Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Mumin också.
Inte ett giltigt ID på en bilaga.

Zebastian

Är det bara jag eller har båda två fel dialekt?

MOA

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:03:15Är det bara jag eller har båda två fel dialekt?
Citat från: MOA skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:03:50Ja låter int finskt direkt

Haha, ljudet jag använt är inte en replik som kommer vara i avsnitten utan jag använder korta meningar bara för att testa mig fram för att se att allt funkar. Kört den repliken på alla karaktärerna jag tränat på så ingen talar rätt dialekt. :)

EDIT: nöjda?

Ni får gärna göra en insats och skapa repliker och hjälpa till. :)

MOA

Citat från: Goliat skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:06:43Haha, ljudet jag använt är inte en replik som kommer vara i avsnitten utan jag använder korta meningar bara för att testa mig fram för att se att allt funkar. Kört den repliken på alla karaktärerna jag tränat på så ingen talar rätt dialekt. :)

Låter mer som Mumin nu

M

Citat från: Goliat skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:06:43Haha, ljudet jag använt är inte en replik som kommer vara i avsnitten utan jag använder korta meningar bara för att testa mig fram för att se att allt funkar. Kört den repliken på alla karaktärerna jag tränat på så ingen talar rätt dialekt. :)

Varför har du gjort en för Mumin? Det låter jättebra faktiskt men vad tänker du dubba med modellen?

Goliat

Citat från: M skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:19:30Varför har du gjort en för Mumin? Det låter jättebra faktiskt men vad tänker du dubba med modellen?
Det finns flera avsnitt samt en hel säsong odubbad till Svenska.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:22:43Det finns flera avsnitt samt en hel säsong odubbad till Svenska.
Klarar tekniken verkligen att dubba hela avsnitt & säsonger?

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:22:43Det finns flera avsnitt samt en hel säsong odubbad till Svenska.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:54:42Klarar tekniken verkligen att dubba hela avsnitt & säsonger?
Det var precis vad jag också undrade - är tekniken verkligen mogen för att kunna dubba hela avsnitt på det här sättet...? Trots allt måste det ju vara stor skillnad mellan att tilläggsdubba någon saknad minut och att dubba hela avsnitt eller t.o.m. hela säsonger...

Och kommer alla rollfigurer ha tillräckligt mycket tal för att det ska finnas tillräckligt att kunna utgå ifrån?

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2023 kl. 02:39:24Det var precis vad jag också undrade - är tekniken verkligen mogen för att kunna dubba hela avsnitt på det här sättet...? Trots allt måste det ju vara stor skillnad mellan att tilläggsdubba någon saknad minut och att dubba hela avsnitt eller t.o.m. hela säsonger...

Och kommer alla rollfigurer ha tillräckligt mycket tal för att det ska finnas tillräckligt att kunna utgå ifrån?
Men det låter exakt som Mumin till och med till betoningen och hur den pratar.

Marcusen

Citat från: Goliat skrivet 12 augusti 2023 kl. 10:33:37Någon som kan skriva ner vem som säger replikerna samt vad de säger i Pippifilmen (engelska), gäller dessa. Det underlättar otroligt mycket arbetet, även om det är väldig liten bit.

28.38-30.05

40.20-42.12

55.56-59.25

1:14.54-1:15.04

(Pippi)
Tommy! Skynda hämta mer!

(Fru Bengtsson/Barnhemsföreståndarinnan)
Gå och visa dem

(Skötsam rödhårig flicka)
Ja, Fru Bengtsson

På dem

114.54-115.04

(Den elaka lärarinnan)

Ser du den lilla stugan, där straffas de stygga barnen

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 augusti 2023 kl. 02:39:24Det var precis vad jag också undrade - är tekniken verkligen mogen för att kunna dubba hela avsnitt på det här sättet...? Trots allt måste det ju vara stor skillnad mellan att tilläggsdubba någon saknad minut och att dubba hela avsnitt eller t.o.m. hela säsonger...

Jag tror inte ni riktigt hänger med. Talet/orden är inte genererat alls. Det är fortfarande min röst.

Det räcker med ett par minuter tal att träna en modell på. Den modifierar och pitchar min röst så den låter som en annan person. Lite som en vocoder.

Det är alltså röst till röst, inte text till röst.

Ni får gärna göra en insats och spela in era egna repliker. :)  

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 augusti 2023 kl. 21:54:42Klarar tekniken verkligen att dubba hela avsnitt & säsonger?
Tekniken klarar absolute inte av att dubba, jag måste ha dialoger på svenska, dvs i detta fall lär jag få dubba själv, därefter används tekniken för att "vocoda" min röst att låta som en annans röst.

Citat från: Marcusen skrivet 13 augusti 2023 kl. 02:54:20Men det låter exakt som Mumin till och med till betoningen och hur den pratar.
Tackar. Nu spelade jag in talet strax innan jag skulle sova.  Så kommer behöva någon annan som dubbar med dialekten. :)

Övrigt: Sedan att inte glömma, jag dubbar inte, har aldrig dubbat och gör inte detta för att det ska bli professionellt. Är som sagt amatör, är ni inte nöjda med slutresultatet får jag väl skaffa undertext och använda Engelskt tal. 

Goliat

Citat från: Marcusen skrivet 13 augusti 2023 kl. 07:19:22(Pippi)
Tommy! Skynda hämta mer!

