Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Personliga bekännelser

Startat av Adam, 11 juni 2022 kl. 01:35:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 maj 2024 kl. 22:39:18Jag har även stött på sugrör av bambu som fungerar betydligt bättre än papperssugrören.
Sugrör av bambu låter intressant - var och när används sådana? För det är i alla fall inget jag har stött på hittills...

Sen är förstås inte bambu optimalt ur miljösynpunkt heller, då bambu knappast växer naturligt i Sverige och därmed måste transporteras långa sträckor, men så länge det åtminstone fungerar bättre än de värdelösa papperssugrören är det ju ändå positivt.

Citat från: Lillefot skrivet 24 maj 2024 kl. 22:39:59Så nä, sugrörsbytet känns bara som en ogenomtänkt lösning i slutändan.
Precis, det känns som att man fattat beslutet att förbjuda plastsugrör enbart av miljöskäl utan att först ha sett till att det finns bra och tillgängliga alternativ. Det känns inte som rätt väg att gå, utan då måste man först hitta bra alternativ som fungerar åtminstone nästan lika bra som plast.

Ingen kan förneka att mikroplaster i naturen och haven är ett stort problem, men det finns nog mer effektiva åtgärder att ta till än att förbjuda plastsugrör; som gissningsvis relativt sällan lämnas/kastas i naturen.

Papperssugrör duger väl hjälpligt för att dricka läsk på McDonald's eller Max tillsammans med hamburgare (då man där ofta dricker upp läsken så pass snabbt att det är mindre vanligt att sugrören hinner gå sönder), men för alla andra ändamål är det i stort sett värdelöst.

gstone

Jag nog är nog en textbok narcissist  :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Ibland har jag drömmar om att jag går och köper Kalle Anka och Co på ICA eller Coop.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag drömmer ofta om McDonalds leksaker 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Om man ser på Pocahontas(1995) idag är den i riktigt dålig smak 🥴😓😥🤢 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2024 kl. 00:19:37Om man ser på Pocahontas(1995) idag är den i riktigt dålig smak 🥴😓😥🤢
Jag tycker att Pocahontas fungerar fortfarande, men smaken är som baken. :)

(Däremot är väl de flesta historiker nuförtiden överens om att filmen sannolikt inte är alltför överensstämmande med vad som verkligen hände på 1600-talet, men det får man väl ha överseende med - att ta sig en del friheter gäller ju trots allt även många officiellt verklighetsbaserade filmer runt om i världen)

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2024 kl. 00:19:37Om man ser på Pocahontas(1995) idag är den i riktigt dålig smak 🥴😓😥🤢
Nja, så länge du som tittare ändå är medveten om att det är en väldigt romantiserad version av det som hände i Virginia på 1600-talet, så går den ändå att titta på.

Även om den må vara den svagaste filmen i Disneys Renässans-period.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2024 kl. 03:23:46Jag tycker att Pocahontas fungerar fortfarande, men smaken är som baken. :)

(Däremot är väl de flesta historiker nuförtiden överens om att filmen sannolikt inte är alltför överensstämmande med vad som verkligen hände på 1600-talet, men det får man väl ha överseende med - att ta sig en del friheter gäller ju trots allt även många officiellt verklighetsbaserade filmer runt om i världen)
Pocahontas var et barn, John Smith var en vuxen man som våldtog henne.

Sen dödade han hela hennes folk.

I filmen är dom ett par 

Nästan motbjudande till och 

Hens riktiga maka( som hon var gift med på rikligt) visas som otrevlig i filmen och blir dödade utan mycket fanfar,

Hur är detta rätt på något sätt ?? :o :o
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2024 kl. 10:22:08Pocahontas var et barn, John Smith var en vuxen man som våldtog henne.

Sen dödade han hela hennes folk.

I filmen är dom ett par

Nästan motbjudande till och

Hens riktiga maka( som hon var gift med på rikligt) visas som otrevlig i filmen och blir dödade utan mycket fanfar,

Hur är detta rätt på något sätt ?? :o :o
Därom tvista de lärde. Pocahontas var mycket riktigt ett barn i verkligheten, men exakt vad John Smith gjorde och om han ens träffade Pocahontas i verkligheten är inte helt klarlagt; där olika historiker är oense. Det är helt enkelt väldigt svårt att kartlägga vad som egentligen hände på 1600-talet, då eventuella nedtecknade historier från den tiden färgats av författarens känslor och tankar, så man får ta de flesta uppgifter med en nypa salt.

Men jag tycker att man ändå bör betrakta Pocahontas som ett fiktivt verk (som det till stora delar är), och som sådant ser jag inga problem med det. Trots allt står det ju inget om "Based on a True Story" under förtexterna, och även när så brukar sättas ut betyder det inte alltid så mycket. Så bara man är medveten om att mycket i filmen är påhittat och inte återspeglar vad som verkligen hände, så ser jag inga problem med det.

gstone

På riktigt var Kocoum Pocahontas make 

Här visas han i ett negativt ljus, så dem vita man som våldtog henne ska se bättre och mer hjältemodig ut !
Hur är detta moraliskt försvarbart på något sätt ⁉️
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 juni 2024 kl. 17:36:41På riktigt var Kocoum Pocahontas make
Vissa historiker har trott det, medan andra inte alls tror på den teorin. Såvitt jag förstår är det bara en enda källa som någon nedtecknat som styrker den teorin, och det är inte ens till fullo klarlagt om Kocoum ens har funnits på riktigt.

Det enda som inte råder någon som helst tvekan om är att Pocahontas (troligen 1614) gifte sig med John Rolfe, som ju har en viktig roll i uppföljaren. Huruvida hon var gift före det är historikerna inte överens om.

gstone

Jag bord vara mer trevlig och respektfull 😕 
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

MOA

Jag måste erkänna att Duckula är mer rolig på svenska ;D

gstone

Jag är orolig att folk inte gillar mig.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Jag vill starta en tråd om Paddington 3 

Men jag orkar inte i kväll  ;D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]