Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

MeToo rörelsen - sant?

Startat av Richardo, 19 december 2017 kl. 12:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Men falska anmälningar har ju förekommit överallt i alla tider; på samma sätt som det även förekommer falska anmälningar om inbrott, stöld och allt annat. Onekligen problematiskt och olyckligt, men risken för falska anklagelser har ju absolut ingenting med #MeToo att göra och gör heller inte det fenomenet mindre viktigt.

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 00:34:43
Fundera på detta ett tag Lilla My och sluta tramsa med att polisen sopar anmälningar under bordet för att dom inte "hinner" utreda. ALLTING utreds för eller senare!!!!!
Förr eller senare, ja... Problemet är ju just det att polisen inte har tillräckliga resurser, så att många anmälningar utreds alldeles för sent när alla bevis är borta. Sexuella övergrepp är ju mer än något annat "färskvaror", och utreds det inte snabbt så försvinner hela poängen...

Jabberjaw

#31
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 december 2017 kl. 01:24:26
Men falska anmälningar har ju förekommit överallt i alla tider; på samma sätt som det även förekommer falska anmälningar om inbrott, stöld och allt annat. Onekligen problematiskt och olyckligt, men risken för falska anklagelser har ju absolut ingenting med #MeToo att göra och gör heller inte det fenomenet mindre viktigt.
Förr eller senare, ja... Problemet är ju just det att polisen inte har tillräckliga resurser, så att många anmälningar utreds alldeles för sent när alla bevis är borta. Sexuella övergrepp är ju mer än något annat "färskvaror", och utreds det inte snabbt så försvinner hela poängen...

Problemet är inte polisen. Problemet är personer som inte anmäler direkt utan kommer något år senare och tror att någon skall kunna ta dom på allvar. Om jag blir utsatt för ett brott hur pinsamt det än må vara så måste jag ju göra detta så fort som möjligt inpå händelsen för att kunna ha någon som helst åsikt på polisens arbete.  :-\ :) Det fungerar liksom inte att kvinnor över hela landet sitter i grupp och hashtaggar #MeToo bara för att Media blossat upp det hela, och vips tror alla kvinnor att det är dags att anmäla flera år senare...

Och när inget bevis finns så blir dom arga på männen och på polismyndigheten? Man måste ju se det ifrån åklagarens håll. Man kan inte bara kasta anklagelser och grova sådana dessutom till höger och vänster när det inte finns något svart på vitt vad som faktiskt skett såsom läkarundersökning eller ljudupptagning, videofilm på mobilen eller vad det nu kan tänkas vara för bevis mot den åtalade.

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:04:32
Om du på fullaste allvar tror att Media på något sätt försöker att framhäva rättvisa så är du lika mycket ute och cyklar som alla andra förtryckta kvinnor i dagens samhälle. Det är väl klart dom skriver rubriker som ger störst publicitet. Och vad ger då större publicitet än att ta reda på vilka anmälningar som finns mot högre uppsatta och trycka upp "VD anmäld för sexuella ofredelser", trådar på internet skapas och vips är det någon som outat en oskyldig "vit man". Men du förstår nog fortfarande inte så är nog bäst att sluta där.

Nu är det ju dock så att om en man (högt uppsatt eller kändis) blir massanmäld/uthängd i media kommer ju polisen garanterat utreda detta (oavsett vad som gjorts innan, jag jobbar inte inom lagen vilket du uppenbarligen gör så jag vet inte hur det fungerar). Är han oskyldig kan man ju misstänka att kvinnorna ljög av någon anledning, men man kan låta honom gå. Är han faktiskt skyldig får han ju äntligen ett straff för det han har orsakat.

Vem blir det värre för - Mannen som var oskyldig och fick detta bevisat i en domstol, eller kvinnorna han kommer fortsätta utnyttja (och de han har utnyttjat) då hans namn inte kom upp som ett misstänkt sådant? Jag säger inte att jag skyddar de kvinnor som ljuger, jag säger bara åter igen att just den delen inte är något att lägga fokus på. Det är som att kasta hela brödskivan för att en kant på en av brödbitarna blivit mögligt med motivet "det mesta av brödet var mögligt".

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:23:37
Men när någon sitter och skriver att kvinnor är förtryckta [...]

Kvinnor är förtryckta. I Sverige märks det inte, för vi har kommit väldigt långt med att göra det jämställt (vilket jag även redan sagt om du läste mina tidigare inlägg) och i andra länder och kulturer märks det mer. Men kvinnor är fortfarande förtrycka, MeToo och lavinen som kom därpå är ett slags bevis på detta, ett "wake up!"-movement att även i "jämställda Sverige" har vi en bit kvar innan vi är 50/50, och eftersom vi kvinnor som bor i Sverige kan ta kampen i Sverige lättare än t.ex. den i Sydafrika eller Iran är det klart många kommer kämpa på hemmaplan. Det betyder inte att man inte kämpar för kvinnors rätt även i andra länder, på andra sätt ;)

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:23:37
[...] och att "vita män" skrattar åt dom på arbetsplatsen i grupp så urholkar det för min del. Sådant tål jag inte och är skitsnack helt utan grund.  :)

Vem sade det när?

