Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Detektiv-arbete; gräva upp källor inom dubbningar

Startat av Disneyfantasten, 4 mars 2022 kl. 17:40:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Har fixat ytterligare några;

- Sanna Nielsen

- Clara Henry

- Pernilla Wahlgren

- Anki Albertsson

- Sofia Källgren

- Ellen Bergström

(jag vet vad ni sagt förut, men jag ska klura ut hur jag ska gå till väga)

Disneyfantasten

I veckan har personalen på min DV sammanställt ett dokument med personerna jag skrivit, samt att jag lagt till ännu en; Sara Edwardsson.

De har fyllt i lika personer de lyckats kontaktvägar till, en del genom Facebook, en del genom Instragram, osv.

De personer de hittills lyckats fixa vägar till är Johanna Ljungberg Di Sivo, Lizette Pålsson, Myrra Malmberg, Jan Åström, Molly Sandén (där personalen fixade med hjälp av hennes agent), Marie Serneholt, Divina Sarkany, Gunilla Backman, Nina Hjelmkvist, Yankho Camwendo, Doreen Månsson och Philoméne Grandin.

Samt Christel Körner, men det är inte säkert om den är giltig längre.

De har inte kommit så långt ännu med att fixa till alla, men jag kommer att ta till de saker som krävs.

De sa också att framförallt många av de som är äldre (t.ex. Bert-Åke Varg, m.fl.) inte har några email-adresser.

De skulle kolla med verksamhetens chef om det går med frimärken och kuvvär, isåfall kan jag skriva breven via dator och sedan skriva ut genom verksamhetens skrivare och sedan skicka breven.

Att fixa alla personer kan nog ta ett tag, men det är jag beredd på.

En personal på verksamheten kan säkert fixa till Dan Bratt eftersom hen känner till honom.

Förresten så var det nytt för mig att Pernilla Wahlgrens födelsedag är på julafton, det måste nog ja gått mig förbi.

Disneyfantasten

Idag har alltså personalen äntligen betat av min nuvarande lista (och det är INTE ett skämt!) på personer och kommer att utvärdera vilka jag ska posta brev till och vilka jag ska maila!  :)

Och jag kommer att göra såhär att jag först fokuserar på de som står i dokumentet nu och väntar till efter påsk innan jag tar en ny hög med personer att kontakta.

Oroa er inte, jag kommer att vara artig i breven och mailen och jag kommer att formulera mig med presentation och dylikt!  ;)

Och ja, jag vet att det kanske inte är någon garanti att de svarar, men man kan alltid försöka!  :)

Och vad bättre är; chefen har sagt att det går bra att skicka fysiska brev!  :D

Disneyfantasten

Nu har jag fått kontakt med Olle Persson och Nina Hjelmkvist!  :D

Olle Persson har bekräftat att han är en av sångarna i Snövättarna! (tyvärr svarade han inte angående Svante Thuresson, Stephan Karlsén eller Jan Sjödin och både Svante och Jan är tyvärr bortgångna, så vad kan man göra? Förhoppningsvis kan Stephan kanske svara genom snigelpost)

Nina Hjelmkvist har berättat att hon spelar mamman i en tillbakablick.

Mathilda Gustafsson


Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2022 kl. 09:30:43
Nu har jag fått kontakt med Olle Persson och Nina Hjelmkvist!  :D

Olle Persson har bekräftat att han är en av sångarna i Snövättarna! (tyvärr svarade han inte angående Svante Thuresson, Stephan Karlsén eller Jan Sjödin och både Svante och Jan är tyvärr bortgångna, så vad kan man göra? Förhoppningsvis kan Stephan kanske svara genom snigelpost)
Har du frågat Olle om han visste något om övriga sångare i Snövit och de sju dvärgarna?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2022 kl. 10:47:07
Har du frågat Olle om han visste något om övriga sångare i Snövit och de sju dvärgarna?

Jag frågade om det var han, Svante Thuresson, Stephan Karlsén och Jan Sjödin som sjöng sången samtidigt som jag länkade ett klipp med sången "Hej Hå", men han svarade bara att det var han som sjöng och sa inget ord om någon av de andra.

