Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Disneyfantasten och 2 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:17:20Är det något i pippi-serien som har skällt (ord som "fan" eller andra ord) eller menar du ordet "neger"?

Det är ingen som klippt in det utan det är från originalserien som det sades.
Har du inte hör uttrycket skällsord förut ? :o
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:17:20Det är ingen som klippt in det utan det är från originalserien som det sades.
Ju dom har ju klippt in det igen, efter att det klippts ut ;)
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:17:20Är det något i pippi-serien som har skällt (ord som "fan" eller andra ord) eller menar du ordet "neger"?

Det är ingen som klippt in det utan det är från originalserien som det sades.
Men varför behöves ordet ?

Vad tjänare det för syfte ?

Är det nödvändigt för själva handlingen ?

Vad förlora man på attt klippa bort ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:19:57Har du inte hör uttrycket skällsord förut ? :o
jo men trodde det bara gällde ord som "fan" eller "helvete" med mera och ord som man säger när man är arg.

Men nu vet jag att det betyder fler ord än dessa.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:23:30Men varför behöves ordet ?

Vad tjänare det för syfte ?

Är det nödvändigt för själva handlingen ?

Vad förlora man på attt klippa bort ?
1 Jag vet inte, då pappan till Pippi inte var svart, kanske ett skämt.
2 Det var ett troligtvis ett skämt på den tiden och hade det syftet då.
3 Då dom valde att ha det i Pippi 1969 så var det tydligen nödvändigt för handlingen.
4 Man förlorar ett originalverk, då det klipps sönder och inte längre är som ursprunget.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:24:20jo men trodde det bara gällde ord som "fan" eller "helvete" med mera och ord som man säger när man är arg.

Men nu vet jag att det betyder fler ord än dessa.
Det betyder faktiskt ord som avändes för att trycka andra människor.

Amdra ord som det är Hagga , slampa, körning, zigenare, retraded, idiot, fetto etc
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 28 april 2024 kl. 23:16:04Om det tagit bort kanske det gjord av en god anledning.

Att göra Pippi filmerna opassande för målgruppen är ju inte rikligt något positivt.

Och när Astrid själv ångrade order förstår jag inte riktigt hur någon kan ha problem med ???
Problemet är just att filmer och serier inte bör ses som levande verk som hela tiden förändras; utan som ett statiskt verk som helst inte bör förändras för att inte påverka hur man såg på verket och hur regissören avsåg att man kulle se på verket. Att börja ändra i ett befintligt verk innebär ju på sätt och vis historieförfalskning; att man gör om historia och låtsas som att något som har hänt inte har hänt.

I just det här fallet är det förvisso ganska harmlöst, och att N-ordet tas bort gör ingen nämnvärd skillnad för handlingen eller avsnittet. Däremot är det lite farligt att befinna sig på ett sluttande plan - om man börjar censurera i en serie eller film en gång, så blir det lättare att göra så även framöver så fort man hittar något opassande. Och vid alla filmer och serier äldre än 20 - 25 år, plus en del ännu nyare än så, finns det garanterat ord, uttryck, scener eller beståndsdelar som sannolikt skulle ses som nedsättande eller opassande på ett eller annat sätt i dagens läge. Betyder det att vi bör börja dubba om och/eller censurera alla filmer och serier som någonsin gjorts; så fort som man hittar någonting som vissa eventuellt skulle kunna ta illa vid sig av...?

