Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Marcel the Shell with Shoes On

Startat av gstone, 14 juli 2022 kl. 22:25:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hoppas denna kommande familj film dubbas !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Tror ni att Marcel the Shell with Shoes On  kommer till sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag vill gnälla på att jag inye kan se Marcel the Shell with Shoes On !

Varför har filmen inte kommit till sverige !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 13 december 2022 kl. 11:25:32Jag vill gnälla på att jag inye kan se Marcel the Shell with Shoes On !

Varför har filmen inte kommit till sverige !
Det är upp till filmbolaget om dom vill släppa filmen i Sverige eller inte. Vi har inte filmcensur som man hade förut.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 december 2022 kl. 11:25:32Jag vill gnälla på att jag inye kan se Marcel the Shell with Shoes On !

Varför har filmen inte kommit till sverige !
Citat från: Oskar skrivet 13 december 2022 kl. 11:52:59Det är upp till filmbolaget om dom vill släppa filmen i Sverige eller inte. Vi har inte filmcensur som man hade förut.
Problemet med Marcel the Shell with Shoes On är att filmen producerats av en ganska okänd independentstudio, och distribueras i USA och Kanada av A24; ett distributionsbolag som bara har verksamhet i Nordamerika. Det finns alltså ingen "naturlig" distributör i Europa, utan då måste något distributionsbolag köpa in filmen separat från produktionsbolaget. Just därför verkar också filmen hittills inte ha släppts någonstans i världen förutom USA och Kanada, så förutom diverse visningar på filmfestivaler ser det inte ut som att filmen fått normal distribution överhuvudtaget i Europa. :(

Enligt hittills obekräftade uppgifter ska dock filmen tydligen få biopremiär i Storbritannien i februari 2023, så om det sker av någon distributör som är verksam även i övriga Europa finns det kanske ett visst hopp om att filmen någon gång efter det kan komma till Sverige/Norge/Danmark/Finland...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2022 kl. 13:20:48Problemet med Marcel the Shell with Shoes On är att filmen producerats av en ganska okänd independentstudio, och distribueras i USA och Kanada av A24; ett distributionsbolag som bara har verksamhet i Nordamerika. Det finns alltså ingen "naturlig" distributör i Europa, utan då måste något distributionsbolag köpa in filmen separat från produktionsbolaget. Just därför verkar också filmen hittills inte ha släppts någonstans i världen förutom USA och Kanada, så förutom diverse visningar på filmfestivaler ser det inte ut som att filmen fått normal distribution överhuvudtaget i Europa. :(

Enligt hittills obekräftade uppgifter ska dock filmen tydligen få biopremiär i Storbritannien i februari 2023, så om det sker av någon distributör som är verksam även i övriga Europa finns det kanske ett visst hopp om att filmen någon gång efter det kan komma till Sverige/Norge/Danmark/Finland...
A24 har väl släppet filmeer i sverige tidagre ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2022 kl. 13:20:48Problemet med Marcel the Shell with Shoes On är att filmen producerats av en ganska okänd independentstudio, och distribueras i USA och Kanada av A24; ett distributionsbolag som bara har verksamhet i Nordamerika. Det finns alltså ingen "naturlig" distributör i Europa, utan då måste något distributionsbolag köpa in filmen separat från produktionsbolaget. Just därför verkar också filmen hittills inte ha släppts någonstans i världen förutom USA och Kanada, så förutom diverse visningar på filmfestivaler ser det inte ut som att filmen fått normal distribution överhuvudtaget i Europa. :(

Enligt hittills obekräftade uppgifter ska dock filmen tydligen få biopremiär i Storbritannien i februari 2023, så om det sker av någon distributör som är verksam även i övriga Europa finns det kanske ett visst hopp om att filmen någon gång efter det kan komma till Sverige/Norge/Danmark/Finland...
Jag hopppas verilkgen att Marcel the Shell with Shoes On släppets i sverige och dubbas !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 13 december 2022 kl. 13:40:26A24 har väl släppet filmeer i sverige tidagre ?
Nej, då har det rört sig om filmer som i USA distribuerats av A24 men som fått en ny distributör i Sverige.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2022 kl. 14:36:48Nej, då har det rört sig om filmer som i USA distribuerats av A24 men som fått en ny distributör i Sverige.
Om Marcel the Shell with Shoes On nomineras till Oscarn för bästa animerad film kommer den till sverige då ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#9
Jag ser nu att Marcel the Shell with Shoes On släpps som digital hyr- och/eller köpfilm på bl.a. SF Anytime den 27 februari. :)
https://www.sfanytime.com/sv/movie/marcel-the-shell-with-shoes-on
(Innan den släpps går det inte på SF Anytime att se om det är hyrfilm, köpfilm eller bådadera som gäller)

Tyvärr ingen språkinformation än dock, så jag vet inte om den kommer att dubbas till svenska.

