Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur gay får man va ?

Startat av gstone, 13 juli 2021 kl. 23:16:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hur gay får man egentligen vara lagligt ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My


Daniel Hofverberg

Jag förstår överhuvudtaget inte frågan - det finns väl ändå inget "hur gay"; antingen är man det eller också inte.

Är det här en seriös fråga, eller är det ytterligare någon slags oseriöst nonsens och/eller spam...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2021 kl. 00:21:54
Jag förstår överhuvudtaget inte frågan - det finns väl ändå inget "hur gay"; antingen är man det eller också inte.

Är det här en seriös fråga, eller är det ytterligare någon slags oseriöst nonsens och/eller spam...?
Jag tycker de låter oseriöst

Goliat

Om man tittar på det historiskt så för inte länge sedan spärrades homosexuella in i fängelse då det var kriminellt, därefter ansågs det vara en psykisksjukdom och behandlades med tvingad kräkning, elchocker och lobotomi som förstörde många. En hel del tog sitt liv då de blev utsatta för hot, våld och även blev mördade. Även på 90-talet kunde en del homosexuella bli tvångsintagna då de anses vara en fara för sig själva. Idag får de inte ge blod eller rädda liv, blir ofta hotade och utsatta för diverse kränkningar.

Så detta är svaret på din fråga.

Soscla

Citat från: King Owl skrivet 14 juli 2021 kl. 11:16:48
Om man tittar på det historiskt så för inte länge sedan spärrades homosexuella in i fängelse då det var kriminellt, därefter ansågs det vara en psykisksjukdom och behandlades med tvingad kräkning, elchocker och lobotomi som förstörde många. En hel del tog sitt liv då de blev utsatta för hot, våld och även blev mördade. Även på 90-talet kunde en del homosexuella bli tvångsintagna då de anses vara en fara för sig själva. Idag får de inte ge blod eller rädda liv, blir ofta hotade och utsatta för diverse kränkningar.

Så detta är svaret på din fråga.

Blodgivandet håller på att bli bättre! Tror att om man är sexuellt aktiv måste man typ ha varit i en stabil relation i ett år eller om det är ännu mer, så det finns fortfarande regler, men iaf lite bättre....
It's so fluffy I'm gonna die!

Goliat

Citat från: Soscla skrivet 14 juli 2021 kl. 11:50:15
Blodgivandet håller på att bli bättre! Tror att om man är sexuellt aktiv måste man typ ha varit i en stabil relation i ett år eller om det är ännu mer, så det finns fortfarande regler, men iaf lite bättre....

Inte alls. Tidigare var det olagligt att ge och det fanns ett par fall där man kastade blod då man misstänkte en homosexuell hade gett.

Det sjukaste är att de tittar och renar allt blod innan så tekniskt spelar läggning ingen roll.

Det gäller inte med fast partner utan man får inte haft sex på 12 månader alls. Man måste alltså leva i celibat för att få ge blod. En heterosexuell får ha en ny sexuell kontakt per dag och ge när de vill.

Soscla

Citat från: King Owl skrivet 14 juli 2021 kl. 13:23:08
Inte alls. Tidigare var det olagligt att ge och det fanns ett par fall där man kastade blod då man misstänkte en homosexuell hade gett.

Det sjukaste är att de tittar och renar allt blod innan så tekniskt spelar läggning ingen roll.

Det gäller inte med fast partner utan man får inte haft sex på 12 månader alls. Man måste alltså leva i celibat för att få ge blod. En heterosexuell får ha en ny sexuell kontakt per dag och ge när de vill.

Vet inte hur det är där du bor men i Uppsala får homoparen ha sex och ge blod, men tror att om man är hetero och har en ny sexpartner måste man vänta lite... åtminstone en vecka, aj vilken uppoffring  ::) :-\ (kan vara mer, men minns verkligen inte)
It's so fluffy I'm gonna die!

Goliat

Citat från: Soscla skrivet 14 juli 2021 kl. 23:06:27
Vet inte hur det är där du bor men i Uppsala får homoparen ha sex och ge blod, men tror att om man är hetero och har en ny sexpartner måste man vänta lite... åtminstone en vecka, aj vilken uppoffring  ::) :-\ (kan vara mer, men minns verkligen inte)

Homosexuell:
"Från 1 maj 2021: Om du är en man som har haft sex med en annan man behöver du vänta 6 månader innan du kan ge blod. Det är Socialstyrelsen som bestämmer reglerna för blodgivning."

Heterosexuell:
"Efter sexuellt umgänge med en ny partner ska du vänta minst 3 månader med att ge blod."

Detta är diskriminering till max. Det som inte nämns men är underliggande är ju blodsjukdomar som Hiv som fortfarande folk tror är homosexuella som sprider vilket faktiskt majoriteten är heterosexuella som har. Källa Folkhälsomyndigheten kolla under 2020. Isf borde väl heterosexuella få vänta 6 månader eftersom de sprider runt sjukdomen mer och har högre antal smittade om man ska gå efter Socialstyrelsens "regler".

Det är sjukt att ens Socialstyrelsen ska behöva fokusera på vem som har sex med vem.

https://geblod.nu/fragor-och-svar/jag-har-ny-partner-kan-jag-ge-blod/

Jag har alltid stått på rätt sida och vill hjälpa och utbilda folk som tycker ner eller har haft mot någon form av grupp. Därför är jag engagerad i att alla ska ha samma rättigheter i samhället som borde ha det, oavsett vad man har för läggning, hudfärg eller ursprung eller tro.