Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilken film köpte du på DVD, Bluray eller VHS?

Startat av Jonas9881, 10 februari 2024 kl. 23:10:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Idag köpte jag Trolltyg i tomteskogen från second hand från Röda korset som är väldigt billiga, och fick en speciell utgåva som inte är vanlig. Det tillkom ett extra skydd runt dvd-fodralet som jag aldrig har sett tidigare och som inte längre produceras.

Bilden på dvd var samma framsida som papper-omslaget som var runt dvd-fodralet. Och tyckte det var väldigt häftigt, så jag köpte den för endast 2 kr. Så billigt för en film.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:10:08Idag köpte jag Trolltyg i tomteskogen från second hand från Röda korset som är väldigt billiga, och fick en speciell utgåva som inte är vanlig. Det tillkom ett extra skydd runt dvd-fodralet som jag aldrig har sett tidigare och som inte längre produceras.

Bilden på dvd var samma framsida som papper-omslaget som var runt dvd-fodralet. Och tyckte det var väldigt häftigt, så jag köpte den för endast 2 kr. Så billigt för en film.
Du har stött på ett så kallat slipcover, utgåvan i sig är samma men har ett extra fodral i papp.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 februari 2024 kl. 23:12:29Du har stött på ett så kallat slipcover, utgåvan i sig är samma men har ett extra fodral i papp.
Exakt, så coolt. Har köpt dvd i flera år och letat i alla second hand butiker jag varit i men aldrig sett detta. Så var bara tvungen att köpa det. Och 2 kronor, inte alls farligt att spendera även om filmen kanske inte funkar för den är begagnad. Men jag tror den funkar iallafall.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:17:41Exakt, så coolt. Har köpt dvd i flera år och letat i alla second hand butiker jag varit i men aldrig sett detta. Så var bara tvungen att köpa det. Och 2 kronor, inte alls farligt att spendera även om filmen kanske inte funkar för den är begagnad. Men jag tror den funkar iallafall.
Det är betydligt vanligare utanför Norden har stött på ganska många amerikanska utgåvor som har slipcovers. När det kommer till svensk film är det dock bara en jag har som har ett slipcover det är Pettson och Findus Glömligheter där även en filmaffisch ingår.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 februari 2024 kl. 23:21:48Det är betydligt vanligare utanför Norden har stött på ganska många amerikanska utgåvor som har slipcovers. När det kommer till svensk film är det dock bara en jag har som har ett slipcover det är Pettson och Findus Glömligheter där även en filmaffisch ingår.
Då är dom ovanliga iallafall inom Sverige, möjligen Norden också.

Min samling är iallafall +1 dvd till. Och själv känner jag mig euforisk när jag köper fysisk vara. Även om det även kan innebära VHS, även om jag inte kan spela upp mina VHS längre, så har jag fått 2 stycken vad jag kan minnas och som jag faktiskt har spelat upp för i tiden.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Jag har också Pettson och findus Glömligheter på dvd, fast min är oöppnad för att jag ska minnas att det var den allra första filmen jag såg som barn, och nu när filmen finns att ladda ner så är det ingen ide att öppna den. 
Så jag tänker ibland på tiden från när jag var barn, när jag ser denna oöppnade dvden. Min barndom betyder mycket för mig verkligen. 

Nu gick det utanför ämnet, ursäkta ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lennartsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:26:06Då är dom ovanliga iallafall inom Sverige, möjligen Norden också.

Min samling är iallafall +1 dvd till. Och själv känner jag mig euforisk när jag köper fysisk vara. Även om det även kan innebära VHS, även om jag inte kan spela upp mina VHS längre, så har jag fått 2 stycken vad jag kan minnas och som jag faktiskt har spelat upp för i tiden.
Det är inte så ovanligt när det gäller Disneyfilmer på DVD i specialutgåvor många av specialutgåvorna har sånt pappfodral. Minns speciellt Wall-E för där var hela fodralet gjort av papp utan någon som helst vanligt DVD case.

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 10 februari 2024 kl. 23:32:06Det är inte så ovanligt när det gäller Disneyfilmer på DVD i specialutgåvor många av specialutgåvorna har sånt pappfodral. Minns speciellt Wall-E för där var hela fodralet gjort av papp utan någon som helst vanligt DVD case.
Förstår vad du menar. Fick man inte med det i donkens happy meal förut? Jag fick djungeldjuret i endast papp-fodral. Lika stor som själva dvden. Men tycker bättre om fodral som även är ett slags skydd.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:35:23Förstår vad du menar. Fick man inte med det i donkens happy meal förut? Jag fick djungeldjuret i endast papp-fodral. Lika stor som själva dvden. Men tycker bättre om fodral som även är ett slags skydd.
Det stämmer att hamburgerrestauranger ibland gav ut dvd-skivor i pappfodral till barnen men det är inte ett sånt @Lennartsson menar.

Wall-E DVD.jpg

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 februari 2024 kl. 23:42:37Det stämmer att hamburgerrestauranger ibland gav ut dvd-skivor i pappfodral till barnen men det är inte ett sånt @Lennartsson menar.

Inte ett giltigt ID på en bilaga.
Oj, öppnar man den först en gång och sedan igen? Eller är den dubbelt så stor som en vanlig dvd?

Har aldrig sett liknande får jag vara ärlig.

Ser riktigt häftig ut!
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Några bilder
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Fler bilder 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:45:10Oj, öppnar man den först en gång och sedan igen? Eller är den dubbelt så stor som en vanlig dvd?

Har aldrig sett liknande får jag vara ärlig.

Ser riktigt häftig ut!
Det är en två diskutgåva med utfällbara flikar på sidorna så när den är ihopvikt är den lika stor som ett vanligt DVD-Fodral. Diskarna finns på varsin av flikarna så vill du ha skiva 1 drar du ut den ena fliken skiva 2 den andra.548196618_c96f6fc0-a557-49de-b68b-1e26988052bc.jpg548196618_e37310e9-f172-4089-bc90-38c3ab0a2dcb.jpg

Jonas9881

Hittade denna på nätet, och förstår inte hur man kan dra ut ena och den andra stannar kvar. Känns som att fodralet är lika brett som den man drar ut. Och då bör man råka dra men sig båda från ena sidan. Kanske tänker fel?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 10 februari 2024 kl. 23:56:24Hittade denna på nätet, och förstår inte hur man kan dra ut ena och den andra stannar kvar. Känns som att fodralet är lika brett som den man drar ut. Och då bör man råka dra men sig båda från ena sidan. Kanske tänker fel?
Nej du tänker inte fel, det går att dra ut hela från en sida i alla fall på mitt exemplar men det är också ganska slitet. Det är dock inte meningen att man ska göra det. Mitt är som sagt ganska slitet men det verkar på något sätt vara vikt för att det här ska funka.