Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sagan om Snövit - berättarröst på mitt kassettband

Startat av Jabberjaw, 23 december 2021 kl. 02:49:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera vart ifrån mitt kassettband kommer. Bifogar ett ljudklipp på min version, och i klippet nedan finns en annan. Citerar båda här under så att det kanske blir lättare att avgöra vilken som är äldst och kan nämna identitet på den för mig okända rösten..

Sagan om Snövit - Berättad Sture Ström (1975).

https://youtu.be/WT7p8cbgqd8?t=13
CitatDet var mitt i vintern, och snöflingorna föll som dun ner från himmelen.
Då satt en drottning och broderade vid sitt fönster, som hade karmar av svartaste Ebenholts.
Som hon satt där och sydde och såg ut på den vita snön råkade hon sticka sig i fingret, med nålen.
Då föll tre droppar blod ned på snön, och när hon såg hur vackert den röda färgen tog sig ut mot den vita snön, tänkte hon för sig själv..
Ack om jag hade ett barn så vitt som snö, så rött som blod, och så svart som Ebenholts.
Kort därefter födde hon en dotter, som var vit som snö, o röd som blod, o med hår så svart som Ebenholts. Därför fick hon heta Snövit.


Men på mitt kassettband så läser rösten
CitatDet var mitt i vintern, och snöflingorna dalade från himlen som dun. Drottningen satt och sydde vid sitt fönster, som hade en ram av svart Ebenholts.
Och som hon sydde och tittade på snön, råkade hon sticka sig i fingret med nålen. Tre droppar blod föll ner i snön, och de röda såg så vackert ut i det vita att hon tänkte..
Om jag endå finge ett barn så vitt som snö, så rött som blod, och så svart som Ebenholts.
En kort tid därefter födde hon en dotter. Flickan var så vit som snö, så röd som blod, och hade hår så svart som Ebenholts.
O därför fick hon namnet Snövit



TonyTonka

Jag har kollat runt lite på Tradera, Discogs och SMDB, men hittar bara versioner med kvinnliga berättare. Hur ser ditt kassettband ut? Vilka är de övriga rösterna? Jag tror denna informationen kan hjälpa till lite.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2021 kl. 02:49:22
Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera vart ifrån mitt kassettband kommer. Bifogar ett ljudklipp på min version, och i klippet nedan finns en annan. Citerar båda här under så att det kanske blir lättare att avgöra vilken som är äldst och kan nämna identitet på den för mig okända rösten..

Sagan om Snövit - Berättad Sture Ström (1975).

https://youtu.be/WT7p8cbgqd8?t=13

Men på mitt kassettband så läser rösten

Det finns inga bilder på ditt kassettband? Finns en hel del inspelningar med sagan.

MOA


Jabberjaw

Citat från: TonyTonka skrivet 23 december 2021 kl. 13:24:21
Jag har kollat runt lite på Tradera, Discogs och SMDB, men hittar bara versioner med kvinnliga berättare. Hur ser ditt kassettband ut? Vilka är de övriga rösterna? Jag tror denna informationen kan hjälpa till lite.  :)

Tapen är ett inspelningsbart Fuji 90 kassettband. På samma band som Snövit så läser min morfar gamla sagor för min mamma, så jag förmodar utifrån det att den är från omkring 1980-1989. Högst oklart hur gammalt men morfar låter ung när han berättar och man hör även visst knaster i sagan med Snövit.

Kan det vara en LP?  :-\

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 23 december 2021 kl. 16:56:33
Tapen är ett inspelningsbart Fuji 90 kassettband. På samma band som Snövit så läser min morfar gamla sagor för min mamma, så jag förmodar utifrån det att den är från omkring 1980-1989. Högst oklart hur gammalt men morfar låter ung när han berättar och man hör även visst knaster i sagan med Snövit.

Kan det vara en LP?  :-\

Det kan vara statiskt på huvudet eller bandet så kan knaster uppstå även på band. Jag har svårt att avgöra lyssnande från mobil.


Men intressant att veta mer IFS. Du har discogs där några nämns, dock är många Disneys men finns flera ilistan som inte är det:

https://www.discogs.com/search/?q=sn%C3%B6vit&type=all

Jabberjaw

#6
Citat från: Tecknad Film skrivet 23 december 2021 kl. 18:17:17
Det kan vara statiskt på huvudet eller bandet så kan knaster uppstå även på band. Jag har svårt att avgöra lyssnande från mobil.


Men intressant att veta mer IFS. Du har discogs där några nämns, dock är många Disneys men finns flera ilistan som inte är det:

https://www.discogs.com/search/?q=sn%C3%B6vit&type=all

Bra tips att kolla på Discogs. Kan lika gärna skapa ett konto har mängder med gamla kassettband som inte finns där vad jag kan se..  Men hade varit väldigt kul om någon här känner igen rösten på mannen i klippet förr eller senare likväl, ifall jag inte hittar den på Discogs. Vill veta ursprung och årtal helst då det inte finns någon datumstämpel på kassetten i och med att den är inspelad.

Sedan så har jag suttit och fipplat i Audacity och med FFdshow för att få bort brus på ljudspåret. Det verkar som att det är bäst att köra ett lowpass och filtrera ut oönskade frekvenser.

Är långt ifrån ljudtekniker men finns det något bättre hobby alternativ än Audacity och att sitta med lowpass filter via ljudcodec i realtid. Hade helst sett att "restaurera" ljudet på kassetten så att det blir så bra som det bara går. Eftersom det även är sagor som morfar läst in från gamla böcker och liknande på samma kasett. :( Så alla tips och förslag är välkomna kring det tekniska liksom tips på vem berättaren kan tänkas vara.  :o

*uppdaterat inlägget. Tydligen så hade Windows 10 bestämt sig för att ändra på min enhet till Headphone Corsair PnP USB istället för Headset Earphone Corsair 3- .

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 december 2021 kl. 04:13:40
Bra tips att kolla på Discogs. Kan lika gärna skapa ett konto har mängder med gamla kassettband som inte finns där vad jag kan se..  Men hade varit väldigt kul om någon här känner igen rösten på mannen i klippet förr eller senare likväl, ifall jag inte hittar den på Discogs. Vill veta ursprung och årtal helst då det inte finns någon datumstämpel på kassetten i och med att den är inspelad.

Sedan så har jag suttit och fipplat i Audacity och med FFdshow för att få bort brus på ljudspåret. Det verkar som att det är bäst att köra ett lowpass och filtrera ut oönskade frekvenser.

Är långt ifrån ljudtekniker men finns det något bättre hobby alternativ än Audacity och att sitta med lowpass filter via ljudcodec i realtid. Hade helst sett att "restaurera" ljudet på kassetten så att det blir så bra som det bara går. Eftersom det även är sagor som morfar läst in från gamla böcker och liknande på samma kasett. :( Så alla tips och förslag är välkomna kring det tekniska liksom tips på vem berättaren kan tänkas vara.  :o

*uppdaterat inlägget. Tydligen så hade Windows 10 bestämt sig för att ändra på min enhet till Headphone Corsair PnP USB istället för Headset Earphone Corsair 3- .

Får jag direkt avspelning och sparad i raw format kan jag hjälpa till att restaurera ljudet. Du kan skicka via PM om du vill.

Jabberjaw

Har pratat med mormor om det mystiska bandet. Och hon säger att det är inspelat mellan 1970 - 1971, där morfar även läser sagan Magnus, Lindberg och hästen Mari från (1968). Bandet innehåller även på rymmen med pippi långstrump från (1970).

Väldigt snällt av dig att hjälpa till, men jag ser helst att jag gör det själv. Dels för att jag har 200 andra kassettband som skall digitaliseras. Många "okända" och på nätet bortglömda sagor och sångband. Men även ännu fler inspelade band som har lite allt möjligt på sig uppenbarligen.

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 25 december 2021 kl. 20:20:11
Har pratat med mormor om det mystiska bandet. Och hon säger att det är inspelat mellan 1970 - 1971, där morfar även läser sagan Magnus, Lindberg och hästen Mari från (1968). Bandet innehåller även på rymmen med pippi långstrump från (1970).

Väldigt snällt av dig att hjälpa till, men jag ser helst att jag gör det själv. Dels för att jag har 200 andra kassettband som skall digitaliseras. Många "okända" och på nätet bortglömda sagor och sångband. Men även ännu fler inspelade band som har lite allt möjligt på sig uppenbarligen.

Förstår det. Det är bra att lära sig grunderna själv. Men om du ändrar dig så hojta till, jag finns kvar här. Eller om du behöver tips eller hjälp. :)

Jabberjaw

Verkar vara den klassiska sagan Snövit och de sju dvärgarna – av Bröderna Grimm. Men på sagobloggen så står är som sagt texten annorlunda än på kassettbandet.

https://sagobloggen.com/snovit-och-de-sju-dvargarna/

Har sorterat på Dischogs för att försöka se om den finns där under utgivna titlar 1970-tal, men ser ingenting som tyder på att den är med där., Förutom en titel som skulle kunna vara den. https://www.discogs.com/search/?q=sn%C3%B6vit&type=all&decade=1970

CitatLabel:   Cirkus – KULP-4
Series:   Den Stora Sagoserien – 4
Format:   Vinyl, LP
Country:   Sweden
Released:   1971

Berättare i den LP skivan är Lars Ekborg. Vet någon om han låter som mitt bifogade klipp. Om det inte är denna som är avspelad 1971, så måste det vara ifrån radio... :-\

Skulle vara jätteroligt att veta med säkerhet vem rösten tillhör.


Goliat

Jag har lyssnat. Ljudet är lite dovt, och visst kan den vara från vinyl från början.

Jag kan inte direkt säga om det är  Lars Ekborg eller ej, vet hur han låter med Beppe.

Däremot skulle jag kunna tänka mig Den stora sagoserien, det är olika personer varje gång. Jag har haft några av dem men av inget intresse har jag dem ej kvar, hade sannolikt inte snövit heller tyvärr.


Anders M Olsson

Jag tycker inte att rösten låter som Lars Ekborg, fast å andra sidan är jag väldigt dålig på att känna igen röster. Om du vill veta hur Lars Ekborg låter finns det flera TV-avsnitt med honom på SVT Play: Partaj, Estrad och Halsduken.



Bakgrundsknastret avslöjar väldigt tydligt att inspelningen kommer från en vinylskiva. Det kan ju i.o.f.s. ändå vara inspelat från radio om de har spelat skivan i något program.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2021 kl. 07:45:49
Jag tycker inte att rösten låter som Lars Ekborg, fast å andra sidan är jag väldigt dålig på att känna igen röster. Om du vill veta hur Lars Ekborg låter finns det flera TV-avsnitt med honom på SVT Play: Partaj, Estrad och Halsduken.



Bakgrundsknastret avslöjar väldigt tydligt att inspelningen kommer från en vinylskiva. Det kan ju i.o.f.s. ändå vara inspelat från radio om de har spelat skivan i något program.

Han gör ju också Merlins röst i Svärdet i Stenen. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten