Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

#165
Har en credits lista till Trollet i parken från 1994:

(A Troll in Central Park /Stanley's Magic Garden)

Stanley-Dan Ekborg
Gnorga-Barbro ´´Lilla Babs´´ Svensson
Llort-Reine Brynolfsson
Gus-Gabriel Odenhammar
Rosie-Love Taylor
Pappan Alan-Andreas Nilsson
Mamman Hillary-Annelie Berg



Övriga röster:


Gunnar Ernblad,
Steve Kratz,
Eva Bysing,
Niclas Wahlgren,
Pernilla Wahlgren,
Anoo Bhagavan.







Översättning:
Cowboy Sound




Tekniker:
Måns Eriksson
Patrik Ström
Bjarne Lundgren




Ljudmix:
Morgan Elfving




Produktions assistent:
Annika Rynger





Studio:
Aurotroll AB




Regi & Producent:
Lasse Svensson/Eurotroll AB



Detta är kanske inte de exakta rollerna eftersom de stog i grupp jag listade ut det flesta ur minnet och vi får hoppas att det inte sviker mig.  :D















Erika

Jag önskar en creditlista på filmen "Pompoko" som släpptes på dvd igår.

Daniel Hofverberg

#167
Är du säker på att Pompoko verkligen är dubbad? Jag har inte fått recensionsex på den filmen (inte än i alla fall), men jag kollade på omslaget på Discshop.se, och där stod det:
Språk: Japanska
Text: Svenska, norska

Så om inte baksidestexten är felaktig, så verkar den inte ha dubbats till svenska. Jag ser dock att Discshops beskrivning däremot anger att det ska finnas både svenskt och japanskt ljudspår, så jag vet inte vilken av uppgifterna som stämmer... Men om du är säker på att den är dubbad, så ska jag självklart kontakta Eurotroll och be om creditlista.

Elios: Tack så mycket för listan. Jag lägger in den vid nästa uppdatering.

Erika

Daniel: Jag köpte filmen igår och filmen är dubbad.

Daniel Hofverberg

Intressant, då står det alltså fel på omslaget. Då det är en Studio Ghibli-film och den distribueras av Pan-Vision, så kan man nog förmoda att det är Eurotroll som gjort dubben, så jag ska genast kontakta dem.

SwedishKuriboh

En Credit-lista till Disney XD-serien "Iron-Man: Armored Adventures" vore önskvärt!

Daniel Hofverberg

Citat från: SwedishKuriboh skrivet 12 augusti 2010 kl. 17:45:57
En Credit-lista till Disney XD-serien "Iron-Man: Armored Adventures" vore önskvärt!
Det kan bli svårt, om det är Sun Studio/SDI Media som dubbat den (som ju dubbar en majoritet av alla Disneys serier), då Disney Character Voices International är hopplösa att få fram credits från och SDI inte får lämna ut uppgifter. Vad står det för credits på eftertexterna? Står det vilket dubbningsbolag som gjort den? Jag har inte själv tillgång till Disney XD, men jag förmodar att även den här serien borde ha utsatt credits i grupp via textremsor under eftertexterna, på samma sätt som nästan alla andra serier på Disney-kanalerna.

Henrik

Här är en creditlista till Tinke/Ulvepigen Tinke från Danmark

Tinke              Moraea Myrgren-Johansson
Larus              Viktor Högman
Matmor           Maria Kulle
Husbond         Lars-Erik Berenett
Morfar            Stig Grybe
Mormor           Kerstin Birde
Harald            Jonas Oscarsson
Martha           Lillemor Hjelm
Torkil             Per Lundström
Moster Louise  Hedvig Lagerkvist
Moster Sophie  Karin Bergquist
Piga                Pernilla Brahms
Karl                Carsten Islington

Regi                 
Anja Schmidt

Översättning     
Thomas Löwhagen

Dialoginspelning/redigering   
Olle Tannergård



Och en lista för Skicka mera godis/Send mere slik, också den från Danmark

Hortensia       Clarie Wikholm
Rasmus          Per Oscarsson
Anjelika          Katja Sjöblom
Lone              Emilia Widstrand
Lissi               Katarina Lundgren
Knud              Håkan Paaske
Ole                 Max Waller Zandén
Mor                Cecilia Walton
Tågkonduktör   Per Årman

Regi                 
Philip Zandén

Översättning     
Christoffer Barnekow


(lite kuriosa är att Jonas Oscarsson i Tinke och Per Oscarsson i Skicka mera godis spelade samma roller i originalet och alltså dubbar sig själva)



Och slutligen en lista för Babar - elefanternas konung/Babar - roi des éléphants

Babar som liten      Oliver Peldius
Babar som vuxen    Krister Henriksson
Cornelius               Lars Edström
Marabou                Lars Lind
Celeste som liten    Nova Bermojo-Hoffman
Celeste som vuxen  Cecilia Nilsson
Arthur som liten      Marcus Ardai-Blomberg
Arthur som vuxen    Pontus Gustafsson
Den gamla damen    Christina Schollin
Flora                     Katja Sjöblom
Pom                      Love Bergström
Alexander              Tin Carlsson
Rataxes                 Anders Nyström
Pamir                    John Harryson
Försäljningschefen   Bengt Järnblad
Skräddaren             Nils Eklund
Förbannelsen          Annika Brunsten
Babars mamma        EwaMaria Björkström-Roos
Ängel                    Emilia Brown

Övriga röster          Anders Nyström
                           John Harryson
                           Bengt Järnblad
                           Annika Brunsten
                           EwaMaria Björkström-Roos
                           Stephan Karlsén
                           Jojje Wadenius


Dialogregi                                     
Britt Olofsson

Översättning                                 
Britt Olofsson
Lars Edström

Medöversättare "Balladen om Babar"   
Frida Engström

Producenter                                   
Mari-Anne Barrefelt
Katinka Faragó

Musikalisk ledning                           
Efva Nyström

Ljudtekniker                                   
Lars Klettner

Mixtekniker                                   
Erik Guldager

Optiskt tonnegativ                         
Ulf Olausson

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för listorna. Står det utsatt någon studio eller dubbningsbolag vid dessa tre filmer? Den sistnämnda måste utan tvekan röra sig om Barrefelt Produktion AB (men i vilken studio de spelar in kan variera), men de två förstnämnda är svårare att gissa sig till...

Henrik

Jag tänkte i precis samma banor med Barrefelt produktion. Jag har tagit uppgifterna direkt från svensk filmdatabas och där kan jag inte hitta något om vilken dubbstudio eller vilket bolag det skulle kunna vara för någon av filmerna :(. Det är kanske möjligt att det står utsatt på någon VHS- eller DVD-utgåva, men eftersom jag själv inte har sett någon av filmerna vet jag inte om det är så. Det enda jag kan tänka mig är just Barrefelt Produktion för Babar, med tanke på personerna som ligger bakom dubbningen. Men för de andra två kan jag bara spekulera.

ddubbning

I KB:s databas finns två olika svenska distributörer angivna för "Tinke", dels Triangelfilm för biovisningen 2002 , dels Sandrew Metronome för VHS- och DVD-utgåvor. (Källa smdb.kb.se) Kanske kan detta ge en fingervisning om studio och dubbningsbolag ? KB anger inget om dubbningsbolag eller studio för filmen ifråga.

Vad gäller "Skicka mera godis" anges en svensk distributör i KB:s databas nämligen Svensk Filmindustri. (Källa smdb.kb.se)


AbsolutaMaxkraften

#176
Jag skulle uppskatta en creditlista för den eminenta serien Saber Rider (ibland kallad Stjärnsheriffen). Rollbesättningen verkar bestå av endast fyra personer; Sture Ström (som Saber Rider), Fredrik Dolk (som Colt och majoriteten av smårollerna) och två personer som jag inte riktigt kan placera.

Här är en länk till första avsnittet, kanske någon med bättre gehör än jag kan fnurla ut vilka som spelar Fireball och April?

http://www.youtube.com/watch?v=dOhqGuqHrBg

"Som en man som älskar penis vill jag dö!"

Daniel Hofverberg

Du är inte den första som frågar om den serien, och i samband med en tidigare förfrågan fick jag följande information från Erika:

"Jag känner bara till fyra röster i den svenskdubbade versionen av Saber Rider, men jag har bara sett tre avsnitt på svenska så det kan medverka fler...

Sture Ström - Saber Rider
Olav F Andersen - Fireball
Fredrik Dolk - Colt
Beatrice Järås - April

Jag misstänker att det är Videobolaget som gjort dubben."

För övrigt misstänker jag att du klistrat in fel länk. Den där länken leder till en tråd här på forumet som inte har minsta lilla med Saber Rider att göra...

AbsolutaMaxkraften

Woops, så fel det kan bli. Ändrat!
"Som en man som älskar penis vill jag dö!"

Erika

Och numera har jag sett alla avsnitt som finns på svenska, i senare avsnitt är det Staffan Hallerstam som gör Saber Riders röst.