Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Trubaduren

#286
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 februari 2024 kl. 00:08:02Har du någon gång faktiskt källa på det? För det vedertagna är ju att Jeremy Irons sjunger en bit men blir utbytt till Jim Cummings mitt i.
Lyssna på Jim Cummings egen podd Toon'd In! Men han har som sagt talat om detta i många sammanhang och det har också bekräftats av andra som arbetade med Lejonkungen. Jag kan inte på rak arm ange exakt i vilka sammanhang detta har nämnts, men det är inte jättesvårt att hitta. Jag är dessutom rätt säker på att det omnämns i minst en bok som jag läst, även om jag inte har möjlighet att gå igenom hela mitt bibliotek just nu (jag äger mer än Disney-relaterade böcker, förutom diverse inbundna serier ).

Här är ett kort klipp från en panel där Jim talar om just detta, men han går betydligt djupare in i detalj i flera andra intervjuer och poddar.

https://youtu.be/Wmrdn9eFTK8?si=2Q-7kV4fSnAjL10O

Steffan Rudvall

#287
Citat från: Trubaduren skrivet 16 februari 2024 kl. 23:06:33Faktum är att det är Jim Cummings som sjunger hela "Be Prepared" - och det var alltid tanken. Jeremy Irons står enbart för dialogen, men sången är 100% Jim Cummings. Han har själv talat om detta i flera imtervjuer och poddar.
Det är så här, Jim Cummings spelade in hela sången på nytt, men i den slutliga filmversionen sjunger han bara de sista 45 sekunderna, från "So prepare for the coup of the century". Man kan faktiskt höra att det är en annan röst, mindre raspig än Irons. Om man hade använt hela inspelningen med Cummings skulle det inte heller finnas en accent ändring vilket man också hör ganska tydligt om man lyssnar.

https://youtu.be/zPUe7O3ODHQ?

Trubaduren

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 februari 2024 kl. 00:11:54Det är så här, Jim Cummings spelade in hela sången på nytt, men i den slutliga filmversionen sjunger han bara de sista 45 sekunderna, från "So prepare for the coup of the century". Man kan faktiskt höra att det är en annan röst, mindre raspig än Irons. Om man hade använt hela inspelningen med Cummings skulle det inte heller finnas en accent ändring vilket man också hör ganska tydligt om man lyssnar.

https://youtu.be/zPUe7O3ODHQ?
Detta är ett vanligt påstående, men Jim själv har dementerat detta flera gånger. Jag råder dig att själv söka efter mer information, jag garanterar att det är betydligt mer givande än att jag ska presentera ett specifikt klipp. 

Steffan Rudvall

Citat från: Trubaduren skrivet 17 februari 2024 kl. 00:31:56Detta är ett vanligt påstående, men Jim själv har dementerat detta flera gånger. Jag råder dig att själv söka efter mer information, jag garanterar att det är betydligt mer givande än att jag ska presentera ett specifikt klipp.
Jag har letat och jag har lyssnat och jag förstår vad han säger men kan inte ignorera det jag hör. Jag hör att det går från en accent till en annan jag hör att det är en annan röst speciellt om man jämför början med slutet blir det väldigt tydligt.

gstone

På den skiva kan man höra Jeremy Irons sjunga.

Jag tycker faktiskt att en sjunger bra 
https://open.spotify.com/album/6DY6MTooLHQaF4t4hFqMmB
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 februari 2024 kl. 00:40:51Jag har letat och jag har lyssnat och jag förstår vad han säger men kan inte ignorera det jag hör. Jag hör att det går från en accent till en annan jag hör att det är en annan röst speciellt om man jämför början med slutet blir det väldigt tydligt.
https://youtu.be/_XMB0T9anw0?si=dsfXc5AIYkwsOeF1
I denna videon så säger han att Jim bara sjunger slutet på sången.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 februari 2024 kl. 22:50:51Jag är benägen att hålla med om att det rimligt borde gått att hitta någon skådespeska som passade minst lika bra som Ariel och var svensk..

Jag skulle själv föreslå Gunilla Beckman eller Helen Sjöholm.
Båda hade absolut passat som Ariel, tyvärr tror jag dock inte att Helen Sjöholm var känd på den tiden, hon var inte ens dubbningsaktiv förrän 1991, och det var först i samband med Anastasia 1997 som hon blev riktigt känd.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 februari 2024 kl. 18:03:55Båda hade absolut passat som Ariel, tyvärr tror jag dock inte att Helen Sjöholm var känd på den tiden, hon var inte ens dubbningsaktiv förrän 1991, och det var först i samband med Anastasia 1997 som hon blev riktigt känd.
I samband med Anastasia men bara tidsmässigt det var runt den tiden hon spelade Kristina från Duvemåla det som faktiskt drog igång hennes karriär på riktigt.

