Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tom & Jerry

Startat av TonyTonka, 26 maj 2018 kl. 20:41:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag har alltid gillat Tom & Jerry, och de flesta kortfilmerna har ju knappt någon dialog. Men en del har det, och jag undrar om någon känner till någon dubbning av följande kortfilmer?  ???

Mouse Trouble (1944)
Downhearted Duckling (1954)
Heavenly Puss (1949)
Hic-Up Pup (1952)
His Mouse Friday (1951)
Million Dollar Cat (1944)
Pecos Pest (1955)
The Bodyguard (1944)
The Two Mousekeeters (1952)
The Midnight Snack (1941)
Trap Happy (1946)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Hic-Up Pup vet jag att jag hört med svensk dubbning/röster när jag var mindre. Det bandet fanns alltid hos morfar och var med grönt omslag vet jag och tror Tom stog på en surfbräda. Rösterna var endast till Spike och berättaren samt någon mer.  ::)

Annars är dom enda riktiga dubbningarna med Tom & Jerry av Media Dubb 1988-1989 på TV3:s barntrean block. Då sändes Tom & Jerry Show från 1975 samt Tom & Jerry Comedy Show.


Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 27 maj 2018 kl. 00:19:22
Annars är dom enda riktiga dubbningarna med Tom & Jerry av Media Dubb 1988-1989 på TV3:s barntrean block. Då sändes Tom & Jerry Show från 1975 samt Tom & Jerry Comedy Show.
Nu har du väl ändå glömt bort den mest kända "riktiga" dubbningen av Tom & Jerry...? D.v.s. den "moderna" dubbningen av Sun Studio (troligtvis dubbad 2003 - 2005), som släppts på DVD och sänts på TV4.

Warner Bros. har ju släppt mängder av DVD-utgåvor av Tom & Jerry, som samtliga innehåller biovisade klassiska kortfilmer med svenskt tal (även om det har förekommit att någon/några kortfilmer på vissa DVD-utgåvor saknat svenskt ljudspår).

Först släpptes 12 DVD-volymer i serien Den klassiska samlingen 2005, där varje volym innehöll mellan 10 och 17 kortfilmer. Tyvärr är alla dessa DVD-utgåvor utgångna sedan länge, och jag har själv bara några av volymerna i min samling. Jag är dock ganska säker på att de svenska volymerna med Den klassiska samlingen är samma som släppts i bl.a. Storbritannien under titeln Tom & Jerry: Classic Collection - vid en första anblick verkar det i alla fall överensstämma. I så fall hittar du en komplett lista på vilka kortfilmerna är på varje volym här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Jerry:_The_Classic_Collection

Där ser du alltså att Mouse Trouble finns på volym 2, Downhearted Duckling på volym 7, Heavenly Puss på volym 4, Hic-cup Pup på volym 7, His Mouse Friday på volym 5, Pecos Pest på volym 8, The Bodyguard på volym 2, The Two Mouseketeers på volym 6, The Midnight Snack på volym 1 och Trap Happy på volym 2.

Totalt innehåller dessa 12 DVD-utgåvor 158 av de 164 kortfilmer som producerades av Tom & Jerry, och jag tror att alla ska ha svenskt tal. The Million Dollar Cat är dock en av de fåtal kortfilmer som inte finns med på någon av de volymerna; däremot finns den kortfilmen med på DVD:n Tom & Jerry svansar igen som gavs ut 2003 - den DVD:n saknar tyvärr norskt och danskt ljudspår, men har däremot svenskt tal.

Därefter har Warner genom åren gett ut en mängd "tema-DVD:er" med ett antal mer eller mindre lösryckta kortfilmer, som satts ihop utan någon större logisk koppling. Till största delen innerhåller förstås dessa kortfilmer som redan släppts som del av Den klassiska samlingen. 2011 gavs det ut tre kortfilmssamlingar under titeln Tom och Jerrys pälsflygande äventyr, 2010 gavs det ut 5 DVD:er i serien Tom och Jerrys största äventyr och därutöver har det säkerligen släppts minst ett par dussin DVD-utgåvor med olika kortfilmer. Huruvida någon av dessa senare DVD:er innehåller något eller några av de 6 kortfilmer med Tom & Jerry som inte släpptes i den förstnämnda samlingen vet jag inte.

Såvitt jag vet har alltså alla kortfilmer som TonyTonka frågat efter släppts på DVD med svenskt tal. Utmaningen blir bara att få tag i dem, då de flesta Tom & Jerry-DVD:er sedan länge är utgångna, och Den klassiska samlingen har varit utgångna i många år. Vill man få de svenska utgåvorna är förmodligen second hand-affärer, loppisar och/eller Tradera eller Blocket de säkraste korten. Det verkar dock som att samma DVD-utgåvor som utgör Den klassiska samlingen fortfarande finns att köpa i England, och enligt uppgifterna på Amazon verkar det vara samma skivor med svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår.

När TV4 sände Tom & Jerry för några år sedan hade de samma dubbning som släppts på DVD. Senast jag kollade sände väl Boomerang dock fortfarande alla Tom & Jerry-kortfilmer i odubbad och otextad originalversion, vilket är lite märkligt...

Det bör också tilläggas att det förr i tiden släppts ett flertal VHS-utgåvor med Tom & Jerry-kortfilmer från bland annat Warner Bros., MGM, Esselte Video och Santa Tronic. En del av dessa har haft svenskt tal, men såvitt jag vet har ingen någon "riktig" dubbning utan det rör sig uteslutande om mer eller mindre välgjorda lektordubbningar.

Artan1528

#3
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2018 kl. 01:12:21
Totalt innehåller dessa 12 DVD-utgåvor 158 av de 164 kortfilmer som producerades av Tom & Jerry, och jag tror att alla ska ha svenskt tal. The Million Dollar Cat är dock en av de fåtal kortfilmer som inte finns med på någon av de volymerna; däremot finns den kortfilmen med på DVD:n Tom & Jerry svansar igen som gavs ut 2003 - den DVD:n saknar tyvärr norskt och danskt ljudspår, men har däremot svenskt tal.

Jeg har alle 12 volumes, og jeg er ret sikker på der er 159 episoder ud af 164 (161, hvis man ikke tæller de 3 nyeste uden for Chuck Jones), men jeg kan tage fejl. Dog er er jeg 99% sikker. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Artan1528 skrivet 30 maj 2018 kl. 17:22:30
Jeg har alle 12 volumes, og jeg er ret sikker på der er 159 episoder ud af 164 (161, hvis man ikke tæller de 3 nyeste uden for Chuck Jones), men jeg kan tage fejl. Dog er er jeg 99% sikker. :)
Om jag räknar ihop alla kortfilmer listade på https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Jerry:_The_Classic_Collection får jag det till 158 episoder. Men det är i och för sig möjligt att de hoppat över någon, eller att de skandinaviska volymerna inte är 100% överensstämmande med de brittiska.

Har du koll på vilka kortfilmer som saknas på de här DVD:erna?

Vet du om det finns någon skandinavisk utgåva med de kortfilmer som saknas på dessa DVD:er? Vet du om det finns någon motsvarande utgåva av Tom & Jerry svansar igen (som innehåller The Million Dollar Cat) som innehåller danskt och/eller norskt ljudspår (då den svenska utgåvan bara innehåller svenskt)?

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2018 kl. 22:59:56
Om jag räknar ihop alla kortfilmer listade på https://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Jerry:_The_Classic_Collection får jag det till 158 episoder. Men det är i och för sig möjligt att de hoppat över någon, eller att de skandinaviska volymerna inte är 100% överensstämmande med de brittiska.

Har du koll på vilka kortfilmer som saknas på de här DVD:erna?

Vet du om det finns någon skandinavisk utgåva med de kortfilmer som saknas på dessa DVD:er? Vet du om det finns någon motsvarande utgåva av Tom & Jerry svansar igen (som innehåller The Million Dollar Cat) som innehåller danskt och/eller norskt ljudspår (då den svenska utgåvan bara innehåller svenskt)?

Der mangler kun episoderne: "The Million Dollar Cat" & "Busy Buddies". Så der er 159 episoder. :)

På den danske udgave af Tom & Jerry svansar igen (Tom & Jerry danser igen), er der kun Engelsk, Spansk & Italiensk lydspor. Men der er danske tekster. Jeg tjekker lige om der er andre DVD'er, der har de 2 episoder.
I de 12 volumes er de fleste episoder censureret, og alle "Cinemascope" episoderne er 4:3.
Der findes dog andre DVD'er hvor nogle af "Cinemascope" episoderne er Pan and Scan, og ikke 4:3. Tom & Jerry Halloween DVD'en har en Pan and Scan episode.
Der er også andre DVD'er hvor man kan finde episoderne ucencureret.

Artan1528

#6
Her er Busy Buddies med Skandinavisk tale:
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=922473272221907319

Her er The Million Dollar Cat med Skandinavisk tale:
https://laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=12499940444050496

Daniel Hofverberg

Tack, den utgåvan har jag helt missat... Då återstår alltså bara eventuell dansk och norsk dubbning av The Million Dollar Cat.

Det är onekligen tråkigt att många kortfilmer på Den klassiska samlingen-DVD:erna är censurerade, men förstås ändå bättre än ingenting...

Artan1528

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 maj 2018 kl. 23:48:03
Tack, den utgåvan har jag helt missat... Då återstår alltså bara eventuell dansk och norsk dubbning av The Million Dollar Cat.

Det är onekligen tråkigt att många kortfilmer på Den klassiska samlingen-DVD:erna är censurerade, men förstås ändå bättre än ingenting...

