Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dubbar

Startat av gstone, 22 juli 2021 kl. 19:26:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Kan jag bli en dubbar och Skådespelare på Amatör teater ?

Jag gillar att spela teater och agera nämligen och min dröm är att dubba en animerad roll ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Soscla

Spela amatörteater kan du nog göra, är väl bara att hitta nån liten teatergrupp nära dig och hoppa in i den ;D
Att dubba är väl en helt annan femma, men du kan göra fandubbar  ;)
It's so fluffy I'm gonna die!

JRL

Jag vet en kille som växte upp i samma stad som jag som började med att spela amatörteater (plus att han även spelade i ett band). Han har gjort en del dubbningar, bland annat Disney. Så amatörteater är definitivt ingen dålig bakgrund.

Men, som jag påpekade i din tråd om varför inte dramatenskådisar dubbar mer, så är handlar (professionell) dubbning inte bara om att kunna skådespela, utan man måste även kunna tajma replikerna med tidskoderna, och där är det bra att ha erfarenhet av att spela musik. Det är ingen slump att nästan alla som dubbar även är musiker/artister.

(Någon kan invända att sånt går att rätta till i efterhand, och det går till en viss gräns. Men sånt kostar pengar, och om man dubbar med en tv-budget har man inte tid med det, utan då anlitar man dem som klarar att sätta replikerna på tidskoderna direkt.)

MOA

Citat från: Soscla skrivet 22 juli 2021 kl. 23:23:30
Spela amatörteater kan du nog göra, är väl bara att hitta nån liten teatergrupp nära dig och hoppa in i den ;D
Att dubba är väl en helt annan femma, men du kan göra fandubbar  ;)
Som jag gör

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Steffan Rudvall

Citat från: Soscla skrivet 23 juli 2021 kl. 20:44:59
Vilket av det? Båda?
Spontant skulle jag tro att hon menar det sistnämnda.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 juli 2021 kl. 21:01:28
Spontant skulle jag tro att hon menar det sistnämnda.
Precis de jag menar

gstone

Jag vill vara med en stor animerad film.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.