Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags (CD-skivan)

Startat av Beck, 28 september 2010 kl. 15:48:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias

#15
Hejsan!

Jag har börjat samla ihop låtar från "Disneydags" CD:n och laddat upp dem i MP3-format på Dropbox, och som videor på min YouTube-kanal. Hittills har jag hittat 5 av 13 låtar, 2 som jag endast hittat på YouTube och inte lagt med i samlingen. Om ni hittar de andra sångerna från CD:n i bra kvalitet, har gamla MP3-filer på datorn eller har CD:n, länka gärna till dem eller ladda upp musikfilerna, så laddar jag upp dem i samlingen på Dropbox. Tack.

Alla kan ladda ner sånger från samlingen. Om filerna skulle tas bort, har jag en backup på min dator som jag lägger upp någon annanstans.

Hittills funna låtar:

       
  • 1. Disneydags (från YouTube, inte med i samlingen)
  • 2. Här kommer Piff och Puff
  • 4. Knattar
  • 6. Tuffa salta grabbar (från YouTube, inte med i samlingen)
  • 7. Flygplan
  • 9. Alla busars Boogie Blues
  • 10. Här kommer Bumbibjörnarna

Tack på förhand!

Daniel Hofverberg

Jag har nu slagit ihop alla tre trådar som berörde CD-skivan Disneydags, så vi har allting samlat på samma ställe.

Mathias: Jag har CD-skivan här hemma och kan absolut digitalisera hela den om intresse finns.

Mathias

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2013 kl. 12:28:57
Jag har nu slagit ihop alla tre trådar som berörde CD-skivan Disneydags, så vi har allting samlat på samma ställe.

Mathias: Jag har CD-skivan här hemma och kan absolut digitalisera hela den om intresse finns.
Jag skulle vara väldigt tacksam om du hade tid att göra det, de saknade låtarna finns inte någonstans på Internet mer vad jag vet. Tack på förhand!

Mathias

Hej Daniel!

Har du fortfarande tid att digitalisera CD:n?

Mvh Mathias

Daniel Hofverberg

Jag har absolut fortfarande tänkt att försöka digitalisera CD-skivan, men har tyvärr inte hunnit med det än. Jag har haft väldigt fullt upp med mitt ordinarie jobb plus arbetet med Dubbningshemsidan, och har knappt haft en minut till övers på sistone. Men jag ska försöka rippa Disneydags-skivan så fort jag hinner.

Mathias

Hej Daniel!

Har du möjligtvis någon tid att rippa CD:n? Tack! :)

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen rippat hela CD-skivan Disneydags; ledsen att det tagit så lång tid. Jag har rippat låtarna till MP3 med en bitrate på 320 kbit/sek, för att det ska bli så bra kvalitet som möjligt - med den bitraten kan i alla fall inte jag höra någon skillnad gentemot originalskivan.

Jag har tillfälligt lagt upp låtarna på Dubbningshemsidans server, men jag vet inte hur länge jag kan låta de ligga kvar där då det tar upp både utrymme och bandbredd:
http://www.dubbningshemsidan.se/Disneydags/

De låtar som finns och deras respektive sångare är:
1. "Disneydags" Disneyklubbens signaturmelodi - sång: Anders Öjebo
2. Här kommer Piff och Puff (ur: Piff & Puff - Räddningspatrullen) - sång: Haakon Pedersen & Liza Öhman
3. Bumbibärssaft (ur: Bumbibjörnarna) - sång: Anna Nylén
4. Knattar (ur: DuckTales) - sång: Anders Öjebo
5: Varje litet hjärta (ur: Luftens hjältar) - sång: Liza Öhman
6: Tuffa salta grabbar (ur: Bumbibjörnarna) - sång: Peter Wanngren
7: Flygplan (ur: Luftens hjältar) - sång: Anders Öjebo
8: Pirater (ur: Luftens hjältar) - sång: Anders Öjebo
9: Alla busars Boogie Blues (ur: DuckTales) - sång: Bertil Engh, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk & Anders Öjebo
10: Här kommer Bumbibjörnarna (ur: Bumbibjörnarna) - sång: Haakon Pedersen
11: Du och jag (från Luftens hjältar, men mig veterligen inte spelad i något avsnitt) - sång: Jan Koldenius & Bertil Engh
12: Jag far (ur: Luftens hjältar) - sång: Jan Koldenius
13: "Disneydags" Disneyklubbens signaturmelodi (kort version) - sång: Anders Öjebo

Kör:
Liza Öhman
Monica Forsberg
Bertil Engh
Peter Wanngren
Anders Öjebo
Thomas Banestål
Ida Nolemo
Daniel Bergfalk
Anders Johansson

Sångtexterna är skrivna av Monica Forsberg, förutom vid "Pirater" och "Jag far" där hon skrivit texten tillsammans Lasse Torefeldt. Regissör och producent: Monica Forsberg. Tekniker: Thomas Banestål
Inspelat i KM Studio, februari - mars 1993

Anders M Olsson

Mycket trevligt! Man hör många detaljer i musiken som inte alls går fram när samma låtar spelas i tv.

Vet vi om musiken görs av någon svensk studioorkester, eller om det är färdiga musikband från USA som bara har försetts med svensk sång?

Christer

Musiken låter indentisk med engelska versioner jag hört, så det låter mycket tveksamt att det skulle finnas en svensk orkester.

