Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TecknatÄlskare

Kan inte ni i tråden trolla fram lite TV1000 tecknat? Även tidigt TV3 (Barntrean) hade varit intressant ;)

BPS

Jag märkte precis att någon har laddat upp Häxans spöke på Youtube och källan verkar vara den komprimerade versionen av min uppladdning det vill säga 480p versionen. 

https://youtu.be/IXFEpFyPxSI?

Vad kan man göra åt den här personen? Den tar allt den hittar på Archive utan att ens nämna oss. När den får frågor i kommentarerna låtsas den som att den själv har letat fram materialet.

Jabberjaw

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 10:34:33Jag märkte precis att någon har laddat upp Häxans spöke på Youtube och källan verkar vara den komprimerade versionen av min uppladdning det vill säga 480p versionen.

Vad kan man göra åt den här personen? Den tar allt den hittar på Archive utan att ens nämna oss. När den får frågor i kommentarerna låtsas den som att den själv har letat fram materialet.

Vet. Så jäkla konstig människa. Och inkapabel till att känna för andras arbete, så förmodligen en narcissistisk individ. Det har på senare år ploppat upp väldigt många sådana konton på Youtube, Facebook och Instagram, Tiktok.

Hade haft full förståelse för deras egen agenda, om dom nämner upphovsrätthavaren eller citerar vart dom tagit klippen. Det brukar i Internet världen och olika communities innebär sunt förnuft. Men världen har gått och blivit allt annat än åt det hållet. :(

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 10:34:33Jag märkte precis att någon har laddat upp Häxans spöke på Youtube och källan verkar vara den komprimerade versionen av min uppladdning det vill säga 480p versionen.

Se det från den ljusa sidan kvaliteten på Archive är ju mycket bättre speciellt den här som du har gjort tillgänglig i 1080p med svensk dubb.

MOA

Nostalgiplagieraren slår till igen! Ingen går säker när han undersöker varje sida utom YouTube & hittar nåt värdefullt

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet  9 december 2023 kl. 15:05:08Nostalgiplagieraren slår till igen! Ingen går säker när han undersöker varje sida utom YouTube & hittar nåt värdefullt
Det är ju konstigt att Scooby Doo & Häxans spöke får vara kvar på Youtube den bör ju direkt bli igenkänd av algoritmerna och bli blockerad.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 december 2023 kl. 15:59:50Det är ju konstigt att Scooby Doo & Häxans spöke får vara kvar på Youtube den bör ju direkt bli igenkänd av algoritmerna och bli blockerad.
Yes, många av grejerna upplagda av den kanalen har fascinerat mig. Yt har super complexa ai algorithmer som känner igen och blockera allt upphovsrättsskyddat.

BPS

Jag märkte precis att någon verkar ha laddat up säsong 2 av Scooby Doo Show fast med Sun Studios dubbning. 

Jag har kollat filerna och det verkar vara Daniels fast hen har tagit bort alla andra ljudspår förutom Sun Studio dubbningen.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:03:31Jag märkte precis att någon verkar ha laddat up säsong 2 av Scooby Doo Show fast med Sun Studios dubbning.

Jag har kollat filerna och det verkar vara Daniels fast hen har tagit bort alla andra ljudspår förutom Sun Studio dubbningen.
Väldigt märkligt; Sun Studio-dubben är ju inte alls lika sällsynt som Mediadubb Internationals dubb...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 20:05:12Väldigt märkligt; Sun Studio-dubben är ju inte alls lika sällsynt som Mediadubb Internationals dubb...
Det är intressant att folk bara tar sig friheten att ta andras uppladdningar/filer. Just den här gången har de dock nämnt att det inte är deras filer.

Angående själva Sun Studio-dubben så är den ju som du säger inte lika sällsynt och det är ju den som skulle användas om säsongen visades i Sverige igen.

I beskrivningen till den här märkliga uppladdningen skriver personen:

"These episodes are not available anywhere with Swedish dubbing, either in the original dub or in a re-dubbed form; therefore, I take the liberty of making this Sun Studio dubbed version easily accessible. The files originate from someone else's upload, but the Sun Studio dubbing was concealed within MKV files that are unplayable; hence, I am uploading this but with only the Sun Studio dubbing."

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:13:46I beskrivningen till den här märkliga uppladdningen skriver personen:

"These episodes are not available anywhere with Swedish dubbing, either in the original dub or in a re-dubbed form; therefore, I take the liberty of making this Sun Studio dubbed version easily accessible. The files originate from someone else's upload, but the Sun Studio dubbing was concealed within MKV files that are unplayable; hence, I am uploading this but with only the Sun Studio dubbing."
Det var ju ett märkligt resonemang. Vill man få Sun Studio-versionen spelbar på nätet vore det ju smartare att bara ändra ordningen på ljudspåren i MKV-filen, så att det ljudspåret kommer först, så finns ändå Mediadubbs dubbning tillgänglig om man laddar hem filerna.

Och som sagt, nog borde man ju prioritera den dubbning som är mer sällsynt av de två - Sun Studios dubb var väl inte många år sen den sändes, trots allt; även fast jag medger att sannolikheten att den skulle sändas igen i närtid är relativt liten (i synnerhet linjärt)...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2023 kl. 20:35:30Det var ju ett märkligt resonemang. Vill man få Sun Studio-versionen spelbar på nätet vore det ju smartare att bara ändra ordningen på ljudspåren i MKV-filen, så att det ljudspåret kommer först, så finns ändå Mediadubbs dubbning tillgänglig om man laddar hem filerna.

Och som sagt, nog borde man ju prioritera den dubbning som är mer sällsynt av de två - Sun Studios dubb var väl inte många år sen den sändes, trots allt; även fast jag medger att sannolikheten att den skulle sändas igen i närtid är relativt liten (i synnerhet linjärt)...
Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:44:16Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.
Seriöst? Vad snackar personen om i beskrivningen då?

BPS

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 december 2023 kl. 20:54:53Seriöst? Vad snackar personen om i beskrivningen då?
Avsnitten Vampire Bats and Scaredy Cats, Hang in There, Scooby-Doo & The Ozark Witch Switch finns i alla fall på olika samlingsvolymer med Sun Studios dubbning. Dessutom har avsnittet The Chiller Diller Movie Thriller givits ut på DVD i Sverige dock utan svenskt tal.

Internationellt verkar avsnitten The Curse of the Viking Lake, The Creepy Heap from the Deep, The Spooky Case of the Grand Prix Race, Creepy Cruise inte har givits ut alls på DVD.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet  9 december 2023 kl. 20:44:16Dessutom finns väl enstaka avsnitt av den säsongen faktiskt utgivna på DVD med Sun Studios dubbning.
Det stämmer, men det är väl bara ett eller två avsnitt; om inte mitt minne sviker mig - dessutom är dessa DVD-utgåvor garanterat utgångna nuförtiden.

Men oavsett vilket och oavsett vad man läser in i begreppet, råder det ju i alla fall ingen tvekan om att Mediadubbs dubbning är betydligt mer sällsynt än Sun Studios. Vi vet ju att Mediadubbs dubbning bara användes på TV3 på 1990-talet och aldrig kommer att användas igen (eller åtminstone med 99% sannolikhet), medan Sun Studios dubbning kommer att användas vid alla eventuella sammanhang där serien kommer att sändas eller släppas framöver - därmed inte sagt att serien kommer att sändas någonstans i närtid, men om och när så sker kommer det ju bli den dubbningen...