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:29:51
Problemet är inte polisen. Problemet är personer som inte anmäler direkt utan kommer något år senare och tror att någon skall kunna ta dom på allvar. Om jag blir utsatt för ett brott hur pinsamt det än må vara så måste jag ju göra detta så fort som möjligt inpå händelsen för att kunna ha någon som helst åsikt på polisens arbete.  :-\ :)

Om du inte blivit antastad eller våldtagen är det extremt svårt att sätta sig in i hur det känns. Att skuldbelägga kvinnor för att de anmäler för sent eller flera år senare hjälper inte, snarare gör det skammen värre. "Anmäler du inte på direkten kan du lika gärna låta bli att anmäla"-mentaliteten är hemsk.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:29:51
Problemet är inte polisen. Problemet är personer som inte anmäler direkt utan kommer något år senare och tror att någon skall kunna ta dom på allvar. Om jag blir utsatt för ett brott hur pinsamt det än må vara så måste jag ju göra detta så fort som möjligt inpå händelsen för att kunna ha någon som helst åsikt på polisens arbete.  :-\ :) Det fungerar liksom inte att kvinnor över hela landet sitter i grupp och hashtaggar #MeToo bara för att Media blossat upp det hela, och vips tror alla kvinnor att det är dags att anmäla flera år senare...
Men att någon anmäler brott åratal senare är ju sällsynt. Och återigen, det är inte alls det som varit tanken med #MeToo; utan på att visa på ett samhällsproblem och hur omfattande problemet är...

Som Lilla My skriver är det absolut ett problem överlag med falska anmälningar, men det gör ju inte att man kan bortse från alla de tusentals personer som talar sanning; garanterat en betydligt större andel skara än de som kommer med falska anmälningar, oavsett vilket brott det rör sig om.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 23 december 2017 kl. 01:32:10
Men kvinnor är fortfarande förtrycka, MeToo och lavinen som kom därpå är ett slags bevis på detta, ett "wake up!"-movement att även i "jämställda Sverige" har vi en bit kvar innan vi är 50/50, och eftersom vi kvinnor som bor i Sverige kan ta kampen i Sverige lättare än t.ex. den i Sydafrika eller Iran är det klart många kommer kämpa på hemmaplan.
Vem sade det när?

Vem säger att alla ska ha det lika och att livet är rättvist? Kämpar du lika mycket för dom stackars pensionärer som byggt upp detta landet i flera generationer som numera får urkass sjukvård som du kämpar för "kvinnornas rätt" i rättssystemet.  :-\ Känns lite hycklat. Nu är ju detta inte en tråd om de äldre utan en tråd om MeToo-rörelsen, men ni måste förstå att folk blir less på att läsa att det är så himla synd om kvinnor när det finns annat här i världen som är bra mycket sämre som inte någon engagerar sig kring.

På första sidan skrev du, och jag citerar.  ::)

CitatJag jobbade hos en kvinna i höstas som en gång blivit tafsad på och sexuellt antastad på av en enormt stor svensk manlig skådis, men hon är så pass liten i den stora världen så hon skulle aldrig få för sig att öppna munnen och säga ifrån om det, för det hade inte lett någonstans. Det krävs ett stort namn för att sätta emot ett stort namn, och för kvinnor krävs det 50 stora namn för att sätta dit en stor vit man.


Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:38:34
Vem säger att alla ska ha det lika och att livet är rättvist? Kämpar du lika mycket för dom stackars pensionärer som byggt upp detta landet i flera generationer som numera får urkass sjukvård som du kämpar för "kvinnornas rätt" i rättssystemet.  :-\ Känns lite hycklat. Nu är ju detta inte en tråd om de äldre utan en tråd om MeToo-rörelsen, men ni måste förstå att folk blir less på att läsa att det är så himla synd om kvinnor när det finns annat här i världen som är bra mycket sämre som inte någon engagerar sig kring.

Åter igen, "whataboutism". Ett annat problem gör inte ett problem till mindre av ett problem.


Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:38:34
På första sidan skrev du, och jag citerar.  ::)

Var nämnde jag att vita män "skrattar åt dom på arbetsplatsen i grupp"? Det var den delen som förvirrade mig. Anledningen till att jag valde att ta upp fenomenet "vit man" i just det exemplet var för att det var en vit, rik, medelålders skådespelare som utnyttjade personen i min beskrivning. Jag ber om ursäkt om den beskrivningen gör att jag trampar på en öm tå.

Jabberjaw

#37
Och jag står fortfarande fast på att alla kvinnor som blivit förtryckta skall få upprättelse. Men polisen måste göra sitt jobb enligt deras rutiner. Och en anmälan som inte görs i tid kan med största sannolikhet gå i papperskorgen som "brist på bevis." utredningen nerlagd.

