läge hade man som sagt inte behövt fullt så här mycket, för ganska mycket är förmodligen sådant som jag inte kommer vilja se mer än en gång; och en del har jag förstås aldrig sett. Med streamingtjänster kan man ju hoppa över åtminstone en del filmer som man inte är intresserad av att se om, men jag började ju köpa DVD-filmer långt innan streamingtjänsterna gjorde sitt intåg.
Sant men det är ändå en stor samling. Du måsta he ett helt rum och hyllor fulla med dvd och blu ray utgåvor.