Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Super Mario Super Show

Startat av TonyTonka, 22 augusti 2008 kl. 19:07:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Hej, hittade ett klipp från gamla videodubben av Super Mario bros. kan identifiera alla röster, utom prinsessans, vem tusan är det som dubbar henne egentligen?


http://www.youtube.com/watch?v=bteD7CsBO74

Dom andra rösterna är:

Mario               - Hasse Jonsson
Luigi                - Staffan Hallerstam
Champ             - Johan Hedenberg
Kung Krut         - Johan Hedenberg
Koopa Troopa    - Staffan Hallerstam
Merlin               - Johan Hedenberg

Tack på förhand

Jim Ström
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Hmm, det var faktiskt inte så lätt. Det är något med Prinsessans röst som jag tycker låter lite bekant, men tyvärr lyckas jag inte att placera in henne just nu.

Såvitt jag förstår var det väl Wendros som gav ut VHS-volymerna med Super Mario Bros., och de brukade väl oftast anlita Videobolaget under den här tidsperioden. Men det här låter inte som någon av de typiska kvinnliga skådisar som Videobolaget brukade anlita (Louise Raeder, m.fl.).

Någon annan som har någon idé?

jimstrom

både Maria Weisby och Louise Raeder medverkar, men oftast som biroller i enstaka avsnitt, det låter dock verkligen inte som Maria eller Louise. i tv3's senare dubbning dock, är det utan tvekan Louise Raeder som gör prinsessan.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

JRL

Jag känner igen den där rösten, samma person dubbade Smurfan i The Smurfic Games, ett specialavsnitt av Smurfarna som visades på SVT (!) 1988 i samband med någon av olympiaderna. Den sändes med en inte helt lyckad dubbning som det troligtvis var SVT själva som slängt ihop i all hast. Christer Ulfbåge (!!!) gjorde rösten till Gammelsmurfen. Om någon vet vilka som var inblandade i den dubbningen så är det högst troligtvis samma person. Men vem det är har jag tyvärr ingen aning om.

Daniel Hofverberg

Jag pratade faktiskt med Jacob Hård ganska nyligen om just Smurfolympiaden, som sändes i Lilla Sportspegeln den 29/2 1988 i samband med vinter-OS i Calgary. Enligt honom medverkade följande i SVT-dubben av den filmen:

Jacob Hård
Christer Ulfbåge
Jane Björck
Artur Ringart


(d.v.s. de personer som var programledare och reportrar för Lilla Sportspegeln på den tiden)

Om du har rätt att det är samma skådis som spelade Smurfan, måste det alltså i så fall vara Jane Björck då hon var den enda kvinnan som medverkade.

Den dubbningen gjordes i likhet med alla andra Lilla Sportspegeln-dubbningar av SVTs sportredaktion. De dubbningarna var ju inga påkostade mästerverk direkt, men Smurfolympiaden hade i alla fall en riktig dubbning (ingen lektordubb) till skillnad från Tom & Jerry och Kalle Anka. Om jag inte minns fel hade även Zoo Olympics och Zoo Cup (Bo A Orm) riktiga dubbningar; åtminstone delvis.

jimstrom

Ja det var ju verkligen otippat, här är ett klipp från Mysiga Magasinet ifrån 1983, innan Jane började på tv-sporten, och jag tycker att hennes röst har vissa likheter med prinsessans,  i det här klippet, jag hade dock aldrig ens tänkt tanken om jag skulle jämföra med hennes röst idag.


http://www.youtube.com/watch?v=lj9rwj46GzA

och ett klipp från tv-sporten ifrån 2011 att jämföra med.


http://www.youtube.com/watch?v=fwsw5KkPqNw
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

JRL

Det känns som att det definitivt måste vara Jane Björck som gör rösten även åt prinsessan. Har sett The Smurfic Games/Smurfolympiaden så pass många gånger att det ringde en klocka direkt när jag såg Super Mario Bros-klippet. Väldigt otippat att det var hon måste man ju säga, även om jag hade på känn att det var någon som arbetade på SVT eftersom de inte verkade ha anlitat proffsdubbare för Smurfdubbningen. Måste vara Artur Ringart som gjorde rösten åt Gargamel. Den dubbningen är någonstans mitt emellan kult och kalkon...

Lilla Sportspegelns övriga dubbningar var (såvitt jag minns) väldigt enkla lektorsdubbningar utan några större skådespelarmässiga ambitioner. Smurfolympiaden var nog det enda de dubbade som innehöll något större antal repliker.

Dock finns det en väldigt seriös tanke bakom att låta en sportjournalist dubba. Sportjournalister lär sig väldigt snabbt att tala samtidigt som man hör andra röster i hörlurarna (vilket är betydligt svårare än det låter), och det är ju något man måste kunna hantera som dubbare. Så sett ur det perspektivet känns det rimligt.

TonyTonka

Jag har nog fel, men jag tycker att Prinsessans röst låter lite som Beatrice Järås.

Annars är det väl Louise Raeder som spelar Prinsessan i både video och tv-dubbningen? (förutom på videofilmerna med den andra Mario-serien, där Prinsessan i stället spelades av Nina Gunke)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2013 kl. 20:05:24
Jag har nog fel, men jag tycker att Prinsessans röst låter lite som Beatrice Järås.

Annars är det väl Louise Raeder som spelar Prinsessan i både video och tv-dubbningen? (förutom på videofilmerna med den andra Mario-serien, där Prinsessan i stället spelades av Nina Gunke)

Just den här Mario-serien, där klippet är hämtat från, vågar jag påstå att det är Jane Björk (?) som gör rösten i alla avsnitt, för hon lät lika hela tiden (precis som de övriga rollfigurerna). Louise Raeder gjorde rösten åt Prinsessan Lana i Kapten N - The Game Master och Prinsessan Zelda i The Legend of Zelda (två andra Wendros-serier med tv-spelstema), men jag tror inte att hon var inblandad i någon av Mario-dubbningarna.

Tänk om det gick att få fram en kopia av Smurfolympiaden? Då skulle man ju direkt kunna konstatera om det är samma person eller inte. Men jag är 99,99% säker på att det är det.

Beatrice Järås har ju varit med i Media Dubbs smurfdubbningar, så hennes röst borde man ha känt igen.

TonyTonka

#24
http://www.youtube.com/watch?v=C7vOVEAcsiA/

JRL: Om du nu inte tror att Louise Raeder varit iblandad i någon av dubbningarna, kolla då här: (nu vet jag i och försej inte om det är just Super Mario Bros Super Show som åsyftas, men i den här serien spelas hon utan tvekan av Louise Raeder. Louise gör dessutom ett antal biroller, bland annat Nicole Eggert)

Just det avsnittet som jimstrom länkade till innan, såg jag alldeles nyss på youtube med tv-dubben, och där var det utan tvekan Louise Raeder som spelade Prinsessan.


http://www.youtube.com/watch?v=NbKdWroUDf8

Ungefär 3 minuter och 21 sekunder in i det här klippet hör man också att det är Louise Raeder.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

jimstrom

Jag hade en gång i tiden 2 vhs kassetter med super maro bros. i den första markerad nummer 2, var live action momenten odubbade.

I en senare vhs markerad nummer 5, var det dock tv3's dubb som användes, i tv3 dubben, var även liveaction momenten dubbade. Dubbningen hade följande följande uppsättning:

Mario          - Steve Kratz
Luigi           - Johan Hedenberg
Flugis         - Hasse Jonsson
Prinsessan  - Louise Raeder
Kung Koopa - Gunnar Ernblad

samt ytterligare en senare dubb av Sunstudio till Super Mario Bros. 3 med bla.

Mario          - Håkan Mohede
Luigi           - Kenneth Mildoff
Toad           - Nina Gunke
Prinssesan   - Nina Gunke
Kung Koopa - Kenneth Mildof

Hoppas det klarar upp lite.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

AlexanderM

Kul att äntligen få veta vem som dolde sig bakom rösten, växte själv främst upp med den äldre dubbningen med Hasse Jonsson som Mario (tror fortfarande jag har volym 1 och 2 på VHS nånstans) och har undrat en del över det.

Var det from volym 3 som MediaDubb tog över och då man började dubba live-sekvenserna (dvs sitcomen)? Volym 4 (Vem är rädd för Bonkes från Jonkers?) såg jag hos nån kompis för länge sen och där blev jag förvånad över förändringen vad gäller rösterna.

Det kan ju såklart ha tagits upp i nån tidigare tråd.

"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Daniel Hofverberg

#27
Citat från: JRL skrivet 11 september 2013 kl. 20:20:46
Tänk om det gick att få fram en kopia av Smurfolympiaden? Då skulle man ju direkt kunna konstatera om det är samma person eller inte. Men jag är 99,99% säker på att det är det.
Jag har faktiskt Smurfolympiaden inspelad från SVT på ett gammalt VHS-band. Jag ska ta och leta åt det och digitalisera det, så borde man ju kunna avgöra om det är Jane Björck eller inte.

Jag håller med att rösten är snarlik som jag kommer ihåg den från Smurfolympiaden, men det låter som ett minst sagt ologiskt skådespelarval för Videobolaget som annars brukade hålla sig till ungefär samma ensemble i det mesta.

