Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Trazan Apansson och Trazan & Banarne

Startat av Rufus, 3 november 2021 kl. 10:34:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rufus

Det började 1976 när Lasse Åberg fick erbjudande om att göra ett julmorgonprogram, och resultatet blev Trazan Apansson, som blev en stor succé.

När SVT senare skulle visa denna tv-serie i repris, så visade det sig att det inte finns mycket bevarat av den (ett och ett halvt avsnitt), så Lasse Åberg fick
uppdraget att göra nytt (men liknande) och då skapades Trazan & Banarne, vilken är betydligt lättare att få tag på, men då utan inslaget filmtajm.
De köp VHS-er och DVD-er med Trazan & Banarne saknar alla filmtajm. Så var det även på SVTs Öppet arkiv. Men det borde ju finnas gamla privata
VHS-inspelningar från TV, där även filmtajm är med. Någon som har nåt sånt?

MOA

Citat från: Rufus skrivet  3 november 2021 kl. 10:34:39
Det började 1976 när Lasse Åberg fick erbjudande om att göra ett julmorgonprogram, och resultatet blev Trazan Apansson, som blev en stor succé.

När SVT senare skulle visa denna tv-serie i repris, så visade det sig att det inte finns mycket bevarat av den (ett och ett halvt avsnitt), så Lasse Åberg fick
uppdraget att göra nytt (men liknande) och då skapades Trazan & Banarne, vilken är betydligt lättare att få tag på, men då utan inslaget filmtajm.
De köp VHS-er och DVD-er med Trazan & Banarne saknar alla filmtajm. Så var det även på SVTs Öppet arkiv. Men det borde ju finnas gamla privata
VHS-inspelningar från TV, där även filmtajm är med. Någon som har nåt sånt?
Lost Media.Hörde att SVT råkade ta bort avsnitt.

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  3 november 2021 kl. 23:33:50
Lost Media.Hörde att SVT råkade ta bort avsnitt.
Samma historia som med BBC skulle jag nog tro...

Rufus

Citat från: MOA skrivet  3 november 2021 kl. 23:33:50
Lost Media.Hörde att SVT råkade ta bort avsnitt.

Det var någon som råkade (avsiktligt eller oavsiktligt) att radera eller spela över. Sen finns det dom som hävdar att denna tv-serie finns bevarad
på kassetter hos någon av dom som var inblandade i produktionen, men detta är än så länge obekräftat och bara ett rykte på internet.

Jabberjaw

SVT själva minns jag inte var helt säkra själva sist jag var där och frågade.. Kanske brunnit upp kanske bara försvunnit.

Stötte på en äldre herre på blocket för några år sedan som visade upp ett antal gamla band med etiketterna filmtajm. Men han var på tok för krånglig och ville bara sälja alla tillsammans för en stor summa så jag sa tack men nej tack!

Såg ut som att han visste en hel del så skulle inte bli förvånad om det var studiokopior.

Anders M Olsson

Videobanden som dåvarande Sveriges Radio TV använde var både dyra och skrymmande, så det var inget ovanligt att man återanvände dem. Förmodligen hade man väl tänkt spara Trazan Apansson, men av misstag gick banden till återbruk.

Jag minns att SVT gick ut med ett allmänt upprop till svenska folket med uppmaning till dem som hade spelat in programmen att kontakta SVT. Jag har för mig att de lyckades få tag på några program, men av alltför dålig teknisk kvalité för att det skulle gå att använda till reprisvisningar.

När serien sändes första gången julen 1976 var det inte många i Sverige som hade videobandspelare hemma och kunde spela in TV-program. I den mån det fanns var det inte VHS, för det hade ännu inte lanserats. Det som fanns var Philips VCR och Sony U-Matic. VCR var dyrt och U-Matic ännu dyrare. En VCR-kassett kostade 200-250 kronor och hade en speltid på en timme. Det motsvarar 1000-1250 kronor i dagens penningvärde.

Till det priset hade man inte råd att spela in och spara program, utan man använde banden nästan bara till time shift, d.v.s. man spelade in program för att se vid ett senare tillfälle, och sen återanvände man banden igen.

Därför finns det inte mycket bevarat av så gamla privatinspelningar från TV. Om någon gammal kassett skulle dyka upp kan det dessutom vara svårt att hitta en fungerande spelare där den går att spela. En del kan finnas bevarat om det har kopierats över på VHS.

