Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

TV3 kan bli tvingade att börja sända barnprogram igen

Startat av Adam Larsson, 22 oktober 2020 kl. 21:09:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:53:30
Om de inte gör valet att skicka sina äldre arkiv på destruktion, för de kommer troligtvis behöva göra en avvägning på vad som ska tas med till Sverige.
Vad menar du med destruktion? Kommer dom förstöra mediadubb versionen av dom serierna?

Oscar Isaksson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2020 kl. 22:57:54
Vad menar du med destruktion? Kommer dom förstöra mediadubb versionen av dom serierna?

Det jag menar är ju att Nordic Entertainment Group AB är i första hand ett vinstdrivande medieföretag och om de inte tycker sig finna något lukrativt intresse (i detta fall, äldre dubbningar) så får de göra vad de finner lämpligt med sina arkivtillgångar däribland destruktion som innebär kassering och förintelse.
Det kan vara så t.o.m att de redan räknar sina dubbningarna internt som abandonware.

Oskar

När det gäller reklam.
Då bli det samma reklamregel som t.ex tv4s kanaler.
T.ex förbud mot alkoholreklam, begränsning av spelreklam, tillåtelse att politisk reklam t.ex vid val av riksdagsvalet.

Oskar

Citat från: Oskar skrivet 23 oktober 2020 kl. 00:36:21
När det gäller reklam.
Då bli det samma reklamregel som t.ex tv4s kanaler.
T.ex förbud mot alkoholreklam, begränsning av spelreklam, tillåtelse att politisk reklam t.ex vid val av riksdagsvalet.
Jag menar att Nordic Entertainment Group AB ska sänder från Sverige som t.ex tv4s kanaler.

TrondM

Citat från: gstone skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:15:28
HUR GÅR DET IHOP ? :o

Sverige har andre regler for TV-kanaler enn Storbritannia. Hvis TV3 flytter tilbake til Sverige, må de følge svenske regler. De kan ikke fortsette å sende fra Storbritannia når de går ut av EU, fordi EU krever at TV-kanaler som sender til EU-land, må sendes fra et annet EU-land.

Samlaren

#20
Citat från: Adam Larsson skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:09:26
På grund av brexit har TV3 flyttat hem till Sverige (Läs mer här)

Ok TV4 sänder från Sverige och de är ju inte tvingade att visa animerade serier så tror inte TV3 kommer bli det.

Så nej det finns inget krav att kanaler som är placerade i Sverige ska visa animerade serier eller filmer. Det är upp till kanalen själv att avgöra vad de visar eller köper in. 

Scoobydoofan1

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 oktober 2020 kl. 23:33:34
Det jag menar är ju att Nordic Entertainment Group AB är i första hand ett vinstdrivande medieföretag och om de inte tycker sig finna något lukrativt intresse (i detta fall, äldre dubbningar) så får de göra vad de finner lämpligt med sina arkivtillgångar däribland destruktion som innebär kassering och förintelse.
Det kan vara så t.o.m att de redan räknar sina dubbningarna internt som abandonware.
Det är inte bra, hoppas att dom banden är inte förstörda.

Fraggery

Anledningen varför TV3, kunde sända Barnprogram var väl för de sände via Storbritannien... eller har jag fel?
TV3 kommer nog aldrig sända Barnprogram igen, minns när jag var liten och kollade Barntrean... att speaker rösten sa något i still med "Det är sista gången vi sänder Barntrean" så det lär nog aldrig komma tillbaka igen.

adro

Någon som vet om den där EU-regeln fanns innan införandet av Brexit eller skärpte EU reglerna i samband med förhandlingarna om det hårda Brexit-avtalet?

MOA

Citat från: Ez1 skrivet 12 juni 2022 kl. 16:31:15
Anledningen varför TV3, kunde sända Barnprogram var väl för de sände via Storbritannien... eller har jag fel?
TV3 kommer nog aldrig sända Barnprogram igen, minns när jag var liten och kollade Barntrean... att speaker rösten sa något i still med "Det är sista gången vi sänder Barntrean" så det lär nog aldrig komma tillbaka igen.
När var de?


Daniel Hofverberg

Citat från: Ez1 skrivet 12 juni 2022 kl. 16:31:15
Anledningen varför TV3, kunde sända Barnprogram var väl för de sände via Storbritannien... eller har jag fel?
Ja, TV3 kunde sända barnprogram i och med att Storbritanniens lagar tillåter reklam riktad till barn; vilket inte svensk lagstiftning tillåter. Sen är det förstås aldrig något problem att sända barnprogram om man inte sänder reklam i direkt anslutning till barnprogrammen, men utan reklam kan ju reklamfinansierade kanaler inte få in några pengar, varför intresset av att sända barnprogram blir tämligen begränsat.

Även mot slutet av perioden som TV3 sände barnprogram blev det problematiskt, sedan dess att TV3 började sända i det digitala marknätet (Boxer), då det innebar att reklamen under barnprogram tvingades döljas just för Boxer-abonnenter men inte för övriga. Det gjorde att man i det digitala marknätet istället sände en snurrande TV3-logga i 3 - 4 minuter medan övriga kunder fick se reklam mitt i barnprogrammen; tämligen irriterande - och ännu värre då TV3 ibland glömde bort att stänga av TV3-loggan, så att Boxer-kunder ibland förlorade 1 - 2 minuter av handlingen efter reklampausen... :(

Nu när TV3 har flyttat sina sändningar till Sverige i och med Brexit skulle alltså inga kunder alls kunna få någon reklam i anslutning till barnprogram. Därmed försvinner ju också alla incitament att sända barnprogram, för vilket kommersiellt företag skulle vilja lägga ner pengar på att köpa in och dubba barnprogram om man är 100% säker på att man kommer förlora på det ekonomiskt...? Det innebär ju bokstavligt att kasta pengar i sjön, så det lär inte vara särskilt populärt bland företagsledningar...

