Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney Treasures - Disney Rarities: Celebrated Shorts: 1920s - 1960s

Startat av erpan85, 28 mars 2008 kl. 19:16:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erpan85

Hej!

När det gäller dom två kortfilmerna med Humphrey the Bear som finns på disc 2 så har jag noterat att det tycks som att bilden är i väldigt dålig kvalité. Konturerna på animationerna ser pixelerade precis som dom har blivit förstorade. Min fråga är alltså om det skall vara så eller om det är något pruduktionsfel?

Ytterligare har jag en fråga om denna karaktär finns med i fler teckande kortfilmer och isåfall vilka?


Med vänliga hälsningar // Erik

Anders M Olsson

#1
Ja, jag håller med om att kvalitén inte är den bästa på de filmer du nämner. Förmodligen har de använt en gammal tapemaster istället för att restaurera och scanna in filmerna på nytt.

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt saken mer än att hoppas på att Disney någon gång i framtiden ger ut filmerna igen i bättre kopior.

Björnen Humphrey finns med i fler kortfilmer. I de flesta fall är han bifigur i Kalle Ankas filmer och därför kan vi räkna med att resten av dem kommer att vara med i The Chronological Donald Vol. 4.
- Rugged Bear
- Grin and Bear It
- Bearly Asleep
- Beezy Bear
- Hooked Bear
- In the Bag

Det finns dessutom en film med Långben, Hold That Pose, där det är omdebatterat huruvida björnen är Humphrey eller ej. Officiellt är det Humphrey, men han är inte speciellt lik sig...

På senare tid har Humphrey även förekommit i tv-avsnitt i serierna Långbens galna gäng, Musses verkstad, Hos Musse och Räddningspatrullen.

Daniel Hofverberg

Jag har nu kollat dessa två kortfilmer (Hooked Bear och In the Bag), och jag håller med att kvaliteten inte är riktigt perfekt på dessa. Upplösningen ser något bristfällig ut, så att diagonala linjer ser något konstiga ut. Däremot skulle jag inte vilja kalla det för "väldigt dålig kvalitet" - i mina ögon är kvaliteten på dessa två kortfilmer fullt acceptabel, men inte lika bra som de övriga kortfilmerna i Disney Rarities. Kanske beror det på vilken TV man har eller dylikt, för jag tyckte absolut inte att det såg så dåligt ut.

Jag har för övrigt också passat på att kolla Disney Channels sändningar av de här två kortfilmerna, och de såg ungefär likvärdiga ut kvalitetsmässigt. Men där visas ju filmerna som bekant i 4:3 (Pan & Scan), och med nyare omgjorda förtexter.

erpan85

Ja jag kanske överdrev lite helt värdelöst var det inte. Sen är det kasnke som du säger att det spelar in vilken tv man ser på. Det som gjorde att jag reagerade var att jag inte hade för mig att det såg ut sådär när man såg dom på svt under 90-talet.

Med vänliga hälsningar // Erik

Daniel Hofverberg

I och med att Disney Channels versioner såg någorlunda likvärdiga ut som DVD-utgåvan, så har jag svårt att tro att SVT:s sändningar kan tänkas ha sett bättre ut. Mest troligt hade SVT samma bildmastrar som Disney Channel nu kör med (med den skillnaden att SVT väl bara visade kortfilmerna i originalversion, medan Disney Channel har dubbade versioner).

Elios

Tycker mycket om Humphrey The Bear. Han har även med dykt upp i Hos Musse och det med Långbens galna gäng.
Har aldrig reagerat på att bilden skulle vara kass eller dylikt. Snarare är jag mer van att se det på helt okej kvalité på Dvd men om den nu finns på Blu-ray eller så i Amerika, då jag antar att den inte har släppts på det här i Sverige så här dem säkert kanske förbättrat det eller så.