Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sena premiärer av dubbningarna

Startat av Mathilda Gustafsson, 1 mars 2024 kl. 11:28:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Jag tänker på Filmen om Nalle Puh, Country Bears och En Extremt Långbent film. Alla dubbades flera år innan de användes. Speciellt Country Bears och En Extremt Långbent film som dubbades när filmerna var nya.

Will Siv


Disneyfantasten

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 mars 2024 kl. 11:28:04Jag tänker på Filmen om Nalle Puh, Country Bears och En Extremt Långbent film. Alla dubbades flera år innan de användes. Speciellt Country Bears och En Extremt Långbent film som dubbades när filmerna var nya.
Fast alla dessa är ju lite märkliga exempel att ta upp, för Filmen om Nalle Puh är ursprungligen tre längre kortfilmer från 1960 & 1970-talen som senare sammanfogades till en långfilm 1977, de tre ursprungliga kortfilmerna dubbades till svenska var för sig redan vid premiärerna så långfilmsdubbningen från 1990-talet är liksom omdubbningen kan man säga, Country Bears dubbades redan när filmen kom innan den lanserades på Disney+ 2020, Guy De La Berg som är med i dubbningen gick bort 2014, och En Extremt Långbent Film dubbades också när filmen kom, min bästa gissning är att de två sistnämnda filmerna var tänkta att ges ut på VHS eller något sånt redan när dubbningarna gjordes men att det av någon anledning blev inställt så att det var först på DVD 2007 för Långben och först på Disney+ 2020 som dubbningarna började användas.

Ett bättre exempel är Förtrollad från 2007 som dröjde till 2022 i samband med Disney+ innan den fick svensk dubbning, fast där kan den rimliga förklaringen vara i samband med Avförtrollad som släpptes det året, och ju senare en film är gjord desto mer anmärkningsvärt brukar det vara med en dubbning gjord mycket senare än själva filmen, å andra sidan blev den svenska dubbningen av Förtrollad överraskande bra i mitt tycke.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 mars 2024 kl. 11:48:58Fast alla dessa är ju lite märkliga exempel att ta upp, för Filmen om Nalle Puh är ursprungligen tre längre kortfilmer från 1960 & 1970-talen som senare sammanfogades till en långfilm 1977, de tre ursprungliga kortfilmerna dubbades till svenska var för sig redan vid premiärerna så långfilmsdubbningen från 1990-talet är liksom omdubbningen kan man säga, Country Bears dubbades redan när filmen kom innan den lanserades på Disney+ 2020, Guy De La Berg som är med i dubbningen gick bort 2014, och En Extremt Långbent Film dubbades också när filmen kom, min bästa gissning är att de två sistnämnda filmerna var tänkta att ges ut på VHS eller något sånt redan när dubbningarna gjordes men att det av någon anledning blev inställt så att det var först på DVD 2007 för Långben och först på Disney+ 2020 som dubbningarna började användas.

Ett bättre exempel är Förtrollad från 2007 som dröjde till 2022 i samband med Disney+ innan den fick svensk dubbning, fast där kan den rimliga förklaringen vara i samband med Avförtrollad som släpptes det året, och ju senare en film är gjord desto mer anmärkningsvärt brukar det vara med en dubbning gjord mycket senare än själva filmen, å andra sidan blev den svenska dubbningen av Förtrollad överraskande bra i mitt tycke.
Du fattar inte vad jag menar, du tänker på dubbningar som är gjorda långt efter filmernas premiär. Jag tänker på dubbningar som har gjort men inte används förens flera år senare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 mars 2024 kl. 11:28:04Jag tänker på Filmen om Nalle Puh, Country Bears och En Extremt Långbent film. Alla dubbades flera år innan de användes. Speciellt Country Bears och En Extremt Långbent film som dubbades när filmerna var nya.
Ja, det är helt klart mystiskt med Filmen om Nalle Puh och Nalles stora äventyr. Uppenbarligen måste båda dessa ha gjorts för någonting, som i slutändan aldrig kom ut på marknaden - kanske var det planerat en tidig VHS-utgåva för Filmen om Nalle Puh och en VHS- och/eller DVD-utgåva av Country Bears, som av någon anledning ställdes in i sista minuten och aldrig kom ut i handeln...? Det känns väl som den mest sannolika förklaring, då ju dubbningarna måste ha gjorts för något medium avsett att släppas/sändas en kort tid efter dubbningarna producerades.

Filmen om Nalle Puh sändes ju i alla fall på FilmNet 1992 (där under den vilseledande titeln Nalle Puh på nya äventyr), då väl dubbningen fortfarande bör ha varit hyfsat ny - men Nalles stora äventyr hittar jag inga spår av att den använts överhuvudtaget innan den plötsligt dök upp på Disney+.