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:22:56
Jag är inte riktigt insatt men jag tror att man blir tvingad att visa barnprogram om man vill sända från Sverige
Nej, det är bara allmänt tillgängliga okodade kanaler i Sverige (d.v.s. kommersiella motsvarigheter till public-service) som enligt avtalet med staten måste sända en viss mängd barnprogram varje år. TV3 är fortfarande kodad och betalkanal även sedan de flyttade sändningarna från Storbritannien till Sverige och således inte allmänt tillgänglig för alla, så det är bara TV4 som faller under den regeln.

Sen kan man ju dock undra om det kanske finns något kryphål till den regeln, för såvitt jag vet har TV4 inte sänt barnprogram på flera års tid; trots att de som sagt bör falla under den regeln. Eller också har reglerna ändrats de senaste åren...

Zebastian

TV4 har ju dock väldigt mycket familjevänliga grejer räknas det? Eller är det typ bara riktiga barnprogram för i såna fall har de några såna också men inte linjära kanalerna.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 00:17:26
Ja, TV3 kunde sända barnprogram i och med att Storbritanniens lagar tillåter reklam riktad till barn; vilket inte svensk lagstiftning tillåter. Sen är det förstås aldrig något problem att sända barnprogram om man inte sänder reklam i direkt anslutning till barnprogrammen, men utan reklam kan ju reklamfinansierade kanaler inte få in några pengar, varför intresset av att sända barnprogram blir tämligen begränsat.

Även mot slutet av perioden som TV3 sände barnprogram blev det problematiskt, sedan dess att TV3 började sända i det digitala marknätet (Boxer), då det innebar att reklamen under barnprogram tvingades döljas just för Boxer-abonnenter men inte för övriga. Det gjorde att man i det digitala marknätet istället sände en snurrande TV3-logga i 3 - 4 minuter medan övriga kunder fick se reklam mitt i barnprogrammen; tämligen irriterande - och ännu värre då TV3 ibland glömde bort att stänga av TV3-loggan, så att Boxer-kunder ibland förlorade 1 - 2 minuter av handlingen efter reklampausen... :(

Nu när TV3 har flyttat sina sändningar till Sverige i och med Brexit skulle alltså inga kunder alls kunna få någon reklam i anslutning till barnprogram. Därmed försvinner ju också alla incitament att sända barnprogram, för vilket kommersiellt företag skulle vilja lägga ner pengar på att köpa in och dubba barnprogram om man är 100% säker på att man kommer förlora på det ekonomiskt...? Det innebär ju bokstavligt att kasta pengar i sjön, så det lär inte vara särskilt populärt bland företagsledningar...
Nej, det är bara allmänt tillgängliga okodade kanaler i Sverige (d.v.s. kommersiella motsvarigheter till public-service) som enligt avtalet med staten måste sända en viss mängd barnprogram varje år. TV3 är fortfarande kodad och betalkanal även sedan de flyttade sändningarna från Storbritannien till Sverige och således inte allmänt tillgänglig för alla, så det är bara TV4 som faller under den regeln.

Sen kan man ju dock undra om det kanske finns något kryphål till den regeln, för såvitt jag vet har TV4 inte sänt barnprogram på flera års tid; trots att de som sagt bör falla under den regeln. Eller också har reglerna ändrats de senaste åren...
Så..... vad exakt kommer TV3 ens visa? Vad kommer deras utbud vara? Tror inte att cartoon network låter TV3 visa Scooby doo serierna med mediadubb.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 21:44:20
Så..... vad exakt kommer TV3 ens visa? Vad kommer deras utbud vara? Tror inte att cartoon network låter TV3 visa Scooby doo serierna med mediadubb.
TV3 lär nog fortsätta i samma stil som de gjort de senaste 10 åren - d.v.s. en och annan dubbad långfilm, men inga regelbundna barnprogram (serier) i traditionell mening, utan med fokus på underhållning, vuxeninriktade serier, långfilmer och sport.

Om TV3 hade velat har jag svårt att tro att Warner Bros. skulle ha något emot att TV3 köper in Scooby-Doo igen, och använder sin befintliga dubbning - men det lär TV3 som sagt inte vilja, för utan möjlighet att kunna sända reklam i anslutning till barnprogram finns det ju inget sätt att kunna få in pengar för att täcka kostnaden för inköp/licensiering och dylikt. Då skulle det alltså i princip bli tal om ren välgörenhet, då man automatiskt kommer att gå med förlust med barnprogrammen - det är svårt att sälja in något sådant för ledningsgrupp och VD...

Sen finns det ju heller inga garantier att TV3 ens har kvar ljudbanden för serier de har dubbat. Det finns nog en viss risk att de valt att kassera de ljudbanden i samband med att de flyttade huvudkontor och Programkontrollen från London till Stockholm...