Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

MB

Jag känner kompisar som blev riktigt ledsna när vi var små över ögonen i avsnitt 3 så jag fattar varför de har klippt bort det

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 28 april 2024 kl. 19:48:17Att klippa i ett verk innefattar alltid att ändra i historien. Det finns argument för och mot sådana företeelser.
Det kan vara lämpligt att ändra historien om de läses upp eller visas för barn. Argumentet är då att inget barn ska behöva känna sig kränkt av något innehåll.
Argument mot kan utgå från att man inte bör klippa i originalverk, då det historiska perspektivet bör bibehållas för att spegla dåtidens samhälle.

Ordet N-kung är bortklippt två ggr i avsnitt 1.

Själv är jag för att originalversionen av ett verk alltid ska bibehållas vid restaurering, även om en censurering görs samtidigt.
Jag håller med. Även om jag kan förstå att man väljer att klippa i material som ska visas för barn, så är det ändå en farlig väg att gå - för nästan alla äldre filmer och serier innehåller ju något som inte skulle ses som lämpligt i dagens läge, så vad hittar de på att censurera bort imorgon och i övermorgon...? Ska man hårdra det finns det nog knappt någonting äldre än 20 - 25 år som inte innehåller något anmärkningsvärt, som inte skulle ses som lämpligt med dagens mått mätt.

Då tycker jag det är bättre med brasklappar i form av textskyltar och/eller introduktioner, för att förklara för barn att tider och attityder förändras; istället för att försöka ägna sig åt historieförfalskning som ju det här egentligen är.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2024 kl. 20:34:14Jag håller med. Även om jag kan förstå att man väljer att klippa i material som ska visas för barn, så är det ändå en farlig väg att gå - för nästan alla äldre filmer och serier innehåller ju något som inte skulle ses som lämpligt i dagens läge, så vad hittar de på att censurera bort imorgon och i övermorgon...? Ska man hårdra det finns det nog knappt någonting äldre än 20 - 25 år som inte innehåller något anmärkningsvärt, som inte skulle ses som lämpligt med dagens mått mätt.

Då tycker jag det är bättre med brasklappar i form av textskyltar och/eller introduktioner, för att förklara för barn att tider och attityder förändras; istället för att försöka ägna sig åt historieförfalskning som ju det här egentligen är.
Jag är ju självklart emot att sådana ord används nedsättande för att kränka eller psykiskt skada personer men när man dessutom har tagit bort ordet från alla böcker och ljudböcker blir det ju faktiskt en sorts historieförfalskning.

Det är liksom två sidor av ett mynt här samtidigt som det på ett sätt är att man förfalskar historien så vill man ju inte att folk ska fara illa av stereotyper.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 april 2024 kl. 20:43:11Jag är ju självklart emot att sådana ord används nedsättande för att kränka eller psykiskt skada personer men när man dessutom har tagit bort ordet från alla böcker och ljudböcker blir det ju faktiskt en sorts historieförfalskning.

Det är liksom två sidor av ett mynt här samtidigt som det på ett sätt är att man förfalskar historien så vill man ju inte att folk ska fara illa av stereotyper.
Precis. Om ord tas bort överallt, så kommer ju framtidens barn snart inte ens att veta om att det ens har existerat - än mindre hur vanligt förekommande det än gång var - så att det verkligen blir en sorts historieförfalskning. Och då blir det en ännu större chock och förvirring om barnen skulle stöta på äldre upplagor av böcker, exempelvis hos föräldrar eller mor- och farföräldrar; för alla gamla exemplar av böcker har förstås inte utplånats (eller ännu värre om barnen hör sådana ord användas i aktivt bruk av äldre släktingar; vilket jag faktiskt har varit med om, så det är inte så svårköpt).

Så även fast jag givetvis också är emot nedsättande ord och uttryck så tycker jag det är bättre att utbilda barn i hur det har varit förut, och att attityder förändras med åren, istället för att försöka släta över och låtsas som att det aldrig har förekommit.

