Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2022 kl. 08:45:23
Ingen av dem har jag tyvärr norska dubbcredits till, då DVD-utgåvorna av Rädda Willy, Space Jam, Det magiska svärdet och Järnjätten saknade dubbcredits medan Trollet i parken och Pingvinen och lyckostenen inte släppts alls på DVD i Norge. :(

Enda sättet att få tag i dessa gissar jag är om man får tag i de norska VHS-utgåvorna av alla dessa filmer, där det bör finnas en hyfsad chans att det står utsatt dubbcredits. Jag har dock ingen av dessa i min samling (endast de svenska VHS-utgåvorna), men möjligtvis kanske TrondM eller någon annan av våra norska vänner på forumet har de norska VHS-utgåvorna...?
(Det har ju inte blivit så roligt att köpa från Norge längre sedan de nuvarande momsreglerna trädde i kraft, då Norge inte är medlemmar i EU så att man måste betala moms och PostNords ockeravgift på 75 kr på alla försändelser därifrån - annars hade jag själv försökt få tag i dessa från någon lämplig second hand-butik i Norge)

Jag hoppas också att TrondM och/eller andra norska deltagare på forumet kan hjälpa till, likaså också att danska deltagare kan det med de danska dubbningarna!  :)

Disneyfantasten

Såg just att Svenska röster & credits hade uppdaterats idag!  :D

Så, när kommer de norska creditlistorna att publiceras? (förlåt om jag tjatar, men jag är nyfiken)

När blir det då danskas tur? (samma som ovan)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 juli 2022 kl. 09:34:20
Så, när kommer de norska creditlistorna att publiceras? (förlåt om jag tjatar, men jag är nyfiken)

När blir det då danskas tur? (samma som ovan)
Jag kommer sakta börja lägga in de norska creditlistorna nu, men när det rör sig om nästan 200 stycken och det tar 2 - 4 minuter per creditlista, så förstår du själv att det inte kommer bli klart idag... :(

Men jag kommer börja jobba med det lite grand varje dag, så med lite tur (och om vädret tillåter) kan det publiceras innan månadens slut. :)

När Norske stemmer og credits ligger ute är danska nästa avdelning på tur, men där kommer jag behöva hjälp om det inte ska ta lång tid - trots allt har jag ju jobbat i över ett år för att få ihop de nästan 200 norska creditlistorna, så får jag ingen hjälp kan det ta nästan lika lång tid med danska...

Disneyfantasten

Fråga; hur långt har du kommit med norska creditlistor? (nu när du lyckats fixa ny server)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2022 kl. 21:30:25Fråga; hur långt har du kommit med norska creditlistor? (nu när du lyckats fixa ny server)
Refererar du till uppdateringen av forumet?

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2022 kl. 21:30:25Fråga; hur långt har du kommit med norska creditlistor? (nu när du lyckats fixa ny server)
Jag har inte bytt server, utan bara uppgraderat forumet till nyaste versionen. Det är samma "gamla" server som förut...

Jag är uppe i 188 norska creditlistor för närvarande, och ska nu börja skriva in dem i databasen. Svårt att säga hur lång tid det kan ta, men troligen runt en vecka. :)

Jag skulle dock fortfarande behöva hjälp av någon norrman att skriva av dubbcredits från de filmer som har lokal bildversion på Disney+ (Snövit och de sju dvärgarna, Monsters, Inc., m.fl.) - de filmer som har svensk bildversion i Sverige finns det nämligen bara svenskt och engelskt ljudspår på i Sverige, och hur mycket jag än försöker går det inte att komma åt de norska dubbcreditsen. :( Någon som bor i Norge och har tillgång till Disney+, och kan hjälpa till med det?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2022 kl. 22:57:57Jag har inte bytt server, utan bara uppgraderat forumet till nyaste versionen. Det är samma "gamla" server som förut...

