Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

MOA


Daniel Hofverberg

#211
Citat från: MOA skrivet 10 september 2021 kl. 23:42:23
Finns de nån intervju med Hasse Jonsson?
Nej, tyvärr inte - det här är allt som finns hittills:
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/

Med andra ord än så länge enbart Per Sandborgh, Andreas Nilsson, Dick Eriksson och Mattias Knave; plus delvis inaktuella telefonintervjuer (ljudfiler) med Pauline Kamusewu och Pablo Cepeda.

Telefonintervjuerna gjorde jag via överenskommelse med Disney, som erbjöd dessa i marknadsföringssyfte inför premiären av Prinsessan och grodan - tyvärr ingen suverän ljudkvalitet, då de är inspelade med en gammaldags mobiltelefon (före smartphone-eran). De andra fyra intervjuerna utförde Daniel Åhs Karlsson fysiskt på plats, på olika platser i Stockholmsområdet, som jag sedan redigerade/klippte.

Utöver dessa gjorde Daniel också en intervju med Annica Smedius, som tyvärr inte kunnat användas då den har så fruktansvärt mycket oljud i bakgrunden så att man bitvis inte kan höra vad hon säger (då han använde en väldigt rundupptagande mikrofon, som tog upp allt kringljud från hela Stockholm)... :'(

Men de senaste 9 - 10 åren har alltså tyvärr ingenting hänt; därav att jag nu vill överta ansvaret och göra intervjuer på distans via Skype eller dylikt (då jag bor närmare 90 mil från Stockholm, varför fysiska intervjuer är uteslutet) - något som nog hade varit i det närmaste otänkbart för 10 år sedan, men som vi alla under pandemin har insett faktiskt fungerar ganska hyggligt. Fungerar videosamtal för jobbmöten och konferenser, så bör det ju fungera helt okej för intervjuer också...


Dock vore det för all del ingen dum idé att försöka få till en intervju med Hasse Jonsson, tack för tipset. :) Jag misstänker dock att det kan bli svårt att få honom att ställa upp, då tiden sannolikt inte räcker till - han är ju trots allt heltidsanställd på Eurotroll som teknisk chef och tekniker, och frilansskådespelare därutöver; så då har man ju inte många timmar över på dygnet...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 september 2021 kl. 06:18:55
Nej, tyvärr inte - det här är allt som finns hittills:
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/

Med andra ord än så länge enbart Per Sandborgh, Andreas Nilsson, Dick Eriksson och Mattias Knave; plus delvis inaktuella telefonintervjuer (ljudfiler) med Pauline Kamusewu och Pablo Cepeda.

Telefonintervjuerna gjorde jag via överenskommelse med Disney, som erbjöd dessa i marknadsföringssyfte inför premiären av Prinsessan och grodan - tyvärr ingen suverän ljudkvalitet, då de är inspelade med en gammaldags mobiltelefon (före smartphone-eran). De andra fyra intervjuerna utförde Daniel Åhs Karlsson fysiskt på plats, på olika platser i Stockholmsområdet, som jag sedan redigerade/klippte.

Utöver dessa gjorde Daniel också en intervju med Annica Smedius, som tyvärr inte kunnat användas då den har så fruktansvärt mycket oljud i bakgrunden så att man bitvis inte kan höra vad hon säger (då han använde en väldigt rundupptagande mikrofon, som tog upp allt kringljud från hela Stockholm)... :'(

Men de senaste 9 - 10 åren har alltså tyvärr ingenting hänt; därav att jag nu vill överta ansvaret och göra intervjuer på distans via Skype eller dylikt (då jag bor närmare 90 mil från Stockholm, varför fysiska intervjuer är uteslutet) - något som nog hade varit i det närmaste otänkbart för 10 år sedan, men som vi alla under pandemin har insett faktiskt fungerar ganska hyggligt. Fungerar videosamtal för jobbmöten och konferenser, så bör det ju fungera helt okej för intervjuer också...


Dock vore det för all del ingen dum idé att försöka få till en intervju med Hasse Jonsson, tack för tipset. :) Jag misstänker dock att det kan bli svårt att få honom att ställa upp, då tiden sannolikt inte räcker till - han är ju trots allt heltidsanställd på Eurotroll som teknisk chef och tekniker, och frilansskådespelare därutöver; så då har man ju inte många timmar över på dygnet...
Ja synd att alla intervjuer lades ner

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 11 september 2021 kl. 23:52:00
Ja synd att alla intervjuer lades ner
Ja, det är tråkigt och jag vet fortfarande inte exakt var Daniel Åhs Karlsson tog vägen - men det ger inget att gråta över spilld mjölk, utan nu blickar vi framåt istället. :)

Även fast intervjuer i samma rum blir lite mer "levande" och får en liten annan känsla, så bör det trots allt fungera helt okej via Skype eller dylikt - och eftersom det blir enklare och smidigare för både skådespelarna och för reportern, och att man inte behöver mer utrustning än man mest troligt redan har (då de flesta förmodligen redan har webbkamera, om inte annat så åtminstone inbyggt i laptop eller dylikt), så tror jag faktiskt att fördelarna överväger nackdelarna även om det inte vore en pandemi som pågick.

