Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2021 kl. 16:11:15
Fråga till alla:Vilken e eran favoritroll?
Jag har skrivit upp det. :)

Citat från: MOA skrivet 26 september 2021 kl. 19:04:18
Jag hitta telefonnummer till Louise Raeder
Det får du gärna skicka till mig via PM. :)

MOA


Steffan Rudvall



Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 26 september 2021 kl. 21:31:01
Daniel Åhs verkade va inkompetent
Citat från: MOA skrivet 26 september 2021 kl. 21:53:14
Ja om han ställde samma fråga flera gånger så
Det var nog snarare att Daniel ibland inte var tillräckligt lyhörd över vilka svar han fick av intervjuoffren, och därför ställde de redan planerade frågorna även om han redan fått svar på någon av dem.

Till hans försvar är det dock väldigt lätt hänt, i synnerhet om man är nervös och/eller oerfaren, då det kan vara svårt att improvisera och man istället gärna håller sig till sitt skriftliga "manus" (frågor att ställa) oavsett vilka svar man fått. Det är trots allt inte så lätt att genomföra intervjuer med bra resultat, och det här är sådant man lär sig efter ett litet tag, men som man sällan får till klockrent första gången.

Jag kan inte lova att jag kommer genomföra perfekta intervjuer heller, och förmodligen kommer även jag göra misstag, men jag kommer sannerligen göra mitt bästa. :)

Tyvärr är jag väldigt ringrostig när det kommer till intervjuer, som inte intervjuat någon alls på 11 års tid, men jag har i alla fall en hyfsad grund att falla tillbaka på om jag bara kommer ihåg allt jag lärt mig - jag gick Medieprogrammet på gymnasiet med inriktning på radio/TV (där det ingick mycket intervjuteknik), jag har praktiserat på Skellefteå lokal-TV, haft arbetsplatsförlagd utbildning under gymnasietiden på Taltidningen i Västerbotten och sist men inte minst jobbat ett halvår på Radio Skellefteå; och vid samtliga dessa ingick att genomföra intervjuer med alla möjliga och omöjliga personer.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2021 kl. 20:36:29
Det får du gärna skicka till mig via PM. :)

Liksom Lizette Pålsson står Louise Raeder i den vanliga telefonkatalogen (eniro.se), så du kan själv slå upp det! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 11:34:31
Liksom Lizette Pålsson står Louise Raeder i den vanliga telefonkatalogen (eniro.se), så du kan själv slå upp det! :)
Tack för tipset, jag ska kontakta henne när någon av de nuvarande intervjuerna blivit av så att jag slipper ha hur många intervjuer som helst i skallen på samma gång. :)

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 september 2021 kl. 11:34:31
Liksom Lizette Pålsson står Louise Raeder i den vanliga telefonkatalogen (eniro.se), så du kan själv slå upp det! :)
Jag slog upp de via Ratsit

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 september 2021 kl. 12:11:53
Tack för tipset, jag ska kontakta henne när någon av de nuvarande intervjuerna blivit av så att jag slipper ha hur många intervjuer som helst i skallen på samma gång. :)
Träffa int du Louise Raeder en gång i tiden?

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 28 september 2021 kl. 21:36:08
Träffa int du Louise Raeder en gång i tiden?
Men det var väl när han själv skulle intervjuas i Anders och Måns så han hade ju inte tid att göra intervju med henne.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 28 september 2021 kl. 21:36:08
Träffa int du Louise Raeder en gång i tiden?
Ja, jag träffade Louise Raeder när jag var på Eurotroll för inspelningen av Anders & Måns på SVT. Efter att själva inspelningen var klar blev det en massa dötid innan SVTs bokade taxi skulle komma runt 17:30 för att ta mig tillbaka till Arlanda, och jag orkade inte vara kvar inne i studion med Claes Månsson i timmar och höra honom spela in samma repliker gång på gång. Så när jag insåg att SVT inte tänkte spela in något mer till Anders & Måns gick jag därför in till en annan studio en stund och "träffade" Leo Hallerstam i samband med att han dubbade Tutenstein, och satt en stund inne med teknikern under inspelningen (Leo såg jag bara genom en glasvägg, då skådespelaren sitter i ett litet bås intill själva studion där teknikern sitter framför mixerbordet - så det var alltså mer teknikern jag träffade än Leo, som jag bara hann säga hej till och presentera mig).