BPS

Jag har för mig att Astrid Lindgren dock ångrade sitt ordval senare men jag har inte riktigt någon källa på det.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 28 april 2024 kl. 20:55:51Jag har för mig att Astrid Lindgren dock ångrade sitt ordval senare men jag har inte riktigt någon källa på det.
Förr eller senare lär hon ju garanterat ha gjort det, men det är ju lätt att vara efterklok... Jag menar: det finns väl inget som tyder på att Astrid Lindgren var rasist, utan det berodde ju på att N-ordet var vanligt förekommande i samhället på 1940-, 1950- och 1960-talet; då de flesta inte hade en tanke på det olämpliga i det. Sen lär väl insikten sannolikt ha kommit successivt; det är knappast troligt att alla vaknade en morgon och insåg att man inte borde säga det ordet...
(T.o.m. när jag växte upp på 1980-talet hörde jag fortfarande N-ordet på mer eller mindre daglig basis i skolan, och även om vissa elever på skolan sannolikt hade rasistiska tendenser har jag svårt att tro att det gällde alla)

Språket är ju trots allt levande och förändras hela tiden, så tider och attityder förändras med åren - så vem vet vilka ord vi använder i vardagligt tal idag som kanske kommer ses som nedsättande och olämpligt om 10 år...?

gstone

Citat från: salle skrivet 28 april 2024 kl. 18:44:11Lite osäker vart detta kvalar in, men jag gjorde ett projekt för några år sedan där jag skalade upp, klippte in med colour correction samt synkade in de delar av Pippi Långstrump serien (1969) som sedan BluRayn är censurerade.
För avsnitt 1 var det bara ljudet som censurerades.
För avsnitt 3 var det både ljud och bild som censurerades.
Är det någon som skulle vilja ta del av dessa två avsnitt ocensurerade eller lägga upp så kan ni få höra av er.
Jag vet inte om man ska stödja detta :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jonas9881

"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2024 kl. 22:35:44Förr eller senare lär hon ju garanterat ha gjort det, men det är ju lätt att vara efterklok... Jag menar: det finns väl inget som tyder på att Astrid Lindgren var rasist, utan det berodde ju på att N-ordet var vanligt förekommande i samhället på 1940-, 1950- och 1960-talet; då de flesta inte hade en tanke på det olämpliga i det. Sen lär väl insikten sannolikt ha kommit successivt; det är knappast troligt att alla vaknade en morgon och insåg att man inte borde säga det ordet...
(T.o.m. när jag växte upp på 1980-talet hörde jag fortfarande N-ordet på mer eller mindre daglig basis i skolan, och även om vissa elever på skolan sannolikt hade rasistiska tendenser har jag svårt att tro att det gällde alla)

Språket är ju trots allt levande och förändras hela tiden, så tider och attityder förändras med åren - så vem vet vilka ord vi använder i vardagligt tal idag som kanske kommer ses som nedsättande och olämpligt om 10 år...?
När jag var barn sa man "negerbollar"

Och jag ändå ganska ung
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:01:44Att klippa in et skällsord i pippi :-\
"Klippa in"?

Fast det är redan ett ord som har varit med men som har klippts bort, och då får man klippa in det om man vill.

Och originalverk tycker jag man inte ska klippa och klistra som upphovsmännen till Pippi verka ha gjort.

Och vadå "skällsord", vilket ord menar du egentligen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 22:52:49När jag var barn sa man "negerbollar"

Och jag ändå ganska ung
Det förekommer nog fortfarande i hög grad - merparten av alla jag känner säger fortfarande negerbollar, som har levt kvar längre än det fristående N-ordet.

gstone

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:05:07"Klippa in"?

Fast det är redan ett ord som har varit med men som har klippts bort, och då får man klippa in det om man vill.

Och originalverk tycker jag man inte ska klippa och klistra som upphovsmännen till Pippi verka ha gjort.

Och vadå "skällsord", vilket ord menar du egentligen?
Om det tagit bort kanske det gjord av en god anledning.

Att göra Pippi filmerna opassande för målgruppen är ju inte rikligt något positivt.

Och när Astrid själv ångrade order förstår jag inte riktigt hur någon kan ha problem med ???
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:13:08Stavade jag fel igen ? :-[ :'( :'( :'(
Är det något i pippi-serien som har skällt (ord som "fan" eller andra ord) eller menar du ordet "neger"?

Det är ingen som klippt in det utan det är från originalserien som det sades.