Frågan är bara vilka möjligheter det finns att spela in videosamtal via Skype, Teams, Zoom eller dylikt? Någon som har erfarenhet av det? Det bästa vore förstås att kunna spela in båda parters webbkamera som separata videofiler, då det ger den bästa möjligheten att kunna klippa och redigera precis som man vill ha det.


Efter önskemål har jag nu pratat med Maria Weisby, och glädjande nog har hon tackat ja till intervju. :) Så nu får ni gärna föreslå frågor att ställa till henne också; antingen här i tråden, via PM eller via e-post.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2021 kl. 15:38:57
Ja, det är tråkigt och jag vet fortfarande inte exakt var Daniel Åhs Karlsson tog vägen - men det ger inget att gråta över spilld mjölk, utan nu blickar vi framåt istället. :)

Även fast intervjuer i samma rum blir lite mer "levande" och får en liten annan känsla, så bör det trots allt fungera helt okej via Skype eller dylikt - och eftersom det blir enklare och smidigare för både skådespelarna och för reportern, och att man inte behöver mer utrustning än man mest troligt redan har (då de flesta förmodligen redan har webbkamera, om inte annat så åtminstone inbyggt i laptop eller dylikt), så tror jag faktiskt att fördelarna överväger nackdelarna även om det inte vore en pandemi som pågick.

Frågan är bara vilka möjligheter det finns att spela in videosamtal via Skype, Teams, Zoom eller dylikt? Någon som har erfarenhet av det? Det bästa vore förstås att kunna spela in båda parters webbkamera som separata videofiler, då det ger den bästa möjligheten att kunna klippa och redigera precis som man vill ha det.
Du kan väl fråga Christian Hedlund vilket program han använder det verkar ju funka väldigt bra för honom och Linn Ehrner.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 september 2021 kl. 09:20:25
Nä, men lite kvinnliga röstskådespelare som Lizette Pålsson, Louise Raeder eller Maria Rydberg (särskilt den sistnämnda) hade varit kul att se. Hade även velat se intervju med Anders Byström och höra vad han tyckte om att dubba Homer.
Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 september 2021 kl. 15:24:54
Hon står faktiskt i telefonkatalogen (Eniro) med både adress och telefonnummer...
Jag har skickat SMS till Lizette Pålsson, och har nu fått svar att hon gärna ställer upp på intervju. :)

Så nu tar jag tacksamt emot förslag på frågor att ställa till både Lizette Pålsson, Maria Weisby och Robert Cronholt. :)

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2021 kl. 17:45:03
Jag har skickat SMS till Lizette Pålsson, och har nu fått svar att hon gärna ställer upp på intervju. :)

Så nu tar jag tacksamt emot förslag på frågor att ställa till både Lizette Pålsson, Maria Weisby och Robert Cronholt. :)
Kan du fråga hur det kommer sig att Lizette Pålsson fick rollen som Mimmi Pigg?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 september 2021 kl. 17:45:03
Jag har skickat SMS till Lizette Pålsson, och har nu fått svar att hon gärna ställer upp på intervju. :)

Så nu tar jag tacksamt emot förslag på frågor att ställa till både Lizette Pålsson, Maria Weisby och Robert Cronholt. :)

Trevligt! Hoppas du hittar någon bra teknisk plattform för intervjuerna.

SVT gör numera väldigt mycket intervjuer i sina nyhetsprogram via videouppkopplingar till datorer eller mobiler. Men det som slår mig är att det ofta(st) är väldigt dålig teknisk kvalité på både bild och ljud. Man tycker att SVT borde vara proffs på sånt, och kunna instruera folk i hur de ska ställa in sin utrustning.

Bara en så enkel sak som laptopar som "filmar" de intervjuades ansikten underifrån. Det ser faktiskt inte klokt ut! Varför inte bara be den intervjuade att ställa upp datorn på en kartong, eller lägga under med böcker så att kameran kommer upp i ögonhöjd?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 12 september 2021 kl. 18:04:17
Kan du fråga hur det kommer sig att Lizette Pålsson fick rollen som Mimmi Pigg?
Absolut - det hade jag tänkt fråga hursomhelst, men jag har skrivit upp den frågan nu. :)

Fler frågor?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 september 2021 kl. 18:16:16
Bara en så enkel sak som laptopar som "filmar" de intervjuades ansikten underifrån. Det ser faktiskt inte klokt ut! Varför inte bara be den intervjuade att ställa upp datorn på en kartong, eller lägga under med böcker så att kameran kommer upp i ögonhöjd?
Just det bad TV4 mig att göra när jag skulle vara med i Efter fem - då var det ju ändå inte särskilt mycket de gjorde rätt med dubbningsinslaget i Efter fem, så man kan ju tycka att en sådan enkel sak borde vara standard att be alla om. Jag brukar personligen inte orka göra det inför möten och konferenser med jobbet (då brukar jag bara tilta laptopen, så att det ser någorlunda ut), nu när jag jobbar hemifrån, men det är ju en lannan femma när intervjuer ska direktsändas eller spelas in.

