Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dubintrested

Vill dem att vi ska bortse från originalet och glöma att den fanns? Försöker de få oss att tro att det är en helt ny film?

Gustav Jonsson

Jag föredrar den här affischen jag själv gjort med det här typsnittet som är väldigt likt det från den klassiska vinjetten.

Mumin .jpg

Goliat

Citat från: Dubintrested skrivet 11 september 2023 kl. 15:00:29Vill dem att vi ska bortse från originalet och glöma att den fanns? Försöker de få oss att tro att det är en helt ny film?
Nej inte alls. Därför har de valt att döpa om filmen. Som nämnts tidigare har de valt att dubba om den och skapat ny musik för att den ska vara mer modern, surround m.m. 

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 11 september 2023 kl. 21:22:43Nej inte alls. Därför har de valt att döpa om filmen. Som nämnts tidigare har de valt att dubba om den och skapat ny musik för att den ska vara mer modern, surround m.m.
Men ändå finns originalversionen i alla fall på svenska inte längre tillgänglig så på ett sätt ersätter den ju faktiskt originalet.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 september 2023 kl. 21:31:49Men ändå finns originalversionen i alla fall på svenska inte längre tillgänglig så på ett sätt ersätter den ju faktiskt originalet.
I Sverige nej, det stämmer. Däremot ska den ha funnits en kort tid på en playkanal relaterad till MTV i Finland. Men det hjälper ju inte oss direkt med tillgängligheten. 

Så ja, men mer nyfiken på om den kommer ut på fysisk media eller enbart digital sedan.

Goliat

Finska bloggen berättar om filmen:

https://www.moomin.com/fi/blogi/muumipeikko-ja-pyrstotahti-animaatio/#905726e6

Men svenska ingenting. Märkligt nog har de nu raderat hela svenska bloggen och man kommer direkt till förstasidan. Men under nyheter är senaste:

https://www.moomin.com/sv/

Daniel Hofverberg

Jag har försökt få fram kompletta dubbcredits från SF Studios, men har nu fått svar att de inte har några uppgifter alls om filmen - och hänvisar istället till Nordic Pictures Oy i Finland.

Så jag har mailat dit nu, och hoppas att de kan svenska där.

För övrigt ska det bli intressant att se hur många orter som filmen går upp i, när den nu har biopremiär till helgen - jag hoppas att Skellefteå blir en av dem, men tyvärr är jag lite tveksam till det...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 september 2023 kl. 11:56:56Jag har försökt få fram kompletta dubbcredits från SF Studios, men har nu fått svar att de inte har några uppgifter alls om filmen - och hänvisar istället till Nordic Pictures Oy i Finland.

Så jag har mailat dit nu, och hoppas att de kan svenska där.

För övrigt ska det bli intressant att se hur många orter som filmen går upp i, när den nu har biopremiär till helgen - jag hoppas att Skellefteå blir en av dem, men tyvärr är jag lite tveksam till det...
Fick aldrig svar från vilken dubbningstudio det kommer ifrån heller utan svaret var "...from a dubbing company..."

Vilket inte var svar på frågan. Fick inte några fler svar. Skrivit två gånger till involverad, ett bra tag sedan nu. Men nästan förväntat de är upptagna med andra saker.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 26 september 2023 kl. 12:03:09Fick aldrig svar från vilken dubbningstudio det kommer ifrån heller utan svaret var "...from a dubbing company..."

Vilket inte var svar på frågan. Fick inte några fler svar. Skrivit två gånger till involverad, ett bra tag sedan nu. Men nästan förväntat de är upptagna med andra saker.
Nu har jag fått svar från Nordic Pictures, och har fått en videofil med eftertexterna till filmen; som verkar innehålla allt man behöver veta.

Dubbningsstudio är BTI Studios Finland i Helsingfors.
Regissör: Carla Rindell
Översättare: Marika Westerling-Timonen

Enda frågetecknet är om mixteknikerna och projektledarna som anges gäller för dubbningen eller mer generellt, eftersom de har blandat in dubbcredits tillsammans med ordinarie eftertexter; utan att man tydligt ser vad som hör till vad... :(

För övrigt en riktigt vacker låt under eftertexterna av och med Paula Vesala, som jag gissar är nyskriven för nyversionen av filmen. :)

Eftertexterna till den här versionen är för övrigt helt och hållet på svenska - inleds med ett par stillastående skärmar, och därefter rullande eftertexter indelade i två rubriker ("Mumintrollet på kometjakt 1992" och "Mumintrollet på kometjakt 2020"). Det märks dock att eftertexterna färdigställdes för en tid sedan, då det i slutet refereras till C More som ju inte finns längre...