Erik Friman

#6
Citat från: Rufus skrivet  4 november 2021 kl. 07:52:26
Det var någon som råkade (avsiktligt eller oavsiktligt) att radera eller spela över. Sen finns det dom som hävdar att denna tv-serie finns bevarad
på kassetter hos någon av dom som var inblandade i produktionen, men detta är än så länge obekräftat och bara ett rykte på internet.
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2021 kl. 11:12:35
Videobanden som dåvarande Sveriges Radio TV använde var både dyra och skrymmande, så det var inget ovanligt att man återanvände dem. Förmodligen hade man väl tänkt spara Trazan Apansson, men av misstag gick banden till återbruk.

Jag minns att SVT gick ut med ett allmänt upprop till svenska folket med uppmaning till dem som hade spelat in programmen att kontakta SVT. Jag har för mig att de lyckades få tag på några program, men av alltför dålig teknisk kvalité för att det skulle gå att använda till reprisvisningar.

När serien sändes första gången julen 1976 var det inte många i Sverige som hade videobandspelare hemma och kunde spela in TV-program. I den mån det fanns var det inte VHS, för det hade ännu inte lanserats. Det som fanns var Philips VCR och Sony U-Matic. VCR var dyrt och U-Matic ännu dyrare. En VCR-kassett kostade 200-250 kronor och hade en speltid på en timme. Det motsvarar 1000-1250 kronor i dagens penningvärde.

Till det priset hade man inte råd att spela in och spara program, utan man använde banden nästan bara till time shift, d.v.s. man spelade in program för att se vid ett senare tillfälle, och sen återanvände man banden igen.

Därför finns det inte mycket bevarat av så gamla privatinspelningar från TV. Om någon gammal kassett skulle dyka upp kan det dessutom vara svårt att hitta en fungerande spelare där den går att spela. En del kan finnas bevarat om det har kopierats över på VHS.

Faktum är att ett avsnitt finns bevarat från jullovsprogrammet Trazan Apansson - julens konung och finns på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=jAe9ONGEx0M

Rufus

Citat från: Erik Friman skrivet  4 november 2021 kl. 13:27:10
Faktum är att ett avsnitt finns bevarat från jullovsprogrammet Trazan Apansson - julens konung och finns på YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=jAe9ONGEx0M

Ett och ett halvt avsnitt klarade sig från raderingen hos SVT (se första inlägget). Det hela avsnittet har spridits ut till allmänheten via Youtube, men utan filmtajm.
Jag har frågat SVT om de även kunde släppa "halvavsnittet" t.ex. på Öppet arkiv, och de har svarat att de kanske kommer att göra det. Nu finns inte Öppet arkiv kvar dock,
men kanske på svtplay då istället. Fast det är inte mycket gammalt material som de har där. Det var allt mer när de hade Öppet arkiv.

Rufus

#8
Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2021 kl. 11:12:35
Jag minns att SVT gick ut med ett allmänt upprop till svenska folket med uppmaning till dem som hade spelat in programmen att kontakta SVT. Jag har för mig att de lyckades få tag på några program, men av alltför dålig teknisk kvalité för att det skulle gå att använda till reprisvisningar.

Det känner jag inte till. När var det? Och vad hände med dessa kassetter?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2021 kl. 11:12:35
Till det priset hade man inte råd att spela in och spara program, utan man använde banden nästan bara till time shift, d.v.s. man spelade in program för att se vid ett senare tillfälle, och sen återanvände man banden igen.

Det var nog väldigt olika hur de gjorde, och vad de sparade på sina band, men som sagt, så var det bara ett fåtal som hade videoliknande utrustning 1976. Min familj hade inte det, och inte heller någon av våra bekanta.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  3 november 2021 kl. 10:34:39
Det började 1976 när Lasse Åberg fick erbjudande om att göra ett julmorgonprogram, och resultatet blev Trazan Apansson, som blev en stor succé.

