Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrondM

Morsomt at Norge og Sverige vant hver sin del av avstemningen. Sverige fikk flest poeng av juryene, og Norge fikk flest poeng av publikum.

Daniel Hofverberg

#121
Ja, tydligen gissade jag väldigt rätt trots allt. Mycket rättvist och välförtjänt att Nederländerna vann och att Italien kom tvåa. :) Båda de låtarna var fantastiskt bra, men jag tycker nog ändå att Nederländernas var strået vassare - eller också beror det bara på att man inte förstår texten till Italiens låt på samma sätt, då de sjöng på italienska (som även fast det är ett vackert språk inte är lika lättillgängligt som engelska)... Jag blir förvånad över att båda länderna inte fick så mycket poäng av jurygrupperna som jag hade väntat mig, medan däremot desto fler av folket.

Även Rysslands låt var bra och ett läckert scenspråk, så det känns väl hyfsat rättvist att de till sist kom trea - jag hade faktiskt väntat mig att de skulle komma ganska dåligt, i och med att Ryssland inte direkt är världens mest omtyckta land just nu, men jag är glad över att folket inte verkar påverkas av sådant.

Jag blir dock lite förvånad över att Sverige fick flest poäng av jurygrupperna och att Norge fick flest poäng av tittarröstningen - personligen tycker jag att Danmarks låt var bättre än både Sveriges och Norges, och de kom förvånansvärt långt ner i slutändan (12:e plats). Nog för att både Norge och Sverige hade bra låtar, men jag tycker ändå Danmarks var strået vassare.

Efter att ha hört alla låtar igen ikväll tyckte jag personligen bäst om Nederländerna, 2:a Italien, 3:a Danmark, 4:a Australien och 5:a Ryssland. Att både jurygrupper och folket är oense om Australiens udda låt förstår jag; men jag tyckte Danmarks låt var oerhört minnesvärd, som är helt omöjlig att få ur hjärnan hur mycket man än försöker... Den var väl säkert lite för "simpel" för många jurygrupper, men jag trodde att den skulle falla tittarna i smaken.

Men det här måste ha varit det starkaste startfältet i Eurovision Song Contest på flera års tid, och jag kan inte minnas att det på länge varit så många bra nummer i finalen.

TonyTonka

Vad är er åsikt kring röstningsfelet som det pratades om nu i veckan? Som resulterade i att Sverige faktiskt kom femma och inte sexa. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 17 maj 2019 kl. 19:54:36
Ja jag kommer iallafall säga Makedonien.

Eller så försöker du anpassa dig till det nya och accepterar att landet heter något nytt?  ;)

På tal om namn på länder; Jag får fortfarande lite ont i magen att Vitryssland fortfarande heter Vitryssland på bl.a. svenska trots att de som bor i Sverige försökt byta till Belarus/Belarusien så länge nu :( Hur svårt ska det vara att bara rösta igenom liksom??

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2019 kl. 08:58:58
I särklass sämst var San Marino, och jag kan inte för mitt liv förstå hur de kunde gå vidare... :(

För att han är en levande meme inom ESC-världen  ;D

E

Lite försenad fråga men men

Blev ni också chockade över att Norge fick högsta tittarrösterna 2019 :o Låten var ganska bra men det var ju inte den bästa enligt mig

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet  9 juni 2019 kl. 17:39:14
Eller så försöker du anpassa dig till det nya och accepterar att landet heter något nytt?  ;)

På tal om namn på länder; Jag får fortfarande lite ont i magen att Vitryssland fortfarande heter Vitryssland på bl.a. svenska trots att de som bor i Sverige försökt byta till Belarus/Belarusien så länge nu :( Hur svårt ska det vara att bara rösta igenom liksom??
Isånnafall borde vi väll också säja Suomi och inte Finland. Men gamla vanor går långsamt ur om alls.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 16 februari 2020 kl. 13:18:08
Isånnafall borde vi väll också säja Suomi och inte Finland. Men gamla vanor går långsamt ur om alls.

"Finland" är ju dock ett uttryck som inte är baserat på förtryck av något land. "Vitryssland" är mer laddat och nedvärderande iom att ordet har "Ryssland" i sig. Som om Sverige skulle kallas Norddanmark på andra språk - Förutsatt att Danmark skulle varit en diktatur minst fem gånger så stort som oss d.v.s.

