Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Djur stereotyper

Startat av Skokaka, 11 december 2022 kl. 15:55:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Jo, jag vet att det finns undantag med listorna. Rävar ses ju som listiga, så de är antingen skurkar eller hjältar, var osäker vart jag skulle lägga dom, men ni hajar väl? Och tvättbjörnar liknar tjuvar eftersom de har maskar, och de kan ibland vara tjuvaktiga, även om det finns snälla också, som sagt.

Dessa listorna har nog med majoritet att göra eller vad de flesta folk tänker på när det har med dessa djuren att göra.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 19:32:46Jo, jag vet att det finns undantag med listorna. Rävar ses ju som listiga, så de är antingen skurkar eller hjältar, var osäker vart jag skulle lägga dom, men ni hajar väl? Och tvättbjörnar liknar tjuvar eftersom de har maskar, och de kan ibland vara tjuvaktiga, även om det finns snälla också, som sagt.

Dessa listorna har nog med majoritet att göra eller vad de flesta folk tänker på när det har med dessa djuren att göra.
Reinard Räv förstås
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 19:25:08Den sistnämnda heter bara Räv och inget annat, medans de andra goda rävarna är Micke och Robin Hood.

Angående flodhästar så kom jag på att i TV-serien Legenden om Tarzan så visar man att de faktiskt kan vara farliga, sen i Lejonkungen så säger Zazu att Mufasa är ilsken som en flodhäst med nageltrång.

Tvättbjörnar kan också vara både goda och onda, titta till exempel på Snövit och De Sju Dvärgarna.
Ärlige John e int så ärlig utan oärlig & manipulativ

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 19:15:37Till flodhästarnas försvar vill jag bara påpeka att det egentligen inte är deras fel, flodhästar är inte särskilt modiga förutom när de känner sig hotade, dessutom så har mamman väldigt bra försvarsförmåga.

Det är ju i stort sätt vad jag menade (härav "öga mot öga", det är därför man måste hålla sig på behörigt avstånd, helst utanför deras mark så att de inte känner sig hotade, och så är det även med många andra vilddjurs marker)
Jag har förresten sett alla de där klippen förut som du länkade.
(beklagar om jag går off-topic)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 11 december 2022 kl. 19:26:17Ödlor och reptiler generellt sett brukar porträtteras som antagonister, vilket jag tycker är lite tråkigt då de är såna magnifika djur. Några exempel jag kommer på just nu:

* Kameleonten från T.U.F.F Puppy.
* Ödlekumpanen från Mästerdetektiven Basil Mus.
* Komodo Joe och Moe från Crash Bandicoot.
* Leon Powalski från Star Fox. (En aning överdrift, då Star Wolf-medlemmarna är för det mesta rivaler till Star Fox. Förutom 64 där de aktivt hjälpte till med Andross invasion)

Det finns självklart undantag också.

Till exempel Rango, samt Pascal i Trassel, båda är kameleonter, kan tilläggas.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 11 december 2022 kl. 20:10:51Reinard Räv förståsÄrlige John e int så ärlig utan oärlig & manipulativ

Ja, den rävens namn är missvisande.

Kråkor och korpar kan ses både som goda och onda, det förstnämnda exemplet är kråkorna i Dumbo.

Disneyfantasten

#20
Gamarna i Djungelboken är goda, men kollar man på de två gamarna i Lilla Djungelboken så är de onda.

Hyenorna i Lejonkungen är onda, men det finns även goda hyenor, titta till exempel på Jasiri i Lejonvakten.

Disneyfantasten

Sen det där att elefanter är rädda för möss, jag tror inte att det stämmer.

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 20:45:35Sen det där att elefanter är rädda för möss, jag tror inte att det stämmer.
Ja, det skulle se fånigt ut i verkligheten, när man tänker efter. ;D Det är väl tecknat logi, eller att folk är ju rädda för möss också, eller spindlar. Och att se en elefant bli rädd för ett djur som är mindre var väl för komedins skull, tror jag...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 20:49:27Ja, det skulle se fånigt ut i verkligheten, när man tänker efter. ;D Det är väl tecknat logi, eller att folk är ju rädda för möss också, eller spindlar. Och att se en elefant bli rädd för ett djur som är mindre var väl för komedins skull, tror jag...

Däremot är de livrädda för honungsbin, skillnaden är dock att honungsbin ofta lever i svärmar.

Andra saker som inte stämmer är saker med vargar;

- de ylar inte mot månen, men ylar gör de

- de tar inte hand om småbarn och uppfostrar inte människobarn

Skokaka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 20:51:42Däremot är de livrädda för honungsbin, skillnaden är dock att honungsbin ofta lever i svärmar.

Andra saker som inte stämmer är saker med vargar;

- de ylar inte mot månen, men ylar gör de

- de tar inte hand om småbarn och uppfostrar inte människobarn
Du har ju själv dock visat bevis att de har räddat människor. Men det betyder nog väl inte att de tar hand om människor som familjer...

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 11 december 2022 kl. 20:54:53Du har ju själv dock visat bevis att de har räddat människor. Men det betyder nog väl inte att de tar hand om människor som familjer...

Däremot är de som sagt inte alls onda som man tror.

Gorillor tros vara farliga vildsinta aggressiva monster, men faktum är att gorillor är lugna och fridfulla för det mesta, förutom när de försvarar sina revir och när de känner sig hotade och när honor har ungar.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 december 2022 kl. 19:19:30Rävar är också sådana som kan vara både goda och onda. Det finns flera exempel på goda rävar från Disney men även räven i Det vilda djurens flykt är god.
Stämmer, i Fabler brukar rävar vara ingendera - De är väldigt true neutral, gör vad som passar dem och vänder kappan efter väder. Kan de skaffa sig mat genom att lura ett byte? Då gör det det. Men finns det chans att detta byte kan locka dem till ännu större mat? Då gör de det! Finns ju en anledning till att man säger "räv bakom örat" när man är listig och smart.

Är man intresserad av just djur-stereotyper som lever kvar från gamla skrönor etc. så rekommenderar jag att studera just gamla fabler; https://sv.wikipedia.org/wiki/Fabel

Är riktigt intressant!

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 20:45:35Sen det där att elefanter är rädda för möss, jag tror inte att det stämmer.
En gammal skröna som kommer från att elefanter skulle vara rädda att mössen skulle krypa in i deras snablar. Du vet ju själv hur otäckt det är att ha myror i ansiktet eller myggor nära öronen av lite samma anledning.

Men som sagt, mer en skröna  ;)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 december 2022 kl. 20:45:35Sen det där att elefanter är rädda för möss, jag tror inte att det stämmer.
Största myten om elefanten,den kan ju bara stampa ihjäl musen med sin stora fot.Dumbo e ju kompis med en mus & de går troligen emot myten.
Heffaklumpen Heff som också e en elefant misstar Ru för en stor mus.Jag e osäker på fler exempel men detta stämmer nog int in på Mumfie eller Babar(Men e som sagt osäker)

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 11 december 2022 kl. 21:42:33Största myten om elefanten,den kan ju bara stampa ihjäl musen med sin stora fot.Dumbo e ju kompis med en mus & de går troligen emot myten.
Heffaklumpen Heff som också e en elefant misstar Ru för en stor mus.Jag e osäker på fler exempel men detta stämmer nog int in på Mumfie eller Babar(Men e som sagt osäker)

Fast musen Timothy skrämmer alla Cirkuselefanterna för att de stöter bort Dumbo när hans mamma är inlåst, han skyddar dock Dumbo och hans mamma.