Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 22:12:52Jag hatar Jehovas vittnen >:(

Håller nog med mig ?
Ogillar sekter överlag och där ingår väl JW. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Jag vill gnälla på folk som skriver negativa saker om filmer i trådar där det är menat att man ska parta om hur mycket man ser framemot  seda filmer :(

Det känns väldigt tråkigt och onödigt.

Får allt att kännns onödigt negativeta :(

Detta gänder främst allldles för mycket i tåden"Disney spelfilmer (Live Action) ".

Om man inte ser framemot visa filmer och inte har något intresse av dom alls behöver man ju inte skriva om do möverhuudtaget.

Man kan bara strunta att skriva om dessa filme isälet för skriva tråkiga saker som bara framstår som negativa och bittra >:(

Behöver vi verkligen mer negativet i världen ? ??? ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 26 augusti 2023 kl. 22:12:52Jag hatar Jehovas vittnen >:(

Håller nog med mig ?
Dessa förbannade jävla Jehovas Vittnen!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2023 kl. 13:25:29Jag vill gnälla på folk som skriver negativa saker om filmer i trådar där det är menat att man ska parta om hur mycket man ser framemot  seda filmer :(

Det känns väldigt tråkigt och onödigt.

Får allt att kännns onödigt negativeta :(

Detta gänder främst allldles för mycket i tåden"Disney spelfilmer (Live Action) ".

Om man inte ser framemot visa filmer och inte har något intresse av dom alls behöver man ju inte skriva om do möverhuudtaget.

Man kan bara strunta att skriva om dessa filme isälet för skriva tråkiga saker som bara framstår som negativa och bittra >:(

Behöver vi verkligen mer negativet i världen ? ??? ;D
Om det verkligen handlar om en tråd som går ut på filmer man ser fram emot, så håller jag med dig. Men "Disneys spelfilmer" är knappast en sådan tråd, utan den måste rimligtvis få innehålla diskussioner om allt som berör Disneys spelfilmer; vare sig det är positivt eller negativt. :)
(Men däremot bör man förstås inte ha förutfattade meningar, utan bör se filmerna ifråga innan man skriver att de är dåliga)

Men i trådar av typen "Filmer jag ser fram emot på bio" håller jag med dig att det inte hör hemma med kritik, utan det kan man skriva på annat håll.

gstone

Ibland känns det som folk idag är alldeles  för lättkränkta  ::)
https://variety.com/2023/theater/news/monty-python-john-cleese-life-of-brian-cut-scene-1235627718/

Vi partar ju ändåm en väldigt fånig komdi ( Life of Brain)

Den är ju inte menade att göra någor stort polltiskt uttalande ;D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Paw Patrol: Storfilmen  kommer ut senare i sverige :(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2023 kl. 21:02:48Om det verkligen handlar om en tråd som går ut på filmer man ser fram emot, så håller jag med dig. Men "Disneys spelfilmer" är knappast en sådan tråd, utan den måste rimligtvis få innehålla diskussioner om allt som berör Disneys spelfilmer; vare sig det är positivt eller negativt. :)
(Men däremot bör man förstås inte ha förutfattade meningar, utan bör se filmerna ifråga innan man skriver att de är dåliga)
Jag håller med om att man inte bör ha förutfattade meningar. Men just Disneys "levande" nyinspelningar av sina tecknade klassiker börjar bli så många nu att man i viss mån kan ha förväntningar eller farhågor på hur nästa film i serien kommer att bli. Det är som med en tv-serie. Om man har sett tio avsnitt vet man om man tycker om serien eller inte, och vet ganska väl hur nästa avsnitt kommer att bli utan att ha sett det.

Eftersom jag inte har varit speciellt imponerad av vad Disney hittills har presterat i den vägen kommer jag inte precis att springa benen av mig för att se en ny nyinspelning på premiärdagen på bio. Då väntar jag tills jag kan se den "gratis" på Disney+.

På det hela taget tror jag att Disney gör sig själva en otjänst genom att trycka ut den ena nyinspelningen efter den andra. Det kanske ger klirr i kassan på kort sikt, men är antagligen mindre gynnsamt på lång sikt.