Efter en stund gick jag ut från den studion och i samband med det träffade jag Louise i "fikarummet" på Eurotroll (den allmänna ytan i mitten, d.v.s. den gamla scenen på amfiteatern, medan studiorna ligger runt om). Hon verkade i alla fall inte ha bråttom till något dubbningspass, då hon stod och pratade med mig i över en timme i sträck. Jag vet faktiskt inte riktigt om hon var klar med sitt dubbningspass för dagen, eller om hon kom väldigt tidigt till sitt pass; men skulle gissa på det förstnämnda...?

Faktum är att jag hann prata med henne i fem minuter innan jag ens insåg vem hon var, då hon bara presenterade sig som "Louise" (inget efternamn) och jag funderade länge och väl var jag hade hört den rösten förut (då hon bara satt och drack kaffe, så visste jag alltså inte om hon var skådespelare eller personal)... :-[

I samband med vårt samtal minns jag att SVTs producent (jag tror att han hette Petter Bragée?) tog kort på mig tillsammans med Louise Raeder, men jag har ingen aning vad som hände med det fotografiet då jag aldrig fått se det. :(

Tyvärr hade jag ju ingen kamerautrustning med mig eller hade planerat något, för hon hade mycket intressant att komma med och verkade väldigt insatt i det mesta inom dubbningsbranschen. Och hade åsikter om det mesta också, inklusive röster i Nalle Puh... Jag hoppas att hon fortfarande kommer ihåg mig och vårt samtal där, så kanske chansen ökar att hon tackar ja till intervju...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 september 2021 kl. 21:37:21
Men det var väl när han själv skulle intervjuas i Anders och Måns så han hade ju inte tid att göra intervju med henne.
Nja, intervjuerna med mig gjordes i min bostad här i Ursviken (utanför Skellefteå), och på Eurotroll ett halvår senare spelade vi bara in intervju med Claes Månsson och "fejkinspelningen" med Måns. Den biten tog bara en halvtimme, så efter min pyttelilla insats där var det alltså flera timmar kvar innan jag skulle hem (SVT hade inte ordnat hotellrum eller liknande för övernattning, utan betalade bara för flygresa och taxi dit och hem samma dag; så att jag flög till Stockholm runt 09:00 och skulle flyga hem runt 20:00).

Anders M Olsson

I det här sammanhanget kan jag inte låta bli att nämna pjäsen Spanska flugan som finns att se på SVT Play:
https://www.svtplay.se/spanska-flugan

Vi ser en mycket ung Louise Raeder i par med Lasse Berghagen. Det var nog första gången jag såg Louise Raeder, och jag tyckte att hon var fullkomligt briljant i rollen. Det var hennes och Lasses prestation som verkligen fastnade i mitt minne.

Jag är än idag förvånad att Louise pallade att göra rollen kväll efter kväll när Lasse Berghagen svängde runt med henne nästan som en handske.