Jag kommer i alla fall att be de jag ska intervjua om det, så att det ser någorlunda ut. :)

MOA

Undrar om intervjuarna skulle gjorts idag,skulle skådespelarna tycka likadant då?

Gustav Jonsson

Är de äldre intervjuerna inspelade på någon slags byggarbetsplats?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 12 september 2021 kl. 21:47:07
Är de äldre intervjuerna inspelade på någon slags byggarbetsplats?
Det enda jag vet är det som Daniel Åhs Karlsson tidigare skrivit i den här tråden:

Citat från: DanielÅhs skrivet 28 december 2008 kl. 15:41:28
Jag ber hemskt mycket om ursäkt för intervjuerna med Per, Dick & Andreas de var inte menade för dubbningshemsidan utan jag fick kontakt med Andreas och hade turen att Per & Dick också var där. För miljön som ingen tycks gilla vist är där dom spelade upp deras teater pjäs så aja valde den inte, men ja har inge emot den. Jag tyckte dock att det vore kul om folk som älska dubbning (som jag) fick ta del av det och Daniel sida är ju som alla vet den största och bästa så fråga om han villa ha dem.
Citat från: DanielÅhs skrivet 25 maj 2009 kl. 16:45:58
Lokal: Lokalen är en lokal som Steet (Stockholm) hade och där hade Andreas, Per & Dick en Pjäs som Knave Regisserat (Om ja fattat rätt). Så jag har inte valt plats, det var de och för mig dög den jätte bra :)

Elios

En fråga jag hade velat ställa till Lizette Pålsson är om hon har träffat Åsa Bjerkerot som också har spelat Mimmi.
Sen också om hon kan förställa rösten så att hon låter som Mimmi.  ;D

Elios

Nu hade ju även våras egen Christian Hedlund en intervju i sin podd med röstskådespelarna för några år sedan. Var inte det lite som att ta över efter Daniel Åhs Karlsson?!  ;D

Daniel Hofverberg

#224
Citat från: Elios skrivet 12 september 2021 kl. 23:51:57
Nu hade ju även våras egen Christian Hedlund en intervju i sin podd med röstskådespelarna för några år sedan. Var inte det lite som att ta över efter Daniel Åhs Karlsson?!  ;D
Jag har faktiskt inte sett på Röstskådespelarna, annat än som hastigast, men jag förstår inte riktigt hur du menar. Hursomhelst kommer jag köra mitt eget race med intervjuer för Dubbningshemsidan framöver, utan att blanda in Daniel Åhs Karlsson (som ändå inte varit online här sedan 2009). :)

Röstskådespelarna är säkert väldigt intressant, men ärligt talat har jag inte tid att se avsnitt på en och en halv timme - det blir alldeles för mycket av det goda för mig i dagsläget, och min tid räcker inte till...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 september 2021 kl. 15:44:57
Du kan väl fråga Christian Hedlund vilket program han använder det verkar ju funka väldigt bra för honom och Linn Ehrner.
Tack för tipset, jag har skickat PM till Christian och frågat hur de bär sig åt. :)

Jag har visserligen bara sett några minuter av ett par av deras avsnitt, men vad gäller bild- eller ljudkvaliteten är det ju helt klart inget att klaga på.

En sådan kvalitet kommer jag inte ha en chans att komma upp i från min sida - jag har bara laptopens inbyggda webbkamera att tillgå, och då Christian och Linn ser så knivskarpa ut gissar jag att de måste ha bättre kameror än "vanliga" inbyggda webbkameror. Å andra sidan är det ju dock inte så viktigt hur bra jag syns, för det är ju trots allt de som intervjuas som är "huvudpersonerna" och inte jag - och bara jag lyckas åstadkomma en bildkvalitet som inte är nämnvärt sämre än ursprungsbilden via Skype (eller dylikt) från respektive parts webbkamera, så är jag nöjd.

Citat från: Elios skrivet 12 september 2021 kl. 23:50:18
En fråga jag hade velat ställa till Lizette Pålsson är om hon har träffat Åsa Bjerkerot som också har spelat Mimmi.
Sen också om hon kan förställa rösten så att hon låter som Mimmi.  ;D
Jag skriver upp det. :)


Har någon fler frågor till någon av dessa tre personer?