Jag ser för övrigt att filmen visas i Skellefteå, men dock bara lördag och söndag kl. 14:45 i en halvliten salong; men bättre än ingenting.

Daniel Hofverberg

Nu har jag uppdaterat den gamla creditlistan och lagt till alla uppgifter om omdubbningen, som alltså går upp på bio under fredagen (även om det säkert är fler orter än bara Skellefteå där den börjar visas först på lördag). :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/mumintrollet-kometen-kommer/

(För att inte förstöra gamla bokmärken/favoriter och sökresultat kommer jag inte ändra URLn för att efterspegla den nya titeln, men jag har skrivit dit båda titlarna på själva sidan.)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 september 2023 kl. 11:22:23Det märks dock att eftertexterna färdigställdes för en tid sedan, då det i slutet refereras till C More som ju inte finns längre...
Creditlistan refererar ju dessutom till BTI Studios som varit Iyuno ett tag nu.

Jag antar att den svenska dubbningen och bildversionen faktiskt är gjorda 2020 men att den av någon anledning kommer först nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2023 kl. 08:22:07Creditlistan refererar ju dessutom till BTI Studios som varit Iyuno ett tag nu.

Jag antar den svenska dubbningen och bildversionen faktiskt är gjorda 2020 men att den av någon anledning kommer först nu.
Det är min slutsats också. Filnamnet på videon med eftertexterna antyder att eftertexterna färdigställdes den 20 augusti 2020, vilket verkar rimligt efter omständigheterna (både BTI Studios och C More referas till under eftertexterna).

Man kan ju undra varför det har dröjt så länge, om hela filmen, dubbningen och bildversionen faktiskt färdigställdes hösten 2020...? 2020 var det förstås omöjligt att släppa något, när pandemin precis hade börjat och många biografer var stängda - men senast ifjol borde det ju ha varit fullt möjligt, när alla restriktioner släpptes och pandemin officiellt upphörde (en del är nog försiktiga fortfarande för Covid-19 kommer ju inte försvinna, men det upphörde ju att klassas som en pandemi ifjol).

För övrigt väldigt egendomligt att man på filmaffischen/postern har hoppat över Maria Sid, som väl ändå i både Sverige och Finland bör ses som den mest kända av skådespelarna i nydubbningen...? Dessutom är ju Muminmamman i så stor roll att hon borde ha stått med bara därför.

gstone

No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
No good deed goes unpunished
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2023 kl. 08:21:04Filmen kommer komma på dvd

https://www.ginza.se/product/mumintrollet-pa-kometjakt/13551/
Glädjande att den kommer att släppas fysiskt, och förvånansvärt snabbt ändå.

Jag hoppas att DVD-utgåvan har svensk text för hörselskadade, för det finns tyvärr inte på bio; och ibland kände jag att jag saknade textning. Jag klarade mig ändå hyfsat, men det enda andra sällskapet i biosalongen i Skellefteå hörde jag störde sig på att de inte lyckades uppfatta dialogen; troligtvis då vissa av skådespelarna talar med relativt bred finlandssvenska.

Men det är en riktigt bra dubbning. Nu var det längesen jag såg originaldubben, så jag har den inte riktigt i färskt minne, men vad jag kommer ihåg tror jag nog att den nya dubben är strået vassare än den äldre. :)
(Men det ursäktar inte att inte släppa den äldre dubbningen på något sätt, exempelvis som valbart alternativt ljudspår på DVD - det är verkligen svagt att originaldubben bara släppts på VHS, men sen helt lyst med sin frånvaro... :()

Lillefot

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2023 kl. 08:21:04Filmen kommer komma på dvd

https://www.ginza.se/product/mumintrollet-pa-kometjakt/13551/
Det är förstås trevligt att den släpps fysiskt, men om de nu har tagit sig tiden att restaurera filmen så anser jag också att det vore befogat med en Blu-Ray utgåva.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran