Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

11 September 2001

Startat av E, 11 september 2019 kl. 17:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet 11 september 2019 kl. 23:12:48
Jag har några riktigt starka ord jag kunde säga om vad jag tycker om Islam. Men jag ska inte. Eftersom jag vill vara artig  och inte göra folk arga och jag vill hålla den här tråden hövlig !
Vilket är bra, vi ska inte i onödan dra in en massa politiska diskussioner som inte hör hemma här.
Houba !

Simon Axelsson

#16
Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 11 september 2019 kl. 23:04:08
Är inte det lite som att säja att det inte var ideologin nazism utan den nazistiska staten Nazityskland som gjorde [fyll i valfritt]?
Al-Qaida var ju trots allt islamister, det har väll allt med islam att göra om dock i en perverterad form. Oavsett om man gillar det eller inte.

Det jag menar är ju att det inte var religionen i sin helhet, utan en, som du säger, perverterad form. Jag skulle inte säga att det är rätt att säga att religionen Islam i sin helhet är skyldiga till attackerna då endast den väldigt perverterade grenen och dess medkommande terrororganisation låg bakom alltsammans.
Att påstå att hela religionen är skyldig är lite som att säga att Kristendomen i sin helhet är hemsk bara för att några Katolska präster ska ha våldtagit småbarn.
Islamister och Muslimer är ju relaterade, men de är inte detsamma. Jag förstår dock inte riktigt hur Nazismen hör hit, jag skildrar Islam från Islamism, inte Islamism från al-Qaida som du i princip formulerat det.

(Jag vill även tillföra att en viss person själv jämfört Islam med Nazism och påstått att de är lika hemska)
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Sabelöga

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 september 2019 kl. 23:22:09
Det jag menar är ju att det inte var religionen i sin helhet, utan en, som du säger, perverterad form. Jag skulle inte säga att det är rätt att säga att religionen Islam i sin helhet är skyldiga till attackerna då endast den väldigt perverterade grenen och dess medkommande terrororganisation låg bakom alltsammans.
Att påstå att hela religionen är skyldig är lite som att säga att Kristendomen i sin helhet är hemsk bara för att några Katolska präster ska ha våldtagit småbarn.
Islamister och Muslimer är ju relaterade, men de är inte detsamma. Jag förstår dock inte riktigt hur Nazismen hör hit, jag skildrar Islam från Islamism, inte Islamism från al-Qaida som du i princip formulerat det.
Som jag tolkade det menade du att islam inte hadde nått med saken. Vilket är uppenbart fel även i länken du skickade så det är bra att du inte menade det så.
Nazismen var bara ett exempel om än ett grovt sådant. Självklart är ju nazismen värre än det mesta här på jorden, även islamism. Som tur är är den rätt ovanlig nu för tiden.
Houba !

Simon Axelsson

Trots att det med störst sannolikhet inte hör hit, men bara för att vi nyss nämnt Nazism, någon som är intresserad av Taika Waititis kommande Nazistsatir Jojo Rabbit?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 11 september 2019 kl. 23:43:22
Trots att det med störst sannolikhet inte hör hit, men bara för att vi nyss nämnt Nazism, någon som är intresserad av Taika Waititis kommande Nazistsatir Jojo Rabbit?

Den var gå lite för långt. Nazism ska ju  inte ser urtrevlig eller rolig ut på film. känns lite som glamourisering av Nazityskland eller åtminstone ett ursäktande av förintelsen

Värdigt med tanke på att regissören är jude.

Jag menar alla påhängen med filmen.  Det våras För Hitler (av Mel Brooks) var hur dum iden om rolig lättsam film eller det fallet teater om Hitler var.

Det stora skämt är ju att ingen skulle gilla en glad musikal om Hitler och att iden är så dålig att den är garanterad att vara en flopp.

Det var det stora skämtet med filmen att ingen vettig person skulle vilja se glad och rolig nazism.

Många missbedömer filmen på grund av den svenska titten och tror att det är en komedi om Hitler. När i egentligen är komedi om hur dålig iden om positive Hitler pjäs är !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Daniel: kan du vara snäll att ta bort detta politik-snack som Gstone och dom andra pratar om

Det var inte det som jag ville få fram

Frågade bara vad dom som är lite äldre gjorde den dagen det hände

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 12 september 2019 kl. 00:07:16
Den var gå lite för långt. Nazism ska ju  inte ser urtrevlig eller rolig ut på film. känns lite som glamourisering av Nazityskland eller åtminstone ett ursäktande av förintelsen

Värdigt med tanke på att regissören är jude.

Jag menar alla påhängen med filmen.  Det våras För Hitler (av Mel Brooks) var hur dum iden om rolig lättsam film eller det fallet teater om Hitler var.

Det stora skämt är ju att ingen skulle gilla en glad musikal om Hitler och att iden är så dålig att den är garanterad att vara en flopp.

Det var det stora skämtet med filmen att ingen vettig person skulle vilja se glad och rolig nazism.

Många missbedömer filmen på grund av den svenska titten och tror att det är en komedi om Hitler. När i egentligen är komedi om hur dålig iden om positive Hitler pjäs är !

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vissa delar förstår jag, men de flesta inte. Jag har hört att nästan varje skämt i filmen ska vara direkt riktat mot Nazisterna, han gör narr av Nazisterna. Man får väl bara vänta och se om man nu inte redan sett den på TIFF.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 september 2019 kl. 07:29:38
Daniel: kan du vara snäll att ta bort detta politik-snack som Gstone och dom andra pratar om

Det var inte det som jag ville få fram

Frågade bara vad dom som är lite äldre gjorde den dagen det hände

Annars kan han ju flytta alltsammans till en ny tråd med en liten sammanfattning om hur vi kom hit om det går, annars skulle jag vara helt okej med att allt orelaterat raderas, jag tror alla sagt sitt om den här politiken nu ändå.
Ber om ursäkt om vi förstörde din tråd, vissa kommentarer väckte bara lite reaktioner som jag gärna ville få ut. Hoppas din diskussion fortsätter trevligt i framtiden.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet 12 september 2019 kl. 08:15:01
Annars kan han ju flytta alltsammans till en ny tråd med en liten sammanfattning om hur vi kom hit om det går
Ja det kan han också göra

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 september 2019 kl. 07:29:38
Daniel: kan du vara snäll att ta bort detta politik-snack som Gstone och dom andra pratar om

Det var inte det som jag ville få fram

Frågade bara vad dom som är lite äldre gjorde den dagen det hände

Nu är du faktiskt lite orättvis ! Jag försökt ju exklusivt undvika politik eller är kritik mot Hitler  kontroversiellt på Dubbningshemsidan av någon konstigt anledning ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Det här var ju nästan TKO!

Vi skulle inte snacka om det och ändå går vi in på det. Höh. Trist. Byt ämne. Detta handlar om själva attacken inte om Islam.  8)

Elios

Och just det så har jag redan sagt vad jag gjorde ungefär dem dagarna själva attacken hände.  8)

gstone

Kan vi  stänga av tråd jag var ändå 4 år när det händ så jag har inget minne  av den dagen.  Det är ett dåligt val av ämne !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 september 2019 kl. 12:50:25
Kan vi  stänga av tråd jag var ändå 4 år när det händ så jag har inget minne  av den dagen.  Det är ett dåligt val av ämne !
Varför det? Bara för att du var för ung för att minnas det, så betyder det ju inte att alla på forumet var det...

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 11 september 2019 kl. 22:59:36
Det var Islam !

Tänker inte läsa.

Byr mig inte.

Att försöka få mig att gilla  islam är meningslöst. Du kommer  aldrig lyckas. Så bry inte ens om att försöka  snälla !

Att säga att alla muslimer är islamister är dock otroligt diskriminerande..? Du kan inte peka på en extremist och säga att denne förespråkar en hel jävla religion, speciellt en Abrahamitisk sådan med runt 1,6 miljarder utövare.

Skärp dig.