Jag tänkte att alla körsångare kanske sjöng i musikstudion.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 maj 2022 kl. 10:51:45
Jag frågade om det var han, Svante Thuresson, Stephan Karlsén och Jan Sjödin som sjöng sången samtidigt som jag länkade ett klipp med sången "Hej Hå", men han svarade bara att det var han som sjöng och sa inget ord om någon av de andra.

Jag tänkte att alla körsångare kanske sjöng i musikstudion.
Du kan ju fråga på nytt om han råkar veta något om övriga sångare eller inte, bara så man kan vara säker på om han vet något.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2022 kl. 12:09:04
Du kan ju fråga på nytt om han råkar veta något om övriga sångare eller inte, bara så man kan vara säker på om han vet något.

Okej, ska fråga det igen!

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2022 kl. 23:53:03
Jag kan säga några av frågor jag har till personerna som jag tror borde vara enkla;

- frågan jag har till Lizette Pålsson är varför hon inte spelade Snövit i Röjar-Ralf Kraschar Internet

- frågan jag har till Myrra Malmberg är dels varför hon inte spelade Jasmine i Aladdin TV-serien* och dels varför hon inte spelade Jasmine i Sofia Den Första, likaså vilken karaktär hon spelar i Räddningspatrullen

*jag vet att andra sagt att detta beror på att hon vid den tiden bodde i London, men för säkerhetens skull vill jag gärna ha säkra källor

- frågan jag har till Molly Sandén är varför hon slutade som Rapunzel i Trassel TV-serien efter bara 10 avsnitt

- frågan jag har till Marie Serneholt är varför hon slutade som Tingeling

- frågan jag har till Divina Sarkany är dels varför hon inte spelade Mulan i Sofia Den Första eller Röjar-Ralf Kraschar Internet

- frågan jag har till Olle Persson är om han är en av sångrösterna i Snövit och De Sju Dvärgarna

- frågan jag har till Gunilla Backman är vem hon spelar i Vaiana

- frågan jag har till Nina Hjelmkvist är vem hon spelar i Christoffer Robin & Nalle Puh

- frågan jag har till Marianne Mörck är vem hon spelar i Djungeldjuret Hugo TV-serien

- frågan jag har till Yankho Kamwendo är vem han spelar i Ice Age 2

- frågan jag har till Doreen Månsson är dels vem hon spelar i Ice Age 2 och dels vem hon spelar i Anden i Lampan samt om hon varit med i fler dubbningar

- frågan jag har till Philoméne Grandin är vilka dubbningar hon är med i utöver Familjen Rävling

- frågan jag har till Gunnel Fred är varför hon slutade som Mrs Potato Head och Valka

- frågan jag har till Allan Svensson är varför han inte spelade Pacha och Sulley i TV-serierna

- frågan jag har till Ewa Fröling är varför hon inte spelar Rozy i TV-serien

- frågan jag har till Robert Gustafsson är varför han inte spelar Mike Wazowski i varesig Monsters University* eller Monster På Jobbet

*jag vet att andra sagt att det var för att han hade förhinder med Hundraåringen, men för säkerhetens skull vill jag fråga honom

- frågan jag har till Frank Ådahl är varför han inte spelar Simba i Lejonvakten

- frågan jag har till Kayo Shekoni är varför hon inte spelar Nala i Lejonvakten

- frågan jag har till Johan Schinkler är varför han inte spelar Mufasa i Lejonkungen 2 Simbas Skatt

- frågan jag har till Thomas Hellberg är varför han slutade som Tiger

- frågan jag har till Eddie Axberg är vilka karaktärer han spelar i Aladdin

- frågan jag har till Malin Berghagen Nilsson är varför hon slutade som Sally och som Bonnies mamma

- frågan jag har till Peter Harryson är varför han slutade som Fille

- frågan jag har till Tommy Körberg är varför han inte spelade Odjuret i Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen eller Belles Magiska Värld

- frågan jag har till Acke Svensson är dels om det är han som spelar Terriern i Pongo och De 101 Dalmatinerna och dels om han medverkar i Wuzzlarna

- frågorna jag har till Ulf Friberg och Stefan Persson är vilka de spelar i Aladdin

- frågorna jag har till Johan Lindqvist är vilka han spelar i Flubber, Joe Jättegorillan, Monsters Inc och Luftens Hjältar

- frågorna till Johan Halldén och Robert Andersson är om de medverkar i Den Otroliga Vandringen

- frågan jag har till Towa Carsson är vem hon spelar i 101 Dalmatiner TV-serien

- frågan jag har till Siw Malmkvist är varför hon inte spelade Yzma i Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil

- frågan jag har till Claes Malmberg är varför han inte spelade Buck i Ice Age 5 Scratattack

- frågan jag har till Måns Zelmerlöw är varför han slutade som Flynn Rider och Kvist

- frågan jag har till Björn Kjellman är varför han slutade som Alex

(och så vidare...)

