Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag startar en ny tråd istället för att fortsätta i "Frågor till administrationen".

Jag hade tänkt att upplysa härskapet om att idag innan jag gick hem från verksamheten så har jag jag bett personalen på min DV om kontaktuppgifter till följande personer;

(jag har även skrivit personernas födelsedatum för säkerhetens skull)

(jag hade tänkt att maila frågor till dem framöver)

- Dan Bratt

- Johanna Ljungberg Di Sivo

- Lizette Pålsson

- Myrra Malmberg

- Jan Åström

- Stephan Karlsén

- Olle Persson

- Molly Sandén

- Marie Serneholt

- Divina Sarkany

- Gunilla Backman

- Nina Hjelmkvist

- Marianne Mörck

- Yankho Kamwendo

- Doreen Månsson

- Philoméne Grandin

- Gunnar Uddén

- Bertil Engh

- Jan Koldenius

- Claes Jansson

- Rolf Lassgård

- Kalle Moraeus

- Ulf Källvik

- Roger Storm

- Ingemar Carlehed

- Christel Körner

- Johan Hedenberg

- Claes Ljungmark

- Niclas Wahlgren

- Gunnel Fred

- Allan Svensson

- Ewa Fröling

- Robert Gustafsson

- Steve Kratz

- Andreas Nilsson

- Bert-Åke Varg

- Gunilla Orvelius

- Anders Öjebo

- Fredde Granberg

- Jörgen Düberg

- Joachim Bergström

- Tommy Nilsson

- Frank Ådahl

- Kayo Shekoni

- Johan Schinkler

- Thomas Hellberg

- Monica Forsberg

- Hasse "Kvinnaböske" Andersson

- Eddie Axberg

- Malin Berghagen Nilsson

- Peter Harryson

- Lena Ericsson

- Irene Lindh

- Tommy Körberg

- Acke Svensson

- Jasmine Wigartz-Göthman

- Hanna Storm-Nielsen

- Mariam Wallentin

- Måns Nathaelson

- Suzanna Dilber

- Torsten Wahlund

- Bo Maniette

- Ulf Friberg

- Stefan Persson

- Ida Nolemo

- Johan Halldén

- Robert Andersson

- Daniel Bergfalk

- Thomas Banestål

- Johan Lindqvist

- Kristin Westman

- Mia Kihl

- Towa Carsson

- Johan Wilhelmsson

- Niclas Ekholm

- Johan Wahlström

- Christian Jernbro

- Linnéa Järpestam

- Linnéa Berglund

- Isabelle Moreau

- Hans Gustafsson

- Ulf Peder Johansson

- Nick Atkinson

- Mattias Palm

- Dick Eriksson

- Jeanette Holmgren

- Åsa Jonsson-Bergfalk

- Jan Modin

- Louise Raeder

- Krister Roséen

- Fredrik Lycke

- Lisen Palmborg

- Cecilia Wrangel Schoug

- Anna Isbäck

- Jesper Adefelt

- Michael Blomqvist

- Charlott Strandberg

- Matilda Tjerneld

- Thérèse Andersson Lewis

- Sandra Caménisch

- Maria Rydberg

- Anton Olofsson Raeder

- Ana Gil De Melo Nascimento

- Anna Book

- Fredrik Beckman

- Mats Wänblad

- Siw Malmkvist

(tyvärr är inte Hans Lindgren, John Harryson, Olof Thunberg, Stig Grybe, Charlie Elvegård, Guy De La Berg, Gunnar Ernblad, Svante Thuresson, Jan Sjödin, Gösta Prüzelius, Doreen Denning, Gunnar Svensson, Gunnar Lunden-Welden eller Liza Öhman längre i livet så därför kan jag inte fråga dem)

Disneyfantasten

Jag har samlar upp fler namn att söka upp källor från;

- Claes Malmberg

- Jonas Kruse

- Vivian Cardinal

- Laila Adéle

- Karl Dyall

- Susanne Barklund

- Måns Zelmerlöw

- Mikael Persbrandt

- Norea Sjöquist

- Fredrik Hiller

- Mattias Knave

- Jennie Jahns

- Adam Fietz

- Benke Skogholt

- Hasse Jonsson

(håller på att samla upp fler personer att få fram uppgifter från)

gstone

Du tror inte några av dessa personer har bättre saker att göra ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  7 mars 2022 kl. 19:38:36
Du tror inte några av dessa personer har bättre saker att göra ?
Citat från: MOA skrivet  7 mars 2022 kl. 19:52:56
De beror på hur upptagna dom e,en del svarar snabbt & andra int

Sluta lägga er i båda två! Jag är så himla trött på att ni två alltid ska komma och ha tråkig ton i allt jag skriver!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  7 mars 2022 kl. 19:38:36
Du tror inte några av dessa personer har bättre saker att göra ?
Jag är faktiskt benägen att hålla med.

