Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Busfröet dennis!

Startat av Sundberg, 2 augusti 2015 kl. 09:26:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundberg

Köpte precis boxarna med busföret Dennis och upptäckte av min stora förvåning att dessa avsnitt är helt omdubbade än vad jag är uppvuxen med. :( så nu blir nästa projekt att få tag i orginal rösterna och vill därför höra om det släpps något på VHS/dvd med de röster som gick från tv förr?

Daniel Hofverberg

Vilken TV-serie med Dennis är det du syftar på? Det finns nämligen två olika tecknade TV-serier, som båda två har dubbats om.

Först har vi den klassiska Dennis the Menace från 1987 (där varje avsnitt bestod av 3 stycken 7-minutersepisoder). Den dubbades ursprungligen av Lasse Svensson och Trefa Video hos GSP Film, och sändes med den dubbningen på SVT och TV4. Där har äldre VHS-utgåvor från Trefa Video och Collage Entertainment från slutet av 1980-talet den ursprungliga dubbningen. Serien dubbades senare om av Mediadubb International under mitten/slutet av 1990-talet för sändningar på TV3, och det är den dubben som släppts på DVD och likaså finns på Viaplay.

Därefter har vi också den något nyare fransk-amerikanska TV-serien The Incredible Dennis the Menace från 1993 (i USA kallad All-New Dennis the Menace), med snarlik karaktärsdesign men lite längre avsnitt (antingen 1 x 22 minuter eller 2 x 11 minuter beroende på avsnitt). Den serien har i Sverige mig veterligen bara sänts på FilmNet, och var då dubbad av Eurotroll med delvis samma röster som i Lasse Svenssons dubb av den gamla serien. Den har släppts i början av 2000-talet på VHS och DVD av Filmfactory, och var då omdubbad med en vedervärdig dubbning av okänt företag - jag vet inte vilka som ligger bakom, men dubbningen var i alla fall (i mina ögon) allt annat än bra där vissa avsnitt t.o.m. har en kvinnlig skådis som spelar Dennis. Där finns följaktligen inga VHS-utgåvor att tillgå med TV-dubben, men jag har alla avsnitt inspelade från FilmNet som jag redan har digitaliserat till DVD.

Sundberg

Då måste det varit den dubbning med Lasse Svensson och Trefa Video hos GSP Film jag syftade på.. dessa finns endast på vhs? eller finns någon utgåva på dvd ?

Daniel Hofverberg

Nej, tyvärr har den inte släppts på DVD; utan då är det gamla VHS-kassetter som gäller.

Will Siv

I den här videon ( och två andra ) så är det  dubbnigen av GSP AB i regi av Lasse Svensson.


https://youtu.be/LbHReSoJH34

( är det verkligen Linus Wahlgren som spelar Dennis? När gjordes dubbnigen? )


Men i den här ( som krediterar Pangljud ) låter det som Nick Atkinson.


https://youtu.be/C2jihJzT_30

( Dennis mamma verkar spelas av Annelie Bhagavan i denna, Per Sandborgh är med i båda dubbningar och det låter som att Peter Harryson spelar Farbror Nilsson i båda )


Men fanns det en till dubbning ( förutom dessa och den på Film Factory DVDerna )?

Det här är så förvirrande.  ???