Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 12:22:39Vem är det som anser att den inte är ovanlig...? Det är väl en definitionsfråga, men jag anser nog att SVT-dubben av Snobben bör ses som ovanlig då de flesta DVD-utgåvor med Snobben inte är helt lätta att få tag i längre. Några av Scanbox volymer finns förvisso på Tradera för tillfället, men åtminstone vissa av dem till kraftiga överpriser; och Warners DVD-utgåvor hittar jag inte åt alls där just nu.
Ett exempel på det är att Påsk utgåvan av Snobben från Scanbox hade 55 bud och priset gick upp till 520kr, det andra var hela samlingen utan box omslagen såldes för 2550kr, den andra var båda DVD utgåvorna med box omslag, dom var nya, dom såldes för 1830kr, det var 6 bud på den. Så man kan säga med säkra ord att hela samlingen är inte bara ovanlig, men är sällsynt och svårt att få tag på, praktisktaget omöjligt att hitta.

MOA

Citat från: BPS skrivet  2 juni 2024 kl. 11:49:05Finns redan på Internet Archive.

https://archive.org/details/rex-och-hans-vanner-svenskt-tal
Om du länkat videon tidigare ber jag om ursäkt om jag missade den, tack så mycket!

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 12:22:39Vem är det som anser att den inte är ovanlig...? Det är väl en definitionsfråga, men jag anser nog att SVT-dubben av Snobben bör ses som ovanlig då de flesta DVD-utgåvor med Snobben inte är helt lätta att få tag i längre. Några av Scanbox volymer finns förvisso på Tradera för tillfället, men åtminstone vissa av dem till kraftiga överpriser; och Warners DVD-utgåvor hittar jag inte åt alls där just nu.
Du själv till exempel eller jag kanske tolkade fel.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 03:09:45Jag har Scanbox utgångna DVD-utgåvor, som innehåller 21 av de 23 SVT-dubbade avsnitten, och så har jag SVT-inspelningar av de två återstående avsnitten (Why, Charlie Brown, Why? och It's Christmastime Again, Charlie Brown).

De två sistnämnda avsnitten lägger jag gärna upp, men jag känner mig lite kluven inför att lägga upp de avsnitt som har släppts på DVD - de är visserligen utgångna, men av juridiska skäl känner jag mig inte riktigt bekväm med att publicera dessa på Archive.

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet  2 juni 2024 kl. 13:23:34Du själv till exempel eller jag kanske tolkade fel.
Att jag känner mig kluven till att lägga upp Snobben på mitt eget konto ska inte tolkas som att jag anser att den inte är sällsynt nog - bara det att jag med mitt ordinarie konto känner mig lite mer utsatt av juridiska skäl, i och med att det inte krävs särskilt mycket detektivarbete för en jurist att hitta åt mitt namn och adress. Jag tror visserligen inte att någon rättighetsinnehavare (i det här fallet Peanuts Worldwide LLC) skulle orka stämma eller åtala mig, men jag kan inte helt utesluta möjligheten.

Därför skulle jag i så fall vilja använda mig av ett anonymt konto, alternativt låta någon annan lägga upp det. Men jag tror att jag ska ha alla DVD-utgåvor här hemma, så tillsammans med de två avsnitten som inte släppts på DVD och som jag har inspelat från TV ska jag alltså ha alla 23 "avsnitt" (läs: TV-specialer) som SVT beställde dubbning av. :)

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 21:59:00Att jag känner mig kluven till att lägga upp Snobben på mitt eget konto ska inte tolkas som att jag anser att den inte är sällsynt nog - bara det att jag med mitt ordinarie konto känner mig lite mer utsatt av juridiska skäl, i och med att det inte krävs särskilt mycket detektivarbete för en jurist att hitta åt mitt namn och adress. Jag tror visserligen inte att någon rättighetsinnehavare (i det här fallet Peanuts Worldwide LLC) skulle orka stämma eller åtala mig, men jag kan inte helt utesluta möjligheten.

Därför skulle jag i så fall vilja använda mig av ett anonymt konto, alternativt låta någon annan lägga upp det. Men jag tror att jag ska ha alla DVD-utgåvor här hemma, så tillsammans med de två avsnitten som inte släppts på DVD och som jag har inspelat från TV ska jag alltså ha alla 23 "avsnitt" (läs: TV-specialer) som SVT beställde dubbning av. :)
Så jag tolkade fel då. Men du säger anonymt konto eller någon annan finns det någon som lägger upp som är helt anonym? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet  2 juni 2024 kl. 22:22:58Så jag tolkade fel då. Men du säger anonymt konto eller någon annan finns det någon som lägger upp som är helt anonym?
Jag kan exempelvis skapa ett nytt anonymt konto själv på Archive, eller om någon annan har ett konto som inte med lätthet kan identifieras till en enskild person. Archive.org gör ju inga kontroller på IP-adresser, utan man kan ange vilket användarnamn som helst och behöver utöver det bara en e-postadress; som då med fördel kan vara en anonym adress som inte kan spåras till en enskild individ utifall att Archive mot förmodan blir tvingad av en domstol att lämna ut uppgifterna de har.