Visst kan det vara värt ett försök, men tänk på att ha tålamod och begränsa dig till ett par enkla frågor till varje person till att börja med. Det sista man vill är att personer ska bli så irriterade över långa och invecklade frågor, så att de ignorerar dig helt och hållet...

Och ha inga förhoppningar om att kunna få tag i alla dessa - jag har inte ens kontaktuppgifter till en femtedel av dessa personer, och då har jag ändå pratat med ganska många skådespelare genom åren. Särskilt de mer kända personerna (såsom Mikael Persbrandt, m.fl.) kan man nästan helt glömma att kunna få tag i och få svar från...

Dessutom är det nästan omöjligt att få tag i e-postadresser till personer man inte känner sedan innan, då det inte finns allmänna register med sådana och de flesta vill vara försiktiga med hur de lämnar ut sina e-postadresser (i och med risken för spam). Jobbar de på någon dubbningsstudio eller annat känt företag man kan hitta åt uppgifter om på nätet kan man få tag i e-postadresser den vägen, men för privata e-postadresser är det nästan omöjligt. Så till merparten av personerna får du nog räkna med att istället skicka vanliga hederliga brev med posten ("snigelpost"), och be att dem om möjligt svarar dig via e-post. :)

gstone

Jag tror ocksåatt många av dessa inte hrt någon info om vilka dom andra rösterna och sådan. Då doom bara är skådspelare i dubbningarna,
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2022 kl. 21:44:42
Jag är faktiskt benägen att hålla med.

Visst kan det vara värt ett försök, men tänk på att ha tålamod och begränsa dig till ett par enkla frågor till varje person till att börja med. Det sista man vill är att personer ska bli så irriterade över långa och invecklade frågor, så att de ignorerar dig helt och hållet...

Och ha inga förhoppningar om att kunna få tag i alla dessa - jag har inte ens kontaktuppgifter till en femtedel av dessa personer, och då har jag ändå pratat med ganska många skådespelare genom åren. Särskilt de mer kända personerna (såsom Mikael Persbrandt, m.fl.) kan man nästan helt glömma att kunna få tag i och få svar från...

Dessutom är det nästan omöjligt att få tag i e-postadresser till personer man inte känner sedan innan, då det inte finns allmänna register med sådana och de flesta vill vara försiktiga med hur de lämnar ut sina e-postadresser (i och med risken för spam). Jobbar de på någon dubbningsstudio eller annat känt företag man kan hitta åt uppgifter om på nätet kan man få tag i e-postadresser den vägen, men för privata e-postadresser är det nästan omöjligt. Så till merparten av personerna får du nog räkna med att istället skicka vanliga hederliga brev med posten ("snigelpost"), och be att dem om möjligt svarar dig via e-post. :)
De e de jag menar

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2022 kl. 21:44:42
Jag är faktiskt benägen att hålla med.

Visst kan det vara värt ett försök, men tänk på att ha tålamod och begränsa dig till ett par enkla frågor till varje person till att börja med. Det sista man vill är att personer ska bli så irriterade över långa och invecklade frågor, så att de ignorerar dig helt och hållet...

Och ha inga förhoppningar om att kunna få tag i alla dessa - jag har inte ens kontaktuppgifter till en femtedel av dessa personer, och då har jag ändå pratat med ganska många skådespelare genom åren. Särskilt de mer kända personerna (såsom Mikael Persbrandt, m.fl.) kan man nästan helt glömma att kunna få tag i och få svar från...