Her er The Million Dollar Cat med Skandinavisk tale:
https://laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=12499940444050496

Ja, det har du ret i. Jeg kan huske engang, at jeg skrev hvilke episoder der var cencureret, og hvlken pan & Scan episoder der var i 4:3, men jeg kan ikke finde dokumentet. Tror det ligger på min HDD. :)

Daniel Hofverberg

Det vore onekligen intressant att få veta vilka kortfilmer som är censurerad på de här DVD:erna, om du hittar åt dokumentet. Likaså att få veta om det finns andra DVD-utgåvor med samma kortfilmer som är ocensurerade.

För övrigt är det ju värt att påpeka att vid en del av de censurerade kortfilmerna är det bara det engelska ljudspåret som är censurerat (för att dubba om Mammy Two Shoes röst), så i de fallen är det ju inget man märker av om man bara ser kortfilmerna med skandinavisk dubbning. De skandinaviska dubbningarna är ju dubbade utifrån de redan censurerade engelska ljudspåren, så där finns det förstås bara en version.

Om de kortfilmer som producerats i Cinemascope finns att tillgå på andra utgåvor i anamorfisk Widescreen istället för beskurna i sidled (Pan & Scan) vore det förstås också intressant att få veta.

Citat från: Artan1528 skrivet 30 maj 2018 kl. 23:51:24
Her er The Million Dollar Cat med Skandinavisk tale:
https://laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=12499940444050496
Tack. Den DVD:n heter i Sverige Tom och Jerrys största äventyr: Vol 2, och är en av fåtalet Tom & Jerry-DVD:er som inte är utgången utan fortfarande finns att köpa. Det är ju dessutom samma utgåva för hela Skandinavien, så att samma utgåva innehåller både svenskt, norskt, danskt och finskt ljudspår. Det är dock inte riktigt lika lätt att se vilka kortfilmer som finns med på skivan på det svenska omslaget, för där är alla titlar översatta till svenska (så The Million Dollar Cat kallas för "Kattmiljonären")...

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2018 kl. 02:13:25
Det vore onekligen intressant att få veta vilka kortfilmer som är censurerad på de här DVD:erna, om du hittar åt dokumentet. Likaså att få veta om det finns andra DVD-utgåvor med samma kortfilmer som är ocensurerade.

Dette står faktisk på wikipediasiden du linket til :)

Alle filmene som er merket 4 er sensurert.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 maj 2018 kl. 02:13:25Om de kortfilmer som producerats i Cinemascope finns att tillgå på andra utgåvor i anamorfisk Widescreen istället för beskurna i sidled (Pan & Scan) vore det förstås också intressant att få veta.

Jeg tror alle cinemascope-filmene finnes i anamorf widescreen på den amerikanske T&J Spotlight Collection. His Mouse Friday er sensurert i denne samlingen, og fire filmer fikk lydspor med omdubbet Mammy Two Shoes (men disse fire skal være fikset i nyere utgivelser). I tillegg er Mouse Cleaning og Casanova Cat utelatt. Begge de to siste er usensurert i den europeiske utgivelsen.


Daniel Hofverberg

Tack för informationen. Det svåra är ju att veta att man får den rätta korrigerade utgåvan, om man köper de amerikanska boxarna...

Citat från: TrondM skrivet 31 maj 2018 kl. 03:26:23
Dette står faktisk på wikipediasiden du linket til :)

Alle filmene som er merket 4 er sensurert.
Jag misstänkte det, men det stod ju lite luddigt på sidan - "Edited TV prints" kan ju trots allt betyda allt från censur till omgjorda förtexter/titelskyltar (något som ju ganska ofta förekommit vid äldre kortfilmer av olika slag)...

Will Siv

Jag hade en gång en DVD som inkluderade dom här kortfilmerna.


Hannah-Barbera:

"Mice Follies" ( 1954 )

"Designs on Jerry" ( 1955 )


Gene Deitch:

"The Tom & Jerry Cartoon Kit" ( 1962 )


Chuck Jones:

"Snowbody Loves Me" ( 1964 )

"I'm just wild about Jerry" ( 1965 )


Det var säkert fler, men det här är dom jag kommer ihåg, men vad har DVDn för titel? ???  ( hittade inget på SMDB )

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  8 april 2023 kl. 12:02:02Jag hade en gång en DVD som inkluderade dom här kortfilmerna.


Hannah-Barbera:

"Mice Follies" ( 1954 )

"Designs on Jerry" ( 1955 )


Gene Deitch:

"The Tom & Jerry Cartoon Kit" ( 1962 )


Chuck Jones:

"Snowbody Loves Me" ( 1964 )

"I'm just wild about Jerry" ( 1965 )


Det var säkert fler, men det här är dom jag kommer ihåg, men vad har DVDn för titel? ???  ( hittade inget på SMDB )
Tur att de va den bästa kortfilmen av Gene Deitch som egentligen e en parodi av animation

Elios

Hörde i ett avsnitt av Filip och Fredriks Alla mot Alla att Filip blev erbjuden till att dubba Tom & Jerry men jag vet inte om det var i den senaste filmen med Chloe Grace Moretz eller om det var i någon annan variant!?  ??? ???