Nu är det ju dock beslutat att Vitryssland hedanefter kommer kallas Belarus även på svenska! - Jag är så lycklig ;D

TrondM

Citat från: Lilla My skrivet 16 februari 2020 kl. 19:14:05
"Finland" är ju dock ett uttryck som inte är baserat på förtryck av något land. "Vitryssland" är mer laddat och nedvärderande iom att ordet har "Ryssland" i sig. Som om Sverige skulle kallas Norddanmark på andra språk - Förutsatt att Danmark skulle varit en diktatur minst fem gånger så stort som oss d.v.s.

Nu är det ju dock beslutat att Vitryssland hedanefter kommer kallas Belarus även på svenska! - Jag är så lycklig ;D

Hvordan er dette bedre?

Bela = Hvit.
Rus = Russland.


Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 16 februari 2020 kl. 19:14:05
"Finland" är ju dock ett uttryck som inte är baserat på förtryck av något land. "Vitryssland" är mer laddat och nedvärderande iom att ordet har "Ryssland" i sig. Som om Sverige skulle kallas Norddanmark på andra språk - Förutsatt att Danmark skulle varit en diktatur minst fem gånger så stort som oss d.v.s.
Den där liknelsen haltar lite kan man säja..
Visserligen så härstammar namnet Vitryssland från historiska felöversättningar av Беларусь och missförstånd men att ändra det för att det skulle vara förtryckande är ju bara fel.
Citat från: Lilla My skrivet 16 februari 2020 kl. 19:14:05
Nu är det ju dock beslutat att Vitryssland hedanefter kommer kallas Belarus även på svenska! - Jag är så lycklig ;D
Ingen kan besluta nått sånt.. Sånt bestäms av folket som använder det (vi). Använd Belarus för all del om du vill det men tills det att det ena utkonkurerar det andra eller fördöms av någon aktoritet så är båda lika rätt.
Houba !

Sabelöga

Citat från: TrondM skrivet 17 februari 2020 kl. 01:16:59
Hvordan er dette bedre?

Bela = Hvit.
Rus = Russland.
Inte helt rätt tyvär, бел verkar komma från белый (vit) potentiellt men русь är inte synonymt med ryss eller Ryssland lika lite som svea skulle motsvara svensk eller Sverige. Likt svea, svea rike, svitjod, som senare blev svenskar och Sverige blev ruserna senare också ryssar, och det som ungefär var Rutetien Ryssland. Русь här är det ursprungliga namnet på den etniska grupp som bodde (bor) ungefär i det området och lever kvar i Vitryssland (Belarus). Ryssar är dom dock inte riktigt även om dom flesta av dom talar ryska.
Houba !

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 16 februari 2020 kl. 19:14:05.

Nu är det ju dock beslutat att Vitryssland hedanefter kommer kallas Belarus även på svenska! - Jag är så lycklig ;D


Va? När blev detta klart?  ???

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 februari 2020 kl. 02:39:11
Ingen kan besluta nått sånt.. Sånt bestäms av folket som använder det (vi). Använd Belarus för all del om du vill det men tills det att det ena utkonkurerar det andra eller fördöms av någon aktoritet så är båda lika rätt.

Det kan visst beslutas hurvida ett land ska benämnas officiellt. Det finns ingen som kommer smälla dig på fingrarna för att du PERSONLIGEN vill kalla ett land för vad du vill, men i officiella sammanhang (som i riksdagen eller ESC) kan det beslutas.

Tycker också det är synd att folk alltid ska envisas med "jag kommer alltid kalla det för ____ för det har jag alltid gjort!" och vara själviska i det utan att tänka utanför sitt egna jag. Belarusiska människor bosatta Sverige har i ÅRATAL bett om att namnet ska ändras. Som sagt, du kan fortsätta kalla landet för vad du vill, du har all rätt till det - Men var god och tänk samtidigt på dem som har företräde om saken. Medmänsklighet kallas det ;)

Citat från: Elios skrivet 17 februari 2020 kl. 07:09:20
Va? När blev detta klart?  ???

https://www.altinget.se/navnenyt/regeringen-byter-namn-paa-vitryssland

E

Kan vi återgå till ämnet nu om själva tävlingen😒

Lilla My

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 17 februari 2020 kl. 10:48:01
Kan vi återgå till ämnet nu om själva tävlingen😒

Namnet på ett tillhörande land är väl inom ämnet? Det är inte så att vi diskuterar kärnfysik ;D