Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Sämsta översättningarna

Startat av Experten, 3 september 2012 kl. 17:44:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: FabulousSloth skrivet 30 augusti 2023 kl. 09:07:30(Vet inte om detta räknas, då det inte är en översättning, men däremot en märklig replik. ???
När Pettson har en dålig dag och säger åt Findus:
"Ska du vara här inne så får du gå ut!")
I vilken film eller serie är det? Vad säger han i original, om det nu är en av de produktioner som inte är svenskspråkiga i original?

Det finns ju trots allt (nästan) femtioelva olika inkarnationer av Pettson & Findus, både svenska och tyska, så inte lätt att veta vilken just det där åsyftar...

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet 30 augusti 2023 kl. 09:07:30(Vet inte om detta räknas, då det inte är en översättning, men däremot en märklig replik. ???
Det han menar är att om Findus ska vara inomhus så får han gå ut ur köket där Pettson ju sitter och surar.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2023 kl. 09:47:45I vilken film eller serie är det? Vad säger han i original, om det nu är en av de produktioner som inte är svenskspråkiga i original?

Det finns ju trots allt (nästan) femtioelva olika inkarnationer av Pettson & Findus, både svenska och tyska, så inte lätt att veta vilken just det där åsyftar...

Han säger så i Happy Life's version av Stackars Pettson.

MOA

https://www.youtube.com/watch?v=CN2Aw0gQVo0

FabulousSloth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 augusti 2023 kl. 10:13:14Det han menar är att om Findus ska vara inomhus så får han gå ut ur köket där Pettson ju sitter och surar.Han säger så i Happy Life's version av Stackars Pettson.
Jaha! :D
Har alltid trott att han menade "utomhus", så jag blev förvirrad. ???
Har inte förstått repliken fram till nu.
Profilbild av SundaysPlayzone.

FabulousSloth

Citat från: MOA skrivet 30 augusti 2023 kl. 10:31:30
https://www.youtube.com/watch?v=CN2Aw0gQVo0
Den scenen, menade jag.
Från filmen "Kattens Och Gubbens År" (1999).

Sabelöga

Säjer han inte det dock i någon av böckerna?
Houba !

Anders M Olsson

Det där är är väl snarast en klassisk lustighet som är rolig just för att den motsäger sig själv.

Jag vet inte varifrån den ursprungligen kommer, men jag har många gånger hört folk säga (till två personer som bråkar): "Ska ni slåss här inne får ni gå ut!" :)

Jag kommer också att tänka på en skylt utanför en restaurang här i Lund:
"Vi har uteservering inne på gården."
(Undrar om de även har inneservering ute på gatan?) :)

Steffan Rudvall

KM Studios version av Ducktales introt är kanske inte den sämsta översättningen men den följer inte alls originalet. Både originalet och Media Dubbs version följer dessutom vad som händer i bild vilket KM helt struntat i.

MOA

Dot & Myggan Keetos dubbning e int särskilt imponerande,den e säkert gjord av nåt okänt företag med oerfarna VA med bristande inlevelse.Jag gillar Keetos röst & Mikael Roupé om de int nån annan som låter väldigt lik

FabulousSloth

När frun ber maken att köpa mat i "Lady Och Lufsen" (omdubbningen, vet inte om det är samma repliker i den första dubben). (25:49)

"-Älskling, är det-? Måste du ha lakritsbåtar?
-Mhm. Och du, en varm korv också.
-Varm korv?! Åh. Aja, visst."

På engelska säger de:
"-Darling, are you sure you want watermelon?
-Mmm-hmm. Oh, and some chop suey, too.
-Chop sue-?! Oh, all right, darling."

Jag vet inte om vattenmelon fanns i Sverige år 1955 (troligtvis inte), men de kunde ha valt något bättre. Varm korv är inte något märkvärdigt.
I svenska undertexterna är det samma mat som de säger på engelska, det stör mig lite också, eftersom de säger annat på svenska.

Steffan Rudvall

Citat från: FabulousSloth skrivet 13 september 2023 kl. 12:48:22När frun ber maken att köpa mat i "Lady Och Lufsen" (omdubbningen, vet inte om det är samma repliker i den första dubben). (25:49)

"-Älskling, är det-? Måste du ha lakritsbåtar?
-Mhm. Och du, en varm korv också.
-Varm korv?! Åh. Aja, visst."

På engelska säger de:
"-Darling, are you sure you want watermelon?
-Mmm-hmm. Oh, and some chop suey, too.
-Chop sue-?! Oh, all right, darling."

Jag vet inte om vattenmelon fanns i Sverige år 1955 (troligtvis inte), men de kunde ha valt något bättre. Varm korv är inte något märkvärdigt.
I svenska undertexterna är det samma mat som de säger på engelska, det stör mig lite också, eftersom de säger annat på svenska.
Vattenmelon var nog ganska ovanligt i Sverige då jag skulle gissa att nätmelon var vanligare. Angående Chop suey så finns det inget svenskt namn på det dessutom tror jag inte att folk i Sverige visste vad det är. Skulle man översätta det skulle det behöva bli kalops eller något liknande.

FabulousSloth

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2023 kl. 13:07:55Vattenmelon var nog ganska ovanligt i Sverige då jag skulle gissa att nätmelon var vanligare. Angående Chop suey så finns det inget svenskt namn på det dessutom tror jag inte att folk i Sverige visste vad det är. Skulle man översätta det skulle det behöva bli kalops eller något liknande.
Jag behövde kolla upp vad det var. ;D
Tycker att de kunde ha varit mer kreativa bara, trots att det inte fanns lika stor variation som det finns idag. Husmanskost?

Disneyfantasten

Man måste tänka på att Disney-filmer sällan eller aldrig utspelar sig i Sverige, Lady och Lufsen är inget undantag, den utspelar sig i New England i USA.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 september 2023 kl. 14:02:04Man måste tänka på att Disney-filmer sällan eller aldrig utspelar sig i Sverige, Lady och Lufsen är inget undantag, den utspelar sig i New England i USA.
Nej, men det måste fortfarande vara begripligt i svensk kontext och för svenska barn.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 september 2023 kl. 14:19:04Nej, men det måste fortfarande vara begripligt i svensk kontext och för svenska barn.
Jag tror att det är ett lite klassiskt svenskt skämt, kanske med viss verklighetsbakgrund, att en gravid hustru skickar ut sin man för att köpa lakritsbåtar. :)

Det gjordes ju ingen ny översättning till nydubbningen av Lady & Lufsen, men det är ändå möjligt att man ändrade vissa repliker. Så jag har ingen aning om replikerna fanns i den ordalydelsen redan i första dubbningen.