Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Cardfight Vanguard

Startat av Shafir Sabbag, 15 juli 2013 kl. 20:16:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Shafir Sabbag

Jag undrar om den japansk animerade serien Cardfight Vanguard lär dubbas till svenska? Hittills dubbas den till engelska och hittills har det släppts 104 dubbade avsnitt av 131. Tror ni seren kommer att dubbas som med Bakugan, Beyblade och Yu-Gi-Oh till svenska och med vilket bolag?

Daniel Hofverberg

Jag har inte hört talats om att Cardfight Vanguard dubbas till svenska, men å andra sidan är det sällsynt att sådant offentliggörs långt i förväg.

Den här serien distribueras inte av något bolag som är representerat i Sverige, och därmed minskar chansen att den skulle släppas på DVD eller liknande, eller att den "per automatik" skulle börja visas på TV (på samma sätt som exempelvis Disney-producerade serier). Möjligheten som återstår är då om någon TV-kanal köper in den i Sverige, i vilket fall sannolikheten bör vara stor att den dubbas till svenska.

Tyvärr är det ju dock inte så många TV-kanaler som sänder tecknade serier längre, undantaget de renodlade barnkanalerna. Av barnkanalerna går Disney Channel bort, då de i stort sett bara sänder program som produceras eller distribueras av Disney. Cartoon Network och Boomerang sänder förutom egenproducerade serier till största delen produktioner från Hanna-Barbera, Warner Bros. och Metro-Goldwyn-Mayer; varför det knappast är sannolikt att de skulle sända serien. Då återstår Barnkanalen och Nickelodeon, men ingendera har ju sänt mycket anime förut och det känns inte alltför sannolikt att de skulle köpa in den här serien. Och merparten av Nickelodeons program är egenproducerade serier från deras amerikanska kanal. Av de "vanliga" kanalerna är det ju i stort sett bara TV4 som fortfarande sänder tecknade serier, och de sänder ju i och för sig bl.a. Pokémon så de verkar ju inte främmande för att licensiera anime, men å andra sidan har de ju bara barnblock på lördag- och söndagmorgnar; så där finns det ju inte så jättemycket plats för fler serier.

Det korta svaret är alltså att jag personligen är tveksam till att den här serien skulle komma att visas eller släppas i Sverige överhuvudtaget, varken med eller utan dubbning, men jag hoppas att jag har fel.

TBT_STR_QR

Tack. Vi får hoppas på det bästa.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC