Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sorgligatråden

Startat av Historielektions Soveren, 20 januari 2023 kl. 14:37:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Nej så sorgligt det är som har hänt med det svenska skolsystemet! Mitt syskonbarn berättade häromdagen för mig att de lärt sig att Saharaöknen inte är världens största öken utan något så dumt som att Antarktis skulle vara det!

MOA

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 14 februari 2024 kl. 18:27:50Nej så sorgligt det är som har hänt med det svenska skolsystemet! Mitt syskonbarn berättade häromdagen för mig att de lärt sig att Saharaöknen inte är världens största öken utan något så dumt som att Antarktis skulle vara det!
Bullshit! Antarktis är inget mer än en stor snööken, kan lärarna inte hålla koll på sina grejer? Vilken pajas har kommit på det där? Tur att jag sluta skolan för att aldrig återvända

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2024 kl. 19:20:21Bullshit! Antarktis är inget mer än en stor snööken, kan lärarna inte hålla koll på sina grejer? Vilken pajas har kommit på det där? Tur att jag sluta skolan för att aldrig återvända
Trots att Antarktis inte stämmer in på den traditionella betydelsen av öken är det enligt vetenskapen en så kallad köldöken och på så vis även världens största ökenområde. Saharaöknen är då världens största öken i traditionell betydelse.

Disneyfantasten

En sorglig alla hjärtans dag för mig idag för jag har varit sjuk och inte kunnat gå till Mobilia som ligger nära min dagliga verksamhet då jag behövt stanna hemma från den i veckan för att jag varit förkyld, denna vecka är förstört, för denna vecka var både fettisdagen och alla hjärtans dag, igår fick jag en semla istället för två som jag brukar när jag går in i Mobilia nära min dagliga verksamhet och köper till fikat, samma med alla hjärtans dag när jag köper vaniljhjärtan, det är bland de få dagar på året som jag äter söta saker på vardagar, och det är ett helt år till nästa alla hjärtans dag så jag kan få vaniljhjärtan igen...  :'(

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2024 kl. 19:59:45En sorglig alla hjärtans dag för mig idag för jag har varit sjuk och inte kunnat gå till Mobilia som ligger nära min dagliga verksamhet då jag behövt stanna hemma från den i veckan för att jag varit förkyld, denna vecka är förstört, för denna vecka var både fettisdagen och alla hjärtans dag, igår fick jag en semla istället för två som jag brukar när jag går in i Mobilia nära min dagliga verksamhet och köper till fikat, samma med alla hjärtans dag när jag köper vaniljhjärtan, det är bland de få dagar på året som jag äter söta saker på vardagar, och det är ett helt år till nästa alla hjärtans dag så jag kan få vaniljhjärtan igen...  :'(
Jag har ett vaniljhjärta, är Mobilia skapat av LycaMobile?

Lillefot

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 februari 2024 kl. 19:59:45En sorglig alla hjärtans dag för mig idag för jag har varit sjuk och inte kunnat gå till Mobilia som ligger nära min dagliga verksamhet då jag behövt stanna hemma från den i veckan för att jag varit förkyld, denna vecka är förstört, för denna vecka var både fettisdagen och alla hjärtans dag, igår fick jag en semla istället för två som jag brukar när jag går in i Mobilia nära min dagliga verksamhet och köper till fikat, samma med alla hjärtans dag när jag köper vaniljhjärtan, det är bland de få dagar på året som jag äter söta saker på vardagar, och det är ett helt år till nästa alla hjärtans dag så jag kan få vaniljhjärtan igen...  :'(
Absolut trist att få höra det, käre kompis.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2024 kl. 20:01:01Jag har ett vaniljhjärta, är Mobilia skapat av LycaMobile?
Mobilia är ett shoppingcenter här i Malmö där det äldsta delarna består av en gammal textilfabrik.

Men man förstår ju att folk som inte bor i Malmö inte förstår vad Mobilia.

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 14 februari 2024 kl. 18:27:50Nej så sorgligt det är som har hänt med det svenska skolsystemet! Mitt syskonbarn berättade häromdagen för mig att de lärt sig att Saharaöknen inte är världens största öken utan något så dumt som att Antarktis skulle vara det!
Sahara är världens största varma öken, men inte världens största öken - både Antarktis och Polaröknen på Nordpolen är större.

Detta beroende av att det som definierar öken rent vetenskapligt är mängden nederbörd, som inte får överstiga en viss mängd, och inte just om det är varmt eller kallt.

Men när jag gick i skola fick vi lära oss att Sahara är världens största öken, vilket uppenbarligen inte helt stämmer - men på den tiden kanske lärarna utgick strikt efter den mer traditionella betydelsen av öken...?

Skokaka

Ledsen att höra, hoppas att det blir bättre... :(

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2024 kl. 20:03:47Mobilia är ett shoppingcenter här i Malmö där det äldsta delarna består av en gammal textilfabrik.

Men man förstår ju att folk som inte bor i Malmö inte förstår vad Mobilia.
Kan man köpa telefoner där? Kan man nog, varför skulle det annars heta Mobilia

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 14 februari 2024 kl. 21:44:37Kan man köpa telefoner där? Kan man nog, varför skulle det annars heta Mobilia
Fanns inga mobiltelefoner på 60-talet när det är först etablerade som möbelvaruhus för att sedan blir shoppingcenter. Namnet Mobilia har ingenting med telefoner att göra.

Daniel Hofverberg

Alltid tråkigt med förkylningar, men du kan ju faktiskt köpa vaniljhjärtan någon annan dag istället - åtminstone här uppe brukar sådana gå att få tag i merparten av året, så är man sjuk när man brukar köpa är det inga problem att välja en annan dag istället. :)

Jag köpte själv vaniljhjärta i måndags till fikat på jobbet, utan en tanke på att vänta till Alla hjärtans dag.

Semlor brukar nuförtiden också finnas ända fram till påsk på de flesta ställen, så där har du ett par månader på dig att hinna köpa semlor igen. Nuförtiden behöver man faktiskt inte begränsa sig till bara en dag per år...

En av mina kollegor på jobbet hade magsjuka igår på fettisdag, så han valde att gå och köpa semla idag istället.
(Nog för att jag personligen hade avvaktat lite längre om man nyss haft magsjuka, men bara för att ta ett exempel)

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 februari 2024 kl. 21:46:57Fanns inga mobiltelefoner på 60-talet när det är först etablerade som möbelvaruhus för att sedan blir shoppingcenter. Namnet Mobilia har ingenting med telefoner att göra.
Gud så fel jag har för hela Kenneth!

Lilla My

Det stämmer ju dock att Antarktis tekniskt sätt är världens största öken. Du kan ju inte klaga på skolsystemet när de har rätt.

gstone

Jag kan inte ladda ner saker från Archive.org😫😩😣

Det gör datorn helt knep 😡😤

Jag kan ändå spela det jag laddat ner 😫😩😣😣
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.