Zach66

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 augusti 2023 kl. 08:41:43På det hela taget tror jag att Disney gör sig själva en otjänst genom att trycka ut den ena nyinspelningen efter den andra. Det kanske ger klirr i kassan på kort sikt, men är antagligen mindre gynnsamt på lång sikt.
Jag håller med.
Det är som med de tecknade uppföljarna som producerades för "direkt-till-video", för några år sedan. Där blev det så småningom stopp efter mycket kritik om att de förstörde de animerade klassikerna/originalen. Nu gör de exakt samma sak igen - med alla dessa live action inspelningar av de tecknade klassikerna.
Undrar hur länge det dröjer innan de inser att det är "the same thing, all over again"?
Vad vore livet utan film?

Disneyfantasten

Citat från: Zach66 skrivet 29 augusti 2023 kl. 13:08:51Jag håller med.
Det är som med de tecknade uppföljarna som producerades för "direkt-till-video", för några år sedan. Där blev det så småningom stopp efter mycket kritik om att de förstörde de animerade klassikerna/originalen. Nu gör de exakt samma sak igen - med alla dessa live action inspelningar av de tecknade klassikerna.
Undrar hur länge det dröjer innan de inser att det är "the same thing, all over again"?

Personligen skulle jag säga att jag har mycket ljusare syn på många av DisneyToon-uppföljarna än vad många andra har, då jag anser att många av dessa är relativt bra, dock inte alla.

Skillnaden är väl att uppföljare berättar nya historier och visar karaktärerna från originalfilmen på nytt och ofta även tillsammans med nya karaktärer.

MOA

Citat från: Zach66 skrivet 29 augusti 2023 kl. 13:08:51Jag håller med.
Hoppas att de tar slut snart,gärna tills decenniumskiftet

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 29 augusti 2023 kl. 19:42:34Hoppas att de tar slut snart,gärna tills decenniumskiftet

Tja, det är ett bra tag kvar tills 2030, de kanske hinner ta sin förnuft till fånga innan dess, vem vet.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 augusti 2023 kl. 08:41:43Jag håller med om att man inte bör ha förutfattade meningar. Men just Disneys "levande" nyinspelningar av sina tecknade klassiker börjar bli så många nu att man i viss mån kan ha förväntningar eller farhågor på hur nästa film i serien kommer att bli. Det är som med en tv-serie. Om man har sett tio avsnitt vet man om man tycker om serien eller inte, och vet ganska väl hur nästa avsnitt kommer att bli utan att ha sett det.
Tidigare höll jag med dig, men jag har blivit lite mer positivt inställd på sistone efter att Den lilla sjöjungfrun blivit så ovanligt lyckad - i mina ögon den i särklass bästa live-actionfilmatiseringen, och t.o.m. bättre än originalfilmen. :)

Den stora frågan är ju bara om Disney lyckas att hålla i den höga nivån framöver, eller inte...? Att överträffa originalfilmerna är liksom ingen lätt bedrift, så det finns ju anledning att vara lite skeptisk till om någon kommande film kommer att lyckas med det...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 augusti 2023 kl. 08:41:43På det hela taget tror jag att Disney gör sig själva en otjänst genom att trycka ut den ena nyinspelningen efter den andra. Det kanske ger klirr i kassan på kort sikt, men är antagligen mindre gynnsamt på lång sikt.
Det beror på. Rätt använt skulle dessa nyinspelningar kunna ge positiva synergieffekter, så att originalfilmerna kan uppmärksammas på nytt och kanske även generera intäkter för första gången på decennier. För den bistra sanningen är ju att dagens barn knappast ser på flera decennier gamla filmer utan vidare, så att de flesta barn idag inte har sett de gamla klassikerna och troligtvis inte ens vet om att de finns.

Med rätt marknadsföring skulle alltså nyversioner av gamla klassiker kunna leda till att även originalfilmerna uppmärksammas på nytt, och att barn idag kan börja se på de gamla filmerna som de fram tills nu troligen inte ens hört talats om. Problemet är väl bara det att Disney än så länge inte tycks satsa på någon marknadsföring av de äldre filmerna, eller åtminstone inte någon som nått hela vägen till Sverige...

Ett positivt första steg är ju dock nypremiärerna på bio av några klassiker, som med rätt marknadsföring och reklam skulle kunna bli populära hos barn idag. Men jag tycker att Disney har gjort sig själva en björntjänst som inte inkluderat Den lilla sjöjungfrun bland dessa filmer, för där har ju väldigt många barn sett nyversionen på bio under våren och sommaren; barn som med stor sannolikhet skulle uppskatta originalfilmen om de fick reda på att den fanns. Där hade det sannolikt inte krävts så mycket marknadsföring alls för att locka en hyfsad skara till biograferna.

