Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Steve Kratz

Startat av chribbe, 31 maj 2005 kl. 02:30:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 21:07:04
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...
Det var många ( inkl mej ) som inte visste (  i alla fall vem det var.... )

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:25:02
Det var många ( inkl mej ) som inte visste (  i alla fall vem det var.... )
Vem det var tror jag inte man har vetat men att han har dubbats i program för TV3 borde de som såg på TV3 de tidiga åren veta.

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Ja de har jag aldrig läst nånstans

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 maj 2022 kl. 21:07:04
Varför? Vi har väl alltid vetat att någon dubbat Musse Pigg för TV3...
Sant, men jag har faktiskt alltid trott att det var Sven-Erik Vikström som spelade Musse Pigg i Media Dubbs dubbningar för TV3.

Dock är det ju inte omöjligt att det huvudsakligen var Sven-Erik, och att Steve Kratz bara var inhopp i enstaka kortfilmer. Svårt att säga utan tillgång till fler kortfilmsdubbningar från den här eran...

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.

Fast egentligen var det Anders Öjebo.

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  3 juni 2022 kl. 21:38:27
Fast egentligen var det Anders Öjebo.
Steve Kratz spelade honom före Anders Öjebo. Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 21:41:06
Steve Kratz spelade honom före Anders Öjebo. Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.

Jaså? Det var nytt.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 28 maj 2022 kl. 21:02:27
Otroligt att han faktiskt har spelat Musse Pigg.
Röstklipp för de som vill höra.

Skokaka

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 22:34:22
Röstklipp för de som vill höra.

Tack igen. (Det var lite långsamt när jag kom till delen dock, så det här klippet gör mig helt nöjd. :D)

MOA


Daniel Hofverberg

Jag tycker också att Steve Kratz var riktigt bra som Musse Pigg - inte riktigt i klass med Sven-Erik Vikström, men helt klart över förväntan och fullt godkänd.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 juni 2022 kl. 21:41:06
Vi vet inte om Steve Kratz spelade Musse i alla dubbningar gjorda av Media Dubb men han har iallafall spelat honom.
Ja, det vore väldigt intressant att få veta om Steve spelade Musse Pigg i alla Media Dubbs dubbningar, eller om det här var en engångsföreteelse och ett tillfälligt inhopp; exempelvis p.g.a. sjukdom (i så fall var väl Sven-Erik Vikström mest troligt ordinarie Musse).

Jag ska ta och fråga Steve Kratz om han kommer ihåg något om det här, och om han i så fall minns var den här dubbningen har sitt ursprung (*) och/eller hur många kortfilmer han spelade Musse Pigg i. :)

Att han ska minnas just den här kortfilmen efter så många år är väl osannolikt, men han borde väl åtminstone komma ihåg om det här var enda fallet eller om han spelade Musse i en större mängd kortfilmer; trots allt bör det väl även för en dubbningsveteran som Steve vara lite speciellt att få äran att spela Musse Pigg...

(*): Det finns väl tre realistiska kandidater - Musse & Kalle, Disney Club eller Disneys julgåva/Disneys julegave. Om det nu inte funnits fler TV-program med Disney-kortfilmer som vi inte känner till...

Lillefot

Han är en av landets mest skickliga dubbare, kort och gott. Och hans breda tonläge gör också att han passar som en handske i många roller. Även om man känner igen hans röst så blir det aldrig påtagligt.

En roll han fått som jag själv vill lyfta fram (som visserligen inte kan klassas som en dubbning då det är svenska filmer) är Skalman i Bamse och Tjuvstaden, fram till Dunderklockan. Det tonläget han använder där fungerar mycket bra ihop med karaktärens personlighet och klokhet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Nånting jag undrar om:

Tror ni han även kunde spela Kalle och/eller Långben?

eller Oswald.....