Gå och visa dem

(Skötsam rödhårig flicka)
Ja, Fru Bengtsson

På dem

114.54-115.04

(Den elaka lärarinnan)

Ser du den lilla stugan, där straffas de stygga barnen

Du får gärna skriva ner alla på engelska om du har möjlighet, får hjälp med översättning som är baserat på tidigare tal. Så den passar in i kontext också. :)

Goliat

Har medvetet sparat i lite sämre kvalité för att det inte ska gå att se om man tittar på spektrumet, men vilka meningar/ord är AI-genererade i den här och vilket är riktigt tal från filmen? :)

Steffan Rudvall

28.38-30.05

Pippi

Ohhh!, - Tommy, throw some more. Hurry!

Fru Bengtsson/Miss Bannister

Well, go and get 'em!,

Head Girl/rödhåriga barnhemsflickan

Yes, Miss Bannister.

Get 'em!

Tommy och Annikas pappa

Tommy!

Pippi

I think 've done enough shopping for today., I'll be right back.

Keep your eyes peeled.

Tommy och Annikas pappa

Annika! Tom...

You dirty rat!

Pippi

Okay, Mr. Neilson, time to do your stuff.

Apan

Here we go

You do something!, Arrest somebody!

Polis

Yes, ma'am.

Tommy och Annikas pappa

Annika!
Tommy!
Eh, watch it!
Tommy!

Would you get out of my... Get...
Tommy!

40.20-42.12

Pippi

And that's the bully tree. You should be, ashamed, picking on a poor little girl.

Bloom

Ohhh! (Faller ner från trädet)

Pippi

No sense wasting, such a nice day.

Dunder-Karlsson

You little monster, you!

Pippi

Let's play find the hat.

Dunder-Karlsson

Come here, you!

Pippi

Come and get it!

Bloom

Let's get the gold, and get out of here.

Dunder-Karlsson

What? With her yelling her head, off in full view of everyone?

Get that ladder!

Pippi

That's the idea., The view's lovely up here.

Dunder-Karlsson

I'm gonna get that strong-armed little, freak if it's the last thing I do.

Bloom

Then what? They've seen our faces.

Dunder-Karlsson

Here's what we'll do.

We'll put her in the sack, and when, it gets dark, we'll get rid of her.

Pippi

Here. Don't want you to get sunstroke.

Dunder-Karlsson

Get up there!
Go on!

Pippi

Bravo! Well done.

Dunder-Karlsson

Here I come

Pippi

Isn't this fun? I do it every day.

Dunder-Karlsson

You little brat! I'm going to pull, those pigtails clear to China.

Come on, kid!

Get off! Get off me! Let go! Let go!

You've had your fun!

Pippi

What's wrong? I thought, it was just a game.

When we're finished, we can have, a feast of Coke and cookies.

Bloom

Put the ladder here kid and we'll call it a day.
?

Dunder-Karlsson

Hurry! Come on! Move it!, Get out of my way!

You idiot! Why, you little...

You go for her., Get her off that horse

?

55.56-59.25

Tommy

What are we gonna eat, Pippi?

Annika

What have you got in there?

Pippi

Catch. I don't feel, like hunting tonight.

Annika

What would you hunt here, anyway, Pippi?

Pippi

Oh, lions, tigers... and cannibals.
I'm very good with cannibals.

Annika

Cannibals? Here?

Pippi

Just in case.

Tommy

It's very quiet. You don't, think it's too quiet, do you?

Pippi

I promise you, with this old gun, I'll be able to defend us. Even if we should, be attacked by a splunk!

(Skratt)

Oh, I'm gonna go take a nap. Wake me if you need me.

And keep your eyes peeled.

Annika

Pippi! Pippi!

Pippi! There is something out there

Pippi

There. What did I tell you?
It, could be a cannibal snooping. You can never be too careful.

Wouldn't be much use running away if, we're just to be served up for dinner with carrots and parsley.

I'll bet they're looking through their cookbooks right now learning how to make us, in a special stew.

But I'll tell you this: If they ever put me on the same plate as spinach... Yech! I will never, ever forgive them.

Annika

Oh, Pippi, don't talk like that.

Jeepers! What was that?

Tommy

She shot it!

Pippi

Three of them just bit the dust.

Tommy

Pippi, when I grow up, I'm gonna, be a pirate, just like you.

Pippi

Swell. And we'll be the, terrors of the Caribbean. And we'll plunder gold and jewels and, hide our treasures in a cave with three skeletons, guarding it!

And we'll sing...

Pippi, Tommy & Annika

Life, is a breeze We live it for fun. No apologies to anyone.We live on the seas, We do as we please.

Pippi

You've got it! And everyone would turn, pale and throw themselves into the sea... to escape our bloody bloody revenge!

Annika

What about me? I don't, dare become a pirate.

Pippi

Well, you can come along, for the ride and dust the piano.

Annika

Dust the piano?

Pippi

Look what I found...

From a shipwrecked sailor's secret stash

Annika

Thanks!

Pippi

Sleep tight, Don't let the bedbugs bite.

Tommy

Darn it! We forgot, to brush our teeth.

Pippi

Go to sleep.

1:14.54-1:15.04

Den elaka lärarinnan

You see that little hut?, That's called the sweat box, where really bad children are put.