Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med den Lilla Sjöjungfrun så bryr jag mig inte särskilt mycket, på äldre dagar har jag sett den på Norska och tycker Sissel Kyrkjebø är fantastisk i den Norska dubben.

Jag är benägen att hålla med om att det rimligt borde gått att hitta någon skådespeska som passade minst lika bra som Ariel och var svensk..

Jag skulle själv föreslå Gunilla Beckman eller Helen Sjöholm.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med Askungen så tycker jag personligen att man skulle röstprovat yngre personer och castat efter erfarenhet, Marie Liljedahl tror jag hade kunnat vara en bra person att göra röstprov på. Vet tyvärr inte hur hon lät men tog henne som exempel då jag tror hon hade varit bra att röstprova till dubben.
Yes Alice Babs blev godkänd av Disney vilket inte var ett särskilt bra beslut och Martin Söderhjelm jobbade på ett dumt sätt, dvs han castade personer efter kändisskap och inte efter förmåga.
Yes vet att OSIS nämnde att direktören för Walt Disney Productions Sweden AB, Åke Holm hade krav på kända namn vilket Martin Söderhjelm tyvärr behövde följa☹️, så det är egentligen Åke Holm som är problemet till dom dåliga valen med Askungens omdubb.

Yes Martin Söderhjelm har gjort endel bra dubbningar som exempelvis originaldubben av 101
Dock är osäker hur nog man var med att godkänna utländska Disney röster på den tiden.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 17:27:41Yes Eddie Murphy är "känd" men han gör en fantastisk röst till Mushu i originalversionen av Mulan och tänker motivera varför.

Eddie Murphys röstinsats är bra då Eddie Murphy har en rolig röst och då han har ett härligt komiskt sätt att skådespela på som är svårt att att slå, personligen tycker jag inte Papa Dee lyckades vara lika rolig som Eddie Murphy i den Svenska dubben. Yes kanske överdrivet att skriva det som "Värsta" men tycker inte insatsen var rolig att lyssna på, om man jämför med Eddie Murphy.
Tänker hålla fast vid att Jonas Malmsjö hade varit ett jättebra val till Mushu.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 18:38:59Med den Lilla Sjöjungfrun så bryr jag mig inte särskilt mycket, på äldre dagar har jag sett den på Norska och tycker Sissel Kyrkjebø är fantastisk i den Norska dubben.
Tänker med den Lilla Sjöjungfrun dock att man kunde haft Myrra Malmberg eller Helene Lundström i den första?

Med Askungen så tycker jag personligen att man skulle röstprovat yngre personer och castat efter erfarenhet, Marie Liljedahl tror jag hade kunnat vara en bra person att göra röstprov på. Vet tyvärr inte hur hon lät men tog henne som exempel då jag tror hon hade varit bra att röstprova till dubben.
Yes Alice Babs blev godkänd av Disney vilket inte var ett särskilt bra beslut och Martin Söderhjelm jobbade på ett dumt sätt, dvs han castade personer efter kändisskap och inte efter förmåga.
Yes vet att OSIS nämnde att direktören för Walt Disney Productions Sweden AB, Åke Holm hade krav på kända namn vilket Martin Söderhjelm tyvärr behövde följa☹️, så det är egentligen Åke Holm som är problemet till dom dåliga valen med Askungens omdubb.

Yes Martin Söderhjelm har gjort endel bra dubbningar som exempelvis originaldubben av 101 Dalmatiner och Svärdet i Stenen.
Djungelboken är helt ok dock har Djungelboken, 2 stora brister och det är Mowgli och Shere Khans röstbyten för sång och dialog, dom är väldigt tydliga och förstör inlevelsen lite.
Roffe Bengtssons och Beppe Wolgers har ganska lika röster och det är svårt att märka om man inte lyssnar noga.
Kom gärna med något eget förslag till Baloos röst :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Sissel Kyrkjebø som Ariel.
En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.
Det vore inte varit allt för omöjligt att hitta en svensk skådespelerska som passade minst lika bra till Ariel.

Förresten jag tycker det var oerhört roligt att han som spelar Mufasa ( Johan något på S) var på tänkte som röst till Sebastian    ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:05:47Det stämmer.
Väldigt många engelska original versioner innehåller tyvärr röstbyten för sång & tal.
Då måste jag berätta ett kul fakta om Lejonkungen, det var tänkt att Mufasa skulle ha en sång med den blev bortklippt just pga att Mufasas sång röst lät för olike James Earl Jones  ;D ;D ;D
säda sångröst var faktiskt Ken Page som folk här nog känner mest som rösten till Alligatorn i Änglahund  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Mikael Samuelsson som Jafar.
Mindre lyckad, Mikael Samuelsson har inte samma energi och ilska som Jonhatan Freeman lyckades förmedla i originalversionen utan låter väldigt "Chill" i jämförelse och han ger inte Jafar samma onda karaktär som Jonhatan Freeman lyckades förmedla, hör tycker jag personligen Bo Maniette som gjorde Jafar i Jafars Återkomst lyckades bättre.
Bo Maniette är en sång textförfattare till yrket.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Trubaduren

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 22:39:14Yes han sjunger i exempelvis Ferris Buellers Day Off ;), om jag minns rätt, I scenen med paraden.

Jeremy Irons har också en bra sångrösten men han fick problem när han skulle gå i högre tongång i slutet av Be Prepared därför fick Jim Cummings sjunga slutet av låten, vilket Jim förtjänar stor cred för då han gjorde det väldigt bra och i tongång som liknande Irons röst mässigt.
Faktum är att det är Jim Cummings som sjunger hela "Be Prepared" - och det var alltid tanken. Jeremy Irons står enbart för dialogen, men sången är 100% Jim Cummings. Han har själv talat om detta i flera imtervjuer och poddar.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 01:16:17Tänker skriva några jag tycker är mindre bra.
Har inget emot personerna men tycker dessa insatser är mindre bra och förklarar varför.

Sissel Kyrkjebø som Ariel.
En fantastisk sångerska och röstskådespelerska MEN hennes Svenska låter väldigt konstig att lyssna på, hon har en Norsk brytning och det förstör inlevelsen i filmen. Hennes insats som Ariel i den Norska dubben var fantastisk men hon gjorde inte rösten särskilt bra i den Svenska versionen, då den Norska brytningen tyvärr förstör magin.

Alice Babs som Askungen.
Väldigt opassande röst till karaktären och ett prakt exempel på varför "Kändisar" inte gör en film bättre på något sätt överhuvudtaget. Insatsen är helt ok det är mer att hon låter alldeles för gammal för karaktären.

Papa Dee som Mushu
Väldigt dåligt val, troligtvis bara castade i rollen för att han är "Känd", här tycker jag Anders Öjebo som gjorde Mushu i trailern var betydligt bättre i rollen.
Papa Dee lyckas inte vara rolig och han kan inte hålla Eddie Murphys tempo på ett bra och roligt sätt.
Eddie Murphy är svår att dubba på ett roligt sätt men tror karaktären hade blivit roligare på Svenska om Öjebo gjort honom i filmen också, då Anders lyckades få karaktären rolig i trailern.

Mikael Samuelsson som Jafar.
Mindre lyckad, Mikael Samuelsson har inte samma energi och ilska som Jonhatan Freeman lyckades förmedla i originalversionen utan låter väldigt "Chill" i jämförelse och han ger inte Jafar samma onda karaktär som Jonhatan Freeman lyckades förmedla, hör tycker jag personligen Bo Maniette som gjorde Jafar i Jafars Återkomst lyckades bättre.
Det skulle nog teoretiskt sätt gå att hitta röster till dessa karaktärer som tillfredsställer både dig och mig :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 22:58:44Det vore inte varit allt för omöjligt att hitta en svensk skådespelerska som passade minst lika bra till Ariel.
Vendela Duclos var ju Doreen Dennings förstahandsval för Ariel men hon tackade nej.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 februari 2024 kl. 23:12:35Vendela Duclos var ju Doreen Dennings förstahandsval för Ariel men hon tackade nej.
Hon tog många som provade som Ariel.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2024 kl. 23:16:23Hon tog många som provade som Ariel.
Vilka många? I tråden om skådespelare som inte fick rollen nämner av Oscar bara Vendela som Ariel.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 april 2023 kl. 13:01:09Här är några skådespelare som skickades på röstprov för Den lilla sjöjungfrun:

FLOUNDER: Magnus Sahlberg
Joshua Petsonk
CARLOTTA:Lena-Pia Bernhardsson
SEBASTIAN:Les Carlton
Johan Schinkler
Krister St. Hill
MESSENGER:Peter Dalle

Utöver det vet jag att Vendela Duclos tillfrågades som Doreen Dennings förstahandsval, men tackade nej för hon inte kände sig redo att dubba.

Disneyfantasten


gstone

Citat från: Trubaduren skrivet 16 februari 2024 kl. 23:06:33Faktum är att det är Jim Cummings som sjunger hela "Be Prepared" - och det var alltid tanken. Jeremy Irons står enbart för dialogen, men sången är 100% Jim Cummings. Han har själv talat om detta i flera imtervjuer och poddar.
Vilken är väldigt konstigt  ???
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.