Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Brochmann är onekligen tyskt eller österrikisk tror jag. 

Marcusen

@Oscar Isaksson Du är den bästa dubbningsforskaren Vet du vem E.H. Brochmann är?

Sabelöga

Skulle det kunna vara den norska skådespelaren, teknikern, teaterdirektörn Harald Brochmann måntro?

Han föddes 1933 och var aktiv sedan 1960-talet. Dog 2019.
Houba !

MOA

Citat från: Sabelöga skrivet 15 september 2023 kl. 15:33:19Skulle det kunna vara den norska skådespelaren, teknikern, teaterdirektörn Harald Brochmann måntro?

Han föddes 1933 och var aktiv sedan 1960-talet. Dog 2019.
H för Harald,intressant men vad står E för i de fallet?Men Pank & Fågelfri dubbades 1950...

gstone

Så det är bara jag som tror att E.H. Brochmann är en rikigt anka ? ;D
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Sabelöga

Citat från: MOA skrivet 15 september 2023 kl. 16:02:28H för Harald,intressant men vad står E för i de fallet?Men Pank & Fågelfri dubbades 1950...
Då skulle han ha varit 17..
Houba !

Oscar Isaksson

Citat från: Marcusen skrivet 16 augusti 2023 kl. 15:48:47@Oscar Isaksson Du är den bästa dubbningsforskaren Vet du vem E.H. Brochmann är?

I skrivande stund har jag inte hittat något om vem denne E.H. Brochmann är. Än så länge har jag inte gjort någon större djupdykning i Svensk Filmindustris arkiv och sett om det finns något bevarat som handlar om deras ljudavdelning och relationen med Disney.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 september 2023 kl. 19:50:02I skrivande stund har jag inte hittat något om vem denne E.H. Brochmann är. Än så länge har jag inte gjort någon större djupdykning i Svensk Filmindustris arkiv och sett om det finns något bevarat som handlar om deras ljudavdelning och relationen med Disney.

Jag tycker också du är helt fantastisk :D
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

TonyTonka

Citat från: gstone skrivet 15 september 2023 kl. 21:06:32Jag tycker också du är helt fantastisk :D
Citat från: Marcusen skrivet 16 augusti 2023 kl. 15:48:47@Oscar Isaksson Du är den bästa dubbningsforskaren Vet du vem E.H. Brochmann är?
Jag håller också med. :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 september 2023 kl. 19:50:02I skrivande stund har jag inte hittat något om vem denne E.H. Brochmann är. Än så länge har jag inte gjort någon större djupdykning i Svensk Filmindustris arkiv och sett om det finns något bevarat som handlar om deras ljudavdelning och relationen med Disney.
Min sammanfattning, Detta är mest störst sannolikhet en teater skådespelare aktiv på 40-60 talet, som med störst sannolikhet aldrig blev känd eller liknande, kvarlevande släktingar har med störst sannolikhet glömt honom då han troligen gått bort 60-70 tal eller byt efternamn till något annat. Person i fråga hette troligtvis E.....-H...... Brochmann och namnet i eftertexterna är förkortning på detta dubbel namnet, eller så är det initialer till för och mellannamn. 

Anledningen till att person i princip är helt odokumenterade är troligtvis då han endast var aktiv i teater världen för 60+ år sedan, teatrar spelades sällan in på denna tiden och  teatern han jobbade på troligtvis var väldigt liten. 

En annan teori kan ha varit att han inte var skådespelare överhuvudtaget utan bara någon Per-Axel Branner kände som castade till rollen.

Dessa förklaringar är tyvärr nog det närmaste vi kommer till svaret på mysteriet😔.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 november 2023 kl. 16:39:49Anledningen till att person i princip är helt odokumenterade är troligtvis då han endast var aktiv i teater världen för 60+ år sedan, teatrar spelades sällan in på denna tiden och  teatern han jobbade på troligtvis var väldigt liten.

En annan teori kan ha varit att han inte var skådespelare överhuvudtaget utan bara någon Per-Axel Branner kände som castade till rollen.
Borde man inte hitta honom i programblad då ?
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 17 november 2023 kl. 16:39:49Min sammanfattning, Detta är mest störst sannolikhet en teater skådespelare aktiv på 40-60 talet, som med störst sannolikhet aldrig blev känd eller liknande, kvarlevande släktingar har med störst sannolikhet glömt honom då han troligen gått bort 60-70 tal eller byt efternamn till något annat. Person i fråga hette troligtvis E.....-H...... Brochmann och namnet i eftertexterna är förkortning på detta dubbel namnet, eller så är det initialer till för och mellannamn.

Anledningen till att person i princip är helt odokumenterade är troligtvis då han endast var aktiv i teater världen för 60+ år sedan, teatrar spelades sällan in på denna tiden och  teatern han jobbade på troligtvis var väldigt liten.

Dessa förklaringar är tyvärr nog det närmaste vi kommer till svaret på mysteriet😔.
Jag gissar på att personen inte vill att man ska veta vem det är därför har den gått under pseudonym. 

Brochmann är nog inte ett riktigt efternamn då broch betyder Pank på tyska som någon tidigare också konstaterat här i tråden...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 november 2023 kl. 17:12:43Jag gissar på att personen inte vill att man ska veta vem det är därför har den gått under pseudonym.
Han måste verkligen ha skämmeds över det :'( :(
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 november 2023 kl. 17:12:43Jag gissar på att personen inte vill att man ska veta vem det är därför har den gått under pseudonym.

Brochmann är nog inte ett riktigt efternamn då broch betyder Pank på tyska som någon tidigare också konstaterat här i tråden...
Konstigt att dom ens skriva ut det i creditsen då?