Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag har kollat på gårdagens sändning av Min barnvakt är en vampyr på Disney Channel, och den var i alla fall på engelska; likaså alla tidigare gånger jag sett serien.

Den serien är dock inte alltför barnvänlig, utan är mer tydligt ungdoms- och vuxeninriktad än de flesta Disney Channel-serier, så därför känns det absolut inte som att det finns någon anledning att dubba serien; inte ens för Disney.

Nog för att det egentligen är en kanadensisk serie utan någon som helst koppling till Disney, men den sänds ju ändå på Disney Channel i de flesta europeiska länder.

JRL

Det finns ingen anledning att byta ut Ferbs röst bara för att John Åström har kommit in i målbrottet. Killen som spelar honom i den engelska originalversionen hade kommit in i målbrottet redan när serien började sändas, och så vitt jag kan höra är han inte pitchad (till skillnad från Phineas). Jag tycker att det är kul att de har använt samma skådespelare i den rollen trots alla år som serien har sänts.

Förresten, är det inte lite roligt att vi diskuterar den i särklass tystaste karaktären som någonsin har förekommit regelbundet i en dubbning?^^

TonyTonka

Det här är visserligen ett gammalt ämne, men jag har funderat på varför många av Disneys klassiker släppts i Sverige mycket senare än i USA.  Bland annat Aristocats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret kom ut ett år efter sin release i USA.

Det som gör mig extra fundersam är att sedan Lejonkungen kom ut 1994, så har de flesta Disneyfilmerna (med några undantag) kommit ut samma år som i USA.

Någon som vet svaret på den här frågan?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

Citat från: TonyTonka skrivet 21 juli 2016 kl. 23:59:29
Det här är visserligen ett gammalt ämne, men jag har funderat på varför många av Disneys klassiker släppts i Sverige mycket senare än i USA.  Bland annat Aristocats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret kom ut ett år efter sin release i USA.

Det som gör mig extra fundersam är att sedan Lejonkungen kom ut 1994, så har de flesta Disneyfilmerna (med några undantag) kommit ut samma år som i USA.

Någon som vet svaret på den här frågan?  ???

Det kan säkert ha flera olika skäl.

Trenden är numera rent allmänt att filmer lanseras samtidigt över hela världen, eller med bara kort förskjutning. Den digitala tekniken gör det möjligt att till mycket låg kostnad köra ut ett mycket stort antal kopior på kort tid. Med analog 35mm-teknik var det dyrt och tidsödande att tillverka filmkopior. Labben hade helt enkelt inte kapacitet att tillverka tusentals kopior åt gången så att filmer skulle kunna gå upp samtidigt på biografer i hela världen.

Ett annat skäl är att Disney traditionellt har velat ha de svenska premiärerna på de stora tecknade filmerna i anslutning till julen, för det var då som publikintresset var som störst. Om en film t.ex. hade USA-premiär nära julen fanns det inte tid att förbereda en svensk version till samma års julfirande. Då höll man över den till året därpå.

Nu för tiden skulle det vara "självmord" att göra så. Om man ligger på en film ett helt år har alla redan hunnit se den i direktimporterade DVD-kopior eller piratkopior på internet. Då skulle den inte ge så stor utdelning på bio.

Lejonkungen, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame m.fl. hade USA-premiär på sommaren och följaktligen fanns det ganska god tid att få den svenska versionen klar till jul samma år.

Elias Prenbo

Jag såg idag ett nytt specialavsnitt av Musses Klubbhus och märkte att Ludwig Von Anka hade en annan röst, så betyder det att Gunnar Uddén inte längre är rösten?

Mortimer medverkade iallafall där också och jag gissar att det var Johan Hedenberg som gjorde rösten (då han var med i dubbcrediten efter avsnittet och dessutom även har gjort Mortimer någon gång tidigare).

Jag är dock nyfiken på vem som gör rösten till Tingest.

Vi kan utesluta Anders Öjebo (Musse Pigg), Andreas Nilsson (Kalle Anka), Johan Lindqvist (Långben), Lizette Pålsson (Mimmi Pigg), Anna Nordell Engh (Kajsa Anka), Charlotte Ardai Jennefors (Klarabella) och Benke Skogholt (Svartepetter). Utöver dessa stod tre andra personer och Johan Hedenberg var en av dem, så de två andra spelar Ludwig Von Anka och Tingest, men tyvärr har jag inte memorerat deras namn.

moviefan

Jag bara älskar Disneyfilmer,kollar på dom ofta. Även TV serierna. Hur ofta tittar ni på Disney ? Äger ni  många dvd/bluray ? Vad tycker ni om Disney idag ? 

Alexander

#81
Citat från: moviefan skrivet 11 februari 2017 kl. 12:31:45
Jag bara älskar Disneyfilmer,kollar på dom ofta. Även TV serierna. Hur ofta tittar ni på Disney ? Äger ni  många dvd/bluray ? Vad tycker ni om Disney idag ?

Väldigt ofta ( nästan dagligen) tittar jag  på någon Disney relaterad film/TV-serie. När det kommer till DVD/Blu-Ray så har jag många. Bygger sakta upp samlingen. Tänkte visa upp dem mer i framtiden på min blogg, men jag har iallafall över 100 olika titlar.

Disney idag är väldigt bra. Klassikerna, Pixar, parkerna är fantastiska. Självklart hade man velat ha fler handritade filmer men det kommer säkert fler med tiden. Jag klandrar inte Disney för det, de har ju de senaste åren gett oss två handritade klassiker. Men tyvärr har det ju inte gått lika bra för dem som det har gjort med de datoranimerade klassikerna.

Det enda som hade kunnat vara bättre är animation stilen i deras TV serier. Vill gärna få en ny serie i HD kvalité som är lika vackert ritat som Ducktales,  Bumbibjörnarna och Luftens hjältar var.  Men Lejonvakten är iallafall ett steg i rätt riktning även om jag hade velat att de skulle röra sig lite mer naturligare.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 11 februari 2017 kl. 23:20:41
Väldigt ofta ( nästan dagligen) tittar jag  på någon Disney relaterad film/TV-serie. När det kommer till DVD/Blu-Ray så har jag många. Bygger sakta upp samlingen. Tänkte visa upp dem mer i framtiden på min blogg, men jag har iallafall över 100 olika titlar.

Disney idag är väldigt bra. Klassikerna, Pixar, parkerna är fantastiska. Självklart hade man velat ha fler handritade filmer men det kommer säkert fler med tiden. Jag klandrar inte Disney för det, de har ju de senaste åren gett oss två handritade klassiker. Men tyvärr har det ju inte gått lika bra för dem som det har gjort med de datoranimerade klassikerna.

Det enda som hade kunnat vara bättre är animation stilen i deras TV serier. Vill gärna få en ny serie i HD kvalité som är lika vackert ritat som Ducktales,  Bumbibjörnarna och Luftens hjältar var.  Men Lejonvakten är iallafall ett steg i rätt riktning även om jag hade velat att de skulle röra sig lite mer naturligare.  :)

Du tänker alltså på Prinsessan och Grodan och Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen. Men den förstnämnda gick det ju faktiskt bra för.

Iallafall så räknas varken Dinosaurier eller Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen som klassiker i Sverige, trots att båda är producerade av Walt Disney Feature Animation, som alla de andra.

Och jag håller med, Disney är idag riktigt bra, även om det var bra förr också.

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2017 kl. 23:31:46
Du tänker alltså på Prinsessan och Grodan och Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen. Men den förstnämnda gick det ju faktiskt bra för.

Iallafall så räknas varken Dinosaurier eller Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen som klassiker i Sverige, trots att båda är producerade av Walt Disney Feature Animation, som alla de andra.

Och jag håller med, Disney är idag riktigt bra, även om det var bra förr också.

Jo visst, självklart gick det bra för Prinsessan och grodan, men den blev inte den stora comebacken som de hade hoppats på. Som då Trassel blev.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 11 februari 2017 kl. 23:43:42
Jo visst, självklart gick det bra för Prinsessan och grodan, men den blev inte den stora comebacken som de hade hoppats på. Som då Trassel blev.

Inte det? Det var väl den första handanimerade klassikern sedan Kogänget. Iallafall så älskar jag både Prinsessan och Grodan och Trassel.

Alexander

#85
Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 februari 2017 kl. 23:47:23
Inte det? Det var väl den första handanimerade klassikern sedan Kogänget. Iallafall så älskar jag både Prinsessan och Grodan och Trassel.

Jag älskar också Prinsessan och grodan och Trassel. Väldigt bra filmer som definitivt fick mig till att se att Disney var på rätt väg att göra toppen filmer igen.  :)

Prinsessan och grodan var en viktig vändpunkt för studion i rätt riktning och definitivt gick det bra för den, inget snack om den saken.  ;D Den gjorde så att Disney vågade satsa på fler handritade filmer som t.ex  Nalle Puhs film: Nya äventyr i Sjumilaskogen.

Men Disney hoppades på att den skulle göra bättre. Prinsessan och grodan tjänade in totalt 267 miljoner dollar, vilket är ett bra resultat och den slog ju Familjen Robinson som endast tjänade in 169 miljoner dollar. Men om man jämför med de datoranimerade klassikernas resultat som både kom före och efter Prinsessan och grodan så tjänade den inte in samma siffror. Bolt tjänade in 309 miljoner dollar och Trassel som tjänade in 591 miljoner dollar.

moviefan



https://www.youtube.com/watch?v=noHhkzBmhRE

Vilken Disney logga intro är eran favorit ?  Jag gillar den med mussepigg, och sedan står det Walt Disney, med röda bokstäver. Den innan Askungen 3 är bra också.

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 12 februari 2017 kl. 18:16:07

https://www.youtube.com/watch?v=noHhkzBmhRE

Vilken Disney logga intro är eran favorit ?  Jag gillar den med mussepigg, och sedan står det Walt Disney, med röda bokstäver. Den innan Askungen 3 är bra också.

Alla är väldigt bra. Jag gillade verkligen loggan varianten som var i Djungelboken (2016).  :)


https://m.youtube.com/watch?v=lL2GeFnUhsE

moviefan

Vad tycker ni om filmen  Dinosaurier ? Jag tycker den är väldigt bra.  Den har fina bakrunder, och bra handling. Musiken av James Newton Howard är mycket fin och passande. Karaktärerna är intressanta, och hyffsat roliga. 

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 13 februari 2017 kl. 16:33:35
Vad tycker ni om filmen  Dinosaurier ? Jag tycker den är väldigt bra.  Den har fina bakrunder, och bra handling. Musiken av James Newton Howard är mycket fin och passande. Karaktärerna är intressanta, och hyffsat roliga.

En av mina favoriter. Inte den bästa men ändå en film jag tycker om. Fantastisk datoranimation för att vara Disneys första utan samarbete med Pixar.  :)