Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Valross i Göteborg

Startat av Skokaka, 12 mars 2022 kl. 17:15:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Någon som hört nyheterna igår om att det var en valross i Göteborg? Jag tror att den låg och vilade på en liten båt i hamnen om jag minns rätt. Osäker om valrossar är farliga dock eller inte.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2022 kl. 17:15:09
Någon som hört nyheterna igår om att det var en valross i Göteborg? Jag tror att den låg och vilade på en liten båt i hamnen om jag minns rätt. Osäker om valrossar är farliga dock eller inte.
Valrossar?Finns dom i Sverige?

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2022 kl. 17:15:09
Någon som hört nyheterna igår om att det var en valross i Göteborg? Jag tror att den låg och vilade på en liten båt i hamnen om jag minns rätt. Osäker om valrossar är farliga dock eller inte.

Valrossar kan vara farliga, men farligast är de i vattnet.

Citat från: MOA skrivet 12 mars 2022 kl. 17:49:37
Valrossar?Finns dom i Sverige?

Nejdå, den har antagligen bara kommit vilse.

Jag har aldrig sett någon valross på riktigt vad jag vet, vilket jag tycker är synd, det är dock några tyska djurparker som håller den arten så jag kanske kan kunna se valrossar i framtiden.  :)

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2022 kl. 17:52:04
Valrossar kan vara farliga, men farligast är de i vattnet.

Nejdå, den har antagligen bara kommit vilse.

Jag har aldrig sett någon valross på riktigt vad jag vet, vilket jag tycker är synd, det är dock några tyska djurparker som håller den arten så jag kanske kan kunna se valrossar i framtiden.  :)

Jag tänker på deras betar, jag antar att de kan attackera om de känner sig hotade. Annars så kanske de är fredliga i vanliga fall?

På tal om att gå vilse, jag har hört typ... Någon månad sedan eller något om att en järv har gått vilse i en stad, också någonstans i Sverige. De sa att järvar går vilse i Sverige en gång om året.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2022 kl. 18:07:59
Jag tänker på deras betar, jag antar att de kan attackera om de känner sig hotade. Annars så kanske de är fredliga i vanliga fall?

På tal om att gå vilse, jag har hört typ... Någon månad sedan eller något om att en järv har gått vilse i en stad, också någonstans i Sverige. De sa att järvar går vilse i Sverige en gång om året.

Du har rätt i att de kan attackera om de känner sig hotade, likaså under parningstid och när de har ungar.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2022 kl. 18:07:59
Jag tänker på deras betar, jag antar att de kan attackera om de känner sig hotade. Annars så kanske de är fredliga i vanliga fall?

På tal om att gå vilse, jag har hört typ... Någon månad sedan eller något om att en järv har gått vilse i en stad, också någonstans i Sverige. De sa att järvar går vilse i Sverige en gång om året.

Det där med järvar hade jag ingen aning om, men jag vet att de finns vilda i Värmland, Dalarna och Norrland, järvar attackerar sällan människor utan de springer oftast iväg när de anar att människor finns i närheten.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2022 kl. 18:21:02
Det där med järvar hade jag ingen aning om, men jag vet att de finns vilda i Värmland, Dalarna och Norrland, järvar attackerar sällan människor utan de springer oftast iväg när de anar att människor finns i närheten.

Och jag som trodde att järvar var inget att leka med. :o

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 mars 2022 kl. 18:21:02
Det där med järvar hade jag ingen aning om, men jag vet att de finns vilda i Värmland, Dalarna och Norrland, järvar attackerar sällan människor utan de springer oftast iväg när de anar att människor finns i närheten.
Som älgar

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 12 mars 2022 kl. 18:28:55
Som älgar

Älgar förekommer i hela Sverige utom Gotland och södra Skåne.

Citat från: Skokaka skrivet 12 mars 2022 kl. 18:26:16
Och jag som trodde att järvar var inget att leka med. :o

Järvar i djurparker kanske, eftersom rovdjur i djurparker ofta är farligare än de i naturen i och med att de saknar den naturliga respekten för människor som de vilda djuren har.

Fred

Citat från: MOA skrivet 12 mars 2022 kl. 18:28:55
Som älgar

Det är nog ganska liten risk att man dör eller skadas allvarligt om man krockar med en järv i och för sig.

Disneyfantasten

Vi har nog gått alldeles för mycket ifrån ämnet känns det som...

Skokaka

Okej, men tillbaka till ämnet. I dag i mitt jobb så kollade jag just upp den här nyheten igen och bestämda själv att skriva om den. De nämnde att valrossar är inte vanliga i området. Det har dock kommit sköldpaddor, valar och vanliga sälar ibland på besök dock.

Valrossen verkar vara en hona eller en ung hane eftersom den har små betar, men de bestämde att kalla den för Freja. Senare simmade den iväg igen. Hoppas den hittar rätt, dock.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 15 mars 2022 kl. 17:59:54
Okej, men tillbaka till ämnet. I dag i mitt jobb så kollade jag just upp den här nyheten igen och bestämda själv att skriva om den. De nämnde att valrossar är inte vanliga i området. Det har dock kommit sköldpaddor, valar och vanliga sälar ibland på besök dock.

Valrossen verkar vara en hona eller en ung hane eftersom den har små betar, men de bestämde att kalla den för Freja. Senare simmade den iväg igen. Hoppas den hittar rätt, dock.
Hejdå Valross!

Skokaka

#13
Sorgliga nyheter: Jag hörde nyss att valrossen Freya (Ja, Freya med ett y) har avlidats. Jag vet att hon var ett djur, men det låter ändå rätt så synd tycker jag. Må hon vila i frid. :'(

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 14 augusti 2022 kl. 18:18:45Sorgliga nyheter: Jag hörde nyss att valrossen Freya (Ja, Freye med ett y) har avlidats. Jag vet att hon var ett djur, men det låter ändå rätt så synd tycker jag. Må hon vila i frid. :'(
Ja, jag läste det också och det var inte några upppiggande nyheter direkt.

Hon hade tydligen blivit för närgången och aggresiv mot folk, men ändå. Å andra sidan är det för kanske för riskfyllt att hoppas på det bästa.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran