Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

John Harryson (1926-2008)

Startat av ddubbning, 4 december 2008 kl. 13:57:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Den mycket skicklige skådespelaren John Harryson har gått bort, vilket är mycket sorgligt.
Han var ju en riktig veteran inom skådespeleriet men även i dubbningsbranschen och han är ju när det gäller dubbning mycket förknippad med Joakim von Anka , som han gav sin röst till i många olika sammanhang, en röst som i positiv mening alltid var lätt att känna igen. Han har ju dock också när det gäller dubbning medverkat i en mängd andra roller i olika sammanhang, man kan bara som ett exempel nämna rollen som dvärgen Kloker i omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna.


Daniel Hofverberg

Det är onekligen mycket tråkigt att John Harryson har gått bort - han var en viktig del av dubbningsbranschen, och har ju som sagt gjort mängder av dubbningsroller genom åren.

TonyTonka

Vem ska spela Joakim von Anka nu?  :'( R.I.P
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Senast Joakim von Anka syntes till var väl såvitt jag vet i filmen Musses jul i Ankeborg, och där gjordes Joakims röst av Guy de la Berg istället för John Harryson. Det är väl troligt att Guy fortfarande är godkänd av Disney i USA, så att han kan vara aktuell nästa gång karaktären dyker upp.

Erika

Jag läste detta på text-tv i morse. Tråkigt.  :'(

Mysan

För mig är han mest bekant i Dr Snuggles och i Kalle Anka (tror det var i En dag med Kalle Anka eller Pluto och hans kompisar)

mycket duktig

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Lemanic

Jaha, då har en man vi har förknippat med kvalité inom dubbningsbranchen gått bort. *snyft*


onyx86

nej, fy va trist att han inte e i livet längre. han som gjorde joakim så himla bra. RIP

Elios


Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 21 mars 2020 kl. 03:31:50
Vilken blev hans sista dubbning?

Hos Musse där han repriserade sin roll som Joakim, han medverkade i ett par avsnitt, vet inte exakt när Hos Musse dubbades, det bör nog dock ha varit ca 2001-2003...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2020 kl. 07:19:18
Hos Musse där han repriserade sin roll som Joakim, han medverkade i ett par avsnitt, vet inte exakt när Hos Musse dubbades, det bör nog dock ha varit ca 2001-2003...

Vet du med vilken som var hans sista roll i serie eller film också?
Och vilket program han med gästade eller så om han var med i ett reportage?^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 21 mars 2020 kl. 07:44:30
Vet du med vilken som var hans sista roll i serie eller film också?
Och vilket program han med gästade eller så om han var med i ett reportage?^^

Han var med i följande avsnitt "Hos Musse" avsnitt;

- House of Scrooge (2002)

- Snow Day (2003)

Med reservation för att jag kan ha missat några... (till viss del var han också med i avsnittet Mickey & Minnie Vacation (2002), om än bara i en film som visades i det avsnittet, alla "Hos Musse" avsnitt visar ju filmer)

Hans sista "nya" roll tror jag var som en Varg i "Mowglis Äventyr (1998)"; som kom ut i Sverige 2000 (där spelade han en Varg som satt fast i en saxfälla)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2020 kl. 07:57:32
Han var med i följande avsnitt "Hos Musse" avsnitt;

- House of Scrooge (2002)

- Snow Day (2003)

Med reservation för att jag kan ha missat några... (till viss del var han också med i avsnittet Mickey & Minnie Vacation (2002), om än bara i en film som visades i det avsnittet, alla "Hos Musse" avsnitt visar ju filmer)

Hans sista "nya" roll tror jag var som en Varg i "Mowglis Äventyr (1998)"; som kom ut i Sverige 2000 (där spelade han en Varg som satt fast i en saxfälla)

Jo det vet jag att han med har varit med i men menade mer någon svensk serie eller film. Om det inte var typ Jönssonligan Dyker Upp Igen eller så. Men jag tror definitivt om han hade levt så hade han kunnat vara med i den nya Lassemajas Detektivbyrå.  ;D

Elios

Kollade nu det kanske var en serie som hette Guiding Light från 2008 där han spelade en som hette Mark.  :o