Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mumintrollet och hans vänner - kometen kommer (2020)

Startat av Goliat, 12 september 2020 kl. 18:10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  4 september 2023 kl. 21:02:40En ännu konstigare sak är att den även verkar ha fått andra röster på svenska också än den tidigare bestämda. Så mycket mystik kring filmen.

Osäker på finska dock, finns ju två finska trailers, har dock inte jämfört rösterna dock.
Jag vet inte vad du fick credits till men de stämmer inte helt överens med 2019-års serie heller.

Steffan Rudvall

Mycket mystik kring den här ny versionen, Jag är mycket konfunderad speciellt det här med att det nu kan finnas två dubbningar av den här nya versionen.

BPS

@Goliat Hur vet du att det är andra röster nu har du fått någon ny lista?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2023 kl. 20:44:58Om den faktiskt har premiär i Sverige den 29 september så undrar jag varför den inte dykt upp på pressidan ännu och varför den inte har "censurgranskats".
Ja, det är en mycket bra fråga. Att den ännu inte har granskats av Statens Medieråd är kanske inte så konstigt - det dröjer ibland tills ett par veckor innan premiären, så det är inte för sent än (det viktiga är ju bara att biograferna vet åldersgränsen innan de börjar sälja biljetter till föreställningar). Det senaste beslutet registrerat i Statens Medieråds databas är exempelvis från i fredags, när filmen Pushing - från Rättvik till Kalifornien granskades som ska ha biopremiär den 22 september. Utifrån den logiken bör ju således en film med premiär den 29 september granskas inom ungefär en vecka fr.o.m. nu.
(Nuförtiden är det ju frivilligt med granskning av Statens Medieråd, men utan granskning får en film automatiskt 15-årsgräns; och det lär ju inte vara ett realistiskt alternativ med Mumintrollet på kometjakt...)

Men SF Studios har rimligtvis ingen anledning att inte hålla sin pressida uppdaterad, då ju journalister behöver få tag i bilder och liknande i tid (en pressajt har ju som främsta syfta att journalister ska få tag i datum, pressbilder, posters och liknande som de behöver till publiceringar)...

Kanske läge att jag mailar till min presskontakt på SF Studios och frågar om saken...? Trots allt ligger det ju i deras eget intresse att eventuella missförstånd klaras upp.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 14:27:37Om det nu stämmer att den går upp på bio i Sverige den 29 september och om den kommer till Skellefteå, kommer jag i alla fall gå och se den - det känns som att det var väldigt länge sedan man var på bio nu (närmare bestämt var det nog i juli eller början av augusti), och den närmaste tiden är det inte så mycket annat intressant som ser ut att komma...

Har du inte råd ? :'(

Eller hittar du inte något se ?

Jag antar att det kommer mycket färre filmer till Skellefteå så det kan är dörför ???
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 september 2023 kl. 22:24:03Har du inte råd ? :'(

Eller hittar du inte något se ?

Jag antar att det kommer mycket färre filmer till Skellefteå så det kan är dörför ???
Jag har råd, men det kommer färre filmer till Skellefteå; så det har ärligt talat inte varit något intressant efter Oppenheimer och Barbie i juli. I Skellefteå finns det 6 salonger, men då Oppenheimer och Barbie båda två visats i mer än en salong länge så har det inte funnits så mycket plats för andra filmer. Förutom de två är det i stort sett bara Canceled, Meg 2, Doggy Style och Book Club: The Next Chapter som visas just nu - alla fyra vill jag förvisso se någon gång, men de verkar inte tillräckligt intressanta för att det ska kännas motiverat med biljettpriset...
(Och att både Canceled och Doggy Style dessutom fått urusel kritik av svenska kritiker gör liksom inte saken bättre, även om jag ändå vill se båda två när de kommer ut på streaming så man kan se dem gratis...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 september 2023 kl. 22:35:36Jag har råd, men det kommer färre filmer till Skellefteå; så det har ärligt talat inte varit något intressant efter Oppenheimer och Barbie i juli. I Skellefteå finns det 6 salonger, men då Oppenheimer och Barbie båda två visats i mer än en salong länge så har det inte funnits så mycket plats för andra filmer. Förutom de två är det i stort sett bara Canceled, Meg 2, Doggy Style och Book Club: The Next Chapter som visas just nu - alla fyra vill jag förvisso se någon gång, men de verkar inte tillräckligt intressanta för att det ska kännas motiverat med biljettpriset...
(Och att både Canceled och Doggy Style dessutom fått urusel kritik av svenska kritiker gör liksom inte saken bättre, även om jag ändå vill se båda två när de kommer ut på streaming så man kan se dem gratis...)
Jag bestämde mig själv för att skippa Doggy Style ;D

Urusel kritik enligt min mamma.

Istället såg jag Walt Disneys älskade klassiker Bambi😃❤️❗️
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 september 2023 kl. 00:00:45Jag bestämde mig själv för att skippa Doggy Style ;D

Urusel kritik enligt min mamma.
Faktiskt inte så tokigt snittbetyg, ser jag nu - ett snitt på 3,0 av 5 av svenska kritiker, men det beror på att ett fåtal verkar ha varit väldigt positiva och höjt snittet. Men i Norran (en av lokaltidningarna i Västerbotten) fick den en etta i betyg, och recensenten sågade filmen längs fotknölarna... Inte säkert att den personen har rätt, men det hen skrev räckte för att avskräcka mig.

Citat från: gstone skrivet  5 september 2023 kl. 00:00:45Istället såg jag Walt Disneys älskade klassiker Bambi😃❤️❗️
Den gick tyvärr inte i Skellefteå - kanske inte hos någon av Svenska Bios biografer...? Därmed gissar jag att inte de kommande klassikerna lär gå här heller. :(

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 september 2023 kl. 21:05:42Jag vet inte vad du fick credits till men de stämmer inte helt överens med 2019-års serie heller.
Postat länk till källa i första inlägget. Har även fått bekräftat av involverad.

Den kan stämma ifs, men en i gruppen påstod att det inte är samma röster som fanns officiellt skrivna. (Sidan finns inte kvar längre, inte testat web.archive). Nu vet jag inte hur de låter så kan inte bekräfta om det stämmer.

Edit: det jag skrivit om att svenska orginalet är i mono, stämmer inte. Den är i stereo men den finns enbart bevarad i mono tyvärr 

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  5 september 2023 kl. 07:41:07Edit: det jag skrivit om att svenska orginalet är i mono, stämmer inte. Den är i stereo men den finns enbart bevarad i mono tyvärr
Jag har för mig att du tidigare nämnde att de hade tänkt behålla originaldubbningen från 90-talet...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2023 kl. 07:58:12Jag har för mig att du tidigare nämnde att de hade tänkt behålla originaldubbningen för 90-talet...
Jaha, nej då, de var tydliga i början med att de ville förnya till ett nytt format, filmen kommer ha en helt annan anda med "mjukare karaktärer som barnen kommer älska" (inte mina ord). Den ska vara i samma andra som serien däremot då de är helt annorlunda jämfört med 90-talet och de ville behålla den moderna.

Dessutom gjorde de ett test där de visade filmen med ny och gammal (innan pandemin) där barnen valde den nya versionen med modern musik och tal framför den gamla. Det var bara enstaka som föredrog orginalet. 🙈

Filmen är ju inte för nostalgi för de äldre utan för den nya generationen.

Det går inte att få upp orginalet till 5.1 pga att den inte finns bevarad mer än i mono (av någon anledning). 

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 september 2023 kl. 07:58:12Jag har för mig att du tidigare nämnde att de hade tänkt behålla originaldubbningen från 90-talet...
Menar du det här inlägget? Det var nog väldigt tidigt i produktionen så att de inte visste vad de skulle göra egentligen.

Citat från: Goliat skrivet 28 september 2020 kl. 20:41:31Fått svar äntligen. Tydligen vet de inte riktigt hur det kommer bli än om de väljer originalet eller om de väljer nydubben i Sverige.

Samma gäller bilden, de är tydligen inte klart heller riktigt om de ska beskära till widescreen eller inte.

Däremot kommer information om formatet att presenteras när de vet mer på moomin, när det gäller just svensk dubb kommer det dröja längre, varför vet jag inte men min tanke är att de kanske kan mixa upp till 5.1-ljud om spåren finns separat, men det är vad jag tror, har ingen fakta bakom. Eller så är det bara inte prioriterat med just svenskt tal, verkar ju inte finnas något på norska eller danska alls utan Engelska och Finska i första hand.

Men jag hoppas att den släpps digitalt eller på Blu-Ray i 4k i båda format, 4:3 och 16:9.

Lite fundersam också på varför de inte vet så mycket mer om vad de som arbetar med filmen gör, borde de inte ha bestämt hur den ska vara och låta filmarbetarna göra så, eller lämnar man bara allt i "goda händer" för att göra va de tycker är bäst? Fast IFS, kanske är några av de som skapade filmen som hjälper till, om de ens lever idag. Men vet ej vilka som restaurerar den heller.

Nu blev det lång text.

Goliat

Citat från: BPS skrivet  5 september 2023 kl. 08:35:46Menar du det här inlägget? Det var nog väldigt tidigt i produktionen så att de inte visste vad de skulle göra egentligen.
Aha, ja men det var lite osäkert i början, det var mest information om finska.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 september 2023 kl. 01:23:44Faktiskt inte så tokigt snittbetyg, ser jag nu - ett snitt på 3,0 av 5 av svenska kritiker, men det beror på att ett fåtal verkar ha varit väldigt positiva och höjt snittet. Men i Norran (en av lokaltidningarna i Västerbotten) fick den en etta i betyg, och recensenten sågade filmen längs fotknölarna... Inte säkert att den personen har rätt, men det hen skrev räckte för att avskräcka mig
Jag har aldrig hört utrycket " sågade filmen längs fotknölarna... " förut ;D
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 september 2023 kl. 01:23:44tt avskräcka mig.
Den gick tyvärr inte i Skellefteå - kanske inte hos någon av Svenska Bios biografer...? Därmed gissar jag att inte de kommande klassikerna lär gå här heller. :(
Det var trist att höra :(

Jag tycker synd om dig
That's my new creed
No good deed
Goes unpunished!