Trubaduren

Här är en av flera poddar där Jim Cummings berättar att han sjöng Be Prepared, att det var planen hela tiden, och att Jeremy Irons aldrig tappade rösten. Allt annat är myt.

Steffan Rudvall

Citat från: Trubaduren skrivet 18 februari 2024 kl. 20:26:47Här är en av flera poddar där Jim Cummings berättar att han sjöng Be Prepared, att det var planen hela tiden, och att Jeremy Irons aldrig tappade rösten. Allt annat är myt.
Jag förstår att han säger det men om man lyssnar hör man att Scar byter röst och accent. Du har förresten inte länkat till något...

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 februari 2024 kl. 20:23:17Kanske stämmer för mig personligen så har alltid Mowglis och Shere Khans röstbyten irriterat mig.
Alltid föredragit när karaktärer har samma prat och sångröst och förstår i många fall inte varför man inte har samma dialog och prat röst.
Förstår att visa skådespelare inte kan sjunga och att visa sångare inte kan skådespela bra men om rösten inte är fantastisk till att börja med varför inte hitta någon som kan både sjunga och skådespela?

I visa fall så kan detta kompenseras om röst insatserna är bra.
Exempelvis Torsten Winge som Benjamin Syrsa, man hör tydligt att det sker ett röstbyte men det kompenseras av att Torsten Winge hade en fantastisk röst till karaktären som är omöjlig att slå, och I visa fall inte som med Mowgli i Djungelboken, där röstbytet är super tydligt och Mowglis röst är inget speciellt.

Dock tycker jag det värsta exemplet på röstbyten är Lejonkungen på Engelska. Man har till och med byt ut unga Nalas röst för sång under hennes 2 sångrepliker i "I just can't wait to be king"😰.
Av alla karaktärer i den Engelska Lejonkungen så har 4 karaktärer samma sång och dialog.Shenzi har samma röst för dialog och sång, Whoopi Goldberg sjunger Shenzis enda sångreplik, Rowan Atkinson sjunger för Zazu och sedan sjunger Ernie Sabella och Nathan Lane för Timon & Pumbaa.
Jeremy Irons sjunger halvt för Scar, då Jim Cummings sjöng slutet av sången.
Alltid tyckt Lejonkungen på Engelska varit riktigt dålig med absurda val, som att exempelvis betala Laura Williams för att gå in i studion och sjunga två repliker för unga Nala.
När resultatet bara blir dåligt.
Fast ärligt talat så fattar jag inte riktigt varför du stör dig så mycket på röst byten vid sång ::)

Det finns ju viktigare saker i röstskådespeleri 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Om jag ska vara helt ärlig bli jag 10 gånger mer itererad på röstbyten  vid sång i live action filmer.

Detta gjords mycket i gamla musikaler på typ 50-talet.

Det är betydligt mer störande när man faktiskt ser skådespelarna på riktigt och filmen marknadsförds som en star vehicle för dom.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 19 februari 2024 kl. 16:40:37Fast ärligt talat så fattar jag inte riktigt varför du stör dig så mycket på röst byten vid sång ::)

Det finns ju viktigare saker i röstskådespeleri
Det förstör inlevelsen i filmen när karaktären helt plötsligt får en ny röst en kort stund.

Yes ibland kan detta vara förståligt och kompenseras om röstinsatsen är bra som i exempelvis Pinocchio, där Torsten Winge gör en fantastisk prat-röst till Benjamin Syrsa.

Förstår att visa skådespelare är bra men inte har någon vidare sångröst och då kan detta kompenseras om röstinsatsen är bra som i Pinocchio.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 19 februari 2024 kl. 17:18:29Det förstör inlevelsen i filmen när karaktären helt plötsligt får en ny röst en kort stund.

Yes ibland kan detta vara förståligt och kompenseras om röstinsatsen är bra som i exempelvis Pinocchio, där Torsten Winge gör en fantastisk prat-röst till Benjamin Syrsa.

Förstår att visa skådespelare är bra men inte har någon vidare sångröst och då kan detta kompenseras om röstinsatsen är bra som i Pinocchio.
Du tycker det stör inlevelsen, men det tycker inte jag: det är okej, människor är olika.

Jag har ingenting emot röstbyten vid sång så länge som rösten passar karaktären och har en bra sångröst, jag kan dock ändå inte förneka att det bästa är om karaktären har samma röst vid både tal och sång.

Thomas O'Malley (som liksom Baloo och Lille John också spelas av Phil Harris vid original) dubbas på svenska av Per Myrberg både vid tal och sång, hos Baloo och Lille John så blev Beppe Wolgers utbytt vid sång just för att han inte hade tillräckligt utvecklad sångröst, men jag tror personligen att Rolf Bengtsson (som också gjorde Alan-i-Dalen) hade kunnat göra en riktigt bra tolkning som O'Malley eftersom han är bra på att sjunga, då hade karaktären inte behövt byta röst när han ska sjunga.