Det är också tryggare med ett nytt separat konto, i och med att Archive har principen att efter tre upphovsrättsanspråk (och borttagna videor) blir hela kontot automatiskt spärrat; och det vill jag ju ogärna ska hända med Dubbningshemsidans ordinarie konto...

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 22:33:26Jag kan exempelvis skapa ett nytt anonymt konto själv på Archive, eller om någon annan har ett konto som inte med lätthet kan identifieras till en enskild person. Archive.org gör ju inga kontroller på IP-adresser, utan man kan ange vilket användarnamn som helst och behöver utöver det bara en e-postadress; som då med fördel kan vara en anonym adress som inte kan spåras till en enskild individ utifall att Archive mot förmodan blir tvingad av en domstol att lämna ut uppgifterna de har.

Det är också tryggare med ett nytt separat konto, i och med att Archive har principen att efter tre upphovsrättsanspråk (och borttagna videor) blir hela kontot automatiskt spärrat; och det vill jag ju ogärna ska hända med Dubbningshemsidans ordinarie konto...
Så som den här personen har gjort?https://archive.org/details/@swedish_dubs Undrar vem det är egentligen

Steffan Rudvall

Citat från: Bib skrivet  2 juni 2024 kl. 22:36:52Så som den här personen har gjort?https://archive.org/details/@swedish_dubs Undrar vem det är egentligen
Det där har jag för mig är @BPS slaskkonto då han har fått varningar på sitt ordinarie...

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 juni 2024 kl. 22:39:18Det där har jag för mig är @BPS slaskkonto då han har fått varningar på sitt ordinarie...
Jag tror inte Disney bryr sig särskilt mycket om BPS uppladdningar.
Typ allt material har fått vara kvar.

Disney har skum logik.
Visa VHS rips har blivit nedtagna nästan på direkten som Alice i Underlandet som någon la ut.
Originaldubben av Snövit som @Ovanliga dubbningar har lagt ut har fått ligga orörd på Archive trots att den kan hittas med en simpel Google sök vilket Disney:s ai eller person på Disney måste känna till ligger uppe efter all tid som har gått.

Någon la ut en hel Laserdisc rip av den oklippta MakeMineMusic för flera år sedan som fortfarande ligger kvar.......

Yes hade torrents funnits lättillgängliga så hade det varit den bästa lösningen men då typ alla torrents är i den undre världen aka DeepWeb så är det inte särskilt lätt att fixa.......
Många säger torrents är lättillgängliga men det är dom liksom inte då typ alla trackers kräva inbjudningar och komplex seeding om man inte vill bli kickad.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juni 2024 kl. 21:59:00Att jag känner mig kluven till att lägga upp Snobben på mitt eget konto ska inte tolkas som att jag anser att den inte är sällsynt nog - bara det att jag med mitt ordinarie konto känner mig lite mer utsatt av juridiska skäl, i och med att det inte krävs särskilt mycket detektivarbete för en jurist att hitta åt mitt namn och adress. Jag tror visserligen inte att någon rättighetsinnehavare (i det här fallet Peanuts Worldwide LLC) skulle orka stämma eller åtala mig, men jag kan inte helt utesluta möjligheten.

Jag lägger gärna upp Snobben åt dig, om du inte känner för att göra det själv. :)

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 01:16:47Jag tror inte Disney bryr sig särskilt mycket om BPS uppladdningar.
Typ allt material har fått vara kvar.
När jag går igenom mina mail så ser jag att jag har fått två varningar en angående Oliver och gänget och en annan angående Scooby-Doo så om det faktiskt är ett system med tre styckna är det lite riskabelt för mig att ladda upp vad som helst på det kontot därav slaskkontot.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  3 juni 2024 kl. 05:18:46När jag går igenom mina mail så ser jag att jag har fått två varningar en angående Oliver och gänget och en annan angående Scooby-Doo så om det faktiskt är ett system med tre styckna är det lite riskabelt för mig att ladda upp vad som helst på det kontot därav slaskkontot.
Konstigt att de ej togs ned efter varningarna.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 09:21:58Konstigt att de ej togs ned efter varningarna.
Iallafall med Ovanliga dubbningar verkar gränsen ha gått vid tre varningar.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  3 juni 2024 kl. 09:40:32Iallafall med Ovanliga dubbningar verkar gränsen ha gått vid tre varningar.
Det konto ligger ju dock kvar.
Snövit och många av hennes uppladdningar finns att tillgå enkelt.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  3 juni 2024 kl. 10:01:53Det konto ligger ju dock kvar.
Snövit och många av hennes uppladdningar finns att tillgå enkelt.
Ja, men hon är utelåst.