Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Askungen(Disney filmen)

Startat av gstone, 13 juli 2023 kl. 22:12:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 januari 2024 kl. 02:51:23Om det inte finns bättre bildkälla skulle det ändå vara intressant att se...
Det förstår jag, men problemet är att min kopia är så risig att bilden bitvis försvinner helt. :(

Vid textade partier tror jag att det alltid går att läsa texten, men i övrigt händer det att bilden försvinner helt eller nästan helt vid några tillfällen. Men ljudet är hyfsat, varför synkning till en bättre bildkälla vore önskvärt.

Förutom den nytecknade ramberättelsen med Shere Khan och Kaa kommer ju allt från olika filmer, så det hade förstås gått att ta allt detta från DVD/Blu-Ray-utgåvor av respektive film - men att hitta åt alla dessa flera dussin partier skulle ta väldigt lång tid. :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 januari 2024 kl. 02:31:31Jag skulle gärna vilja lägga upp Disney's största skurkar på Archive, för det är en ganska trevlig samlingsfilm - men jag hittar dessvärre inte åt någon bra bildkälla att synka till, och att hitta åt alla klipp för att ta ur respektive film skulle ta en evighet. :(
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 januari 2024 kl. 03:28:09Det förstår jag, men problemet är att min kopia är så risig att bilden bitvis försvinner helt. :(
Den enda bildkälla jag hittar åt till Disneys största skurkar är en version som någon lagt ut på Archive.org, som ser ut som en VHS-ripp av den brittiska VHS-utgåvan:
https://archive.org/details/isney-greatesr-villains-host-by-shere-khan-and-kaa

Men det märkliga är att videon inleds med vad som ser ut som en DVD-meny, där sen någon trycker på "Play Film" - och sen är det svart bild i några minuter innan den börjar... Men kvaliteten ser för dålig ut, och menyn för amatörmässig ut, för att det ska verka troligt att det är en professionellt utgiven DVD-utgåva...?

Jag inser förstås att en bättre bildkälla än en VHS vore att föredra vid synkning, men i brist på annat är det i alla fall en helt okej och stabil bild; utan bortfall och liknande. :)

Och det finns nog en viss risk att det kanske inte finns någon bättre bildkälla, för utifrån vad jag kan hitta på nätet verkar det som att Disneys största skurkar bara getts ut i Europa och aldrig släpptes i USA... Och jag hittar inga spår av någon DVD-utgåva, så "filmen" har kanske bara släppts på VHS...?

Men jag har full förståelse för om du inte anser att VHS-kvalitet är tillräckligt bra för att motivera arbetet med synkning - i synnerhet om du då dessutom måste skriva av textremsor och ordna med tidskoder för textning; sånt brukar (i min erfarenhet) ta en evighet...

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2024 kl. 23:14:56Jag har inte själv lyckats få tag i den, men enligt obekräftade uppgifter ska originaldubben till vissa filmer ha använts på VHS-filmen Disneys största skurkar/Disney's Greatest Villains, som släpptes av Select Video 1984. Det här känns ju som ett typiskt parti som kan ha funnits med på den filmen, då klippet verkar fokusera just på styvmodern och hennes beteende.

Det tråkiga är ju att det i så fall lär vara omöjligt att få tag på hela filmen... :(
Det är ett klipp från filmen Disneys Härliga Hundar, inte Disneys största bovar.
Disneys härliga hundar hade ju varit trevlig att få bättre bild till. Till skillnad från Disneys största bovar så har den släppts på LaserDisc.

Steffan Rudvall

Citat från: salle skrivet  8 januari 2024 kl. 22:05:26Det är ett klipp från filmen Disneys Härliga Hundar, inte Disneys största bovar.
Disneys härliga hundar hade ju varit trevlig att få bättre bild till. Till skillnad från Disneys största bovar så har den släppts på LaserDisc.
Disneys härliga hundar? Den enda hunden i den filmen är ju inte ens med i det här klippet...

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet  8 januari 2024 kl. 22:05:26Det är ett klipp från filmen Disneys Härliga Hundar, inte Disneys största bovar.
Det har du så rätt i, jag upptäckte också precis att klippet kommer från Disneys härliga hundar - den hade jag inte ens en tanke på, i och med att ingen hund syns till i YouTube-klippet...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 januari 2024 kl. 22:15:15Disneys härliga hundar? Den enda hunden i den filmen är ju inte ens med i det här klippet...
Det beror på att klippet i Disneys härliga hundar är ett par minuter längre än det som finns med på YouTube. På VHS-filmen klipper de därefter till en scen mot slutet där Bruno hjälper Askungen i samband med Hertigens besök (för att hon ska komma ut från det låsta rummet).

Steffan Rudvall

Hur kommer det sig att utgåvor från 1983 och 1984 innehåller Askungens originaldubb när omdubbningen gjordes 1967?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 januari 2024 kl. 00:04:17Hur kommer det sig att utgåvor från 1983 och 1984 innehåller Askungens originaldubb när omdubbningen gjordes 1967?
Med allra största sannolikhet har Disney klantat sig, och tagit fel ljudband från arkivet...

Vi vet ju sedan innan att Disney inte har världens bästa ordning i sitt arkiv, och det verkar som att dessa två utgåvor släpptes ungefär samtidigt i nästan hela Europa - alltså lär Disney ha fått bråttom med att hitta åt alla ljudband på respektive språk för alla dessa klipp...

Ovanliga dubbningar

Citat från: salle skrivet  8 januari 2024 kl. 22:05:26Disneys härliga hundar hade ju varit trevlig att få bättre bild till. Till skillnad från Disneys största bovar så har den släppts på LaserDisc.
Betyder det att det faktiskt inte finns någon annan bildkälla än VHS till Disney's största skurkar?

I så fall blir alltså enda sättet att få bättre kvalitet att använda VHS-källa till ramberättelsen, och synka åtminstone de längre filmklippen till DVD/Blu-Ray-källor - men det lär ju ta sin lilla tid att hitta åt alla dessa partier, och så mycket tid vet jag inte om jag har. :(

salle

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  9 januari 2024 kl. 02:14:10Betyder det att det faktiskt inte finns någon annan bildkälla än VHS till Disney's största skurkar?

I så fall blir alltså enda sättet att få bättre kvalitet att använda VHS-källa till ramberättelsen, och synka åtminstone de längre filmklippen till DVD/Blu-Ray-källor - men det lär ju ta sin lilla tid att hitta åt alla dessa partier, och så mycket tid vet jag inte om jag har. :(
Det är min uppfattning att det är så ja.

Disneyfantasten

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 januari 2024 kl. 02:31:31Jag har en mycket sliten kopia av Disney's största skurkar, men där hittar jag inte åt det här klippet. Det finns mycket riktigt ett kort klipp ur Askungen, som låter som originaldubbningen, men det rör sig bara om runt 15 sekunder.

Jag skulle gärna vilja lägga upp Disney's största skurkar på Archive, för det är en ganska trevlig samlingsfilm - men jag hittar dessvärre inte åt någon bra bildkälla att synka till, och att hitta åt alla klipp för att ta ur respektive film skulle ta en evighet. :(

Den filmen innehåller i alla fall korta och lite längre klipp (runt 3 - 7 minuter) ur ett antal Disney-filmer - en del kända och en del mindre kända. Allt vävs ihop av en nytecknad ramberättelse med Shere Khan och Kaa från Djungelboken. Nu är jag ingen mästarinna på röstigenkänning, men jag är helt hundra på att Shere Khan spelas av Olof Thunberg och att Kaa spelas av Hans Lindgren. Det är nog det enda som dubbats speciellt för filmen.

I övrigt innehåller kassetten utdrag ur följande filmer (när ej annat anges med svenskt tal med den enda befintliga svenska dubbningen):
Peter Pan (originaldubb)
Korta klipp ur Askungen (originaldubb), Pongo och valptjuvarna (originaldubb) & Alice i Underlandet (originaldubb)
Snövit och de sju dvärgarna (Omdubb)
Pinocchio (Originaldubb)
Pysen, trollkarlen och svärdet
Drakdödaren (Dragonslayer) (Svensk text)
En världsomsegling under havet (Svensk text)
Törnrosa (Omdubb?)
Kortare klipp med Svarte-Petter, Piff och Puff (Engelska utan text)
Kortare klipp ur Tre små grisar (1966 års dubbning)
Kortare klipp med Kalle Anka och ett bi (Engelska utan text)
Kortare klipp ur Musse Pigg och bönstjälken (Ingen dialog)
Bernard och Bianca
Robin Hood
Det svarta hålet (The Black Hole) (Svensk text)
Tron (Svensk text)
Ondska i luften/Oktoberfolket (Something Wicked This Way Comes) (Svensk text)

Så då är det fortfarande ett frågetecken varifrån den här YouTube-videon kommer från. ???
Det här var intressant, den ramberättelsen är jag allt nyfiken på.  :)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 januari 2024 kl. 02:31:31Jag har en mycket sliten kopia av Disney's största skurkar, men där hittar jag inte åt det här klippet. Det finns mycket riktigt ett kort klipp ur Askungen, som låter som originaldubbningen, men det rör sig bara om runt 15 sekunder.

Jag skulle gärna vilja lägga upp Disney's största skurkar på Archive, för det är en ganska trevlig samlingsfilm - men jag hittar dessvärre inte åt någon bra bildkälla att synka till, och att hitta åt alla klipp för att ta ur respektive film skulle ta en evighet. :(

Den filmen innehåller i alla fall korta och lite längre klipp (runt 3 - 7 minuter) ur ett antal Disney-filmer - en del kända och en del mindre kända. Allt vävs ihop av en nytecknad ramberättelse med Shere Khan och Kaa från Djungelboken. Nu är jag ingen mästarinna på röstigenkänning, men jag är helt hundra på att Shere Khan spelas av Olof Thunberg och att Kaa spelas av Hans Lindgren. Det är nog det enda som dubbats speciellt för filmen.

I övrigt innehåller kassetten utdrag ur följande filmer (när ej annat anges med svenskt tal med den enda befintliga svenska dubbningen):
Peter Pan (originaldubb)
Korta klipp ur Askungen (originaldubb), Pongo och valptjuvarna (originaldubb) & Alice i Underlandet (originaldubb)
Snövit och de sju dvärgarna (Omdubb)
Pinocchio (Originaldubb)
Pysen, trollkarlen och svärdet
Drakdödaren (Dragonslayer) (Svensk text)
En världsomsegling under havet (Svensk text)
Törnrosa (Omdubb?)
Kortare klipp med Svarte-Petter, Piff och Puff (Engelska utan text)
Kortare klipp ur Tre små grisar (1966 års dubbning)
Kortare klipp med Kalle Anka och ett bi (Engelska utan text)
Kortare klipp ur Musse Pigg och bönstjälken (Ingen dialog)
Bernard och Bianca
Robin Hood
Det svarta hålet (The Black Hole) (Svensk text)
Tron (Svensk text)
Ondska i luften/Oktoberfolket (Something Wicked This Way Comes) (Svensk text)

Så då är det fortfarande ett frågetecken varifrån den här YouTube-videon kommer från. ???
Är det några nya scener ur Askungen än dessa?
https://youtu.be/bPep3yP0XqI?feature=shared

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 29 februari 2024 kl. 08:20:10Är det några nya scener ur Askungen än dessa?
https://youtu.be/bPep3yP0XqI?feature=shared
Klippet i Disney's största skurkar överensstämmer med de första 29 sekunderna av det YouTube-klippet. :)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 29 februari 2024 kl. 15:27:29Klippet i Disney's största skurkar överensstämmer med de första 29 sekunderna av det YouTube-klippet. :)
Då är det nog dom klippen från VHS:en som cirkulerar av dubben.

Dock nyfiken på Törnrosa dock antar jag att 1980års dub använts på vhs:en.