När SVT senare skulle visa denna tv-serie i repris, så visade det sig att det inte finns mycket bevarat av den (ett och ett halvt avsnitt), så Lasse Åberg fick
uppdraget att göra nytt (men liknande) och då skapades Trazan & Banarne, vilken är betydligt lättare att få tag på, men då utan inslaget filmtajm.
De köp VHS-er och DVD-er med Trazan & Banarne saknar alla filmtajm. Så var det även på SVTs Öppet arkiv. Men det borde ju finnas gamla privata
VHS-inspelningar från TV, där även filmtajm är med. Någon som har nåt sånt?
Jag tror att jag ska ha inspelat alla avsnitt av Trazan & Banarne (den andra säsongen från 1980), komplett med Filmtajm. Jag kan dock inte svära på att jag minns rätt, men kan kolla upp saken. :)

Sen ska jag även ha det enda avsnittet av den första omgången Trazan Apansson – julens konung som finns bevarat i SVTs arkiv, men kommer tyvärr inte ihåg om Filmtajm var med där eller inte.

MOA

Citat från: Rufus skrivet  4 november 2021 kl. 17:04:08
Ett och ett halvt avsnitt klarade sig från raderingen hos SVT (se första inlägget). Det hela avsnittet har spridits ut till allmänheten via Youtube, men utan filmtajm.
Jag har frågat SVT om de även kunde släppa "halvavsnittet" t.ex. på Öppet arkiv, och de har svarat att de kanske kommer att göra det. Nu finns inte Öppet arkiv kvar dock,
men kanske på svtplay då istället. Fast det är inte mycket gammalt material som de har där. Det var allt mer när de hade Öppet arkiv.
E de copyright problem?

Anders M Olsson

Möjligen är det mitt minne som spelar mig ett spratt. Jag var alldeles säker på att Sveriges Radio TV gick ut med en förfrågan till allmänheten om inspelade program. Men kanske hade de själva kopior på hela serien på kassett? I så fall kan man ju undra varför bara ett och ett halvt program finns kvar? Har även kassetterna med de resterande programmen i så fall blivit förstörda?

Gamla kassetter duger kanske inte till att sända från i TV, men de skulle alldeles säkert ha tillräckligt bra bild- och ljudkvalité för att digitalisera och lägga upp på nätet om man inte har för höga krav.

Exemplet på YouTube kommer i alla fall inte från SVTs tvåtums originalband, utan från en inspelning på något hemvideoformat. Det avslöjar dels den suddiga bilden, dels huvudgapet (den ostadiga linjen) i bildens nederkant.

Fredagen den 15 juni 1979 var det meningen att en reprisomgång av Trazan Apansson skulle börja sändas i TV1. Allt var tablålagt och klart, men en vecka innan det första programmet skulle sändas upptäckte man att banden raderats och gått till återbruk.

Dagens Nyheter den 12 juni 1979:


Dagens Nyheter den 13 juni 1979:

Anders M Olsson

Svenska Dagbladet 12 juni 1979:




Svenska Dagbladet 13 juni 1979:

Rufus

#13
Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 november 2021 kl. 09:19:10
Möjligen är det mitt minne som spelar mig ett spratt. Jag var alldeles säker på att Sveriges Radio TV gick ut med en förfrågan till allmänheten om inspelade program. Men kanske hade de själva kopior på hela serien på kassett? I så fall kan man ju undra varför bara ett och ett halvt program finns kvar? Har även kassetterna med de resterande programmen i så fall blivit förstörda?

Gamla kassetter duger kanske inte till att sända från i TV, men de skulle alldeles säkert ha tillräckligt bra bild- och ljudkvalité för att digitalisera och lägga upp på nätet om man inte har för höga krav.

Exemplet på YouTube kommer i alla fall inte från SVTs tvåtums originalband, utan från en inspelning på något hemvideoformat. Det avslöjar dels den suddiga bilden, dels huvudgapet (den ostadiga linjen) i bildens nederkant.

Fredagen den 15 juni 1979 var det meningen att en reprisomgång av Trazan Apansson skulle börja sändas i TV1. Allt var tablålagt och klart, men en vecka innan det första programmet skulle sändas upptäckte man att banden raderats och gått till återbruk.

Intressanta artiklar! Och där står det om arbetskopior som ska finnas kvar av Trazan Apansson. Kanske handlar det om program i ofärdigt skick, men med hjälp av dagens datorteknik borde det väl kunna gå att få fram tv-sändbara program eller i alla fall publiceringsbara sådana på någon sajt eller så, kan man väl tycka. Även det räddade helavsnittet med filmtajm, verkar vara i ofärdigt skick, eftersom de ej dubbade filmtajm-avsnitten ej är textade, och ett av dom är på italienska, och då förstår i alla fall jag ungefär nada av vad som sägs.   

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 november 2021 kl. 10:00:50
Svenska Dagbladet 13 juni 1979:

Mycket intressanta artiklar, men minst sagt märkligt. Vad har egentligen hänt med dessa arbetskopior på kassett sedan 1979...?

För några år sedan frågade jag nämligen Kungliga Biblioteket om de kunde förvärva alla avsnitt av Trazan Apanson från SVT, för att tillgängliggöra för forskning - de frågade SVT, men fick då svaret att det inte gick då bara ett enda avsnitt av serien fanns bevarat i SVTs arkiv... ???

Hur hänger egentligen det ihop? Bryr de sig inte om arbetskopiorna alls, eller har även dessa blivit förstörda under årens lopp...? Ganska mycket i Svensk Mediedatabas har ju nämligen en minst sagt undermålig kvalitet och går knappt ens att se, så för forskning borde även halvdana arbetskopior vara fullt användbara även utan restaurering.

Man kan ju tycka att arbetskopior med lite arbete borde gå att få tillräckligt bra även för publicering på SVT Play (tillsammans med en notis om att kvaliteten är bristfällig av tekniska skäl - det har ju skett förut), fastän kvaliteten sannolikt inte kommer att duga för TV-sändningar i etern (där det finns väldigt höga krav på teknisk kvalitet).


Tintin

Stort tack till Anders M Olsson för artiklarna om arbetskopiorna. När det begav sig 2020 satt jag själv och letade information i samma ämne (utan framgång). Om man nu inte gjort om samma misstag igen borde ju banden finnas kvar någonstans.

Jag tycker att någon (inte nödvändigtvis SVT) borde få chansen att gå igenom materialet och se vad de kan göra med dagens teknik. Att kunna få se avsnitten i lite sämre kvalitet hade varit trevligt i första hand (alternativt en dokumentär i andra hand). 

Trazan & Banarne gjorde några gästspel i andra program under 70-talet (som däremot finns bevarade).

Vid 32.32

https://www.youtube.com/watch?v=qtmB5fOfE_c

Vid 15.20

https://www.youtube.com/watch?v=cdoNSl43hLI

Will Siv

#17
Det är samma problem med "Regnbågslandet" ( Julkalendern 1970 ), SVT har tydligen bara arbetskopiorna i arkivet, enligt Daniel.

( Och dom har bara lagt upp 4 avsnitt för några år sen ).

Jag antar att det även kan vara så med några fler Julkalendrar som inte givits ut ( som "Långtradarchaufförens Historier" 1975 ).




Will Siv

Om någon har ljudinspelningar så kunde man återskapa avsnitten med animation.

Will Siv

#19
Jag förstår inte riktigt varför dom behövde klippa bort "Filmtajm!" från senare utgåvor.


https://youtu.be/6SmI2BWHuLY

Det verkar mest vara filmer som är "public domain" ( e.i flera Looney Tunes kortfilmer ).

Så det är inte som med "Toffelhjältarna" då det var licenserade Disney kortfilmer.


Gökuret var sen också med i "Snowroller"

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 27 februari 2023 kl. 22:57:14Jag förstår inte riktigt varför dom behövde klippa bort "Filmtajm!" från senare utgåvor.


https://youtu.be/6SmI2BWHuLY

Det verkar mest vara filmer som är "public domain" ( e.i flera Looney Tunes kortfilmer ).

Så det är inte som med "Toffelhjältarna" då det var licenserade Disney kortfilmer.


Gökuret var sen också med i "Snowroller"
Ursäkta men VAD va de där sista?

Will Siv



Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  1 mars 2023 kl. 21:37:08De verkar högst opassande i ett barnprogram
Nu kanske men inte när det gjordes.

Will Siv

Citat från: MOA skrivet  1 mars 2023 kl. 21:37:08De verkar högst opassande i ett barnprogram
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 mars 2023 kl. 22:07:07Nu kanske men inte när det gjordes.
Beror väl på var den gjordes....