Daniel Hofverberg

Jag tycker också att musiken låter identisk med de engelskspråkiga versionerna, så jag är mycket starkt misstänksam på att KM Studio bara spelat in svensk sång och mixat ihop med färdig musik från USA. Det står heller inget på CD-konvolutet om någon orkester eller dirigent.

Däremot är det ett mystiskt fall, där den svenska versionen skiljer sig från den amerikanska motsvarande CD-skivan. Låten "Pirater" finns nämligen inte med i den engelskspråkiga CD-skivan, utan där är det istället en nyskriven låt från Luftens hjältar vid namn "Monkey in your Tank" som finns med (som ligger på samma spårnummer som "Pirater" i Sverige). Jag vet inte om den spelats in från scratch i Sverige, eller om det (mer sannolikt) gjorts en amerikansk version även av den som inte kom att användas på den färdiga CD-skivan.

JRL

Är det verkligen Anders Öjebo som sjunger på Pirater? Det är ju inte han som sjunger i serien (det gjorde ju Ingemar Carlehed, i rollen som Don Karnage), och jag kan inte minnas att versionen på Disneydags-skivan lät nämnvärt annorlunda. Dock var det x antal år sedan jag senast lyssnade på den.

Jag är också hyfsat säker på att låten Du och jag fanns med i något avsnitt, för jag tycker mig minnas den från serien. Dock minns jag inte alls vilket avsnitt det skulle ha varit.

Christer

I
http://www.dubbningshemsidan.se/Disneydags/08-Pirater.mp3 är det Anders Öjebo som sjunger. Med lite inhopp från diverse andra samt kör i bakgrunden.




Daniel Hofverberg

Ja, det borde vara Anders Öjebo som sjunger på skivan, fastän han inte använder riktigt sin vanliga röst. Jag skulle tro att det ändrades till CD-skivan då Ingemar Carlehed som bekant inte har särskilt mycket till sångröst.

Själv har jag inget minne av att Du och jag spelats i något avsnitt, och de sidor jag kunnat hitta på nätet har också velat göra gällande att låten är nyskriven för skivan; men jag är inte alls säker på den saken.

Sen är det också ett frågetecken med låten Varje litet hjärta (eller Home is Where the Heart is i original). Den sången kommer från den förlängda långfilmsversionen av pilotavsnittet Plunder & Lightning av Luftens hjältar, men jag är väldigt osäker på om den versionen någonsin dubbades till svenska. Scenen där den sången finns klipptes nämligen bort (tillsammans med ett antal andra kortare scener) i samband med att filmen delades upp till fyra avsnitt för den ordinarie TV-serien. Då jag inte har något minne av att långfilmsversionen av avsnittet gått i svensk TV misstänker jag att filmen med den sången kanske inte dubbats till svenska, utan att de svenska sångtexterna nyskrevs för den här CD-skivan. Är det någon som vet mer om detta?

Det är för övrigt också lite egendomligt varför Varje litet hjärta sjungs på skivan av Liza Öhman, då sången i filmen/avsnittet sjöngs av Rebecca Cunningham som ju spelades av Monica Forsberg.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2014 kl. 19:05:42
Ja, det borde vara Anders Öjebo som sjunger på skivan, fastän han inte använder riktigt sin vanliga röst. Jag skulle tro att det ändrades till CD-skivan då Ingemar Carlehed som bekant inte har särskilt mycket till sångröst.

Han sjöng ju hyfsat i My Little Pony - The Movie, men det är knappast sångrösten han blivit känd för. Dock är det inte mycket till skönsång i övrigt på den skivan, så jag förstår inte riktigt bytet. Måste ha berott på något annat än sångrösten. En gissning är att han inte var tillgänglig för inspelning. Lär bli svårt att få klarhet i.

Citat
Sen är det också ett frågetecken med låten Varje litet hjärta (eller Home is Where the Heart is i original). Den sången kommer från den förlängda långfilmsversionen av pilotavsnittet Plunder & Lightning av Luftens hjältar, men jag är väldigt osäker på om den versionen någonsin dubbades till svenska. Scenen där den sången finns klipptes nämligen bort (tillsammans med ett antal andra kortare scener) i samband med att filmen delades upp till fyra avsnitt för den ordinarie TV-serien. Då jag inte har något minne av att långfilmsversionen av avsnittet gått i svensk TV misstänker jag att filmen med den sången kanske inte dubbats till svenska, utan att de svenska sångtexterna nyskrevs för den här CD-skivan. Är det någon som vet mer om detta?

Det är för övrigt också lite egendomligt varför Varje litet hjärta sjungs på skivan av Liza Öhman, då sången i filmen/avsnittet sjöngs av Rebecca Cunningham som ju spelades av Monica Forsberg.

Jag har inget minne alls av den låten, kan bara minnas Pirater från det avsnittet/avsnitten. Har framför allt inget minne av att Rebecca Cunningham sjöng någon låt, så den dubbades nog förmodligen aldrig. En gissning är att man nog inte gjorde kopplingen Monica Forsberg - Rebecca Cunningham vid inspelningen utan lät Liza Öhman sjunga istället.

ddubbning

Citat från: JRL skrivet 28 januari 2014 kl. 15:29:52


Jag är också hyfsat säker på att låten Du och jag fanns med i något avsnitt, för jag tycker mig minnas den från serien. Dock minns jag inte alls vilket avsnitt det skulle ha varit.

Jag tror att "Du och jag" var med i ett avsnitt. Har ett vagt minne av att Baloo (Jan Koldenius) och/eller Louie (Bertil Engh) kan ha gnolat lösryckta strofer ur den i ett avsnitt, början av refrängen eller så.