Daniel Hofverberg

Idag har Marcel the Shell with Shoes On släppts som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime, Rakuten TV, Blockbuster, Viaplay och Google Play (men verkar inte finnas på iTunes däremot). Tyvärr ser det ut som att filmen inte har dubbats till svenska, utan alla fem sajterna rapporterar att filmen har engelskt tal samt svensk, norsk, dansk och finsk text. :(
(Jag har inte själv hyrt eller köpt filmen, men när alla tjänsterna har samma språkspecifikationer borde man kunna utesluta att alla fem har felaktig information)

Egendomligt att en Oscarsnominerad film (bästa animerade långfilm) som tjänsterna ifråga klassar som helt barntillåten inte kommer att dubbas till svenska, det hade jag ärligt talat väntat mig...

Och väldigt tråkigt att en så pass omtalad och Oscarsnominerad film inte verkar ska släppas på DVD eller Blu-Ray, utan bara som digital hyr- och köpfilm (och som vi alla vet innebär ju digitala "köp" inte direkt köp i ordets rätta mening...). :'(

Elios

Står att den kom 2021 så förstår inte riktigt varför den kommer först nu!? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  5 mars 2023 kl. 01:56:44Står att den kom 2021 så förstår inte riktigt varför den kommer först nu!?
Det beror på att det är en independentfilm, som inte gått via någon av de stora distributörerna, och som därför inledningsvis bara visades på diverse filmfestivaler. Den fick "vanlig" amerikansk biopremiär i juli 2022, men på grund av att den amerikanska distributören A24 inte är verksam i Europa har den börjat släppas runt om i Europa först nu i februari 2023.

När det gäller independentfilmer är det mer regel än undantag att de produceras utan att det finns något distributionsavtal klart, varför de ofta börjar med att visas på filmfestivaler och liknande som inte kräver samma kostnad eller administration som biodistribution; tills dess att någon distributör köper upp filmerna.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2023 kl. 02:16:32Det beror på att det är en independentfilm, som inte gått via någon av de stora distributörerna, och som därför inledningsvis bara visades på diverse filmfestivaler. Den fick "vanlig" amerikansk biopremiär i juli 2022, men på grund av att den amerikanska distributören A24 inte är verksam i Europa har den börjat släppas runt om i Europa först nu i februari 2023.

När det gäller independentfilmer är det mer regel än undantag att de produceras utan att det finns något distributionsavtal klart, varför de ofta börjar med att visas på filmfestivaler och liknande som inte kräver samma kostnad eller administration som biodistribution; tills dess att någon distributör köper upp filmerna.

Okej ja det kändes ju ändå rätt så konstigt så ju. 

Daniel Hofverberg

Nu i dagarna har Marcel the Shell with Shoes On släppts på SkyShowtime. Den har ju funnits som digital hyr- och köpfilm i några månader, men det här är första gången som filmen finns tillgänglig via (abonnemangsbaserad) streaming. :)

Mycket goda nyheter, i synnerhet som filmen ju tyvärr inte har släppts fysiskt (på DVD eller Blu-Ray) i Sverige - och jag hoppas och tror att det är fler än jag som helst undviker digitala köpfilmer, där man ju inte har några garantier för att filmer man lagligen köpt verkligen finns kvar och kan ses nästa månad...

I och med "halva priset livet ut"-erbjudandet är det förmodligen ganska många som har SkyShowtime, och då kan man ju alltså se filmen utan att behöva betala för det; vilket känns mycket bättre i och med de idiotiska DRM-skydden vid digitala köp.

Precis som på VoD har filmen som väntat tyvärr ingen nordisk dubbning på SkyShowtime heller, utan det finns engelskt och polskt ljudspår samt textning på 15 olika språk (däribland svenska, norska, danska och finska, men däremot inte isländska).