Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Maj-Britt Håkansson 100 år!

Startat av Disneyfantasten, 29 mars 2019 kl. 08:26:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Grattis till Maj-Britt Nilsson som fyllt 100 år!

Hon medverkade i originaldubbningen av Bambi och är således den äldsta dubbaren hittills och den äldsta kvarlevande från såhär gamla dubbningar...

Elios

Då får man önska stort grattis till!  ;D

E

WOW :o Är hon så gammal :o Jag tycker faktiskt att 1942-års dubbning av Bambi är bättre än den nuvarande :)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 mars 2019 kl. 09:24:41
WOW :o Är hon så gammal :o Jag tycker faktiskt att 1942-års dubbning av Bambi är bättre än den nuvarande :)

Bambi kom visserligen ut 1942, men hade premiär i Sverige 1943! (och så gjordes omdubbningen 1986)

Själv tycker jag att båda dubbningarna är ganska bra, jag hade sett originaldubbningen ett antal gånger innan jag därefter vande mig vid omdubbningen... (har svårt att välja mellan båda dubbningarna)

I omdubbningen så gillar jag Nils Eklund som Herr Uggla, Gunnel Fred som Stampes Mamma och Louise Raeder som Vuxen-Faline, men restrerande rollprestationer i omdubbningen är mediokra...

Hos andra Disneyfilmer gjorda 1937-1961 tycker jag att omdubbningarna absolut är bättre (även om jag inte sett dem i sin helhet utöver Alice i Underlandet), många rösterna i originaldubbningarna är mediokra och har inte tillräckligt med energi åt karaktärerna och rösterna i omdubbningarna passar bättre... (skräckexemplet är dock Inga Tidblad som Pinocchio då hon låter på tok för gammal och feminin för att passa karaktären), fast å andra sidan är det kanske inte riktigt rättvist att bedöma dubbningar som man inte hört i sin helhet, men det vore intressant att höra mer av dem...

(några röster i originaldubbningar som faktiskt var bra är Sven Lindberg som Ödlan Bill, Jan Malmsjö som Lufsen, Asta Bolin som Lady, Iwar Wahlgren som Tony, Måns Westfelt som Joe, Olof Thunberg som Boris, Per Myrberg som Roger, Sif Ruud som Nanny, och möjligen någon mer därtill som jag kan ha glömt, och även om jag ännu inte har hört Martin Ljung som Indianhövdingen, Sif Ruud som Flora, Yvonne Lombard som Magdalena, Ingvar Kjellson som Kung Stefan, Stig Grybe som Sergeant Rapp, Olof Thunberg som Översten, Gösta Prüzelius som Blodis/Trofast eller Sven Holmberg som Kapten och Dansken/Danny så tror jag ändå att de kan vara bra i de rollerna, och så förstås Olof Thunberg som Trofast, som trots allt alltid spelat karaktären oavsett projekt)

Dock tycker jag absolut att 1972-års första omdubbning av Dumbo är mycket bättre än den nuvarande omdubbningen från 1996... (även om vissa röster i 1990-talsdubbningen är fullt godkända)

Men nu hamnar vi lite utanför ämnet, denna tråd är ju ändå till för att hedra Maj-Britt Håkanssons 100-åriga liv! Imponerande säger jag!  :) (jag skapade denna tråd för att den är speciellt och stort med personer som fyller 100 år)

Elios

Kul hon har varit med oss så länge.
Fyllde 101 år för bara några veckor sedan.  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 16 april 2020 kl. 04:26:37
Kul hon har varit med oss så länge.
Fyllde 101 år för bara några veckor sedan.  ;D

Precis som Dalmatinerna...

Elios


Elios

Vilken var hennes senaste dubbning förresten?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 19 april 2020 kl. 12:04:06
Vilken var hennes senaste dubbning förresten?^^

Bambi är den enda dubbning hon varit med i!  ;)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2020 kl. 12:08:34
Bambi är den enda dubbning hon varit med i!  ;)

Inte någon annan?? Hmm, Lustigt!?^^

Hey Arnold på svenska

Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Adam Larsson

På Wikipedia stod det hon har varit död sedan 2006 men det har tagits bort nu