Jag inte sådant som du troligen kan  komma på svart på själv !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Nu har jag fått kontakt med både Eric Donell och Mikael Roupé!

Eric svarade att han inte är säker men tror han spelade en krabba i Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien.

Mikael svarade följande;

- Rune Ek blev tyvärr sjuk när vi skulle spela in Toy Story 2, så vi fick hitta nån som lät nästan likadant. Guy funkade perfekt.

- Innan vi startade Sun Studio i Stockholm 1999, hyrde vi in oss hos Eurotroll för vissa produktioner. Jag och en tekniker åkte upp med en digital bandspelade. Eurotrolls utrustning var för gammal, men lokalerna var bra.

- Taran och Den Magiska Kitteln och Det Magiska Svärdet spelades in hos Eurotroll.

- Anastasia spelades in i Köpenhamn. Philip Zandén bodde i Köpenhamn då, så han cyklade till studion.
Loffe, Helen Sjöholm och Peter Torgner flög vi ner dit.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 maj 2022 kl. 14:07:30

- Innan vi startade Sun Studio i Stockholm 1999, hyrde vi in oss hos Eurotroll för vissa produktioner. Jag och en tekniker åkte upp med en digital bandspelade. Eurotrolls utrustning var för gammal, men lokalerna var bra.

Undrar om Eurotroll faktiskt hade sämre teknik eller om Mikael Roupé föredrog sin egna utröstning... Lasse Svensson har ju nämligen alltid brytt sig om kvalitet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 maj 2022 kl. 15:55:00
Undrar om Eurotroll faktiskt hade sämre teknik eller om Mikael Roupé föredrog sin egna utröstning... Lasse Svensson har ju nämligen alltid brytt sig om kvalitet.
Det undrar jag också. Jag har i alla fall aldrig hört något om att Eurotroll på den tiden skulle ha haft sämre teknisk utrustning än sina konkurrenter, och lyckas man att göra så högkvalitativa dubbningar borde man väl inte ha haft alltför gammal och omodern utrustning; kan man väl tycka.

Däremot är det väl förstås inte omöjligt att Sun Studio på den tiden hade uppgraderat till digital teknik lite tidigare än konkurrenterna, då det väl lär ha varit en av fåtalet fördelar de kunnat skryta över för att företag ska anlita dem gentemot konkurrenter i Stockholm (för det är ju svårt att hävda att man får tillgång till lika många skådespelare i Köpenhamn som i Stockholm)...

När jag pratade med Mikael Roupé för första gången någon gång mot slutet av 1990-talet nämnde han i alla fall att de nyligen införskaffat helt digital teknik, för att kunna flytta runt inspelade repliker hursomhelst i efterhand - på så sätt (hävdade han) kunde de spara in pengar på skådespelare, genom att hålla nere studiotiden för skådespelarna och istället lägga mer tid på efterredigering efter att skådespelarna lämnat studion (då "skådespelare är ganska dyra", enligt hans ord). Men det säger förstås ingenting om hur konkurrenternas utrustning såg ut på den tiden...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2022 kl. 20:53:21
Däremot är det väl förstås inte omöjligt att Sun Studio på den tiden hade uppgraderat till digital teknik lite tidigare än konkurrenterna, då det väl lär ha varit en av fåtalet fördelar de kunnat skryta över för att företag ska anlita dem gentemot konkurrenter i Stockholm (för det är ju svårt att hävda att man får tillgång till lika många skådespelare i Köpenhamn som i Stockholm)...
Det kanske var så att Eurotrolls var äldre men bättre för digital teknik var ju ganska "nytt" så att det inte var lika utvecklat som analoga motsvarigheter.