Jag är uppe i 188 norska creditlistor för närvarande, och ska nu börja skriva in dem i databasen. Svårt att säga hur lång tid det kan ta, men troligen runt en vecka. :)

Jag skulle dock fortfarande behöva hjälp av någon norrman att skriva av dubbcredits från de filmer som har lokal bildversion på Disney+ (Snövit och de sju dvärgarna, Monsters, Inc., m.fl.) - de filmer som har svensk bildversion i Sverige finns det nämligen bara svenskt och engelskt ljudspår på i Sverige, och hur mycket jag än försöker går det inte att komma åt de norska dubbcreditsen. :( Någon som bor i Norge och har tillgång till Disney+, och kan hjälpa till med det?

Fråga TrondM om hjälp, hen kan säkert hjälpa till!

Och här det blir dags för danska credits kan du kanske be någon dansk om hjälp.

När det blir dags för finska lär du garanterat behöva hjälp.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2022 kl. 22:57:57Jag har inte bytt server, utan bara uppgraderat forumet till nyaste versionen. Det är samma "gamla" server som förut...

Jag är uppe i 188 norska creditlistor för närvarande, och ska nu börja skriva in dem i databasen. Svårt att säga hur lång tid det kan ta, men troligen runt en vecka. :)

Jag skulle dock fortfarande behöva hjälp av någon norrman att skriva av dubbcredits från de filmer som har lokal bildversion på Disney+ (Snövit och de sju dvärgarna, Monsters, Inc., m.fl.) - de filmer som har svensk bildversion i Sverige finns det nämligen bara svenskt och engelskt ljudspår på i Sverige, och hur mycket jag än försöker går det inte att komma åt de norska dubbcreditsen. :( Någon som bor i Norge och har tillgång till Disney+, och kan hjälpa till med det?
Okej, nu har det gått omkring en och en halv veckas tid, så hur långt har du kommit?  :)

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 augusti 2022 kl. 21:47:40Okej, hur har det gått?
Sen jag kom hem från konferensen har det varit fullt upp, och sen hade jag ärligt talat överskattat hur mycket fritid jag skulle ha sen jag började om att jobba igen... Jag har visserligen bara haft fem veckors semester, men hade totalt glömt bort att man knappt hinner med någonting utöver arbetet. :(

I och med mina fingerskador kan jag ju heller inte sitta så länge vid datorn, plus att min postcovid också fortfarande gör sig påmind och jag har inte samma ork eller energi som förut.

Så än så länge har jag bara hunnit skriva in 10 norska creditlistor, så fortfarande återstår alltså 180 stycken...

Det lär med andra ord inte bli klart i veckan i alla fall, men många bäckar små...

Disneyfantasten


Disneyfantasten



Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 september 2022 kl. 08:15:15Okej, så hur långt har du kommit?
Jag är på jobbet och har inga siffror i huvudet här och nu, men jag har kommit en liten bit på väg; men tyvärr inte så långt som jag hade önskat då det varit mycket annat med e-poststrul, mitt ordinarie arbete, strul med min dator hemma, andra åtaganden i livet, o.s.v.

Dessutom vill jag inte överge svenska creditlistor eller recensioner, utan arbetar med sådant parallellt och lägger bara ner en del av tiden till de norska creditlistorna - det gör förstås att Norske stemmer og credits tar längre tid, men annars skulle det bli en oöverstiglig uppförsbacke att komma igång med att skriva recensioner och sammanställa svenska creditlistor när den nya avdelningen ligger ute skarpt...

Jag är dessutom övertygad att de flesta här (utom möjligen norrmännen) tycker det är att föredra att jag arbetar parallellt även med Dubbningshemsidan i övrigt (svenska creditlistor, recensioner och annat) istället för att inte uppdatera eller göra någonting alls med Dubbningshemsidan under flera veckors tid (så att det skulle se ut som att sajten är övergiven)...

Citat från: Zebastian skrivet  2 oktober 2022 kl. 20:20:52https://www.dubbningshemsidan.se/credits/no/

Finns ingenting på den här adressen länken funkar inte
Det beror på att Norske stemmer og credits faktiskt inte kommer att ha den adressen, så att den där adressen alltid kommer vara icke-existerande (såvida det inte dyker upp en creditlista till en film som heter "no")... ;)