Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

I väntan på julen

Startat av Adam Larsson, 18 mars 2021 kl. 09:43:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Hur kommer det sig att I väntan på julen dubbade om kortfilmer men att orginalldubbningarna eller äldredubbningarna anväds på Disney +?


Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet 18 mars 2021 kl. 09:43:16
Hur kommer det sig att I väntan på julen dubbade om kortfilmer men att orginalldubbningarna eller äldredubbningarna anväds på Disney +?
I väntan på julen är antagligen dubbad som en hel film. Medan orginalldubbningarna eller de äldre dubbningarna endast är kortfilmerna.

MOA


Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 18 mars 2021 kl. 12:33:59
Va e de för filmer?
I väntan på julen innehåller följande filmer.

Prinsen och tiggarpojken (The Prince and the Pauper, 1990)

Konsten att åka skidor (The Art of Skiing, 1941)

Bergsklättrare (Alpine Climbers, 1936)

Kalles snöbollskrig (Donald's Snow Fight, 1942)

Winken, Blinken och Nick (Wynken, Blynken & Nod, 1938)

Inför vintern (Winter Storage, 1949)

Den lilla åsnan (The Small One, 1978)

Daniel Hofverberg

Ingen annan än Disney kan väl veta med säkerhet, men det mest sannolika är nog att I väntan på julen dubbats som en sammanhängande DVD-film, och bara dokumenterats i deras interna datorsystem under just titeln "I väntan på julen" (eller snarare dess originaltitel "Countdown to Christmas") utan att specificera innehållet. När de sen skulle leta fram ljudband till Prinsen och tiggarpojken och Min lilla åsna till Disney+ har de då sökt efter svenska dubbningar av "The Prince and the Pauper" och  "The Small One" och bara fått fram 1994 respektive 1979 års originaldubbningar - och felaktigt dragit slutsatsen att det bara finns en svensk dubbning av respektive film.

Förmodligen hade Disney kollat upp saken noggrannare om det hade rört sig om en nyrelease på DVD eller Blu-Ray (då det ju rör sig om ett begränsat antal titlar per år), men i och med att så väldigt mycket skulle släppas på Disney+ ungefär samtidigt så fanns det väl helt enkelt inte tid att gå igenom all dokumentation och göra noggrannare undersökningar för ett dussintal olika språk - utan Disney fick helt enkelt ta den senaste dubbningen av respektive språk som de hittade åt vid en snabbsökning, och snabbt och enkelt digitalisera dessa...

Och det misstaget får vi vara väldigt tacksamma för, för framförallt originaldubben av Min lilla åsna är utan tvekan bättre än omdubben. :)

Det mystiska i sammanhanget är dock att textningen av dessa båda filmer på Disney+ kommer från just I väntan på julen, trots att dubbningen inte gör det. Men kanske beställdes just textning av varje enskild film individuellt - eller att de av annan anledning hade sparat individuella textningsfiler till varje kortfilm.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 mars 2021 kl. 12:51:45
I väntan på julen innehåller följande filmer.

Prinsen och tiggarpojken (The Prince and the Pauper, 1990)

Konsten att åka skidor (The Art of Skiing, 1941)

Bergsklättrare (Alpine Climbers, 1936)

Kalles snöbollskrig (Donald's Snow Fight, 1942)

Winken, Blinken och Nick (Wynken, Blynken & Nod, 1938)

Inför vintern (Winter Storage, 1949)

Den lilla åsnan (The Small One, 1978)
Jag har bara sett 4 av dessa filmer

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2021 kl. 13:03:23
originaldubben av Min lilla åsna är utan tvekan bättre än omdubben. :)

Jag instämmer fullständigt! Originaldubbningen finns att se på Dailymotion och jag tycker att originaldubbningen är vida överlägsen!  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 mars 2021 kl. 21:55:21
Jag instämmer fullständigt! Originaldubbningen finns att se på Dailymotion och jag tycker att originaldubbningen är vida överlägsen!  :)
Det är dock lagligt att se den på Disney Plus.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 mars 2021 kl. 22:03:04
Det är dock lagligt att se den på Disney Plus.

När storebrorsan väl kan komma till Malmö igen så att han kan hjälpa mig med det, och det kan ta ett tag...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 mars 2021 kl. 22:12:43
När storebrorsan väl kan komma till Malmö igen så att han kan hjälpa mig med det, och det kan ta ett tag...
Jo de vet vi redan

Disneyfantasten


Goliat

Jag hittar inte den alls på Disney+? Eller är det en spellista?

Steffan Rudvall

#12
Citat från: papperskorg skrivet 23 mars 2021 kl. 18:56:11
Jag hittar inte den alls på Disney+? Eller är det en spellista?
I väntan på julen finns inte på Disney Plus (Det är en DVD/VHS film) dock finns Prinsen och tiggarpojken och Min lilla åsna.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 mars 2021 kl. 20:10:23
I väntan på julen finns inte på Disney Plus (Det är en DVD film) dock finns Prinsen och tiggarpojken och Min lilla åsna.

Aha, då är jag med.  :)

gstone

Kankse Daniel kan lägga ut credits till I väntan på julen ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.