Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2022 kl. 21:25:00Tycker du mer om Ulf Källvik ?

Tycker du han borde dubbat istället ?
Ingen av de är optimala i rollen så här långt senare.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 oktober 2022 kl. 21:54:45Ingen av de är optimala i rollen så här långt senare.
Vem skulle du för slå ?
 
Felix von Bahder ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2022 kl. 22:46:20Vem skulle du för slå ?
 
Felix von Bahder ?


Jag skulle föreslå att den som andra Disney serier tilläggsdubbades i början av 2000-talet.

Det verkar ju faktiskt ha hänt men jag menar att man låter 90-talets dubbningar vara liksom och bara dubbar det som inte dubbats tidigare.

E

Kan hända att jag missat nåt här så bli inte förvånade om jag frågar. Men kan det vara upphovsrättsproblem som gjort att dom dubbat om några avsnitt av Darkwing Duck och Ducktales men har kvar dom gamla rösterna på dom andra avsnitten?

Steffan Rudvall

Citat från: E skrivet 28 oktober 2022 kl. 16:27:35Kan hända att jag missat nåt här så bli inte förvånade om jag frågar. Men kan det vara upphovsrättsproblem som gjort att dom dubbat om några avsnitt av Darkwing Duck och Ducktales men har kvar dom gamla rösterna på dom andra avsnitten?
När det kommer till Ducktales verkar det vara ljudkvaliteten som gjort att det blivit omdubbning på vissa avsnitt.

Goliat

Citat från: E skrivet 28 oktober 2022 kl. 16:27:35Kan hända att jag missat nåt här så bli inte förvånade om jag frågar. Men kan det vara upphovsrättsproblem som gjort att dom dubbat om några avsnitt av Darkwing Duck och Ducktales men har kvar dom gamla rösterna på dom andra avsnitten?
Som Steffan svarar stämmer det angående Ducktales (då de sade detta i podden Röstskådespelarna), angående Darkwing Duck fick jag det svaret att det är ljudproblem men att de inte kan gå in mer i detalj vad det menas, så antagligen gäller det att ljudet är i liknande kvalité som DuckTales. Hur ljudet låter vet jag inte så kan tyvärr inte svara på detta, men de har på äldre serier som denna lite lägre krav på ljudet med tanke på ålder (om jag förstod det rätt), så accepterar de sämre kvalité, så om det är så dåligt att de inte lägger upp det så tyder det nog på att det är riktigt urusel kvalité på dem, kanske så pass illa att de inte ens kan få något ljud av dem. (men det är en teori)

Scoobydoofan1

Citat från: Goliat skrivet 28 oktober 2022 kl. 16:48:32Som Steffan svarar stämmer det angående Ducktales (då de sade detta i podden Röstskådespelarna), angående Darkwing Duck fick jag det svaret att det är ljudproblem men att de inte kan gå in mer i detalj vad det menas, så antagligen gäller det att ljudet är i liknande kvalité som DuckTales. Hur ljudet låter vet jag inte så kan tyvärr inte svara på detta, men de har på äldre serier som denna lite lägre krav på ljudet med tanke på ålder (om jag förstod det rätt), så accepterar de sämre kvalité, så om det är så dåligt att de inte lägger upp det så tyder det nog på att det är riktigt urusel kvalité på dem, kanske så pass illa att de inte ens kan få något ljud av dem. (men det är en teori)
Frågan är då hur det står till med serierna som saknar svensk dubbning eller som inte är tillgänglig på Disney+. Serier som t.e.x aladdinx hercules, och andra osv. Dom kan ha samma problem som ducktales och darkwing duck.

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 oktober 2022 kl. 16:53:01Frågan är då hur det står till med serierna som saknar svensk dubbning eller som inte är tillgänglig på Disney+. Serier som t.e.x aladdinx hercules, och andra osv. Dom kan ha samma problem som ducktales och darkwing duck.
Hercules verkar de inte ens veta om att den finns dubbad tydligen, någon som skrev om detta här i nån tråd.

Aladdin, finns ju inte ens på Amerikanska, så den lär nog dröja.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 28 oktober 2022 kl. 16:53:01Frågan är då hur det står till med serierna som saknar svensk dubbning eller som inte är tillgänglig på Disney+. Serier som t.e.x aladdinx hercules, och andra osv. Dom kan ha samma problem som ducktales och darkwing duck.
Aladdin seriens svenska dubbning har ju gått på Disney Channel och går ju just nu som del av Disneydags så det är nog inga ljudproblem med den.

Oskar

Tänkte om Eurotroll skulle dubbar istället för km studio på FilmNet. Då skulle per sandborgh spela sigge i Eurotroll version. Eftersom Eurotroll brukar dubbar åt FilmNet på den tiden.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 oktober 2022 kl. 17:00:52Aladdin seriens svenska dubbning har ju gått på Disney Channel och går ju just nu som del av Disneydags så det är nog inga ljudproblem med den.
Okej, det förklarar den saken, men det förklarar ändå inte dom andra serierna osv.

Nunzio

Kul att Darkwing Duck äntligen har lagts till :D

Citat från: Goliat skrivet 27 oktober 2022 kl. 10:10:40förutom Hot Spells som sannolikt inte lär dyka upp.
Med tanke på kontroversen runt "Hot Spells" så är det ju inte troligt.

gstone

Nu har första säsongen av Miles från Morgondagen dyckt upp :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

simon.bjornen

Citat från: gstone skrivet 27 oktober 2022 kl. 21:25:00Tycker du mer om Ulf Källvik ?

Tycker du han borde dubbat istället ?

Enligt någon podd som jag hörde med Per Sandborgh så ville han gärna spela Sigge i Ducktales i säsong 2 & 3 men att man bytte dubbningsstudio vilket resulterade i KM studio. Då valde man nya skådespelare, den enda som fick behålla rösten då var Joakim med John Harrysson i rösten. Per berättade även i podden att han aldrig fick någon förklaring till varför han inte fick fortsätta spela Sigge vilket han gärna hade gjort. När man sedan skulle dubba Darkwing Duck så låg väl Ulf nära till hands då han dubbat Sigge precis innan i Ducktales.

Personligen är jag uppväxt med Ulf Källvik som Sigge men Per är grym röstskådespelare och även om hans röst nu så många år är mörkare så gör det inget.
Jag tycker Anders Öjebo repriserar sin roll som Darkwing bra i nydubben även om man märker lite skillnad mot originalet men det är ju inte så konstigt.

Will Siv

#2774
Ursäkta om jag avbryter diskussionen om Darkwing Duck, men det är nåt jag vill ta upp.

Hur vore det om Disney+ la till en "Jetix sektion" med ( nästan) alla serier från kanalen ( åtminstone dom som Disney fortfarande äger ).

Fast dom kan även licenserna streaming rättigheter till dom andra serierna som gick på Jetix ( "Totally Spies", "Martin Mystik", "Power Rangers", etc... )

Just nu är "Super Robot Monkey Team Hyper Force Go!" den enda Jetix serien som finns med ( men inte i Sverige ).