Och vi är ju lite mer "vågade" i Sverige.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 27 februari 2023 kl. 22:57:14Jag förstår inte riktigt varför dom behövde klippa bort "Filmtajm!" från senare utgåvor.

(...)
Det verkar mest vara filmer som är "public domain" ( e.i flera Looney Tunes kortfilmer ).

Så det är inte som med "Toffelhjältarna" då det var licenserade Disney kortfilmer.
I just det där YouTube-klippet verkar ju merparten vara Public Domain-kortfilmer, men det behöver väl inte nödvändigtvis betyda att det var så med alla filmer i alla avsnitt...? Jag minns tyvärr inte hur det förhåller sig, men statistiskt sett borde väl inte alla filmer i alla avsnitt vara i Public Domain. Om bara vissa är det lär det väl vara enklast att klippa bort allt, för att inte någon jurist ska behöva gå igenom och granska exakt vilka kortfilmer som går att ha kvar eller inte.

Dessutom är det ju olika upphovsrättslagar i olika länder, och många tidiga Looney Tunes-kortfilmer skulle exempelvis inte vara Public Domain enligt nuvarande svenska lagar (70 år efter upphovsmannens död), och förmodligen inte enligt Upphovsrättslagen såsom den såg ut då heller. Jag tycker personligen att det viktiga borde vara upphovsrättsreglerna i det land som respektive kortfilm kommer från, men jag är ju ingen jurist så jag kan inte säga med någon form av visshet hur det förhåller sig med det. Innan man vågar ta med sådana kortfilmer på VHS- eller DVD-releaser skulle man alltså i så fall behöva anlita en jurist som noga går igenom gamla och nuvarande upphovsrättslagar från olika länder, och det kan bli för kostsamt och/eller tidsödande för svenska releaser av det här slaget.

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2021 kl. 19:54:54Mycket intressanta artiklar, men minst sagt märkligt. Vad har egentligen hänt med dessa arbetskopior på kassett sedan 1979...?

För några år sedan frågade jag nämligen Kungliga Biblioteket om de kunde förvärva alla avsnitt av Trazan Apanson från SVT, för att tillgängliggöra för forskning - de frågade SVT, men fick då svaret att det inte gick då bara ett enda avsnitt av serien fanns bevarat i SVTs arkiv... ???

Hur hänger egentligen det ihop? Bryr de sig inte om arbetskopiorna alls, eller har även dessa blivit förstörda under årens lopp...? Ganska mycket i Svensk Mediedatabas har ju nämligen en minst sagt undermålig kvalitet och går knappt ens att se, så för forskning borde även halvdana arbetskopior vara fullt användbara även utan restaurering.

Man kan ju tycka att arbetskopior med lite arbete borde gå att få tillräckligt bra även för publicering på SVT Play (tillsammans med en notis om att kvaliteten är bristfällig av tekniska skäl - det har ju skett förut), fastän kvaliteten sannolikt inte kommer att duga för TV-sändningar i etern (där det finns väldigt höga krav på teknisk kvalitet).
Har vi fått någon klarhet kring detta? Finns arbetskopiorna kvar eller är de förstörda? Det vore ju mycket viktigt att dessa sparas när nu originalen inte finns kvar längre. Och att de ges ut igen på något sätt, eller görs tillgängliga.

Jabberjaw

Citat från: Rufus skrivet 14 november 2023 kl. 09:31:28Har vi fått någon klarhet kring detta? Finns arbetskopiorna kvar eller är de förstörda? Det vore ju mycket viktigt att dessa sparas när nu originalen inte finns kvar längre. Och att de ges ut igen på något sätt, eller görs tillgängliga.
Om de finns kvar. Varför skulle dom då bemöda sig med att informera sin personal om att det var en intern brand som förstörde kopiorna.

Dom finns ej kvar. Men det finns kopior därute, hos iallafall en person. En äldre gubbe som jag hade kontakt med typ 2018. Men blev aldrig någonting av själva bytet. Eftersom han ville ha på tok för mycket för banden för min smak för stunden... Om jag minns rätt så var det runt 1000kr. Och det var ovanpå det inte ens sådana band jag var ute efter just då.

Personen i fråga tog kontakt och undrade om jag var intresserad av avsnitten. Visste förmodligen inte att dessa skulle komma att bli extremt sällsynta heller. :-[