Dessutom är det nästan omöjligt att få tag i e-postadresser till personer man inte känner sedan innan, då det inte finns allmänna register med sådana och de flesta vill vara försiktiga med hur de lämnar ut sina e-postadresser (i och med risken för spam). Jobbar de på någon dubbningsstudio eller annat känt företag man kan hitta åt uppgifter om på nätet kan man få tag i e-postadresser den vägen, men för privata e-postadresser är det nästan omöjligt. Så till merparten av personerna får du nog räkna med att istället skicka vanliga hederliga brev med posten ("snigelpost"), och be att dem om möjligt svarar dig via e-post. :)

Glöm inte att jag introducerar mig i mailet och säger mitt namn och mina intressen och att jag läst om dem och att jag ger dem beröm i ett antal roller och orsakerna till att jag frågar och att jag är artig i mailet, om man är artig så är ju chansen större att man får svar, dessutom så är det viktigt att vara det i vilket fall, särskilt när det kommer till personer som varit med både bakom dubbningen och som röster!  ;)

Dessutom lämnade jag idag fler namn till verksamheten;

- Björn Kjellman

- Magnus Samuelsson

- Christian Fex

- My Holmsten

- Gizela Rasch

- Mikael Roupé

- Stefan Frelander

- Eric Donell

- Amanda Renberg

- Dominique Pålsson Wiklund

- Sofia Caiman

- Leo Hallerstam

- Jonas Bergström

(frågor jag har till personerna är alltifrån vilka roller de gör i vilka produktioner, om de medverkat i respektive produktion, om de gör rösten i denna produktion, varför de ersatts i en viss roll i en viss produktion, osv., jag vill gärna ha säkra källor på om saker stämmer  :) )

(i vissa personers fall ifall de har ett minne om någon planerad omdubbning av Djungelboken i samband med nypremiären 1993)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2022 kl. 21:44:42
Jag är faktiskt benägen att hålla med.

Visst kan det vara värt ett försök, men tänk på att ha tålamod och begränsa dig till ett par enkla frågor till varje person till att börja med. Det sista man vill är att personer ska bli så irriterade över långa och invecklade frågor, så att de ignorerar dig helt och hållet...

Och ha inga förhoppningar om att kunna få tag i alla dessa - jag har inte ens kontaktuppgifter till en femtedel av dessa personer, och då har jag ändå pratat med ganska många skådespelare genom åren. Särskilt de mer kända personerna (såsom Mikael Persbrandt, m.fl.) kan man nästan helt glömma att kunna få tag i och få svar från...

Dessutom är det nästan omöjligt att få tag i e-postadresser till personer man inte känner sedan innan, då det inte finns allmänna register med sådana och de flesta vill vara försiktiga med hur de lämnar ut sina e-postadresser (i och med risken för spam). Jobbar de på någon dubbningsstudio eller annat känt företag man kan hitta åt uppgifter om på nätet kan man få tag i e-postadresser den vägen, men för privata e-postadresser är det nästan omöjligt. Så till merparten av personerna får du nog räkna med att istället skicka vanliga hederliga brev med posten ("snigelpost"), och be att dem om möjligt svarar dig via e-post. :)

Hur många frågor tänker du om man nu får fråga?

Till KM Studio så har jag skrivit en jättelång lista med titlar att samla upp info från.

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 22:53:43Hur många frågor tänker du om man nu får fråga?

En eller to av gangen. Forutsatt at de kan besvares direkte, uten at de trenger å søke opp svaret selv.

Citat från: DisneyfantastenTill KM Studio så har jag skrivit en jättelång lista med titlar att samla upp info från.

Jo lengre liste du sender, jo større sannsynlighet er det for at du ikke får svar.

Husk at verken studio eller skuespillere skylder deg et svar. De får nok også hundrevis av henvendelser hver dag, og hvis de må gjøre timesvis med arbeid for å kunne besvare mailen din, så er det mye enklere å ikke svare i det hele tatt.


MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 22:53:43
Hur många frågor tänker du om man nu får fråga?

Till KM Studio så har jag skrivit en jättelång lista med titlar att samla upp info från.
En sån lång lista orkar dom nog int svara på

Disneyfantasten

Citat från: TrondM skrivet  7 mars 2022 kl. 23:27:38
En eller to av gangen. Forutsatt at de kan besvares direkte, uten at de trenger å søke opp svaret selv.

Jo lengre liste du sender, jo større sannsynlighet er det for at du ikke får svar.