Ett uppenbart exempel är ju ordet zigenare, som fram tills 10 - 12 år sedan ansågs neutralt och användes precis överallt; men som inom loppet av några få år började ses som nedsättande och nu är nästintill otänkbart att användas i nyproducerade filmer, TV-serier och böcker. Betyder det att Disney måste dubba om Ringaren i Notre Dame i alla länder i världen, och att dessutom alla andra filmversioner av Ringaren i Notre Dame världen över måste dubbas om; för att sedan helt göra sig av med de gamla dubbningarna och aldrig mer låta dem visas eller släppas...? Plus dessutom ändra i Victor Hugos roman över hela världen?
(Idag är visserligen zigenare inte fullt lika tabubelagt som N-ordet, och så länge man inte säger zigenare till romer är sannolikheten relativt liten att någon tar illa vid sig - men inom några år är det mycket möjligt att det kommer att bli det, så även om mitt exempel kan ses som tillspetsat idag kanske det inte gör det om ett par år)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 april 2024 kl. 01:22:17Ett uppenbart exempel är ju ordet zigenare, som fram tills 10 - 12 år sedan ansågs neutralt och användes precis överallt; men som inom loppet av några få år började ses som nedsättande och nu är nästintill otänkbart att användas i nyproducerade filmer, TV-serier och böcker. Betyder det att Disney måste dubba om Ringaren i Notre Dame i alla länder i världen, och att dessutom alla andra filmversioner av Ringaren i Notre Dame världen över måste dubbas om; för att sedan helt göra sig av med de gamla dubbningarna och aldrig mer låta dem visas eller släppas...? Plus dessutom ändra i Victor Hugos roman över hela världen?
(Idag är visserligen zigenare inte fullt lika tabubelagt som N-ordet, och så länge man inte säger zigenare till romer är sannolikheten relativt liten att någon tar illa vid sig - men inom några år är det mycket möjligt att det kommer att bli det, så även om mitt exempel kan ses som tillspetsat idag kanske det inte gör det om ett par år)
Det lär bli ett problem för Disney längre fram i alla fall.
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 28 april 2024 kl. 23:27:121 Jag vet inte, då pappan till Pippi inte var svart, kanske ett skämt.
2 Det var ett troligtvis ett skämt på den tiden och hade det syftet då.
3 Då dom valde att ha det i Pippi 1969 så var det tydligen nödvändigt för handlingen.
4 Man förlorar ett originalverk, då det klipps sönder och inte längre är som ursprunget.
Det är inte direkt ett skämt utan betydelsen är att hennes pappa är kungen över dem. 

MB

Familjen Flinta i Viva Rock Vegas kanske är ovanlig nog att ladda upp? För den finns ju bara dubbad på VHS någon som har den?

TonyTonka

Citat från: MB skrivet  1 maj 2024 kl. 20:34:29Familjen Flinta i Viva Rock Vegas kanske är ovanlig nog att ladda upp? För den finns ju bara dubbad på VHS någon som har den?
Jag har den visserligen, men det är alldeles för många störningar på den för att det ska vara till någon nytta att ladda upp den.  :(
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  1 maj 2024 kl. 20:34:29Familjen Flinta i Viva Rock Vegas kanske är ovanlig nog att ladda upp? För den finns ju bara dubbad på VHS någon som har den?
Jag har den på DVD, digitaliserad från VHS-utgåvan, men av någon anledning har jag än så länge inte lyckats få den till en hel och felfri fil - just den DVD:n vill inte MakeMKV ha att göra med, av någon märklig anledning... :(

Men jag har inte gett upp än, utan ska fortsätta försöka och se om jag lyckas bli klok på vad som händer med den...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 22:21:55Jag har den på DVD, digitaliserad från VHS-utgåvan, men av någon anledning har jag än så länge inte lyckats få den till en hel och felfri fil - just den DVD:n vill inte MakeMKV ha att göra med, av någon märklig anledning... :(

Men jag har inte gett upp än, utan ska fortsätta försöka och se om jag lyckas bli klok på vad som händer med den...
Man kan ladda upp ISO på Internet Archive så löser den själv framtagningen av videofiler.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2024 kl. 22:21:55Jag har den på DVD, digitaliserad från VHS-utgåvan, men av någon anledning har jag än så länge inte lyckats få den till en hel och felfri fil - just den DVD:n vill inte MakeMKV ha att göra med, av någon märklig anledning... :(

Gjorde något annorlunda när du överförde just den?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 maj 2024 kl. 22:25:38Man kan ladda upp ISO på Internet Archive så löser den själv framtagningen av videofiler.
Visserligen, men om varken MakeMKV eller DVD Decrypter lyckas att få fram hela videofiler, utan bara delar av videon, så är nog chansen inte jättestor att Internet Archive ska lyckas...

Citat från: MB skrivet  1 maj 2024 kl. 22:29:41Gjorde något annorlunda när du överförde just den?
Nej, precis samma som alla andra.