En kvinna som anmäler ett brott på en tidigare (fd) chef för övergrepp och sexuella trakasserier flera år sent får sin anmälan nerlagd. Vad tror ni då händer? Ord står mot ord och när kvinnan utrycker sig på internet över vad som skett utan att den tilltalade kan vara där och försvara sig blir det helt plötsligt förtal. Och sådant ägnas inte lika mycket tid mot.

Jag säger bara , POLISEN måste vara hårda med bevisningen eftersom det framkommit så mycket falska anmälningar som nästan lett till åtal och fängelse för dom drabbade. Så att kvinnor känner sig förtryckta och att ingen lyssnar på dom när dom vågar träda fram och berätta om något som hänt för längesen (>1år) är det jag tycker är ytterst märkligt och talar emot. MeToo-rörelsen uppmuntrar bara kvinnor till att anmäla saker som hänt , som inte finns bevis på och som därmed utger en väldigt stor risk för den som får anmälan på sig.

Arbetsplatsen utreder->Media övervakar -> internet övervakar och spekulerar för fullt på forum -> utredningen läggs ner (man vet alltså inte exakt vad som hänt och OM  det hänt). Men mannen får utstå en stämpel för resten av sitt liv. Och kvinnan som eventuellt blivit utsatt får leva med det likaså hon. Om hon istället hade anmält i tid skulle både mannen fått sitt straff och hon kanske kunnat få ro i hopp om att den åtalade får ett straff som denna förtjänar..

Lilla My

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2017 kl. 01:43:24
Om hon istället hade anmält i tid skulle både mannen fått sitt straff och hon kanske kunnat få ro i hopp om att den åtalade får ett straff som denna förtjänar..

Eller så händer det som ofta händer; han släppts fri utan straff (eller med ett otroligt löjligt straff) och hon får frågor i utredningen såsom "vad hade du på dig?" och "var du full/ensam"?. Efter en utredning har det även hänt att förövaren ger sig på kvinnan i fråga igen, antingen själv eller genom bekanta, som straff för att hon anmält honom.

Jabberjaw

Citat från: Lilla My skrivet 23 december 2017 kl. 01:55:58
Eller så händer det som ofta händer; han släppts fri utan straff (eller med ett otroligt löjligt straff) och hon får frågor i utredningen såsom "vad hade du på dig?" och "var du full/ensam"?. Efter en utredning har det även hänt att förövaren ger sig på kvinnan i fråga igen, antingen själv eller genom bekanta, som straff för att hon anmält honom.

Jo jag vet..  :( Har också läst många domar så jag är inte helt oinsatt och ointresserad i kvinnornas bästa i sådana här utredningar och hur dåligt det hanterats. Men jag vet också av egen erfarenhet samt bekanta och nyheter som funnits på lokalposten att det finns extremt många falska anmälningar också. Antingen måste vi ha en lagändring där det är lättare att fälla någon för brott utan bevis, eller så skall det vara som nu. Dvs att det nästan måste finnas videoövervakning på händelsen för att det skall bli en ordentlig dom. Dom allra flesta anser nog som jag att det senare är att föredra. Men för dom drabbade är det inte lika kul.. Därför är mitt enda tips till kvinnor som tycker dom blir felbehandlade i dagens samhälle att försöka stå upp för sig själva hur svårt det än må vara. Det finns mängder med kvinnor på min arbetsplats som står upp för sig själva och som hörs och tar mer plats än någon annan man i vårat yrke. Så man måste bredda sina vyer och kanske komma till insikt med att kvinnor i dagens Sverige inte alls är förtryckta på samma sätt som förr.

Därför blir jag bara arg och irriterad för att vara rent jäkla ärlig  ;D när jag läser inlägg med feministiska drag i sig, då dessa typer inte går att diskutera med. Hårt mot hårt blir det då  ;). Men jag ber om ursäkt ifall jag varit hastig i mina inlägg och kanske rent utav gjort ett eller annat orimligt påhopp i onödan. Men tror nog att vi tycker och tänker samma sak i det stora hela.

TecknatÄlskare

Tycker inte man ska kunna döma någon utan bevis.

Elios

Fattar inte varför alla inte bara kan vara snälla mot varandra. Hade varit mycket enklare ju.  ::)

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 23 december 2017 kl. 18:45:20
Fattar inte varför alla inte bara kan vara snälla mot varandra. Hade varit mycket enklare ju.  ::)

Det håller jag med om. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Oscar Isaksson

Citat från: Elios skrivet 23 december 2017 kl. 18:45:20
Fattar inte varför alla inte bara kan vara snälla mot varandra. Hade varit mycket enklare ju.  ::)
Håller helt med dig, det är inte enkelt men det är ändå vad varje varelse borde sträva mot att nå.

#nätkärlek

TecknatÄlskare

Om ni menar i riktiga världen kommer det aldrig hända.

Som Albert Einstein sa: Det finns bara två saker som är oändliga, dumhet och universum.