Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bert-Åke Varg (1932-2022)

Startat av Erika, 1 januari 2023 kl. 09:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Steffan Rudvall

Mycket sorgligt! En sann legendar har gått ur tiden.

Må han Vila I frid...

Lillefot

Detta var tyvärr något som jag misstänkte skulle inträffa, förr eller senare. Han var trots allt relativt gammal, och att nu ha fått reda på att han också gått på dialys så ser man kopplingen till detta.

Trots det är det ändå en mycket sorglig förlust. Bert-Åke Varg var, enligt mig, en av de mest folkkära skådespelare vi har haft i Sverige. Hans röst påminde om en trevlig gammal farfar, som gärna berättade sagor för den som var villig att lyssna. Och jag kommer aldrig glömma hans insats som B2, som var riktigt rolig och passade perfekt med Gunnar Ernblads B1. :'(

Må han få en fin gravplats/urna och en evig, fredfull vila. Jag önskar också att han får chansen att säga hej till sina kollegor och släktingar som också lämnat jorden.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

ddubbning

Det är verkligen en dubbingslegendar, och en legendar inom skådespeleri överhuvudtaget som har gått bort. Vad gäller dubbning måste bland väldigt mycket annat hans fantastiska rollprestation som Asterix framhållas.

Vila i frid.

Disneyfantasten

Jag misstänkte också att detta skulle inträffa, men även det var en förlust, då han var en av de bästa dubbarna i Sverige, det tycks i stort sätt alltid vara de bästa dubbarna i branschen som går ur tiden... (John Harryson, Hans Lindgren, Guy De La Berg, Stig Grybe, Johannes Brost, Charlie Elvegård, Jan Nygren, Olof Thunberg, Gunnar Ernblad, ect.)

Må han vila i frid...

Men vad värre är: jag skickade brev till honom i maj 2022 där jag frågade om han var rösten till Vaktmonstret i 1980-års omdubbning av Disneys Törnrosa, och svaret på den gåtan dog med honom... (hur ska jag nu få reda på vem det var...?)

Han får hälsa Gunnar Ernblad där uppe... (som dels också var en av deltagarna i Röstskådesålarna och dels också var med i Asterix och Britterna, då får han också hälsa Ulf Larsson där uppe, just det, både Bert-Åke och Gunnar var ju också med i Asterix 12 Stordåd)

Nu är alla dvärgarna från omdubbningen av Snövit och De Sju Dvärgarna alltså borta ifrån oss...

Må han vila i frid... (Prosit, en av Elefanterna i Djungelboken, Lafayette, Onkel Waldo, Bombom, Asterix, och många fler, och så klart ugglan Helge)

TonyTonka

#5
Vila i frid.  :'(

Kommer alltid minnas honom bäst som B2 i Bananer i Pyjamas.

Och som Disneyfantasten nämnt är sorgligt nog alla dvärgarnas röster från omdubbningen av Snövit och de sju dvärgarna bortgångna. :'(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erik Friman

Farväl till mannen med all skådespeleri och dubbningar som han har fått göra. :'(

Disneyfantasten

Hans sista dubbning brev väl förresten Bilar 3?

Daniel Hofverberg

Oj, det var mycket oväntat och sorgligt - jag hade kontakt med honom för inte alls särskilt länge sedan... :'(

gstone

Det var verkligen tråikgt att höra :'( :'( :'(

Han var en av dom bästa !

Villa i frid !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Han var med i Fantomen på operan  på Oscarsteatern 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Tintin

Mycket tråkigt.

Jag är glad att jag fick en andra chans att möta honom 2015 i samband med Tintin Filmfestival på Kulturhuset i Stockholm. Tidigare hade föreningen hållit en föreläsning om Tintin på skiva 2007.

Vila i frid.

MOA

Citat från: Tintin skrivet  1 januari 2023 kl. 13:30:44Mycket tråkigt.

Jag är glad att jag fick en andra chans att möta honom 2015 i samband med Tintin Filmfestival på Kulturhuset i Stockholm. Tidigare hade föreningen hållit en föreläsning om Tintin på skiva 2007.

Vila i frid.
R.I.P :'(

Erik Friman

Bert-Åke hade till och med i somras hunnit vara med i sommarpratet.

Igthorn

En sann legendar som bidragit till en stor kulturskatt. Vila i frid B2! Nu kan du kollega dig med B1 i det förlovade landet.