Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det svenska språket

Startat av Marcusen, 19 januari 2023 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Zebastian skrivet 19 oktober 2023 kl. 02:00:08Man ska inte alltid lita på det man lär sig i skolan på svenska lektionerna som barn fick vi på någon lektion lära oss om femininum neutrum maskulinum och att man skulle använda det.
Vad menas med detta? Det var väll några hundra år sen svenskan hadde aktiva feminin- och maskulinformer?
Houba !

Fred

Citat från: Sabelöga skrivet 19 oktober 2023 kl. 02:16:40Vad menas med detta? Det var väll några hundra år sen svenskan hadde aktiva feminin- och maskulinformer?
Personliga pronomen (han, hon och den/det) finns dock fortfarande i dessa former.

Zebastian

Citat från: Sabelöga skrivet 19 oktober 2023 kl. 02:16:40Vad menas med detta? Det var väll några hundra år sen svenskan hadde aktiva feminin- och maskulinformer?
Läraren ville lära oss "korrekt" svenska han fick sluta sen för att han vägrade följa läroplanen.

Sabelöga

Citat från: Fred skrivet 19 oktober 2023 kl. 05:49:19Personliga pronomen (han, hon och den/det) finns dock fortfarande i dessa former.
Precis, rester av ett gammalt system.
Houba !

Sabelöga

Citat från: Zebastian skrivet 19 oktober 2023 kl. 07:31:49Läraren ville lära oss "korrekt" svenska han fick sluta sen för att han vägrade följa läroplanen.
Hahaha, en dåre alltså.  ;D
Houba !

Goliat

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 18 oktober 2023 kl. 21:08:20När jag gick i skolan fick jag lära mig att man inte kan börja meningar med och eller men. Stämmer det? Vad i grammatiken säger att det inte går?
Det är lite förlegat skriftlig metod. Men för brev anses det vara lite oartigt.

Dock skrivs ju mycket med "extrema" förkortningar (lr som ex.) och förenklat och emoji, så skriftliga språket har förändrats mycket.

I bokform så kan bryts det ju ordentligt med hur skolorna lärde sig man ska skriva. En bok som följer alla regler enligt gamla formen tror jag få skulle tycka vara roliga att läsa.

Samma med . Och , för andningspaus, Astrid Lindgren skrev ju sina böcker på det sättet, men det är längre meningar och mindre , om man tittar på dagens texter i liknande böcker.

Tror däremot att vi fick lära oss att inte börja med "och" för att det skulle bli mindre repetitivt skrivet, för nästan alla meningar skulle kunna börja med det ordet. Men det är bara en teori.

Så länge man blir förstådd.

Något jag stör mig på är överanvändning av "jag" fått sms där "jag" skrivits 6-7 gånger och det stör jag mig på, samma när någon skriver "k" eller bara "oki", men det är pga att det känns oförskämt. Det är något annat dock.

Gustav Jonsson

Bra då vet jag att jag kan börja meningar på men eller och för jag bryr mig inte om det ser fint ut det är språk så de behöver inte se fint ut

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 november 2023 kl. 10:41:47Bra då vet jag att jag kan börja meningar på men eller och för jag bryr mig inte om det ser fint ut det är språk så de behöver inte se fint ut
Det beror väl på vad du skriver för och i vilket sammanhang. Åtminstone jag skulle inte rekommendera att använda samma språkbruk till en doktorsavhandling jämfört med ett SMS till en kompis... ;)

Okej, sannolikheten att du ska skriva en doktorsavhandling den närmaste veckan är förmodligen inte jättestor, men bara som något tillspetsat exempel på att man bör anpassa språket utifrån målgrupp och sammanhang...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2023 kl. 13:02:28Det beror väl på vad du skriver för och i vilket sammanhang. Åtminstone jag skulle inte rekommendera att använda samma språkbruk till en doktorsavhandling jämfört med ett SMS till en kompis... ;)

Okej, sannolikheten att du ska skriva en doktorsavhandling den närmaste veckan är förmodligen inte jättestor, men bara som något tillspetsat exempel på att man bör anpassa språket utifrån målgrupp och sammanhang...

Citat från: Gustav Jonsson skrivet  3 november 2023 kl. 10:41:47Bra då vet jag att jag kan börja meningar på men eller och för jag bryr mig inte om det ser fint ut det är språk så de behöver inte se fint ut

Ja det är ett av de fallen jag också skulle vara extra noga med hur jag skriver, om det gäller jobbansökan och liknande. Det visar lite mer på ordentlighet.

Men för övrigt så bryt så mycket som möjligt. Dock kan jag personligen tycka att, om man använder ett ord flera gånger och i varje mening är lite jobbigt att läsa. Ord som "jag" är ett ord som överanvänds en hel del "jag var ute när jag stötte på en räv som jag tyckte var lite lustig. Jag skulle gärna velat se den men jag såg den inte mer än några sekunder för jag stod bakom ett träd.", det va lite tjatigt. Men för övrigt bryt och börja en mening med och, helt okey.

Adam Larsson

Vem bestämmer hur ord ska stavas? Nu vill man plötsligt ta bort de och dem och ersätta med dom. Jag har problemet att om jag använder de och dem så påpekar folk att jag borde har skrivit dom och skriver jag dom så säger andra att jag borde använda de och dem

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  8 november 2023 kl. 22:27:19Vem bestämmer hur ord ska stavas? Nu vill man plötsligt ta bort de och dem och ersätta med dom. Jag har problemet att om jag använder de och dem så påpekar folk att jag borde har skrivit dom och skriver jag dom så säger andra att jag borde använda de och dem
Skrivspråkmässigt så är det De och Dem som är korrekt men många har problem på att skilja mellan dessa. Språkrådets chef föreslår att man ska byta ut dessa mot Dom för att förenkla språket.

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 november 2023 kl. 23:01:59Skrivspråkmässigt så är det De och Dem som är korrekt men många har problem på att skilja mellan dessa. Språkrådets föreslår att man ska byta ut dessa mot Dom för att förenkla språket.
En välkommen förändring :) 
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: Sabelöga skrivet  8 november 2023 kl. 23:54:28En välkommen förändring :)
Flera bekanta jämför det här med du-reformen själv tycker jag att det är att överdriva...

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 november 2023 kl. 00:26:46Flera bekanta jämför det här med du-reformen själv tycker jag att det är att överdriva...
Jämför Jämför Jämför!