Husk at verken studio eller skuespillere skylder deg et svar. De får nok også hundrevis av henvendelser hver dag, og hvis de må gjøre timesvis med arbeid for å kunne besvare mailen din, så er det mye enklere å ikke svare i det hele tatt.

Jag kan säga några av frågor jag har till personerna som jag tror borde vara enkla;

- frågan jag har till Lizette Pålsson är varför hon inte spelade Snövit i Röjar-Ralf Kraschar Internet

- frågan jag har till Myrra Malmberg är dels varför hon inte spelade Jasmine i Aladdin TV-serien* och dels varför hon inte spelade Jasmine i Sofia Den Första, likaså vilken karaktär hon spelar i Räddningspatrullen

*jag vet att andra sagt att detta beror på att hon vid den tiden bodde i London, men för säkerhetens skull vill jag gärna ha säkra källor

- frågan jag har till Molly Sandén är varför hon slutade som Rapunzel i Trassel TV-serien efter bara 10 avsnitt

- frågan jag har till Marie Serneholt är varför hon slutade som Tingeling

- frågan jag har till Divina Sarkany är dels varför hon inte spelade Mulan i Sofia Den Första eller Röjar-Ralf Kraschar Internet

- frågan jag har till Olle Persson är om han är en av sångrösterna i Snövit och De Sju Dvärgarna

- frågan jag har till Gunilla Backman är vem hon spelar i Vaiana

- frågan jag har till Nina Hjelmkvist är vem hon spelar i Christoffer Robin & Nalle Puh

- frågan jag har till Marianne Mörck är vem hon spelar i Djungeldjuret Hugo TV-serien

- frågan jag har till Yankho Kamwendo är vem han spelar i Ice Age 2

- frågan jag har till Doreen Månsson är dels vem hon spelar i Ice Age 2 och dels vem hon spelar i Anden i Lampan samt om hon varit med i fler dubbningar

- frågan jag har till Philoméne Grandin är vilka dubbningar hon är med i utöver Familjen Rävling

- frågan jag har till Gunnel Fred är varför hon slutade som Mrs Potato Head och Valka

- frågan jag har till Allan Svensson är varför han inte spelade Pacha och Sulley i TV-serierna

- frågan jag har till Ewa Fröling är varför hon inte spelar Rozy i TV-serien

- frågan jag har till Robert Gustafsson är varför han inte spelar Mike Wazowski i varesig Monsters University* eller Monster På Jobbet

*jag vet att andra sagt att det var för att han hade förhinder med Hundraåringen, men för säkerhetens skull vill jag fråga honom

- frågan jag har till Frank Ådahl är varför han inte spelar Simba i Lejonvakten

- frågan jag har till Kayo Shekoni är varför hon inte spelar Nala i Lejonvakten

- frågan jag har till Johan Schinkler är varför han inte spelar Mufasa i Lejonkungen 2 Simbas Skatt

- frågan jag har till Thomas Hellberg är varför han slutade som Tiger

- frågan jag har till Eddie Axberg är vilka karaktärer han spelar i Aladdin

- frågan jag har till Malin Berghagen Nilsson är varför hon slutade som Sally och som Bonnies mamma

- frågan jag har till Peter Harryson är varför han slutade som Fille

- frågan jag har till Tommy Körberg är varför han inte spelade Odjuret i Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen eller Belles Magiska Värld

- frågan jag har till Acke Svensson är dels om det är han som spelar Terriern i Pongo och De 101 Dalmatinerna och dels om han medverkar i Wuzzlarna

- frågorna jag har till Ulf Friberg och Stefan Persson är vilka de spelar i Aladdin

- frågorna jag har till Johan Lindqvist är vilka han spelar i Flubber, Joe Jättegorillan, Monsters Inc och Luftens Hjältar

- frågorna till Johan Halldén och Robert Andersson är om de medverkar i Den Otroliga Vandringen

- frågan jag har till Towa Carsson är vem hon spelar i 101 Dalmatiner TV-serien

- frågan jag har till Siw Malmkvist är varför hon inte spelade Yzma i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil

- frågan jag har till Claes Malmberg är varför han inte spelade Buck i Ice Age 5 Scratattack

- frågan jag har till Måns Zelmerlöw är varför han slutade som Flynn Rider och Kvist

- frågan jag har till Björn Kjellman är varför han slutade som Alex

(och så vidare...)

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet  7 mars 2022 kl. 23:27:38
En eller to av gangen. Forutsatt at de kan besvares direkte, uten at de trenger å søke opp svaret selv.
Jag håller med - ett par frågor i taget, om de är av enkel karaktär som de kan svara på enbart utifrån minnet, och inte behöver göra någon research.

Dessutom ska man vara medveten om att det finns en del skådespelare som föredrar att inte svara på frågor om roller eller vad de gjort, just för att de anser att det är dubbningsstudions eller kundens ansvar att svara på sådant; och att det ibland kan bli svårt att avgöra vad de får svara på utifrån kontrakten och vad de inte får svara på - trots allt har ju alla skådespelare skrivit under kontrakt för varje dubbningsroll, och det är inte alltid solklart vad de enligt kontraktet får prata om eller hur fort, och då kan det bli enklare att inte svara på något. Jag har haft kontakt med en del sådana skådespelare, och ju nyare dubbningar det gäller desto mer sannolikt är det att de inte vill svara därför. Rör det sig om 1980- eller 1990-talsdubbningar brukar de flesta inte längre bry sig om sådant, men vid nya dubbningar är det vanligare.


Och som sagt, att få tag i privata e-postadresser till skådespelare är väldigt osannolikt, då sådant vanligtvis inte går att finna på Internet och det inte finns centrala register med e-postadresser. En del skådespelare är ju anställda hos dubbningsföretag (såsom Anders Öjebo, Charlotte Ardai Jennefors, Linda Åslund, m.fl.), och då är det vanligtvis enkelt att få tag i jobbadresserna till personerna ifråga, men i övriga fall är det nästan omöjligt. Det är bara några få skådespelare jag har e-postadresser till, utan jag brukar vanligtvis kommunicera med skådespelare via Facebook; just för att de då inte behöver lämna ut e-postadresser eller andra privata uppgifter.

Anders M Olsson

"Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket."

(Gammalt ordspråk.)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2022 kl. 00:44:39
Jag håller med - ett par frågor i taget, om de är av enkel karaktär som de kan svara på enbart utifrån minnet, och inte behöver göra någon research.

Dessutom ska man vara medveten om att det finns en del skådespelare som föredrar att inte svara på frågor om roller eller vad de gjort, just för att de anser att det är dubbningsstudions eller kundens ansvar att svara på sådant; och att det ibland kan bli svårt att avgöra vad de får svara på utifrån kontrakten och vad de inte får svara på - trots allt har ju alla skådespelare skrivit under kontrakt för varje dubbningsroll, och det är inte alltid solklart vad de enligt kontraktet får prata om eller hur fort, och då kan det bli enklare att inte svara på något. Jag har haft kontakt med en del sådana skådespelare, och ju nyare dubbningar det gäller desto mer sannolikt är det att de inte vill svara därför. Rör det sig om 1980- eller 1990-talsdubbningar brukar de flesta inte längre bry sig om sådant, men vid nya dubbningar är det vanligare.


Och som sagt, att få tag i privata e-postadresser till skådespelare är väldigt osannolikt, då sådant vanligtvis inte går att finna på Internet och det inte finns centrala register med e-postadresser. En del skådespelare är ju anställda hos dubbningsföretag (såsom Anders Öjebo, Charlotte Ardai Jennefors, Linda Åslund, m.fl.), och då är det vanligtvis enkelt att få tag i jobbadresserna till personerna ifråga, men i övriga fall är det nästan omöjligt. Det är bara några få skådespelare jag har e-postadresser till, utan jag brukar vanligtvis kommunicera med skådespelare via Facebook; just för att de då inte behöver lämna ut e-postadresser eller andra privata uppgifter.

Men är inte Facebook en farlig och osäker plats? (där det kan finnas risk för mobbning och trakasserier)

Men jag kan göra såhär, att jag studerar rösterna i olika filmer iallafall, att jag bara frågar folk angående dubbningar fram till tidigt 2000-tal och bakåt, att jag frågar folk varför de slutade, osv.?

Jag kan posta nya frågor till KM och nämner en eller ett par titlar i taget, kanske upp till fem stycken, och tar nästa hög senare och så vidare?