Så om du, Daniel, någon gång i framtiden ska intervjua Louise vill jag gärna veta lite mer om den rollen, och om hon någon gång skadade sig, eller var rädd att skada sig?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2021 kl. 22:11:14
Ja, jag träffade Louise Raeder när jag var på Eurotroll för inspelningen av Anders & Måns på SVT. Efter att själva inspelningen var klar blev det en massa dötid innan SVTs bokade taxi skulle komma runt 17:30 för att ta mig tillbaka till Arlanda, och jag orkade inte vara kvar inne i studion med Claes Månsson i timmar och höra honom spela in samma repliker gång på gång. Så när jag insåg att SVT inte tänkte spela in något mer till Anders & Måns gick jag därför in till en annan studio en stund och "träffade" Leo Hallerstam i samband med att han dubbade Tutenstein, och satt en stund inne med teknikern under inspelningen (Leo såg jag bara genom en glasvägg, då skådespelaren sitter i ett litet bås intill själva studion där teknikern sitter framför mixerbordet - så det var alltså mer teknikern jag träffade än Leo, som jag bara hann säga hej till och presentera mig).

Efter en stund gick jag ut från den studion och i samband med det träffade jag Louise i "fikarummet" på Eurotroll (den allmänna ytan i mitten, d.v.s. den gamla scenen på amfiteatern, medan studiorna ligger runt om). Hon verkade i alla fall inte ha bråttom till något dubbningspass, då hon stod och pratade med mig i över en timme i sträck. Jag vet faktiskt inte riktigt om hon var klar med sitt dubbningspass för dagen, eller om hon kom väldigt tidigt till sitt pass; men skulle gissa på det förstnämnda...?

Faktum är att jag hann prata med henne i fem minuter innan jag ens insåg vem hon var, då hon bara presenterade sig som "Louise" (inget efternamn) och jag funderade länge och väl var jag hade hört den rösten förut (då hon bara satt och drack kaffe, så visste jag alltså inte om hon var skådespelare eller personal)... :-[

I samband med vårt samtal minns jag att SVTs producent (jag tror att han hette Petter Bragée?) tog kort på mig tillsammans med Louise Raeder, men jag har ingen aning vad som hände med det fotografiet då jag aldrig fått se det. :(

Tyvärr hade jag ju ingen kamerautrustning med mig eller hade planerat något, för hon hade mycket intressant att komma med och verkade väldigt insatt i det mesta inom dubbningsbranschen. Och hade åsikter om det mesta också, inklusive röster i Nalle Puh... Jag hoppas att hon fortfarande kommer ihåg mig och vårt samtal där, så kanske chansen ökar att hon tackar ja till intervju...
Nja, intervjuerna med mig gjordes i min bostad här i Ursviken (utanför Skellefteå), och på Eurotroll ett halvår senare spelade vi bara in intervju med Claes Månsson och "fejkinspelningen" med Måns. Den biten tog bara en halvtimme, så efter min pyttelilla insats där var det alltså flera timmar kvar innan jag skulle hem (SVT hade inte ordnat hotellrum eller liknande för övernattning, utan betalade bara för flygresa och taxi dit och hem samma dag; så att jag flög till Stockholm runt 09:00 och skulle flyga hem runt 20:00).
Undrar om hon minns de

TonyTonka

#298
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 september 2021 kl. 22:11:14
Nja, intervjuerna med mig gjordes i min bostad här i Ursviken (utanför Skellefteå), och på Eurotroll ett halvår senare spelade vi bara in intervju med Claes Månsson och "fejkinspelningen" med Måns. Den biten tog bara en halvtimme, så efter min pyttelilla insats där var det alltså flera timmar kvar innan jag skulle hem (SVT hade inte ordnat hotellrum eller liknande för övernattning, utan betalade bara för flygresa och taxi dit och hem samma dag; så att jag flög till Stockholm runt 09:00 och skulle flyga hem runt 20:00).

Förlåt för lite Off-Topic, men hur känns det när du tittar på din insats i Anders & Måns nu så här 17 år senare?  Personligen hade jag antagligen skämts ihjäl om jag sett något med mig som var inspelat för 17 år sedan. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet  1 oktober 2021 kl. 15:27:30
Förlåt för lite Off-Topic, men hur känns det när du tittar på din insats i Anders & Måna nu så här 17 år senare?  Personligen hade jag antagligen skämts ihjäl om jag sett något med mig som var inspelat för 17 år sedan. xD
*Måns