Citat från: JRL skrivet 11 september 2013 kl. 20:04:31
Lilla Sportspegelns övriga dubbningar var (såvitt jag minns) väldigt enkla lektorsdubbningar utan några större skådespelarmässiga ambitioner. Smurfolympiaden var nog det enda de dubbade som innehöll något större antal repliker.
Utöver Smurfolympiaden fanns ju även Bo A Orm-kortfilmerna; d.v.s. Zoo Olympics och Zoo Cup. Dessa hade ju väldigt mycket repliker; i stort sett oavbrutet. Jag hade kunnat svära på att även dessa var lektordubbade, men när jag hittade åt några stycken inspelade upptäckte jag till min stora förvåning att de faktiskt hade riktiga dubbningar. Där var det ju Jacob Hård som spelade Bo A Orm. Zoo Cup har även släppts på DVD och VHS, och såvitt jag kunnat avgöra låter det som SVT-dubben även där.

Sen hittade jag nyligen även åt någon okänd 20-minuterskortfilm som sändes vid ett tillfälle i Lilla Sportspegeln och som jag inte lyckats ta reda på originaltiteln på (en tecknad film om möss som spelar ishockey), som vad jag vill minnas hade en riktig dubbning.

Även de Disney-kortfilmer som ursprungligen ingick i Lilla Sportspegeln (innan de började med Tom & Jerry) hade ju väldigt många repliker, men var även dem mycket enkla lektordubbningar - ibland med mer bokstavlig översättning och ibland mer friare tolkat. Exempelvis kommer jag ihåg Mickey's Polo Team, som i original har väldigt få repliker men där Lilla Sportspegeln på eget bevåg lagt till en kommentator som pratade nästan oavbrutet i live övertydlig stil.

Erika

Jag har också undrat i många års tid vem som gjorde prinsessans röst i videodubben. Ett tag var jag inne på Gunilla Backman, men efter att ha jämfört röster och så vidare, så la jag ner den teorin direkt.
Däremot tycker jag att prinsessans röst och Jane Björcks röst bär en viss likhet.

Citat från: jimstrom skrivet 11 september 2013 kl. 21:27:06
I en senare vhs markerad nummer 5, var det dock tv3's dubb som användes, i tv3 dubben, var även liveaction momenten dubbade.

Aha, jag visste inte att TV3-dubben (som även har använts vid visningar på FilmNet och Fox Kids) hade använts på Wendros senare vhs-utgåvor av tv-serien. Tack för informationen.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2013 kl. 01:08:50
Utöver Smurfolympiaden fanns ju även Bo A Orm-kortfilmerna; d.v.s. Zoo Olympics och Zoo Cup. Dessa hade ju väldigt mycket repliker; i stort sett oavbrutet. Jag hade kunnat svära på att även dessa var lektordubbade, men när jag hittade åt några stycken inspelade upptäckte jag till min stora förvåning att de faktiskt hade riktiga dubbningar. Där var det ju Jacob Hård som spelade Bo A Orm. Zoo Cup har även släppts på DVD och VHS, och såvitt jag kunnat avgöra låter det som SVT-dubben även där.

Det finns även en annan dubbning där bl. a. Olav F. Andersen och Johan Hedenberg medverkar.   

Citat
Sen hittade jag nyligen även åt någon okänd 20-minuterskortfilm som sändes vid ett tillfälle i Lilla Sportspegeln och som jag inte lyckats ta reda på originaltiteln på (en tecknad film om möss som spelar ishockey), som vad jag vill minnas hade en riktig dubbning.

Åh, den filmen kommer jag ihåg! Tyvärr vet inte jag heller vad filmen heter i original.

JRL

Citat från: TonyTonka skrivet 11 september 2013 kl. 21:13:33
http://www.youtube.com/watch?v=C7vOVEAcsiA/

JRL: Om du nu inte tror att Louise Raeder varit iblandad i någon av dubbningarna, kolla då här: (nu vet jag i och försej inte om det är just Super Mario Bros Super Show som åsyftas, men i den här serien spelas hon utan tvekan av Louise Raeder. Louise gör dessutom ett antal biroller, bland annat Nicole Eggert)

Just det avsnittet som jimstrom länkade till innan, såg jag alldeles nyss på youtube med tv-dubben, och där var det utan tvekan Louise Raeder som spelade Prinsessan.


http://www.youtube.com/watch?v=NbKdWroUDf8

Ungefär 3 minuter och 21 sekunder in i det här klippet hör man också att det är Louise Raeder.

Det är utan tvekan Louise Raeder ja. Den där dubbningen kände jag inte alls till :O Alla dubbningar jag har sett av den serien har haft Hasse Jonsson som Mario osv.

Johan Hedenberg som Luigi istället för kung Koopa och Hasse Jonsson som Toad istället för Mario, varför har de kastat om rollerna? Verkar lite smått förvirrat.

Vem är det som gör rösten till Mario, förresten?