En förutsättning för att det ska bli några positiva synergieffekter är ju dock att nyversionerna håller en hyfsad klass, så att barnen faktiskt blir intresserade av att se originalfilmerna; och det har väl varit lite si och så med det. Merparten av professionella kritiker och folket har väl tyckt bra om Den lilla sjöjungfrun, Lejonkungen och Aladdin, och till viss del också Dumbo. Peter Pan och Lena och Pinocchio har ju dock till allra största delen inte alls fått lika positiv kritik, åtminstone inte bland svenska kritiker (de två har jag dock inte sett än, så jag kan inte uttala mig om vad jag själv tycker; men man kan väl lugnt påstå att jag är lite milt skeptisk...).

Citat från: Zach66 skrivet 29 augusti 2023 kl. 13:08:51Det är som med de tecknade uppföljarna som producerades för "direkt-till-video", för några år sedan. Där blev det så småningom stopp efter mycket kritik om att de förstörde de animerade klassikerna/originalen. Nu gör de exakt samma sak igen - med alla dessa live action inspelningar av de tecknade klassikerna.
Det korta svaret är väl, som alltid: Tills det inte längre är lönsamt. Än så länge har ju de flesta av de biovisade nyfilmatiseringarna gått ganska bra på bio, och Den lilla sjöjungfrun och Lejonkungen har ju blivit enorma succéer. Alla filmer har åtminstone med hyfsad marginal spelat in produktionskostnaden och gått med vinst, och mer än så lär väl de flesta filmbolag inte sträva efter.

Hur många som sett Peter Pan och Lena och Pinocchio är det ju ingen annan än Disney som vet, då ju ingen brukar offentliggöra "tittarsiffror" för filmer på streamingtjänster. Men där spelar det ju egentligen ingen roll hur många som sett filmerna, för när det gäller Disney+ tjänar ju Disney ingenting direkt på enstaka filmer, utan på sin höjd indirekt om personer tecknat abonnemang för att se filmerna (vilket ingen kan veta, inte ens Disney med någon form av visshet). Men vore man lite cyniskt lagd skulle man ju kunna misstänka att det finns en anledning till att Disney valt att inte låta dessa båda filmer gå upp på bio...

Hursomhelst är ju frågan om turen håller i sig, eller om någon av de kommande filmerna totalfloppar och går med förlust...? Disney har ju haft tur så här långt, men frågan är hur länge den turen håller i sig...? Förr eller senare lär väl någon av de biovisade nyfilmatiseringarna inte alls gå så bra utan floppa på bio, och om och när det händer lär Disney säkert börja tänka om.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2023 kl. 02:19:46Tidigare höll jag med dig, men jag har blivit lite mer positivt inställd på sistone efter att Den lilla sjöjungfrun blivit så ovanligt lyckad - i mina ögon den i särklass bästa live-actionfilmatiseringen, och t.o.m. bättre än originalfilmen. :)
Jag har ännu inte sett nyinspelningen av Den lilla sjöjungfrun, men visst är jag beredd att ge den en chans när den kommer på Disney+ nästa vecka.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2023 kl. 02:19:46Det beror på. Rätt använt skulle dessa nyinspelningar kunna ge positiva synergieffekter, så att originalfilmerna kan uppmärksammas på nytt och kanske även generera intäkter för första gången på decennier.
Nyckelorden är "rätt använt" och "rätt marknadsföring". Men hittills har det inte varit mycket av den varan. Snarare har väl nyinspelningarna bidragit till att göra de gamla klassikerna ännu mer bortglömda. Nypremiärerna på bio är förvisso ett steg i rätt riktning, men ett väldigt litet och obetydligt steg som jag tyvärr tror är och förblir en engångsföreteelse. Det är nog mer ett jippo med anledning av Disneystudions 100-årsjubileum än en ärlig ansats till att uppmärksamma de gamla klassikerna.

gstone

Jag vill gnälla på min mamma 😣😖😫
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

MOA

Citat från: gstone skrivet 30 augusti 2023 kl. 18:21:55Jag vill gnälla på min mamma 😣😖😫
Du som älskar din morsa :o Vad har hon nu gjort?