Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Smör eller Margarin ?

Startat av gstone, 21 mars 2024 kl. 23:21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vad är bäst

Smör
4 (100%)
Margarin
0 (0%)

Antal personer som röstat: 4

gstone

Vad tycker ni mest om Smör eller Margarin ?

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Det beror väl på i vilket sammanhang, och vad man ska ha det till - menar du på bröd, eller menar du i stekpannan för att steka något?

På smörgåsen är det absolut smör som gäller, och då företrädesvis Bregott eller Norrmejeriers motsvarighet Norrgott. Där skulle jag aldrig tänka tanken med någon slags margarin eller annat liknande.

Vid stekning är det inte lika solklart att svara på, då det beror på vad man ska steka. Ska man steka ägg föredrar jag margarin, då både rapsolja och till viss del även smör har en tendens att göra att äggen fastnar i stekpannan (även om det säkert också beror på vilken stekpanna man har, vilken värme, o.s.v.). Men det är i min erfarenhet lättare att undvika att ägg fastnar med margarin än med smör.

Möjligtvis kan samma sak gälla även en del annat att steka, man får väl helt enkelt prova sig fram och se vad som funkar bäst. :)

Oskar

Citat från: gstone skrivet 21 mars 2024 kl. 23:21:47Vad tycker ni mest om Smör eller Margarin ?
Flytande margarin är bättre alternativ för mig eftersom det innehåller mindre mättat fett och om man har diabetes är mindre mättat fett bättre alternativ eftersom det innehåller mindre ondare kolesterol.

Tintin

Jag köper alltid smör, även om det blivit något dyrare pga inflationen. Godast både till smörgås och när man ska baka.

Det händer också ibland att jag gör eget klarnat smör (även kallat ghi/ghee) med lång hållbarhet och som tål högre stektemperaturer. God i t ex indisk matlagning. Jag har även vid tillfälle tänkt att prova att göra mitt eget smör på vispgrädde. Då kan man enkelt smaksätta smöret själv och även syra det (om man önskar).

Lillefot

Smör på långa vägar, även om det har blivit dyrt på sistone. Margarin smakar i mina ögon smakar rent ut sagt skit.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran